CBRB en KB willen Roemenen en Bulgaren aan boord

Als het aan de werkgeversorganisaties in de binnenvaart ligt worden Roemenen en Bulgaren al per 1 januari 2012 zonder tewerkstellingsvergunning toegelaten tot de Nederlandse arbeidsmarkt. Dat hebben CBRB en KB kenbaar gemaakt in een gezamenlijke brief aan minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

In hun brief vragen CBRB en Kantoor Binnenvaart de minister om het vrije verkeer van werknemers uit Roemenië en Bulgarije niet uit te stellen tot 2014, maar reeds in 2012 te laten ingaan. Zij wijzen erop dat de bedrijfstak, ondanks diverse genomen maatregelen, buitenlands personeel nodig heeft om de personeelsbehoefte te dekken en dat met name in Roemenië een aanmerkelijke arbeidsreserve van gekwalificeerd binnenvaartpersoneel aanwezig is.
Mede aanleiding voor de brief is de aankondiging van Kamp dat hij de handhaving van de Wet Arbeid Vreemdelingen wil verscherpen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • Mijn beste Chantal,

    Het was toch uit vrije keuze, dat u en uw echtgenoot(?) samen ondernemer zijn geworden. Vele uit mijn leeftijdsgroep (in jaren ’70 geboren) heb ik na het internaat hun toekomst zien zoeken buiten de scheepvaart! Wat zagen zij, wat u toen niet zag?

    Maar nu zitten we met de status-quo zoals hij nu is. Er is maar één loket waar alle ‘Doekoe’ de (binnen-)scheepvaart binnenkomt: De Besomming, die ontvangen wordt voor de geleverde vervoers-prestatie. Achter dat loket zit toch echt, en alleen maar; de particuliere ondernemer.

    Wij allemaal zijn afhankelijk van die besomming die u als ondernemer binnenharkt(dus alleen ú kan, en moét de kooltjes uit het vuur trekken).
    Uit al die besommingen tezamen:
    – Daar moeten de werven van leven;
    – Daar moeten de makelaars van leven;
    – Daar moeten alle infra-structuur van onderhouden worden(denk: haven- kanaalgelden, etc.)
    – Daar moet de olieboeren en shipshandlers van leven;
    – Daar moet deze krant, alle andere kranten en de diverse verenigingen van leven;
    – Daar moet de boekhouder van leven;
    – Ook moeten hiervan al die super-belangrijke milieu-maatregelen mee bekostigd worden.
    – Verder moeten er reserveringen opzij gelegd worden voor magere jaren; verbeteringen; en de niet te vermijden slijtage, die we ook in de toekomst weer moeten gaan verhelpen.
    – En ja, wij personeel in loondienst moeten ook nog betaald worden uit die besomming, met de bijkomende kosten[leeftocht, reiskosten, percentage voor de ‘koppelbaas’, onze opleidingskosten, etc.] en dan ook nog genoeg om *alle* benodigde personeelsleden aan te nemen.
    – En als er dan nog ‘winst’overblijft, kan ook een ondernemer nog een loontje onttrekken aan zijn onderneming.

    Of zie ik dit verkeerd?

    Waarom, o waarom; hebben zoveel particulieren dan zo’n gebrek aan eigenwaarde; dat ze er niet gewoon OP STAAN om hun volledige kostprijs besomd te krijgen, God verhoede dat de particulieren daar nog een aantal procenten risico/winst-reservering bovenop zouden verlangen.

    Hoe houdbaar is het huidige business-model; Particuliere ondernemers die aan blok minimum eisen onduiken. Onderbemand varen;
    En de kicker: Particulieren die het tekort met hun eigen privé-geld aanzuiveren;
    En dit alles voor ‘het privilege’ om goederen te mogen vervoeren; en dat voor minder dan de eigenlijke, volledige kostprijs.

    Goedenavond en Goedereis,

    Geplaatst door: F. op
  • Er wordt, gezien een aantal reacties, inderdaad vanuit gegaan dat buitenlands personeel zo “goedkoop” is. Maar men hoort vaak alleen maar het bedrag wat overgemaakt wordt als loon. Alle belastingen, vergoedingen als reiskosten (vliegkosten voor Filipijns personeel bijvoorbeeld), belastingen, administratie kosten enz. Ziet men niet. De bijdragen voor werkgevers zijn veel hoger als je als werknemer ziet. Er wordt van de werkgever verwacht dat zij alles betalen, zoals persioenpremies, Hiaatverzekeringen, WIA-aanvullingen, opleiding ed. Maar op het moment dat een personeelslid een foutje uit onachtzaamheid maakt, wordt er ook verwacht dat de werkgever voor de kosten opdraaid. Er wordt gesproken over het ontbreken van een CAO. Maar de werkgevers zijn nog altijd zich te houden aan de regels van de “oude” CAO, terwijl de werknemers zich kunnen beroepen op het ontbreken van een CAO. Er zijn weinig werknemers die inzien waar een eigenaar voor staat en welke verantwoordelijkheid er op de schouders drukt. De verantwoordelijkheid tegenover het bedrijf, de financierder, de bevrachter, de werknemers, het gezin, de belastingdienst en nog veel meer. Elke beslissing die genomen wordt moet tegenwoordig op een goudschaaltje gewogen worden, want er is altijd wel een partij die het er niet mee eens is. Van alle kanten is de ondernemer de gebeten hond. Wij nemen niet het juiste personeel aan, wij varen niet genoeg op, wij varen niet snel genoeg van A naar B, wij varen onderbemand, wij betalen rekeningen niet snel genoeg.

    Wanneer is het genoeg? Wanneer komt het moment dat wij als zelfstandig ondernemer op staan en zeggen : genoeg! Want voor iedereen die niet bij de kleine particulier, zoals wij zijn, naar binnen kan kijken, niet meebeslist, dus ook geen verantwoording af hoeft te leggen aan derden m.b.t. de onderneming, zeg ik : hou toch eens op met veroordelen van deze mensen. Het lijkt misschien niet zo, maar we doen echt onze uiterste best…

    Geplaatst door: Chantal van Damme op
  • @ Joschko..
    Waarom er niemand 3500 euro bied voor die voorwaarden?
    Dat zal ik eens even uitleggen met een simpele berekening.
    Je wilt 1 op 1 af, dus je werkt 26 weken in het jaar. Daarvan wil je 2×3 weken vrij, dus nog eens 6 weken eraf. Dan hou je 20 weken over.
    Als een werknemer 3500 netto verdient is de werkgever veel meer kwijt. Ik weet niet precies hoeveel maar laten we uitgaan van 5000 euro. 5000 x 12 maanden is 600000 euro. Dus je betaald alleen al aan het loon 60000 euro om 20 weken ofwel 140 dagen een kapitein aan boord te hebben.

    En daarom ga ik liever zelf in de stuurstoel zitten ’s nachts. (Alsof het al uit zou kunnen)

    En voor de rest heeft Chantal in alles gelijk.

    Wij werken ook met NL personeel. Waarom? OMDAT WIJ GEEN FILLIPIJNEN KUNNEN BETALEN!!

    Maar ook wij krijgen regelmatig vrij asociaal personeel aan boord.
    Wij varen containers dus hebben niet te maken met de blackisten van BP of Total maar hebben wel vertraging opgelopen door het personeel.
    Om een voorbeeld te noemen.
    Wij lagen in Antwerpen te wachten tot we konden lossen. Na een tijdje kwam de kraan eraan rijden en het mannetje dat onder de kraan liep, riep onze (ex)matroos die aan dek liep want deze wilde een losplan krijgen. De matroos hoorde dat niet en de kraanman floot hard op zijn vingers om de aandacht te trekken. De matroos draaide zn eigen om en roept terug “Wat zit je nu te fluiten, klootzak! Ik ben geen hond hoor!”
    Het mannetje pakte zijn portofoon, zei wat en de kraan reed gelijk weer de andere kant op waar ondertussen een ander schip was aangemeerd en na veel bellen werden we na een uurtje of 7 gelost. Wat zeg je dan? Bedankt matroos!

    Maar ik ben blij dat er nog matrozen zoals matroos Vincent zijn.
    Alleen al het feit dat je op de Schuttevear site te vinden bent is al een verschil. Zoveel interesse is er bij die andere groep niet te vinden.

    En als er nog iemand een adres weet waar je fillipijns personeel kan inhuren voor minder dan 3000-4000 per maand.. Ik hoor het graag!

    Geplaatst door: Mevrouw Janssen op
  • wie bied 3500 euro, week op week af. 2 x per jaar 3 weken extra vrij, nederlandse voorwaarden, aow pesioenpremie betaald door werkgever , kost vrij , reizen vrij. met deze voorwaarden wil iedereen wel werken. maarja de meeste dromen zijn bedrog.

    Geplaatst door: joschko op
  • @ Hagens uw reactie klopt, het stikt in het wegvervoer van niet Nederlandse truckers die voor Nederlandse bedrijven rijden al dan niet via aan gammele constructie met een lege postbus B.V. in een oost Europees land. Maar de transport bedrijven staan nu op dit moment voor een heel groot probleem die dat met zich mee gebracht heeft.

    Er zijn geen chauffeurs meer in Nederland te vinden.

    En tussen nu en 2015 moeten er al 45.000 nieuwe truckers bij komen om alleen al de pensioengerechtigde truckers te vervangen.

    En ook de oost Europese truckers hebben het met het uitbreiden van de EU het beter gekregen en die hebben daardoor ook niet zo’n grote drijfveer meer om het werk in een land ver ver weg over te gaan nemen.

    En dan kom je gelijk aan het punt dat ik tussen neus en lippen door probeerde te maken in mijn eerdere reactie. Een baan als Nederlander blijft daardoor gegarandeerd…….. Okay de crisis heeft voor een korte periode een dipje gezorgd, maar een looneis van de hoogste CAO schaal bij het solliciteren wordt nu gewoon weer geaccepteerd door transportondernemers.. En hoe dat verder moet, zonder nieuwe instroom, daar zal het laatste woord nog niet over gerept zijn vrees ik…

    Maar het goede nieuws daaraan is dat een deel van het wegtransport jaren lang voor te lage prijzen met goedkoop personeel heeft kunnen plaats vinden… En daar is iedereen beter van geworden… Dat is toch ook goed nieuws…..toch.????!!!!?????

    Geplaatst door: MatroosVincent op
  • Met aandacht meegelezen:
    – Start kwalificaties
    – Doorgroei / doorstudeer mogelijkheden
    – Studiekosten, -fondsen en -vergoedingen
    – Duidelijke torn-afspraken; bijbehorende vergoedingstabel.

    Dit wordt allemaal besproken. Waarom maken we niet eens een échte CAO(dús niet dat onbegrijpelijke/onwerkbare vod wat nu al een paar jaar bij het oud-vuil staat).

    Een CAO, werkbare opleidingseisen(óók zij-instoomers) en fatsoenlijk personeelsbeleid. Ditalles is natuurlijk alleen maar mogelijk indien er voldoende (winstgevende!) omzet wordt gemaakt door de schippers/eigenaren.

    Pfuuuh,
    Nee we zijn echt helemaal klaar voor Dé Toekomst!

    Geplaatst door: F. op
  • Dat we buitenlands personeel hebben ligt niet alleen aan de werkgever, en ook niet altijd aan het geld, meer nog ligt het aan het feit dat wij volgens sommige lieden zelf niet capabel genoeg zijn om te beslissen wanneer iemand geschikt is om bij ons als volwaaardig bemmangslid mee te draaien, men schijnt daarvoor op een pluche zetel te moeten zitten bij de CCR.
    Ik denk dat als de schoolmensen leerde om een tros goed vast te zetten, ankeren en andere basis dingen en hiervoor na een praktijkexamen bent geslaagd, gelijk als volmatroos aan de bak moet kunnen, dat je daarna je verder moet ontwikkelen is logisch en dat je werkgever dit betaaald is ook logisch, dat je hierover afspraken maakt is ook logisch.
    Naar mijn mening kan je zo meer jongeren en ook zij-instromers motiveren voor de binnenvaart.
    En ja er zal wel eens een rotte peer tussen zitten, maar denk je dat een werkgever aan de wal die niet heeft, maar hier gaat de poort om 17.00 uur dicht en de problemen verleggen zich, terwijl wij het met elkaar moeten zien te vinden, dit kan je als werkgever ook motiveren, soms lukt dit en heb je er een gouwe goser/meid aan
    .
    En CHantal van Damme, omdat u het toevallig een of meerdere keren verkeerd heeft getroffen hoeft u alle Matrozen niet over een kam te scheren, persoonlijk heb ik veel met de zogeheten randgroepjongeren gewerkt, het is maar wat je verlangt, natuurlijk is er wel is heibel in de keet, maaar denkt u dat dit bij de buitenlanders niet zo is.
    Voorts denkt u erg kortzichtig, dit personeel wil ook doorgroeien, en er komt geen nieuwe aanwas van Nederlands, Belgisch, Frans of Duits personeel waardoor u u sc hip voor een habbekrats moet verkopen of naar de sloop brengen.
    Dus regeren is vooruizien.
    Voor de ex. vrachtauto chaufeur chapeu dat je voor zo een mooi beroep hebt gekozen, maar het is niet te vergelijken met de vrachtwagen, met al die stress en ook daar barst het al van de buitenlandse chauffeurs.
    En Mevr van Damme u zit hier op een openbaar forum, past u zich AUB aan , wat moeten vreemde mensen over ons denken, dat al het personeel hasj rookt en zuipt, terwijl dit maar een kleine minderheid is, niet meer als bij een andere beroepsgroep.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Mevr Van Damme mag ik van u de aderessen of telefoon nummers van de wergevers die 3500 euris netto per maand betalen met 1op1af regeling voor kapiteins,Dan weet ik nog wel een paar die intresse hebben.
    Met vriendelijke groet Theo

    Geplaatst door: theo op
  • @matroosvincent Ik weet uit eigen hand hoe het leven van een vrachtchauffeur is. De lange dagen, de hoge werkdruk en het gehijg van de planners die denken dat jij in een uur van Rotterdam in Kallo staat. Daar tegenover ken ik ook de meest gebruikte manieren hoe je een tachograaf kan saboteren (de manieren van 10 jaar geleden weliswaar…) . 😉
    Maar omdat ik het idee had gekregen met iemand te discussiëren die nog nat was achter zijn oren (mijn excuses daarvoor!) zag ik niet het nut ervan in om daar op in te gaan, omdat 90% van de mensen ervan uitgaan dat vrachtwagenchauffeurs vervelende lastpakken zijn, asociaal zijn, dom zijn, doen alsof de weg helemaal van hun is en alle tijd van de wereld hebben, ben ik er niet over begonnen. Vandaar dat ik er ook expliciet bijzette, dat ik het rechtstreeks doortrok vanuit de binnenvaart. Dus ook die uren gebruikte om er een vergelijking in te trekken. (Ik weet namelijk heel goed dat een 50 á 60 urige werkweek geen uitzondering is voor een vrachtwagenchauffeur.)
    U geeft aan dat uw chauffeursopleiding volledig is betaald door uw werkgever. Wij deden dat vroeger ook. Maar het is tegenwoordig niet meer op te brengen, met daarnaast het probleem dat vele jongens het niet volhouden. Wij zijn op een gegeven moment overgestapt naar achteraf vergoeden, maar zover is het bij niemand gekomen. Maar nu is dat echt niet meer op te brengen. En laten we even eerlijk zijn. Als ik bijv. accountant zou willen worden, is er niemand die mijn opleiding betaald. Als bij ons aan boord iemand voor zijn ADNR of Rijnpatent op zou willen gaan en hij heeft zichzelf bij ons bewezen, zal ik dat vergoeden.
    Ik vind het raar dat dat de keuze voor de binnenvaart zou moeten vergemakkelijken.

    Goed geschoold personeel in de binnenvaart IS moeilijk te vinden. Wij varen al geruime tijd met een vaste bemanning, maar ik weet wel dat als je op zoek gaat de spoeling heel dun is. Ook goed geschoold buitenlands personeel. Wij hebben na onze laatste slechte ervaring met een leerjongen de beslissing genomen om niet meer met “hollandse nieuwe” te gaan varen. Wat wij overigens heel jammer vonden omdat er een heleboel potentieel in die jongen zat. Maar ook een geval van bloed, zweet, tranen en heel veel tijd in gestoken.
    Wij zijn daarnaast extra voorzichtig, omdat wij als gezin aan boord wonen met 3 kinderen en 2 honden. Wij gaan ook vrij nauw met onze bemanning om. Er is wel een duidelijke lijn, maar voor ons is het extra familie. Zo zien onze kinderen de bemanning ook.
    De keuzes die gemaakt worden in de binnenvaart vind je aan de wal ook. Maar de binnenvaartwereld is nu eenmaal kleiner en valt het ook meer op. Al vaart iedereen op zijn eigen eilandje 🙂
    Maar zoals overal is de toestroom van gastarbeiders niet tegen te houden. Financiën, mentaliteitskeuze of gelegenheid, het is een trend die overal in doorzet. We kunnen er ons tegen verzetten en stug boerenhollands blijven kletsen, of proberen deze mensen te leren begrijpen/kennen. Een paar belangrijke woorden tsjechisch of pools leren neemt niet veel tijd in beslag. En ik blijf de goede hoop houden, dat als wij laten zien dat wij hun tegemoet komen, zij ook hun best doen om ons tegemoet te komen. En tot nu toe heeft dat voor ons hele positieve ervaringen opgeleverd. Of wij ze nu hierheen halen of de buurman, we hebben ermee te maken, dat is niet meer tegen te houden. Dan kunnen we toch beter met zijn allen proberen om de vaarwegen veilig te houden?

    Re PS. Ik doelde op de verdraaiing van mijn woorden. Woorden uit de context trekken. Ik geef in al mijn reacties heel duidelijk aan dat ik praat vanuit mijn eigen ervaringen en ook heel duidelijk dat er zeker uitzonderingen zijn. Schreeuwen doe ik al helemaal niet. Ik probeer elke uitleg te onderbouwen. Als ik iedereen zo slecht zou vinden zou ik dan een Nederlands bemanningslid al 6 jaar in dienst hebben?
    Wij hebben al meerdere malen ergens op een kantoor moeten praten als brugman, omdat een Nederlands bemanningslid buiten zijn boekje ging omdat hij van een paar woorden van de wal vandaan een eigen interpretatie ergens van maakte en daar nogal fel op reageerde, met als gevolg dat een Total of BP ons wilde blacklisten. Ik weet niet hoe dat in de vrachtvaart gaat, maar ik weet wel dat in de tankvaart dat heel snel gebeurd. Helaas is het bij de Majors ja en amen zeggen, want dan ben je verzekerd van werk. En zeker de jongeren aan boord zien niet in, dat al zij een te grote mond hebben tegen wal personeel dat ons de kop kan kosten. Zonder na te denken iets eruit flappen, voorbarige conclusies trekken of simpelweg ondoordacht handelen kan ons ons bedrijf kosten, de dak boven ons huis en toekomst van onze kinderen. En uw reactie leek daar heel erg op. Er werd gegeneraliseerd. Iets waarin ik juist probeerde te nuanceren. Ik spreek merendeels over jeugdig personeel. En daar wordt overheen gelezen.
    U bent niet de enige die mijn woorden zonder context verkeerd opvatte. Ik scheer niet iedereen over één kam. Er zijn hele goede nederlandse bemanningsleden. Maar die vind je niet zomaar. Ik spreek over eigen ervaringen en ervaringen die ik van anderen hoor.

    U bent zo eerlijk dat u aangeeft waarom u niet onder u eigen naam schrijft, en dat respecteer ik. En ik waardeer het ook dat u de moeite genomen heeft om de reden te verklaren.

    Geplaatst door: Chantal van Damme op
  • @Chantal, voor het gemak gaat u uit van 40 uur per week, dat is een scheve vergelijking, en vergeet U dan wel even de toeslagen (35 euro netto per dag (weekenden resp. 150% en 200%) kost en inwoning én de overuren die als chauffeur wel betaald worden(avond 130% za 150 zo 200%). U gaat uit van 40 uur per week, maar de dagen als trucker, dat ben ik tien jaar geweest na 5 jaar zelfstandig ondernemer in de IT en in de elektrotechniek, die dagen zijn even lang als de dagen die ik maak als matroos. Ter info ik vaar geen 14/14 maar weekenden thuis vrijdag avond thuis zondag aan boord. Net als ik als trucker deed. Scheelt netto meer dan 1000 euro als binnenland trucker, elke avond thuis, en het is de helft van wat wat ik als internationaal trucker verdiende……… ergens ligt er dan toch iets scheef in die verhoudingen.

    En het is leuk dat U over het diploma begint, want (ik was een zij-instromer) het volledige opleidingstraject voor trucker is door mijn werkgever volledig betaald en met behoud van volledig loon. Voor matroos moest ik toch wel echt zelf in de buidel tasten aangezien bijna geen enkele schipper een deksman in dienst wil of kan nemen. De beiden opleidingstrajecten duurden allebei even lang; ik heb voor chauffeur beroepsgoederen vervoer over de weg en voor matroos binnenvaart beide voor een korte opleiding gekozen. Voor trucker kon dat gewoon op diverse opleiding locaties in Nederland voor matroos moest ik daarvoor naar een ander Europees land uitwijken. Klinkt niet echt als een stimulans.

    Op de vraag of ik het erg vind dat er meer gastarbeiders deze kant op komen om op schepen te werken. Nee totaal niet. Er zullen altijd schippers blijven die met Nederlands personeel willen blijven varen. En met de huidige kop in het zand manier van denken omtrent het probleem aangaande instroom van een nieuwe generatie werknemers in het goederen vervoer over het water, wordt ik als Hollandse matroos alleen maar schaarser en dus blijf mijn baan in de toekomst gegarandeerd. Dat er problemen zijn die betrekking hebben op de instroom van nieuw personeel, dat is overduidelijk. Het zou alleen veel interessanter zijn dat er na gedacht wordt over een oplossing hieromtrent. Het is overigens geen exclusief probleem van de binnenvaart zelf. Het is meer een generatie “dingetje” om dat moderne woord voor een groot probleem te omschrijven. En allemaal gecreëerd door de babyboomers. He He lekker de schuld afschrijven; mooi makkelijk. Echter er zit natuurlijk een grote kern van waarheid in. De gedachte “de volgende generatie moet het beter krijgen dan dat wij het vroeger hadden” Is een mooie gedachte, maar in de fysieke uitvoering daarvan is het een beetje mis gegaan. Hoe kan je een generatie een heel leven verwennen, op alle fronten mogelijk, en dan opeens verbaasd zijn dat op het moment dat die generatie daar gewend aan geraakt is én de arbeidsmarkt op komt dat dat conflicten gaat geven als er daadwerkelijk achter gekomen wordt wat de waarde van geld is.

    Gastarbeiders zijn er altijd al geweest sinds jaar en dag. Ze komen en gaan. Het is dus een kwestie van tijd dat de Bulgaren en Roemenen weer gaan. Door al het geld wat er via het westen van Europa momenteel naar het oosten gaat door middel van betaalde arbeid en Europese subsidies is het een kwestie van tijd tot de leven standaard daar ook hoger wordt. Net als dat de Poolse truckers ook in opstand kwamen toen duidelijk werd dat ze op de Nederlandse arbeidsmarkt allemaal rechten hadden die ze nooit verteld waren nadat in polen de levenstandaard omhoog is gegaan het vorige decennium. -Hmm ook een generatie die het voor hun kinderen beter willen krijgen dan henzelf vroeger- Daarmee wordt de drang om huis en familie te verlaten om het kilometers van huis het beter te krijgen uiteindelijk ook een stuk kleiner. En dan krijgen we nog meer exotische medewerkers, alhoewel nog exotischer dan de Kaapverdianen van een aantal jaren geleden kan het haast niet worden.

    P.S. Ik snap overigens niet waarom mijn reactie op uw vrij denigrerende manier van uitlaten over het personeel in de binnenvaart een boycot voorbrengt bij met laad adres? Dat ik anoniem reageer heeft niet zozeer te maken dat ik niet verantwoordelijk gehouden wil worden voor mijn uitspraken, maar meer omdat mijn werkgever niet voor mijn uitspraken verantwoordelijk kan worden gehouden hij deelt ze uiteraard niet altijd met mij 🙂 . Maar wil je persoonlijk reageren dat kan best hoor matroosvincent@gmail.com ……

    Geplaatst door: Matroos Vincent op
  • Ik weet zeker dat er werkgevers zijn die misbruik willen maken van de situatie, en roepen dat ze geen personeel kunnen krijgen.
    Wat is gekwalificeerd personeel, ik heb zelf de MBO rijn, binnenvaart en kustvaart school gedaan en met succes afgerond (diploma) hierna 1 jaar stage gelopen als scheepsjongen en daarna nog 3 jaar gevaren als matroos.
    Je hebt genoeg mensen die de lbo (lts)- (vmbo) met succes hebben afgerond, die kun je ook als scheepsjongen/matroos inzetten en dan een praktische en theoretische opleiding aanbieden dus werken en leren.
    Iemand die een lbo (lts)- (vmbo) heeft, kun je binnen enkele maanden ook volledig inzetten als matroos, dus zolang duurt het niet om iemand in te werken.
    Wat valt mij op, ik heb me omgeschoold naar procesoperator (procesoperator-B, procesoperator-C, bedrijfstechnicus voor de procesindustrie en ander gerelateerde opleidingen).
    Vanwege sluiting van het bedrijf waar ik heb gewerkt, moest ik gaan solliciteren.
    Ik kreeg telkens als antwoord dat ik overgekwalificeerd ben, of van je hebt geen ervaring in deze sector.
    Wanneer doe je het goed bij de werkgever de ene keer zijn de Nederlandse mensen onder-gekwalificeerd en andere keer ben je overgekwalificeerd!!!!
    Ik denk dat de werkgevers het willen voordoen aan de politiek (willen aantonen) dat ze moeilijk aan personeel kunnen komen zodat ze straks goedkope mensen uit het Oostblok kunnen aannemen, die werken wel 60 of meer uren voor het wettelijke minimumloon. Oké, het wettelijk minimumloon is gebaseerd op 40-urige werkweek maar wie gaat dit controleren.
    Maar in werkelijk is dit niet zo, goed gekwalificeerde Nederlandse mensen staan aan de kant en hebben het nakijken, hierdoor enkele honderdduizenden werklozen in Nederland, en hierdoor gaat de belasting betaler weer meer betalen of de politiek gaan weer korten op de werkeloze mensen met als gevolg armoede.
    Het imago in de binnenvaart gaat hierdoor alleen maar verder naar beneden, dus succes werkgevers!!!!
    Geldwolven!!!!!!

    Geplaatst door: kiske op
  • @matroos Vincent uit nieuwsgierigheid heb ik even op de website gekeken. 10 euro bruto per uur. Even rechtstreeks vergelijk naar de binnenvaart. Aan boord werkdag 10 uur, per 4 weken dus 14x 10 , dus 140 uur werk. Misschien dat er nog iets uitloopt, laten we zeggen 150 uur per 2 weken. Daarna 2 weken thuis. ( het overige is reistijd er tussen in) Als je een goede matroos bent €1700 netto. Als jij als chauffeur binnenland rijdt en dezelfde uren maakt per 4 weken verdien je bruto €10 x 150 uur, 1500 euro bruto. Daar hou je zo\\\’n €1258 aan over,( leeftijd 23 ) maar dan nog wat anders, want je werkt minimaal 5 dagen per week, elke week. Met plus minus 25 vakantiedagen en met geluk 52 weekenden vrij, uitkomend op 129 dagen vrij. Teminste als je niet op zondagavond al niet moet gaan rijden. In de binnenvaart met 14/14 kom je op 182 dagen vrij.
    Met andere woorden, met minder uren verdien je meer op de binnenvaart en meer vrije tijd.

    Over de beledigingen, zoals jij het noemt. Gelukkig hebben we het nooit allemaal tegelijk in 1 persoon gehad. 🙂
    Maar in het geheel geef jij met jouw reactie wel aan hoe jij denkt. En zeker hoe onnadenkend een matroos kan zijn. En juist deze manier van denken kan een een eigenaar van een binnenvaartbedrijf een hoop geld kosten. Want een reactie als deze kan in een andere vorm bij een laad/losplaats een schorsing opleveren, op de blacklist, dus inkomstenverlies. Ik heb namelijk niet gezegd dat IEDERE matroos zo is. Ik heb het over het gemiddelde niveau. En met een matrozendiploma HEB jij nog geen chauffeursdiploma en verdien jij nog geen €10,00 bruto. Netals aan boord moet je ook aan de wal je bewijzen en doorleren.
    Dat je hart bij het water ligt is alleen maar mooi! Daar zouden er meer van moeten zijn. Ik hard schreeuwen? Ik zou niet durven, wij varen met mensen die hier al heel lang aan boord zijn. Zelfs een Nederlandse stuurman die hier dit jaar al 6 jaar aan boord zit. Ik steek mijn handen in het vuur voor ze en vertrouw ze. Die wijze man heeft ook gelijk. Zijn wij misschien toch zo slecht nog niet. Maar ook ik kan het natuurlijk mis hebben 😉

    Geplaatst door: Chantal van Damme op
  • mevrouw van Damme,
    uw uitleg vind ik persoonlijk maar niets !
    moesten we eerst allemaal het karakter beetje hebben voor nee te zeggen tegen een bevrachter met zeer slechte prijzen staan ze met hun volledige rug tegen de muur en gaat de spijs hopelijk stijgen en dan zouden ze hun binnenlands personeel beter betalen ook al met grote mond ! er is keuze genoeg. Als er een aanvaring gebeurd is het meestendeels met buitenlands personeel en dan gaat hun besparing van 200 a 300 euro in de maand ze kunnen het direct uitgeven aan de werven. zo gaat het niet alleen in Nederland maar ook in België. gok, drank en drugs problemen is zowel aan wal als in de scheepvaart. Maar dat is niet iedereen. Dus als iedereen is wat samen opkomt en in plek van te concurreren tegen elkaar zouden we veel verder voorruit.
    of zie ik dat verkeerd . zelf ben ik ook maar een schippers zoon van een niet al te groot schip maar als zo van vele andere schippers hoor is dit ook de oorzaak van dit probleem een beetje
    vriendelijke groeten Bjorn.

    Geplaatst door: bjorn op
  • mevr van Damme
    begrijpt niet goed dat er ook mensen genoeg op de binnenvaart zijn die geen engels spreken ,of zelfs gebrekkig duits,
    en die buitelandse matrozen wel enkele zullen doorvloeien naar schipper, nou je mag er niet over na denken als je die tegen komt.
    en de belediging het zullen wel zetschippers zijn die zo denken , nou vind het nogal zwart wit gedacht,sorry hoor.
    wij hebben hier mensen aan boord gehad die zijn 61 jaar en kunnen nog geen touw vast zetten maar wel 41 jaar ervaring , nou dan wil je toch geen matroos meer zijn .
    ze komen stempels halen in hun gekregen dienstboekje uit regensburg en willen zo doorstromen . wij hebben hier dus al 6 jaar ervaring mee..

    Geplaatst door: schippersvrouw op
  • 😀 Meneer Schipper, die niet de ruggengraat heeft om onder zijn echte naam te schrijven, moet misschien ook nog begrijpend lezen leren. Ik reageerde niet op het bovenstaande stuk, maar op de reacties op dit stuk. Maar om even op het artikel en uw gedachtegang te reageren, het volgende:
    Een taalbariere hoeft niet onoverkomelijk te zijn. Wij spreken vloeiend Nederlands, Engels en Duits. Dat vinden wij niet meer als een normale standaard, zeker in een bedrijfstak waarin er sprake van multiculturele omgang is. Filipijns personeel spreekt Engels. Personeelsleden uit Roemenië spreken Engels. Personeelsleden uit Tsjechië spreken Duits. Personeelsleden uit Slowakije spreken Duits. Personeelsleden uit Polen zelfs Engels én Duits. Het zal niet altijd vloeiend zijn en soms moet je iets op andere manieren uitleggen. Wijzelf proberen ook bepaalde bedrijfsmatige termen in hun taal te leren,om het samenwerken te verbeteren en om hun tegemoet te komen. Zolang je de basis talen als Nederlands, Engels en Duits goed spreekt, kom je heel ver, niet alleen als werkgever, maar ook als het je collega is.
    Het is niet zo zeer het imago van de binnenvaart wat de jeugd niet aantrekt. Heimwee speelt een grote rol. Daarnaast de ontbering van sociale contacten en alles was het jong zijn leuk maakt. Toen ik jong was ( blijkbaar in de ijstijd ) was het niet meer als normaal dat je de handen uit de mouwen stak. Tegenwoordig schijnt je voeten optillen als mams met de stofzuiger voorbij komt al te zijn geclassificeerd als meehelpen. Natuurlijk uitzonderingen daar gelaten.
    Of dat op scholen lobbyen een oplossing zal zijn weet ik niet. Er zijn aanmeldingen genoeg bij bijv. het STC, maar velen redden het gewoonweg niet. Ze vinden het werk te zwaar, te lange werkdagen, missen hun ouders, vrienden en familie, of er komt een meisje om de hoek kijken. Goed geschoold Nederlands personeel vind je bijna niet. En de groentjes die van school komen en dan al hun papieren hebben verwachten meteen dat zij aangezien worden voor vol. Kunnen nauwelijks fatsoenlijk Nederlands lezen en schrijven, spreken 2 woorden Engels en misschien 3 woorden Duits. Geef mij dan maar een Tsjechisch bemanningslid van 42 jaar, die redelijk goed Duits spreekt. Zonder de jeugdige hormonale stuiptrekkingen, ontbreken van verantwoording en zelfstandigheid.
    Het ontbreken van personeel in de binnenvaart, zoals er geschreven wordt ligt dus meer in de vraag van de markt. De vraag naar mensen die in hun dienstboekje iets zijn, ervaring op de vaart ( kustvaart of zeevaart wordt hierbij ook meegerekend). Mensen uit de bovengenoemde landen weten hoe het aan boord er aan toe gaat. En het is aan de ambiance aan boord hoe zo iemand zich ontwikkeld. Als ik samen moet werken met mensen die mij behandelen als een stuk vuil of als een domkop zal ik mij daar ook naar gaan gedragen. Wij hebben hier onze ” buitenlanders” op zien bloeien. Het duurde een halve torn voordat ze in de stuurhut durfden te komen, want op de rederijschepen ( lees hier, met medecollega’s in loondienst !) mocht dat niet.
    Meneer Schipper, of misschien mevrouw, en anderen, u voelt het in uw portemonnee als u vervangen wordt door een Tjechisch, Slowaaks, Roemeens, Filipijns of zelfs Duits personeelslid. Maar ga dan ook eens te rade waarom. Geld is niet aleen de reden, maar voor sommige wel de extra overweging.
    Want even als klein voorbeeld. Hier verdient het dekpersoneel variërend tussen de 1800-2100 Netto per maand. Het is voor ons dus niet uit financieel oogpunt dat wij ervoor gekozen hebben om met deze mensen samen te werken. Want ook even voor de duidelijkheid. Zij zijn helemaal niet goedkoper als Nederlands personeel. Wij zouden goedkoper zijn met Nederlandse matroosjes, die net van school zijn. Het is maar net wat voor eisen je stelt.

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Chantal van Dammer op
  • @ Chantal van C. Dus als ik het goed lees heb ik een grote mond, een gok probleem, een drugs probleem, een drank probleem, lui ben en wil jou uitbuiten.? Dank u wel voor deze volledig onterechte vooroordelen. Als we het over imago schade hebben, staat U vooraan in de rij te schreeuwen zo te merken…. Een oud en wijs schipper vertelde mij dat een werkgever het personeel krijgt dat het verdient….. En om uw nieuwsgierigheid even te beantwoorden; met mijn opleiding niveau kan ik wel degelijk beter verdienen aan de wal en ja ook inclusief kost en inwoning. http://www.chauffeurworden.nl Trouwens dat inwoning vrij dat is een beetje een droog reden helemaal als U het over 14/14 heeft want de hypotheek wordt er niet opeens de helft goedkoper op als ik de helft van de tijd maar thuis ben, volgens mij, maar dat kan ik ook gewoon mis hebben, ben tenslotte maar een laag opgeleide matroos hé. Maargoed dát het varen zo leuk is en er nog wel goede werkgevers te vinden zijn…………..!!

    Geplaatst door: matroos Vincent op
  • mevr van Damme moet goed lezen wat er staat !!
    er staat dat er mensen met ervaring gehaald willen worden, en die ervaring is er niet , ze kunnen de taal niet , hoe wil je dan communiceren , kom op , en denk na als ze in nederland goed werk zouden verrichten en goed lobby werk deden op de scholen hadden wij ook nederlandse mensen genoeg , maar we willen goedkope mensen , dus dan maar buitelanders , en of slowaak of tjech , en flippo,s het maakt niet uit .

    Geplaatst door: Schipper op
  • Het is te merken dat merendeels de opmerkingen hier van mensen in loondienst komen. Er wordt gebruld over te lage lonen en een slechte naam. Moeten wij als werkgever mensen in dienst nemen en goud betalen? Echte matrozen, mensen die dus meer kunnen als een touwtje vastzetten en een kwastje ter hand kunnen nemen, verdienen gemiddeld 1600 euro Netto per maand. Kapiteins, die je echt zelfstandig aan het roer kan zetten gemiddeld 3500 euro Netto per maand. Kost, inwoning en reizen vrij. 14 dagen aan boord en 14 dagen thuis. En dan durft er iemand nog te roepen dat er slecht betaald wordt in de binnenvaart? Wij varen juist met hoofdzakelijk buitenlands personeel. Waarom? Om dat zij het waard zijn. Misschien is dat niet op alle schepen. In alle jaren dat wij varen hebben wij meerdere ervaringen met Nederlandse personeelsleden dat zij zoveel mogelijk geld voor zo min mogelijk inspanning wilden en een grote mond hadden alsof zij hier aan boord het voor het zeggen hebben. En dan laat ik de gokproblemen, drugs- en drankproblematiek er nog voor het makkelijke even buiten.
    Iedereen kan bij ons werken, ongeacht zijn nationaliteit of leeftijd. En ieder wordt naar ervaring en deskundigheid betaald. Misschien dat de mensen die in loondienst varen daar eens rekening mee moeten houden, dat de eigenaar waar wil voor zijn zuurverdiende geld. Met het gemiddelde opleidings niveau van Nederlands dekpersoneel in de binnenvaart die 1600 euro verdienen, moet ik nog maar zien of zij met dat niveau aan de wal een gelijkwaardig salaris kunnen krijgen, met daarbij reiskosten, inwoning en kost- vrij, met daar bovenop om de 2 weken vrij te zijn. En voor degenen die het dan zo verschrikkelijk vinden ; blijf er dan alsjeblieft vandaan, dat scheelt een toekomstige werkgever weer een hoop werk.

    Geplaatst door: Chantal van Damme op
  • Als we genoeg Nederlands personeel hebben waarom varen we dan met Filipijnen. Alleen om deze mensen uit te buiten. Op deze manier wordt er een stokje voor gestoken, dat sommige mensen door uitbuiting van Filipijnen zich verriojken.

    Geplaatst door: frans op
  • Inderdaad pure onzin, omdat er in Nederland en de EU voldoende personeel aanwezig is, alleen die willen wel werken onder normale arbeidsvoorwaarden. Laat de binnenvaart eerst maar eens zorgen voor een behoorlijke CAO. Dan wordt de binnenvaart weer aantrekkelijk en komt er vanzelf ook weer nieuwe instroom, zodat op termijn niet alleen de vlag nog Nederlands is, maar ook het personeel. Ik ga ook niet geloven, dat de minister stopt met het afgeven voor TWV’s voor de binnenvaart. Dat doet hij toch ook niet voor de LTO? Laten de werkgevers in de binnenvaart eerst aan het imago werken en dan kan er later bekeken worden of er nog een personeelsgebrek is, zoals zij zeggen. Ik geloof het niet. Dit is alleen een kwestie van geld.

    Geplaatst door: Rotterdam op
  • Gewoon betalen! Maar dat is een probleem in de binnenvaart.De schipper vaart voor dump prijzen? Dus wil de schipper ook bemanning voor dump prijzen!En de bonden zijn graag behulpzaam? Als dit het beleid is word ik niet vrolijk van schippers en vakbonden!!!!!!!!

