CBRB past gasoliecirculaire aan na tussenkomst NMa

Na tussenkomst van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) haar gasoliecirculaires per 1 januari 2012 aangepast. De aanpassing voorkomt dat gebruikers van deze circulaires, een groot deel van de binnenvaartschippers, menen dat zij een afvalbeheerbijdrage integraal moeten doorberekenen in vervoersovereenkomsten met opdrachtgevers. De binnenvaartsector maakt op grote schaal gebruik van deze circulaires. De NMa heeft de zaak bekeken na een signaal van verladersorganisatie EVO.

Met de inwerkingtreding van het Scheepsafvalstoffenverdrag in 2011 zijn binnenvaartschippers verplicht om per 1000 liter gasolie een bijdrage (SAV-afvalbeheerbijdrage) te betalen voor het verwijderen van olie- en vethoudend scheepsbedrijfsafval van schepen. In het verdrag is bepaald dat de bijdrage gekoppeld wordt aan de levering van gasolie en niet langer aan de afgifte van het afval. In de laatste gasoliecirculaires van het CBRB is de bijdrage meegenomen in de wijzigingen van de brandstofprijs, waarmee naar buiten toe de indruk werd gewekt dat binnenvaartschippers deze toeslag integraal moeten doorberekenen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

CBRB past gasoliecirculaire aan na tussenkomst NMa | Schuttevaer.nl

CBRB past gasoliecirculaire aan na tussenkomst NMa

Na tussenkomst van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) haar gasoliecirculaires per 1 januari 2012 aangepast. De aanpassing voorkomt dat gebruikers van deze circulaires, een groot deel van de binnenvaartschippers, menen dat zij een afvalbeheerbijdrage integraal moeten doorberekenen in vervoersovereenkomsten met opdrachtgevers. De binnenvaartsector maakt op grote schaal gebruik van deze circulaires. De NMa heeft de zaak bekeken na een signaal van verladersorganisatie EVO.

Met de inwerkingtreding van het Scheepsafvalstoffenverdrag in 2011 zijn binnenvaartschippers verplicht om per 1000 liter gasolie een bijdrage (SAV-afvalbeheerbijdrage) te betalen voor het verwijderen van olie- en vethoudend scheepsbedrijfsafval van schepen. In het verdrag is bepaald dat de bijdrage gekoppeld wordt aan de levering van gasolie en niet langer aan de afgifte van het afval. In de laatste gasoliecirculaires van het CBRB is de bijdrage meegenomen in de wijzigingen van de brandstofprijs, waarmee naar buiten toe de indruk werd gewekt dat binnenvaartschippers deze toeslag integraal moeten doorberekenen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer