Motorbrand bij tanker

De tanker PIZ Shkhara heeft vrijdag een machinekamerbrand gehad net onder Kaisers Werth, km 760 op de Rijn. Er vielen geen gewonden.

Een smeerolieslang was gescheurd en spoot olie tegen de hete uitlaat. De slang zat er pas een week op, maar de schipper speculeert liever niet over de oorzaak van het losscheuren. ‘Vanmiddag komt een verzekeringsexpert aan boord, die zal de aansprakelijkheid onderzoeken.’ Door de brand is een tl-bak gesmolten. De motor is stil gezet en wordt pas gestart met een expert in verband met de veiligheid.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (26)

  • Met mijn opmerking over roken wilde ik allen maar zeggen dat het met veiligheidsvoorschriften in ‘het vet’ niets van doen heeft. Daarbij: als de tankdeksels na belading gesloten zijn en er wordt in de woning of zelfs op het voordek gerookt, is de hygienecode in het geheel niet van toepassing, dat heb ik persoonlijk besproken met een inspecteur van de “authority agricultural services”, deze persoon controleert zelfs de persoonlijke hygiene van bemanning e.d., dus schipper, je bent de zoveelste die voor zijn beurt spreekt, in navolging van veel van je “collega’s”

    Geplaatst door: bemanning op
  • over dat roken? Je hebt je toch zeker te houden aan HACCP procedures en hygiëne codes? Omdat je met levensmiddelen vaart. Als kok sta je toch ook niet te roken in de keuken!

    Geplaatst door: Schipper op
  • Aan de diverse reacties te merken, uitzonderingen daargelaten, zijn er buiten de eetbare olienbranche weinig schippers die weten waar ze het over hebben. Wij zijn er zeker van dat het een productiefout aan de slang is, overigens een origineel onderdeel van de motorproducent, en dat is makkelijk te bewijzen, want de leverdatum staat op diverse bevestigingsringen ingestanst, dus wij maken ons daar geen zorgen over. Verder gaat deze hele discussie nergens over, onder de vaart zal er op bepaalde eetbare olietankers best wel aan dek gerookt orden, maar er is geen voorschrift welke dat verbiedt. Op de laadplaatsen is het echter wel degelijk verboden met alle consequenties van dien. Daarbij is het betreffende schip gebouwd als dubbelwandige tanker met als bouwjaar 1982, dus met die ouwe zooi valt her ook wel mee, ik spreek uiteraard nu alleen namens ons. Uit bepaalde reacties blijkt wel dat sommige collega’ geen enkel begrip voor, of solidariteit met elkaar hebben, hoe slechter het een ander gaat hoe beter, maar dat is in de binnenvaart helaas nooit anders geweest en dat haalt ons als bedrijfstak collectief omlaag, dat is nog het ergste

    Geplaatst door: bemanning op
  • ik vind jullie zielige losers, die een waardeloze discussie voeren

    Geplaatst door: m. Gadafhi op
  • Op de betere eetbare olie tankers zit beperkt ADNR omdat ze ook in de petroleum havens komen en zodoende ook in sluizen ed naast kegelschepen mogen liggen. Verder zitten er ook een hoop bij die onder Ebis varen.
    Bij Koole Pernis en Vopak Vlaardingen word het ook echt niet geaccepteerd als je daar staat te roken.

    Geplaatst door: Frituurpan schippert op
  • ff opgezocht

    Havenbeheersverordening Rotterdam 2010

    Artikel 5.2 Verbod open vuur en vonkvorming
    1. Het is een ieder verboden om in een petroleumhaven of aan boord van een zich
    aldaar bevindend schip, open vuur te gebruiken of activiteiten te ondernemen
    tengevolge waarvan vonkvorming naar de buitenlucht optreedt of kan optreden tenzij:
    Dan 3 punten a b c dan nog wat en als laatste,
    3. Het college kan van het in het eerste lid gestelde verbod ontheffing verlenen.

    Er zal wel ontheffing zijn dan

    Geplaatst door: Kobus op
  • Beste paul,
    Mocht je nog eens een keertje bij vopak vlaardingen aan het steiger liggen en je maak je bekend als zijnde paultje uit de schuttevaer,
    kom ik je ff uitleggen hoe het nou zit met vopak vlaardingen en petroleumhaven,neem ik nog een koekje voor je mee ook.
    Ik hoef trouwens geen melk in de koffie

    Geplaatst door: rinus op
  • Toch wel raar dan
    In de sluis mag je er niet naast liggen als je geen adnr hebt en in de haven wel?
    Denk toch dat Paul een punt heeft

    Geplaatst door: Kobus op
  • @paul op welke benzeen bom zit jij dan wel niet? naam euro-nmmr etc etc nou doe je een beetje dom uit je nek lullen teveel styreen opgesnoven ofzo…???? adnr is niet verplicht

    Geplaatst door: vetboer op
  • @tankerman
    Eetbare olie tankers hoeven alleen aan SI te voldoen niet aan ADNR.
    Of ze moeten tegen mij staan te liegen

    Geplaatst door: Paul op
  • Nou Tankerman bijvoorbeeld bij de Vopak in Vlaardingen
    Dat is gewoon Petroleum haven staat met een groot bord bij de invaart tussen de steigers.
    In de 1e pet bij Koole Pernis,
    bij mijn weten is de 1e Pet(petroleum haven) een petroleum haven.
    Zelfde als 2e Pet en diverse plaatsen in de Botlek
    Dit heeft niks met aan dikken te maken.
    Maar als ik ergens lig te wachten in een petroleum haven en er komt zo’n frituurpan langzij dan ben ik niet blij.

    Geplaatst door: Paul op
  • Paul, Vertel mij eens waar je met je type c tanker ligt en er naast jou zo’n frietpan ligt te lossen waar aan geen enkele regel voldaan wordt?

    Naar mijn bescheiden mening dik je je verhaal allemaal wat aan.
    Het merendeel van de eetbare olie tankers is namelijk redelijk jong en moeten net als jij met je C tanker aan de meeste eisen van het ADNR voldoen.
    Anders mag je immers niet eens in de meeste oliehavens komen….

    Geplaatst door: Tankerman op
  • @Rinus
    Ik denk dat Paul bedoelt dat hij het gevaarlijk vind.
    Chemie haven petroleum haven dus explosie en brandgevaar.
    Niet het product wat die eetbare olie tanker vervoert is gevaarlijk.
    Maar waar die Tanker ligt wel.

    Geplaatst door: Kobus op
  • Nou paul,als ik dan toch zo nodig op een tanker wil varen dan liever op een omgebouwde frituurpan dan op een mineraal cq chemietanker
    Zo als je zelf al aangeeft is de regelgeving daar iets ruimer als op een doorsnee tanker.
    En liever de stinklucht van kokos of palmolie dan van aceton of benzeen

    Geplaatst door: rinus op
  • Dat die eetbatere olie tankers niet in orde zijn heb ik ook zo mn bedenkingen over.
    De meeste zijn omgebouwde vracht schepen.
    Of omgebouwde mineraal tankers waar wat dubbele schotten in de tanks gezet zijn.
    Voldoen aan geen enkele eis ja SI,
    Liggen wij daar met ons type C ADNR en EBIS , ligt er naast ons zo’n stink ding te lossen zonder EX motoren aan dek, Dek verlichting aan van de Gamma ramen en deuren open de friet pan aan iedereen met een sigaret in zn gezicht.
    Toch wel een andere wereld .
    Of hoeft een eetbare olie tanker nergens aan te voldoen verder?

    btw dit heeft niets te maken met staat van onderhoud

    Geplaatst door: Paul op
  • Een slang scheurt omdat hij gaar is of omdat er een productiefout gemaakt is. In het laatste geval ligt het natuurlijk voor de hand dat dat ook kan gebeuren als die slang nieuw is. Niet iets om heel erg dramatisch over te doen.

    Geplaatst door: PieterW op
  • Daar heb je wel een punt Kees.

    Geplaatst door: Willem op
  • ik vraag me zowiezo wel eens af of het wel echte schippers zijn die een reactie plaatsen…

    Geplaatst door: kees op
  • @ Piet, dat laatste had ik niet geschreven hoor. Dat was een andere Jaap of iemand die mijn naam misbruikte!

    Geplaatst door: Jaap op
  • Jammer dat de naam john vermeer misbruikt word door een “collega” van john.
    Je kan uit de reactie van deze meneer opmaken dat hij uit de eetbare olie sector komt,aangezien daar idd een paar mindere schepen tussen zitten bij fluvia,wat niet wegneemt dat het overgrote deel van deze eetbare vloot in particulier bezit is.

    Geplaatst door: rinus op
  • Ter informatie aan dhr. Vermeer: Het brandje is ontstaan ten gevolge van een gebarsten smeerolieslang, welke toevallig 8 dagen daarvoor vernieuwd was. Juiste informatie is wel handig om een gefundeerde mening te kunnen vormen, maar blijkens de reacties is niet iedereen zo kortzichtig als dhr. Vermeer.

    Geplaatst door: bemanning op
  • Zoals gebruikelijk gaat het op deze site alleen maar weer over een ander afzeiken. Heb altijd gedacht dat de huidige generatie schippers (of die zich zo noemen) wel wat intelligenter zouden zijn, maar nee hoor alleen maar afzeiken. men weet niet eens wat er exact gebeurt is, dus hou je gewoon je mond of schrijf iets zinnigs!!

    Geplaatst door: pbvancampen op
  • Ga je mee dan Jaap kan je leren schrijven?

    Geplaatst door: Piet op
  • Denk niet dat die John dat ooit haalt Jaap

    Geplaatst door: Piet op
  • Dom gelul johny boy.. zoiets kan ieder schip overkomen. Maar dat leer je nog wel als je je aantekening matroos in je dienstenboekje hebt.

    Geplaatst door: Jaap op
  • Bij mijn weten is dit schip van een particulier.
    En vaart voor Fluvia.
    Ik mag toch aannemen dat iemand die een schip voor zichzelf heeft het toch wel een beetje bijhoud.

    Geplaatst door: Kobus op
  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Motorbrand bij tanker | Schuttevaer.nl

    Motorbrand bij tanker

    De tanker PIZ Shkhara heeft vrijdag een machinekamerbrand gehad net onder Kaisers Werth, km 760 op de Rijn. Er vielen geen gewonden.

    Een smeerolieslang was gescheurd en spoot olie tegen de hete uitlaat. De slang zat er pas een week op, maar de schipper speculeert liever niet over de oorzaak van het losscheuren. ‘Vanmiddag komt een verzekeringsexpert aan boord, die zal de aansprakelijkheid onderzoeken.’ Door de brand is een tl-bak gesmolten. De motor is stil gezet en wordt pas gestart met een expert in verband met de veiligheid.

    Dit artikel is exclusief voor abonnees

    Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

    Abonneer

    Deel dit artikel

    Reacties (26)

  • Met mijn opmerking over roken wilde ik allen maar zeggen dat het met veiligheidsvoorschriften in ‘het vet’ niets van doen heeft. Daarbij: als de tankdeksels na belading gesloten zijn en er wordt in de woning of zelfs op het voordek gerookt, is de hygienecode in het geheel niet van toepassing, dat heb ik persoonlijk besproken met een inspecteur van de “authority agricultural services”, deze persoon controleert zelfs de persoonlijke hygiene van bemanning e.d., dus schipper, je bent de zoveelste die voor zijn beurt spreekt, in navolging van veel van je “collega’s”

    Geplaatst door: bemanning op
  • over dat roken? Je hebt je toch zeker te houden aan HACCP procedures en hygiëne codes? Omdat je met levensmiddelen vaart. Als kok sta je toch ook niet te roken in de keuken!