    Geplaatst door: gerrit op
  • willen we nu op deze manier de nederlandse binnenvaart om zeep helpen ?
    er zijn genoeg mensen binnen onze grenzen om aan het werk te krijgen , hoeven we toch niet de roemenen of bulgaren hier heen te halen !!!
    wat te denken van de taal of ervaring maar te zwijgen , ze willen alleen maar euro,s te hebben , werken ho maar , alles is te veel, heb zelf ervaring met tjechen ,en slowaken het is allemaal niks , een enkele uit gezonderd !

    wanneer word nederland wakker !!

    Geplaatst door: Schipper op

Reageer

CBRB en KB willen Roemenen en Bulgaren aan boord | Schuttevaer.nl

CBRB en KB willen Roemenen en Bulgaren aan boord

Als het aan de werkgeversorganisaties in de binnenvaart ligt worden Roemenen en Bulgaren al per 1 januari 2012 zonder tewerkstellingsvergunning toegelaten tot de Nederlandse arbeidsmarkt. Dat hebben CBRB en KB kenbaar gemaakt in een gezamenlijke brief aan minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

In hun brief vragen CBRB en Kantoor Binnenvaart de minister om het vrije verkeer van werknemers uit Roemenië en Bulgarije niet uit te stellen tot 2014, maar reeds in 2012 te laten ingaan. Zij wijzen erop dat de bedrijfstak, ondanks diverse genomen maatregelen, buitenlands personeel nodig heeft om de personeelsbehoefte te dekken en dat met name in Roemenië een aanmerkelijke arbeidsreserve van gekwalificeerd binnenvaartpersoneel aanwezig is.
Mede aanleiding voor de brief is de aankondiging van Kamp dat hij de handhaving van de Wet Arbeid Vreemdelingen wil verscherpen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • Mijn beste Chantal,

    Het was toch uit vrije keuze, dat u en uw echtgenoot(?) samen ondernemer zijn geworden. Vele uit mijn leeftijdsgroep (in jaren ’70 geboren) heb ik na het internaat hun toekomst zien zoeken buiten de scheepvaart! Wat zagen zij, wat u toen niet zag?

    Maar nu zitten we met de status-quo zoals hij nu is. Er is maar één loket waar alle ‘Doekoe’ de (binnen-)scheepvaart binnenkomt: De Besomming, die ontvangen wordt voor de geleverde vervoers-prestatie. Achter dat loket zit toch echt, en alleen maar; de particuliere ondernemer.

    Wij allemaal zijn afhankelijk van die besomming die u als ondernemer binnenharkt(dus alleen ú kan, en moét de kooltjes uit het vuur trekken).
    Uit al die besommingen tezamen:
    – Daar moeten de werven van leven;
    – Daar moeten de makelaars van leven;
    – Daar moeten alle infra-structuur van onderhouden worden(denk: haven- kanaalgelden, etc.)
    – Daar moet de olieboeren en shipshandlers van leven;
    – Daar moet deze krant, alle andere kranten en de diverse verenigingen van leven;
    – Daar moet de boekhouder van leven;
    – Ook moeten hiervan al die super-belangrijke milieu-maatregelen mee bekostigd worden.
    – Verder moeten er reserveringen opzij gelegd worden voor magere jaren; verbeteringen; en de niet te vermijden slijtage, die we ook in de toekomst weer moeten gaan verhelpen.
    – En ja, wij personeel in loondienst moeten ook nog betaald worden uit die besomming, met de bijkomende kosten[leeftocht, reiskosten, percentage voor de ‘koppelbaas’, onze opleidingskosten, etc.] en dan ook nog genoeg om *alle* benodigde personeelsleden aan te nemen.
    – En als er dan nog ‘winst’overblijft, kan ook een ondernemer nog een loontje onttrekken aan zijn onderneming.

    Of zie ik dit verkeerd?

    Waarom, o waarom; hebben zoveel particulieren dan zo’n gebrek aan eigenwaarde; dat ze er niet gewoon OP STAAN om hun volledige kostprijs besomd te krijgen, God verhoede dat de particulieren daar nog een aantal procenten risico/winst-reservering bovenop zouden verlangen.

    Hoe houdbaar is het huidige business-model; Particuliere ondernemers die aan blok minimum eisen onduiken. Onderbemand varen;
    En de kicker: Particulieren die het tekort met hun eigen privé-geld aanzuiveren;
    En dit alles voor ‘het privilege’ om goederen te mogen vervoeren; en dat voor minder dan de eigenlijke, volledige kostprijs.

    Goedenavond en Goedereis,

    Geplaatst door: F. op
  • Er wordt, gezien een aantal reacties, inderdaad vanuit gegaan dat buitenlands personeel zo “goedkoop” is. Maar men hoort vaak alleen maar het bedrag wat overgemaakt wordt als loon. Alle belastingen, vergoedingen als reiskosten (vliegkosten voor Filipijns personeel bijvoorbeeld), belastingen, administratie kosten enz. Ziet men niet. De bijdragen voor werkgevers zijn veel hoger als je als werknemer ziet. Er wordt van de werkgever verwacht dat zij alles betalen, zoals persioenpremies, Hiaatverzekeringen, WIA-aanvullingen, opleiding ed. Maar op het moment dat een personeelslid een foutje uit onachtzaamheid maakt, wordt er ook verwacht dat de werkgever voor de kosten opdraaid. Er wordt gesproken over het ontbreken van een CAO. Maar de werkgevers zijn nog altijd zich te houden aan de regels van de “oude” CAO, terwijl de werknemers zich kunnen beroepen op het ontbreken van een CAO. Er zijn weinig werknemers die inzien waar een eigenaar voor staat en welke verantwoordelijkheid er op de schouders drukt. De verantwoordelijkheid tegenover het bedrijf, de financierder, de bevrachter, de werknemers, het gezin, de belastingdienst en nog veel meer. Elke beslissing die genomen wordt moet tegenwoordig op een goudschaaltje gewogen worden, want er is altijd wel een partij die het er niet mee eens is. Van alle kanten is de ondernemer de gebeten hond. Wij nemen niet het juiste personeel aan, wij varen niet genoeg op, wij varen niet snel genoeg van A naar B, wij varen onderbemand, wij betalen rekeningen niet snel genoeg.

    Wanneer is het genoeg? Wanneer komt het moment dat wij als zelfstandig ondernemer op staan en zeggen : genoeg! Want voor iedereen die niet bij de kleine particulier, zoals wij zijn, naar binnen kan kijken, niet meebeslist, dus ook geen verantwoording af hoeft te leggen aan derden m.b.t. de onderneming, zeg ik : hou toch eens op met veroordelen van deze mensen. Het lijkt misschien niet zo, maar we doen echt onze uiterste best…

    Geplaatst door: Chantal van Damme op
  • @ Joschko..
    Waarom er niemand 3500 euro bied voor die voorwaarden?
    Dat zal ik eens even uitleggen met een simpele berekening.
    Je wilt 1 op 1 af, dus je werkt 26 weken in het jaar. Daarvan wil je 2×3 weken vrij, dus nog eens 6 weken eraf. Dan hou je 20 weken over.
    Als een werknemer 3500 netto verdient is de werkgever veel meer kwijt. Ik weet niet precies hoeveel maar laten we uitgaan van 5000 euro. 5000 x 12 maanden is 600000 euro. Dus je betaald alleen al aan het loon 60000 euro om 20 weken ofwel 140 dagen een kapitein aan boord te hebben.

