Spits zinkt tijdens belading

De spits Luxembourg is vrijdagochtend 16 maart tijdens het laden van rollen staal gezonken in het Vrasenedok op de Antwerpse Linkeroever. De lading was gaan schuiven, waardoor het 38-meterschip kapseisde.

Spits zinkt tijdens belading

Onenigheid schipper en kraanmachinist mogelijk aanleiding

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (39)

  • Hallo, hebben we tijd om de vertaler denkt … Dank u voor uw woorden van steun. Dit is niet alleen een boot die we verloren, het is ook een beetje van onze ziel die zij hebben gestolen. Het zou inderdaad moeten al die energie die u aan ons. Met vriendelijke groet. Florence en Xavier

    Geplaatst door: Luxembourg op
  • Hallo, hebben we tijd om de vertaler denkt … Dank u voor uw woorden van steun. Dit is niet alleen een boot die we verloren, het is ook een beetje van onze ziel die zij hebben gestolen. Het zou inderdaad moeten al die energie die u aan ons. Met vriendelijke groet. Florence en Xavier

    Geplaatst door: Luxembourg op
  • Altijd dronken daar in Antwerpen. Niets veranderd sinds de middeleeuwen. Ik kom er nooit meer, vaar tussen Rotterdam of Amsterdam en de Rijnhavens.

    Geplaatst door: Karl Liebknecht op
  • Ergerlijk hoe er tegenwoordig in de havens gesmeten wordt met gewichten van ettelijke tonnen.
    Uiteraard staan dubbelwandige beunschepen er iets beter voor maar dan nog, zoals ze de containers neerploffen zelfs met 2×40 voet tegelijk, je begrijpt niet hoe het allemaal kan. Natuurlijk kan het tot als het fout gaat zoals hier. Een spits en dan zware rollen daar moet je echt voorzichtig met omgaan tijdens neerzetten of optillen. Daarenboven als je brutaal bent bij het op of af zetten houden de spieen die voor de andere rollen staan geen stand want zo een zware rol drukt die dan gewoon omlaag omdat de wrangen niet sterk genoeg zijn. Er moeten dringend maatregelen genomen worden tegen deze brutale gang van zaken. Het is gewoon schering en inslag en zeg maar eens wat als schipper, of ze worden nog gemener of je moet niet meer aan die terminal komen en nu in deze mindere ecomische tijd, niet leuk.

    Geplaatst door: kris op
  • niet te geloven dat in die 4 uur niemand op het idee komt er wat rollen uit te lichten!
    wel een olie scherm er omheen , stel je voor het millieu!daar zijn ze vlot mee!, stelletje……!
    ik kan hier zo boos om worden!

    Geplaatst door: bugsier 5 op
  • een overgenomen tekst :

    Das zoals overal.

    Jong, pas afgestudeerde inginieurekes met masterediploma Black Berrie en manama laptop die onmiddellijk met hunne pamper op een leidinggevend postje gezet worden en het u allemaal komen vertellen hoe het moet ….
    Tot er iets serieus gebeurd en ze ni meer kunnen terugvallen op de gewone “domme” werkmens met ervaring.

    En als ’t schip gezonken is?
    Mag de “domme” werkmens een rapportje schrijven: “hoe dat kon voorkomen worden”

    …Maken ze met dat rapportje een prachtig slide voorstelling waarin ze komen aanzetten met de zoveelste zinloze excel- grafiekskes en regelkes die voor een betere communication flow moeten zorgen,
    zodat ze beter en tijdig zouden ingelicht zijn door de gewone “domme” werkmens en hoe hij bovendien moet handelen.
    Zij hebben de pluimen en de “domme” werkmens

    Geplaatst door: Josée op
  • Onbegrijpelijk dat zoiets kan gebeuren.En daarmee bedoel ik dat het schip 4 uur gelegen heeft zonder dat er iets ondernomen werd.En dat in een wereldhaven (Antwerpen).Een echte schande vind ik.Het schip had gemakkelijk gered kunnen worden.Ik wens veel sterkte aan de mensen van de Luxembourg.

    Geplaatst door: Franky op
  • Op die bewuste kaai vermijden wij om te laden, hebben daar al veel zever gehad!! Laden volgens instructie van de schipper lappen ze aan hun laars, hun manier of ni!
    Nota’s achteraf op de papieren zetten, geen nut; ze verscheuren gewoon de laadbon voor uw neus!! Allemaal meegemaakt, dit moest er ooit eens van komen!!! Hopelijk trekken ze van dit spijtig vooral hun les, maar eerlijk gezegd dat betwijfel ik!!!

    Geplaatst door: manu op
  • Als je gehoord wil worden in een zeehaven moet je gewoon een iets grotere bek hebben dan de havenarbeiders ik kan me zo goed voorstellen hoe dat het gebeurd is je moet die arrogante zak gewoon even uit zijn kraantje trekken de familie Van m/s Luxembourg veel sterkte en wijsheid

    Geplaatst door: Kvb sylvana op
  • wel dom,toen ik nog voer in 1962 gingen die rollen op zijn kant en kunnen niet rollen.ze kunnen naar de maan maar gewoon een scheepje laden lukt niet

    Geplaatst door: Jan op
  • Iedereen die slechte ervaringen heeft gehad in Kallo,stuur alstublieft een mailtje met die ervaringen naar bovenstaand mailadres, mag best in het Nederlands.
    Dit kan de strijd van Xavier en Florence versterken en dat verdienen ze wel lijkt mij.
    Dit had nooit mogen gebeuren en moet zeker niet de kans krijgen nog eens te gebeuren.
    Alvast bedankt.

    Geplaatst door: Anja op
  • Allereerst mijn medeleven aan de schipper en zijn familie. Het feit dat je alles verloren ziet gaan, zonder dat er ook maar iemand een ppot uitsteekt is angstaanjagend.

    Diepe schande voor de antwerpse haven, de bevoegde autoriteit, en een zeer slecht reclame voor de binnenvaart, HOE KAN ZOIETS GEBEUREN?

    Als het schip nou in een kanaaltje lag die onbereikbaar is, geen enkel teken van leven, ok dan snapik het.

    Maar dit is in de grootste haven van belgie, met in inmens grote kraan NAAST het schip, sleepboten op zwaaiafstand, mensen genoeg op de kant, en niemand kan iets doen? Op zijn minst een poging tot zekeren, een auto eraf pakken, sleepboten erbij?

    En als je dan geen staalrol kan pakken, omdat het te gevaarlijk is om deze in het ruim aan te haken, zet dan in ieder geval die nog in de kraan hangt op een punt dat het schip een beetje terug kantelt.

    In 4 uur tijd is er toch wel een kraanschip met zelfinhakende constructie te bedenken lijkt mij!

    Diep teleurgesteld in deze actie.

    Geplaatst door: Diep teleurgestelde op
  • Wij wensen de mensen van het m/s ” Luxemburg ” veel sterke en moed met het verlies van spits ,
    Jean

    Geplaatst door: De Busschere Jean op
  • Een beladingsmeester voor toezicht op laden en lossen zou dit kunnen voorkomen.

    Geplaatst door: A. Bakels op
  • kan mijn iemand vertellen dat dit geval de rollen uit de zij stonden dat ze nu in de zij staan is duidelijk met dit als gevolg dat je dit krijgt ik snap echt niet dat dit zomaar geladen wordt het wordt steeds makkelijkker mee om gegaan

    Geplaatst door: lvh op
  • sjakie,
    belgisch bestaat niet,er word nederlands (vlaams)of frans gesproken in belgie (slimmerik)

    Geplaatst door: erik op
  • @Anja , jij verwoord exact , hoe wij het voor ogen zien, op 1205 zouden ze allemaal eens een cursus veiligheid mogen gaan volgen
    die mensen hun hele hebben en houwe nu de dieperik in , verschrikkelijk, ze mogen zich daar allemaal schamen

    Geplaatst door: Josée op
  • @Hans, enkele weken terug moest onze zoon op de kaai van het gebeuren coils laden voor Duitsland.
    Het was licht aan het regenen . Omdat de schipper verantwoordelijk is voor het materiaal weigerde onze zoon om te laden . Door zijn nog relatieve jonge leeftijd liet hij zich beïnvloeden met argumenten door de mensen daar op de kaai om toch te laden zonder bewijs dat ze met regenweer gingen laden . Door het zogenaamde regenbriefje verschuift de verantwoording naar de natie van de belading . Op de losplaats de nodige problemen maar is gelukkig goed afgelopen . Dit voorval bewijst ook weer eens dat schippers die het niet van zich af kunnen bijten slachtoffer worden door intimidatie van de plaatselijke dokwerkers . Gelukkig zijn er op andere plaatsen in Antwerpen waar het gemoederlijker aan toe gaat . We mogen niet de hele haven van Anwerpen over dezelfde kam scheren .

    Geplaatst door: Martin Albrecht op
  • De wij niet serieus genomen worden in de havens hebben de vorige generatie’s verziekt door overal ja en amen op te zeggen en de huidige generatie mag dat gaan repareren

    Geplaatst door: Bertus op
  • Hans je hebt 100% gelijk bij een zeeschip of vrachtwagen daar word alles gedaan volgens de regeltjes soms wat overdreven ,maar bij de binnenvaart dan moeten ze alle verloren tijd terug inhalen kost wa kost

    Geplaatst door: Leon Verberght op
  • Even een vraag als niet schipper. Is het niet zo dat je baas bent op eigen schip en zelf verantwoordelijk bent voor het laden?
    In de transportwereld is het toch niet ongebruikelijk dat een treinmachinis of vrachtwagen chauffeur verantwoordelijk is voor het veilig laden van de vracht. Hij is tenslotte degene die er mee op pad moet.

    Kun je als schipper niet gewoon weigeren om op deze manier beladen te worden?

    Geplaatst door: hans op
  • Vorig jaar ook een keer geladen in Kallo.
    Het eerste wat de nieuwe ploeg van 2 uur vroeg:”Schipper heb je bier”.
    Als je dan zegt ik heb geen bier geloven ze je niet en zijn ze gebelgd.
    Bij de laatste hijs moest ik 2 keer zeggen hoe hij moest komen om recht te liggen.
    Als reaktie krijg je dan als je bier had gegeven had je recht gelegen.

    Geplaatst door: Anton op
  • het verhaal van Anja
    zo is nu eenmaal de mentaliteit in Antwerpen
    met de voet de houten spie eronder schotten,de ene keer iets te ver ,andere keer te los.
    moet er nu altijd iets ernstig gebeuren zoals dit voorval.ik als schipper voel mij in de antwerpse haven altyijd een boere lul,wij hebben een kapitaal onder ons voeten groot of klein en toch moeten wij ons laten commanderen door nen kerel met een oranje pak aan.al wat een schipper vraagt in het belang van de veiligheid word in het belachlijke getrokken.

    Geplaatst door: Leon Verberght op
  • ANtwerpen slecht reputatie op gebied van rollen en dikwijls wij dokwerkers zijn baas
    Je gaat laden jij staat alleen de dokwerkers komen als kan met een stuk of zes , bomen van mannen je vraagt iets en het staat hun niet aan dan begint de tramelant
    Wij doen regelmatig rollen maar Antwerpen proberen te vermijden , we hebben pas geladen aan de Sidmar , maar daar heb je chassis en dat gaat perfekt
    On vous souhaite beaucoup de courage

    Geplaatst door: De Vos + Deswaef m/ s 2ambezi op
  • Kallo is altijd ellende, wij hebben daar nooit normaal geladen of gelost. Je bent daar overgeleverd aan een totaal ongeinteresseerd stelletje horken.

    Geplaatst door: Frerik Scheffer op
  • het schip 4 uur op zijn kant gelegen ,en nog is die hele ploeg daar aan de wal te beroerd om bv de auto van het schip te halen .deze bedrijven zouden voor de rest van hun leven gesloten moeten worden

    Geplaatst door: b op
  • De kraan heeft niet geprobeerd het schip te redden, niemand heeft geprobeerd het schip te redden.
    De schipper wilde een rol verzetten omdat hij achterover lag en daar had de kraanmeester geen zin in.
    Toen hij dat toch deed tilde hij de rol in 1 keer op waardoor het schip een zodanige slinger nam dat er een rol aan de haal ging met als gevolg slagzij, waardoor er nog meer rollen verschoven.
    Niet zo verwonderlijk want de eerste rol stond al niet goed vast, de schipper attendeerde hierop en met een schopje van een van de dockers was dat probleem ook weer opgelost.
    De rol die u op de foto in de kraan ziet hangen is de bewuste rol die verzet moest worden.
    Men weigerde er een of meer rollen uit te halen.
    Er was geen materiaal aanwezig, zei men, om het schip met staaldraden of weet ik veel wat voor middelen te zekeren, ze hebben het schip 4 !!! uur zo op zijn kant laten liggen.
    De hele meute die erbij stond heeft al die tijd toe staan kijken.
    De buurman die achter hun lag was getuige van deze ellende en heeft alles bij elkaar gescholden om iemand te bewegen iets te ondernemen, de enige reactie was dat hij geen helm droeg.
    Toen er eindelijk een pomp aanwezig was durfde de brandweer niet aan boord en mocht de schipper, die niet eens even zijn telefoon uit de stuurhut mocht pakken, opeens wel aan boord om zelf die slang in zijn machinekamer te krijgen.
    Hij mocht trouwens in eerste instantie niet eens aan boord om zijn tweede hondje te redden, gelukkig heeft hij toch kans gezien dit te doen.
    Uiteindelijk was de machinekamer zo ver volgelopen dat het water over de den kwam en toen is het niet langzaam gezonken maar in 3 seconden.
    Poppetje gezien, kastje dicht want even later was iedereen ervandoor en stonden Xavier en Florence met hun twee hondjes verloren aan de wal.
    Hulde voor de Esmeralda en de Bordelais die ze hebben opgevangen.
    Ironisch is dat de volgende spits die er moest laden, doodsbang en met zijn auto volgeladen met spullen aan de wal, wel opeens goed gezekerde rollen kon laden, ze kunnen het dus wel, deden ze het maar altijd dan was dit drama helemaal niet nodig geweest.

    Geplaatst door: Anja op
  • ik vraag me echt af, of ze dat schip nu echt niet hadden kunnen redden , die slepers liggen achter die spits aan de kaai , waarom niet aan elke bolder van dat schip hem langs de diepe kant proberen boven te houden en die rollen er terug uit gooien…we weten hoe die mensen zich nu moeten voelen. Veel sterkte voor het gezin

    Geplaatst door: Josée op
  • “Er werd nog gepoogd met een Gottwaldkraan het schip drijvende te houden” En als het schip zinkt hangt er aan SB voor een rol in de kraan zie foto link in tekst

    Geplaatst door: Wim op
  • >>Er werd nog gepoogd met een Gottwaldkraan het schip drijvende te houden

    Geplaatst door: Wim op
  • In Zelzaete ,kunnen het ook wel.

    Geplaatst door: Hollander op
  • dit soort van ongevallen zal in Antwerpen nog meer gebeuren ,het moet altijd sneller ,eerst de schipper een deel van de dag laten wachten en dan op het laatste moment effe een lichterke laden.vorige reis wilden ze dat met mij op 1207 ook doen 2 rollen van 25 ton gelijhk laden dan hadden ze net voor de etens tijd gedaan en mochten naar huis. IK REAGEERDE jongens da ga niet ze moeten 1 m uit de zij van het schip staan dus 1 per 1 laden toen probeerde ze tijd te winnen met geen planken te leggen op de ijzere vloer,weer ruzie om van te kotsen en dit is dan het resultaat
    de mensen van de spits hebben niks meer .
    Er is maar een plaats waar ze coils kunnen laden en dat is TATA IN IJMUIDEN

    Geplaatst door: Leon Verberght op
  • Zelfs de auto, die bij het zinken van het schip een tijdje bleef vlotten, kon met een hijskraan worden gerecupereerd.

    Is dit belgisch voor: de auto bleef drijven en is er door een kraan uitgetild?

    Schuttevaer schrijf toch zelf de tekst aub!!!!!!!

    Geplaatst door: Sjakie op
  • meestal worden bij schepen met een stalen vloer houten planken gelegd en dan aan weers zijde van de rol 2a3 keggen. wij laden ook vaak rollen maar lopen meestal zelf in het ruim mee om de keggen goed aan te slaan.

    Geplaatst door: Rick op
  • In de tachtiger jaren werden in Antwerpen voor Dortmund de coils op hun kop geladen . Geen stuwhout nodig en bovendien veilig om te vervoeren .
    In Gent bij het voormalige Sidmar worden de coils in rubberen zadels geladen .
    Er zijn genoeg mogelijkheden om het veilig te doen .

    Geplaatst door: Martin Albrecht op
  • De rollen worden overigens op planken geladen als de buikdenning van ijzer is.

    Geplaatst door: Jos Meijer op
  • volgens het eerste relaas op het Franse Capalamont en vaartforum:
    omdat het schip niet geheel goed geladen was, verzocht de schipper om 2 rollen van achter naar voor te verzetten.
    De havenwerkers die niet al te capabel waren pakten er tegelijk 2 22-tons rollen uit en dermate lomp dat het schip zodanig scheef ging dat de overige rolen over de keggen heen rolden

    Geplaatst door: Jos Meijer op
  • In korte tijd enige scheepsongevallen met dit soort lading. Wat is hier de oorzaak van? Te weinig stophout gebruiken? Keggen op azobe of ijzeren buikdenning. Gevolg is te weinig grip op de ondergrond. Mogelijk zou het risico van rollen afnemen als de coils onder een hoek van 45 graden in het ruim zouden worden gezet en gezekerd. De dwarse zwaartekracht zal dan worden verlegd in een die schuin naar voren komt te liggen. Dat het nu niet goed gaat is wel bewezen.

    Geplaatst door: piet op
  • wij wensen veel sterkte aan Florence en Xavier van de luxembourg

    Geplaatst door: Barquero op

Reageer

Spits zinkt tijdens belading | Schuttevaer.nl

Spits zinkt tijdens belading

De spits Luxembourg is vrijdagochtend 16 maart tijdens het laden van rollen staal gezonken in het Vrasenedok op de Antwerpse Linkeroever. De lading was gaan schuiven, waardoor het 38-meterschip kapseisde.

Spits zinkt tijdens belading

Onenigheid schipper en kraanmachinist mogelijk aanleiding

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (39)

  • Hallo, hebben we tijd om de vertaler denkt … Dank u voor uw woorden van steun. Dit is niet alleen een boot die we verloren, het is ook een beetje van onze ziel die zij hebben gestolen. Het zou inderdaad moeten al die energie die u aan ons. Met vriendelijke groet. Florence en Xavier

    Geplaatst door: Luxembourg op
  • Hallo, hebben we tijd om de vertaler denkt … Dank u voor uw woorden van steun. Dit is niet alleen een boot die we verloren, het is ook een beetje van onze ziel die zij hebben gestolen. Het zou inderdaad moeten al die energie die u aan ons. Met vriendelijke groet. Florence en Xavier

    Geplaatst door: Luxembourg op
  • Altijd dronken daar in Antwerpen. Niets veranderd sinds de middeleeuwen. Ik kom er nooit meer, vaar tussen Rotterdam of Amsterdam en de Rijnhavens.

    Geplaatst door: Karl Liebknecht op
  • Ergerlijk hoe er tegenwoordig in de havens gesmeten wordt met gewichten van ettelijke tonnen.
    Uiteraard staan dubbelwandige beunschepen er iets beter voor maar dan nog, zoals ze de containers neerploffen zelfs met 2×40 voet tegelijk, je begrijpt niet hoe het allemaal kan. Natuurlijk kan het tot als het fout gaat zoals hier. Een spits en dan zware rollen daar moet je echt voorzichtig met omgaan tijdens neerzetten of optillen. Daarenboven als je brutaal bent bij het op of af zetten houden de spieen die voor de andere rollen staan geen stand want zo een zware rol drukt die dan gewoon omlaag omdat de wrangen niet sterk genoeg zijn. Er moeten dringend maatregelen genomen worden tegen deze brutale gang van zaken. Het is gewoon schering en inslag en zeg maar eens wat als schipper, of ze worden nog gemener of je moet niet meer aan die terminal komen en nu in deze mindere ecomische tijd, niet leuk.

    Geplaatst door: kris op
  • niet te geloven dat in die 4 uur niemand op het idee komt er wat rollen uit te lichten!
    wel een olie scherm er omheen , stel je voor het millieu!daar zijn ze vlot mee!, stelletje……!
    ik kan hier zo boos om worden!

    Geplaatst door: bugsier 5 op
  • een overgenomen tekst :

    Das zoals overal.

    Jong, pas afgestudeerde inginieurekes met masterediploma Black Berrie en manama laptop die onmiddellijk met hunne pamper op een leidinggevend postje gezet worden en het u allemaal komen vertellen hoe het moet ….
    Tot er iets serieus gebeurd en ze ni meer kunnen terugvallen op de gewone “domme” werkmens met ervaring.

    En als ’t schip gezonken is?
    Mag de “domme” werkmens een rapportje schrijven: “hoe dat kon voorkomen worden”

    …Maken ze met dat rapportje een prachtig slide voorstelling waarin ze komen aanzetten met de zoveelste zinloze excel- grafiekskes en regelkes die voor een betere communication flow moeten zorgen,
    zodat ze beter en tijdig zouden ingelicht zijn door de gewone “domme” werkmens en hoe hij bovendien moet handelen.
    Zij hebben de pluimen en de “domme” werkmens

    Geplaatst door: Josée op
  • Onbegrijpelijk dat zoiets kan gebeuren.En daarmee bedoel ik dat het schip 4 uur gelegen heeft zonder dat er iets ondernomen werd.En dat in een wereldhaven (Antwerpen).Een echte schande vind ik.Het schip had gemakkelijk gered kunnen worden.Ik wens veel sterkte aan de mensen van de Luxembourg.

    Geplaatst door: Franky op
  • Op die bewuste kaai vermijden wij om te laden, hebben daar al veel zever gehad!! Laden volgens instructie van de schipper lappen ze aan hun laars, hun manier of ni!
    Nota’s achteraf op de papieren zetten, geen nut; ze verscheuren gewoon de laadbon voor uw neus!! Allemaal meegemaakt, dit moest er ooit eens van komen!!! Hopelijk trekken ze van dit spijtig vooral hun les, maar eerlijk gezegd dat betwijfel ik!!!

    Geplaatst door: manu op
  • Als je gehoord wil worden in een zeehaven moet je gewoon een iets grotere bek hebben dan de havenarbeiders ik kan me zo goed voorstellen hoe dat het gebeurd is je moet die arrogante zak gewoon even uit zijn kraantje trekken de familie Van m/s Luxembourg veel sterkte en wijsheid

    Geplaatst door: Kvb sylvana op
  • wel dom,toen ik nog voer in 1962 gingen die rollen op zijn kant en kunnen niet rollen.ze kunnen naar de maan maar gewoon een scheepje laden lukt niet

    Geplaatst door: Jan op
  • Iedereen die slechte ervaringen heeft gehad in Kallo,stuur alstublieft een mailtje met die ervaringen naar bovenstaand mailadres, mag best in het Nederlands.
    Dit kan de strijd van Xavier en Florence versterken en dat verdienen ze wel lijkt mij.
    Dit had nooit mogen gebeuren en moet zeker niet de kans krijgen nog eens te gebeuren.
    Alvast bedankt.

    Geplaatst door: Anja op
  • Allereerst mijn medeleven aan de schipper en zijn familie. Het feit dat je alles verloren ziet gaan, zonder dat er ook maar iemand een ppot uitsteekt is angstaanjagend.

    Diepe schande voor de antwerpse haven, de bevoegde autoriteit, en een zeer slecht reclame voor de binnenvaart, HOE KAN ZOIETS GEBEUREN?

    Als het schip nou in een kanaaltje lag die onbereikbaar is, geen enkel teken van leven, ok dan snapik het.

    Maar dit is in de grootste haven van belgie, met in inmens grote kraan NAAST het schip, sleepboten op zwaaiafstand, mensen genoeg op de kant, en niemand kan iets doen? Op zijn minst een poging tot zekeren, een auto eraf pakken, sleepboten erbij?

    En als je dan geen staalrol kan pakken, omdat het te gevaarlijk is om deze in het ruim aan te haken, zet dan in ieder geval die nog in de kraan hangt op een punt dat het schip een beetje terug kantelt.

    In 4 uur tijd is er toch wel een kraanschip met zelfinhakende constructie te bedenken lijkt mij!

    Diep teleurgesteld in deze actie.

    Geplaatst door: Diep teleurgestelde op
  • Wij wensen de mensen van het m/s ” Luxemburg ” veel sterke en moed met het verlies van spits ,
    Jean

    Geplaatst door: De Busschere Jean op
  • Een beladingsmeester voor toezicht op laden en lossen zou dit kunnen voorkomen.

    Geplaatst door: A. Bakels op
  • kan mijn iemand vertellen dat dit geval de rollen uit de zij stonden dat ze nu in de zij staan is duidelijk met dit als gevolg dat je dit krijgt ik snap echt niet dat dit zomaar geladen wordt het wordt steeds makkelijkker mee om gegaan

    Geplaatst door: lvh op
  • sjakie,
    belgisch bestaat niet,er word nederlands (vlaams)of frans gesproken in belgie (slimmerik)

    Geplaatst door: erik op
  • @Anja , jij verwoord exact , hoe wij het voor ogen zien, op 1205 zouden ze allemaal eens een cursus veiligheid mogen gaan volgen
    die mensen hun hele hebben en houwe nu de dieperik in , verschrikkelijk, ze mogen zich daar allemaal schamen

    Geplaatst door: Josée op
  • @Hans, enkele weken terug moest onze zoon op de kaai van het gebeuren coils laden voor Duitsland.
    Het was licht aan het regenen . Omdat de schipper verantwoordelijk is voor het materiaal weigerde onze zoon om te laden . Door zijn nog relatieve jonge leeftijd liet hij zich beïnvloeden met argumenten door de mensen daar op de kaai om toch te laden zonder bewijs dat ze met regenweer gingen laden . Door het zogenaamde regenbriefje verschuift de verantwoording naar de natie van de belading . Op de losplaats de nodige problemen maar is gelukkig goed afgelopen . Dit voorval bewijst ook weer eens dat schippers die het niet van zich af kunnen bijten slachtoffer worden door intimidatie van de plaatselijke dokwerkers . Gelukkig zijn er op andere plaatsen in Antwerpen waar het gemoederlijker aan toe gaat . We mogen niet de hele haven van Anwerpen over dezelfde kam scheren .