    Geplaatst door: Schipper op
  • Aan de diverse reacties te merken, uitzonderingen daargelaten, zijn er buiten de eetbare olienbranche weinig schippers die weten waar ze het over hebben. Wij zijn er zeker van dat het een productiefout aan de slang is, overigens een origineel onderdeel van de motorproducent, en dat is makkelijk te bewijzen, want de leverdatum staat op diverse bevestigingsringen ingestanst, dus wij maken ons daar geen zorgen over. Verder gaat deze hele discussie nergens over, onder de vaart zal er op bepaalde eetbare olietankers best wel aan dek gerookt orden, maar er is geen voorschrift welke dat verbiedt. Op de laadplaatsen is het echter wel degelijk verboden met alle consequenties van dien. Daarbij is het betreffende schip gebouwd als dubbelwandige tanker met als bouwjaar 1982, dus met die ouwe zooi valt her ook wel mee, ik spreek uiteraard nu alleen namens ons. Uit bepaalde reacties blijkt wel dat sommige collega’ geen enkel begrip voor, of solidariteit met elkaar hebben, hoe slechter het een ander gaat hoe beter, maar dat is in de binnenvaart helaas nooit anders geweest en dat haalt ons als bedrijfstak collectief omlaag, dat is nog het ergste

    Geplaatst door: bemanning op
  • ik vind jullie zielige losers, die een waardeloze discussie voeren

    Geplaatst door: m. Gadafhi op
  • Op de betere eetbare olie tankers zit beperkt ADNR omdat ze ook in de petroleum havens komen en zodoende ook in sluizen ed naast kegelschepen mogen liggen. Verder zitten er ook een hoop bij die onder Ebis varen.
    Bij Koole Pernis en Vopak Vlaardingen word het ook echt niet geaccepteerd als je daar staat te roken.

    Geplaatst door: Frituurpan schippert op
  • ff opgezocht

    Havenbeheersverordening Rotterdam 2010

    Artikel 5.2 Verbod open vuur en vonkvorming
    1. Het is een ieder verboden om in een petroleumhaven of aan boord van een zich
    aldaar bevindend schip, open vuur te gebruiken of activiteiten te ondernemen
    tengevolge waarvan vonkvorming naar de buitenlucht optreedt of kan optreden tenzij:
    Dan 3 punten a b c dan nog wat en als laatste,
    3. Het college kan van het in het eerste lid gestelde verbod ontheffing verlenen.

    Er zal wel ontheffing zijn dan

    Geplaatst door: Kobus op
  • Beste paul,
    Mocht je nog eens een keertje bij vopak vlaardingen aan het steiger liggen en je maak je bekend als zijnde paultje uit de schuttevaer,
    kom ik je ff uitleggen hoe het nou zit met vopak vlaardingen en petroleumhaven,neem ik nog een koekje voor je mee ook.
    Ik hoef trouwens geen melk in de koffie

    Geplaatst door: rinus op
  • Toch wel raar dan
    In de sluis mag je er niet naast liggen als je geen adnr hebt en in de haven wel?
    Denk toch dat Paul een punt heeft

    Geplaatst door: Kobus op
  • @paul op welke benzeen bom zit jij dan wel niet? naam euro-nmmr etc etc nou doe je een beetje dom uit je nek lullen teveel styreen opgesnoven ofzo…???? adnr is niet verplicht

    Geplaatst door: vetboer op
  • @tankerman
    Eetbare olie tankers hoeven alleen aan SI te voldoen niet aan ADNR.
    Of ze moeten tegen mij staan te liegen

    Geplaatst door: Paul op
  • Nou Tankerman bijvoorbeeld bij de Vopak in Vlaardingen
    Dat is gewoon Petroleum haven staat met een groot bord bij de invaart tussen de steigers.
    In de 1e pet bij Koole Pernis,
    bij mijn weten is de 1e Pet(petroleum haven) een petroleum haven.
    Zelfde als 2e Pet en diverse plaatsen in de Botlek
    Dit heeft niks met aan dikken te maken.
    Maar als ik ergens lig te wachten in een petroleum haven en er komt zo’n frituurpan langzij dan ben ik niet blij.

    Geplaatst door: Paul op
  • Paul, Vertel mij eens waar je met je type c tanker ligt en er naast jou zo’n frietpan ligt te lossen waar aan geen enkele regel voldaan wordt?

    Naar mijn bescheiden mening dik je je verhaal allemaal wat aan.
    Het merendeel van de eetbare olie tankers is namelijk redelijk jong en moeten net als jij met je C tanker aan de meeste eisen van het ADNR voldoen.
    Anders mag je immers niet eens in de meeste oliehavens komen….