    Geplaatst door: Martin Albrecht op
  • De wij niet serieus genomen worden in de havens hebben de vorige generatie’s verziekt door overal ja en amen op te zeggen en de huidige generatie mag dat gaan repareren

    Geplaatst door: Bertus op
  • Hans je hebt 100% gelijk bij een zeeschip of vrachtwagen daar word alles gedaan volgens de regeltjes soms wat overdreven ,maar bij de binnenvaart dan moeten ze alle verloren tijd terug inhalen kost wa kost

    Geplaatst door: Leon Verberght op
  • Even een vraag als niet schipper. Is het niet zo dat je baas bent op eigen schip en zelf verantwoordelijk bent voor het laden?
    In de transportwereld is het toch niet ongebruikelijk dat een treinmachinis of vrachtwagen chauffeur verantwoordelijk is voor het veilig laden van de vracht. Hij is tenslotte degene die er mee op pad moet.

    Kun je als schipper niet gewoon weigeren om op deze manier beladen te worden?

    Geplaatst door: hans op
  • Vorig jaar ook een keer geladen in Kallo.
    Het eerste wat de nieuwe ploeg van 2 uur vroeg:”Schipper heb je bier”.
    Als je dan zegt ik heb geen bier geloven ze je niet en zijn ze gebelgd.
    Bij de laatste hijs moest ik 2 keer zeggen hoe hij moest komen om recht te liggen.
    Als reaktie krijg je dan als je bier had gegeven had je recht gelegen.

    Geplaatst door: Anton op
  • het verhaal van Anja
    zo is nu eenmaal de mentaliteit in Antwerpen
    met de voet de houten spie eronder schotten,de ene keer iets te ver ,andere keer te los.
    moet er nu altijd iets ernstig gebeuren zoals dit voorval.ik als schipper voel mij in de antwerpse haven altyijd een boere lul,wij hebben een kapitaal onder ons voeten groot of klein en toch moeten wij ons laten commanderen door nen kerel met een oranje pak aan.al wat een schipper vraagt in het belang van de veiligheid word in het belachlijke getrokken.

    Geplaatst door: Leon Verberght op
  • ANtwerpen slecht reputatie op gebied van rollen en dikwijls wij dokwerkers zijn baas
    Je gaat laden jij staat alleen de dokwerkers komen als kan met een stuk of zes , bomen van mannen je vraagt iets en het staat hun niet aan dan begint de tramelant
    Wij doen regelmatig rollen maar Antwerpen proberen te vermijden , we hebben pas geladen aan de Sidmar , maar daar heb je chassis en dat gaat perfekt
    On vous souhaite beaucoup de courage

    Geplaatst door: De Vos + Deswaef m/ s 2ambezi op
  • Kallo is altijd ellende, wij hebben daar nooit normaal geladen of gelost. Je bent daar overgeleverd aan een totaal ongeinteresseerd stelletje horken.

    Geplaatst door: Frerik Scheffer op
  • het schip 4 uur op zijn kant gelegen ,en nog is die hele ploeg daar aan de wal te beroerd om bv de auto van het schip te halen .deze bedrijven zouden voor de rest van hun leven gesloten moeten worden

    Geplaatst door: b op
  • De kraan heeft niet geprobeerd het schip te redden, niemand heeft geprobeerd het schip te redden.
    De schipper wilde een rol verzetten omdat hij achterover lag en daar had de kraanmeester geen zin in.
    Toen hij dat toch deed tilde hij de rol in 1 keer op waardoor het schip een zodanige slinger nam dat er een rol aan de haal ging met als gevolg slagzij, waardoor er nog meer rollen verschoven.
    Niet zo verwonderlijk want de eerste rol stond al niet goed vast, de schipper attendeerde hierop en met een schopje van een van de dockers was dat probleem ook weer opgelost.
    De rol die u op de foto in de kraan ziet hangen is de bewuste rol die verzet moest worden.
    Men weigerde er een of meer rollen uit te halen.
    Er was geen materiaal aanwezig, zei men, om het schip met staaldraden of weet ik veel wat voor middelen te zekeren, ze hebben het schip 4 !!! uur zo op zijn kant laten liggen.
    De hele meute die erbij stond heeft al die tijd toe staan kijken.
    De buurman die achter hun lag was getuige van deze ellende en heeft alles bij elkaar gescholden om iemand te bewegen iets te ondernemen, de enige reactie was dat hij geen helm droeg.
    Toen er eindelijk een pomp aanwezig was durfde de brandweer niet aan boord en mocht de schipper, die niet eens even zijn telefoon uit de stuurhut mocht pakken, opeens wel aan boord om zelf die slang in zijn machinekamer te krijgen.
    Hij mocht trouwens in eerste instantie niet eens aan boord om zijn tweede hondje te redden, gelukkig heeft hij toch kans gezien dit te doen.
    Uiteindelijk was de machinekamer zo ver volgelopen dat het water over de den kwam en toen is het niet langzaam gezonken maar in 3 seconden.
    Poppetje gezien, kastje dicht want even later was iedereen ervandoor en stonden Xavier en Florence met hun twee hondjes verloren aan de wal.
    Hulde voor de Esmeralda en de Bordelais die ze hebben opgevangen.
    Ironisch is dat de volgende spits die er moest laden, doodsbang en met zijn auto volgeladen met spullen aan de wal, wel opeens goed gezekerde rollen kon laden, ze kunnen het dus wel, deden ze het maar altijd dan was dit drama helemaal niet nodig geweest.

    Geplaatst door: Anja op
  • ik vraag me echt af, of ze dat schip nu echt niet hadden kunnen redden , die slepers liggen achter die spits aan de kaai , waarom niet aan elke bolder van dat schip hem langs de diepe kant proberen boven te houden en die rollen er terug uit gooien…we weten hoe die mensen zich nu moeten voelen. Veel sterkte voor het gezin

    Geplaatst door: Josée op
  • “Er werd nog gepoogd met een Gottwaldkraan het schip drijvende te houden” En als het schip zinkt hangt er aan SB voor een rol in de kraan zie foto link in tekst

    Geplaatst door: Wim op
  • >>Er werd nog gepoogd met een Gottwaldkraan het schip drijvende te houden

    Geplaatst door: Wim op
  • In Zelzaete ,kunnen het ook wel.

    Geplaatst door: Hollander op
  • dit soort van ongevallen zal in Antwerpen nog meer gebeuren ,het moet altijd sneller ,eerst de schipper een deel van de dag laten wachten en dan op het laatste moment effe een lichterke laden.vorige reis wilden ze dat met mij op 1207 ook doen 2 rollen van 25 ton gelijhk laden dan hadden ze net voor de etens tijd gedaan en mochten naar huis. IK REAGEERDE jongens da ga niet ze moeten 1 m uit de zij van het schip staan dus 1 per 1 laden toen probeerde ze tijd te winnen met geen planken te leggen op de ijzere vloer,weer ruzie om van te kotsen en dit is dan het resultaat
    de mensen van de spits hebben niks meer .
    Er is maar een plaats waar ze coils kunnen laden en dat is TATA IN IJMUIDEN

    Geplaatst door: Leon Verberght op
  • Zelfs de auto, die bij het zinken van het schip een tijdje bleef vlotten, kon met een hijskraan worden gerecupereerd.

    Is dit belgisch voor: de auto bleef drijven en is er door een kraan uitgetild?

    Schuttevaer schrijf toch zelf de tekst aub!!!!!!!

    Geplaatst door: Sjakie op
  • meestal worden bij schepen met een stalen vloer houten planken gelegd en dan aan weers zijde van de rol 2a3 keggen. wij laden ook vaak rollen maar lopen meestal zelf in het ruim mee om de keggen goed aan te slaan.

    Geplaatst door: Rick op
  • In de tachtiger jaren werden in Antwerpen voor Dortmund de coils op hun kop geladen . Geen stuwhout nodig en bovendien veilig om te vervoeren .
    In Gent bij het voormalige Sidmar worden de coils in rubberen zadels geladen .
    Er zijn genoeg mogelijkheden om het veilig te doen .

    Geplaatst door: Martin Albrecht op
  • De rollen worden overigens op planken geladen als de buikdenning van ijzer is.

    Geplaatst door: Jos Meijer op
  • volgens het eerste relaas op het Franse Capalamont en vaartforum:
    omdat het schip niet geheel goed geladen was, verzocht de schipper om 2 rollen van achter naar voor te verzetten.
    De havenwerkers die niet al te capabel waren pakten er tegelijk 2 22-tons rollen uit en dermate lomp dat het schip zodanig scheef ging dat de overige rolen over de keggen heen rolden

    Geplaatst door: Jos Meijer op
  • In korte tijd enige scheepsongevallen met dit soort lading. Wat is hier de oorzaak van? Te weinig stophout gebruiken? Keggen op azobe of ijzeren buikdenning. Gevolg is te weinig grip op de ondergrond. Mogelijk zou het risico van rollen afnemen als de coils onder een hoek van 45 graden in het ruim zouden worden gezet en gezekerd. De dwarse zwaartekracht zal dan worden verlegd in een die schuin naar voren komt te liggen. Dat het nu niet goed gaat is wel bewezen.

    Geplaatst door: piet op
  • wij wensen veel sterkte aan Florence en Xavier van de luxembourg

    Geplaatst door: Barquero op

Reageer