    Geplaatst door: Tankerman op
  • @Rinus
    Ik denk dat Paul bedoelt dat hij het gevaarlijk vind.
    Chemie haven petroleum haven dus explosie en brandgevaar.
    Niet het product wat die eetbare olie tanker vervoert is gevaarlijk.
    Maar waar die Tanker ligt wel.

    Geplaatst door: Kobus op
  • Nou paul,als ik dan toch zo nodig op een tanker wil varen dan liever op een omgebouwde frituurpan dan op een mineraal cq chemietanker
    Zo als je zelf al aangeeft is de regelgeving daar iets ruimer als op een doorsnee tanker.
    En liever de stinklucht van kokos of palmolie dan van aceton of benzeen

    Geplaatst door: rinus op
  • Dat die eetbatere olie tankers niet in orde zijn heb ik ook zo mn bedenkingen over.
    De meeste zijn omgebouwde vracht schepen.
    Of omgebouwde mineraal tankers waar wat dubbele schotten in de tanks gezet zijn.
    Voldoen aan geen enkele eis ja SI,
    Liggen wij daar met ons type C ADNR en EBIS , ligt er naast ons zo’n stink ding te lossen zonder EX motoren aan dek, Dek verlichting aan van de Gamma ramen en deuren open de friet pan aan iedereen met een sigaret in zn gezicht.
    Toch wel een andere wereld .
    Of hoeft een eetbare olie tanker nergens aan te voldoen verder?

    btw dit heeft niets te maken met staat van onderhoud

    Geplaatst door: Paul op
  • Een slang scheurt omdat hij gaar is of omdat er een productiefout gemaakt is. In het laatste geval ligt het natuurlijk voor de hand dat dat ook kan gebeuren als die slang nieuw is. Niet iets om heel erg dramatisch over te doen.

    Geplaatst door: PieterW op
  • Daar heb je wel een punt Kees.

    Geplaatst door: Willem op
  • ik vraag me zowiezo wel eens af of het wel echte schippers zijn die een reactie plaatsen…

    Geplaatst door: kees op
  • @ Piet, dat laatste had ik niet geschreven hoor. Dat was een andere Jaap of iemand die mijn naam misbruikte!

    Geplaatst door: Jaap op
  • Jammer dat de naam john vermeer misbruikt word door een “collega” van john.
    Je kan uit de reactie van deze meneer opmaken dat hij uit de eetbare olie sector komt,aangezien daar idd een paar mindere schepen tussen zitten bij fluvia,wat niet wegneemt dat het overgrote deel van deze eetbare vloot in particulier bezit is.

    Geplaatst door: rinus op
  • Ter informatie aan dhr. Vermeer: Het brandje is ontstaan ten gevolge van een gebarsten smeerolieslang, welke toevallig 8 dagen daarvoor vernieuwd was. Juiste informatie is wel handig om een gefundeerde mening te kunnen vormen, maar blijkens de reacties is niet iedereen zo kortzichtig als dhr. Vermeer.

    Geplaatst door: bemanning op
  • Zoals gebruikelijk gaat het op deze site alleen maar weer over een ander afzeiken. Heb altijd gedacht dat de huidige generatie schippers (of die zich zo noemen) wel wat intelligenter zouden zijn, maar nee hoor alleen maar afzeiken. men weet niet eens wat er exact gebeurt is, dus hou je gewoon je mond of schrijf iets zinnigs!!

    Geplaatst door: pbvancampen op
  • Ga je mee dan Jaap kan je leren schrijven?

    Geplaatst door: Piet op
  • Denk niet dat die John dat ooit haalt Jaap

    Geplaatst door: Piet op
  • Dom gelul johny boy.. zoiets kan ieder schip overkomen. Maar dat leer je nog wel als je je aantekening matroos in je dienstenboekje hebt.

    Geplaatst door: Jaap op
  • Bij mijn weten is dit schip van een particulier.
    En vaart voor Fluvia.
    Ik mag toch aannemen dat iemand die een schip voor zichzelf heeft het toch wel een beetje bijhoud.

    Geplaatst door: Kobus op
  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.