    En daarom ga ik liever zelf in de stuurstoel zitten ’s nachts. (Alsof het al uit zou kunnen)

    En voor de rest heeft Chantal in alles gelijk.

    Wij werken ook met NL personeel. Waarom? OMDAT WIJ GEEN FILLIPIJNEN KUNNEN BETALEN!!

    Maar ook wij krijgen regelmatig vrij asociaal personeel aan boord.
    Wij varen containers dus hebben niet te maken met de blackisten van BP of Total maar hebben wel vertraging opgelopen door het personeel.
    Om een voorbeeld te noemen.
    Wij lagen in Antwerpen te wachten tot we konden lossen. Na een tijdje kwam de kraan eraan rijden en het mannetje dat onder de kraan liep, riep onze (ex)matroos die aan dek liep want deze wilde een losplan krijgen. De matroos hoorde dat niet en de kraanman floot hard op zijn vingers om de aandacht te trekken. De matroos draaide zn eigen om en roept terug “Wat zit je nu te fluiten, klootzak! Ik ben geen hond hoor!”
    Het mannetje pakte zijn portofoon, zei wat en de kraan reed gelijk weer de andere kant op waar ondertussen een ander schip was aangemeerd en na veel bellen werden we na een uurtje of 7 gelost. Wat zeg je dan? Bedankt matroos!

    Maar ik ben blij dat er nog matrozen zoals matroos Vincent zijn.
    Alleen al het feit dat je op de Schuttevear site te vinden bent is al een verschil. Zoveel interesse is er bij die andere groep niet te vinden.

    En als er nog iemand een adres weet waar je fillipijns personeel kan inhuren voor minder dan 3000-4000 per maand.. Ik hoor het graag!

    Geplaatst door: Mevrouw Janssen op
  • wie bied 3500 euro, week op week af. 2 x per jaar 3 weken extra vrij, nederlandse voorwaarden, aow pesioenpremie betaald door werkgever , kost vrij , reizen vrij. met deze voorwaarden wil iedereen wel werken. maarja de meeste dromen zijn bedrog.

    Geplaatst door: joschko op
  • @ Hagens uw reactie klopt, het stikt in het wegvervoer van niet Nederlandse truckers die voor Nederlandse bedrijven rijden al dan niet via aan gammele constructie met een lege postbus B.V. in een oost Europees land. Maar de transport bedrijven staan nu op dit moment voor een heel groot probleem die dat met zich mee gebracht heeft.

    Er zijn geen chauffeurs meer in Nederland te vinden.

    En tussen nu en 2015 moeten er al 45.000 nieuwe truckers bij komen om alleen al de pensioengerechtigde truckers te vervangen.

    En ook de oost Europese truckers hebben het met het uitbreiden van de EU het beter gekregen en die hebben daardoor ook niet zo’n grote drijfveer meer om het werk in een land ver ver weg over te gaan nemen.

    En dan kom je gelijk aan het punt dat ik tussen neus en lippen door probeerde te maken in mijn eerdere reactie. Een baan als Nederlander blijft daardoor gegarandeerd…….. Okay de crisis heeft voor een korte periode een dipje gezorgd, maar een looneis van de hoogste CAO schaal bij het solliciteren wordt nu gewoon weer geaccepteerd door transportondernemers.. En hoe dat verder moet, zonder nieuwe instroom, daar zal het laatste woord nog niet over gerept zijn vrees ik…

    Maar het goede nieuws daaraan is dat een deel van het wegtransport jaren lang voor te lage prijzen met goedkoop personeel heeft kunnen plaats vinden… En daar is iedereen beter van geworden… Dat is toch ook goed nieuws…..toch.????!!!!?????

    Geplaatst door: MatroosVincent op
  • Met aandacht meegelezen:
    – Start kwalificaties
    – Doorgroei / doorstudeer mogelijkheden
    – Studiekosten, -fondsen en -vergoedingen
    – Duidelijke torn-afspraken; bijbehorende vergoedingstabel.

    Dit wordt allemaal besproken. Waarom maken we niet eens een échte CAO(dús niet dat onbegrijpelijke/onwerkbare vod wat nu al een paar jaar bij het oud-vuil staat).

    Een CAO, werkbare opleidingseisen(óók zij-instoomers) en fatsoenlijk personeelsbeleid. Ditalles is natuurlijk alleen maar mogelijk indien er voldoende (winstgevende!) omzet wordt gemaakt door de schippers/eigenaren.

    Pfuuuh,
    Nee we zijn echt helemaal klaar voor Dé Toekomst!

    Geplaatst door: F. op
  • Dat we buitenlands personeel hebben ligt niet alleen aan de werkgever, en ook niet altijd aan het geld, meer nog ligt het aan het feit dat wij volgens sommige lieden zelf niet capabel genoeg zijn om te beslissen wanneer iemand geschikt is om bij ons als volwaaardig bemmangslid mee te draaien, men schijnt daarvoor op een pluche zetel te moeten zitten bij de CCR.
    Ik denk dat als de schoolmensen leerde om een tros goed vast te zetten, ankeren en andere basis dingen en hiervoor na een praktijkexamen bent geslaagd, gelijk als volmatroos aan de bak moet kunnen, dat je daarna je verder moet ontwikkelen is logisch en dat je werkgever dit betaaald is ook logisch, dat je hierover afspraken maakt is ook logisch.
    Naar mijn mening kan je zo meer jongeren en ook zij-instromers motiveren voor de binnenvaart.
    En ja er zal wel eens een rotte peer tussen zitten, maar denk je dat een werkgever aan de wal die niet heeft, maar hier gaat de poort om 17.00 uur dicht en de problemen verleggen zich, terwijl wij het met elkaar moeten zien te vinden, dit kan je als werkgever ook motiveren, soms lukt dit en heb je er een gouwe goser/meid aan
    .
    En CHantal van Damme, omdat u het toevallig een of meerdere keren verkeerd heeft getroffen hoeft u alle Matrozen niet over een kam te scheren, persoonlijk heb ik veel met de zogeheten randgroepjongeren gewerkt, het is maar wat je verlangt, natuurlijk is er wel is heibel in de keet, maaar denkt u dat dit bij de buitenlanders niet zo is.
    Voorts denkt u erg kortzichtig, dit personeel wil ook doorgroeien, en er komt geen nieuwe aanwas van Nederlands, Belgisch, Frans of Duits personeel waardoor u u sc hip voor een habbekrats moet verkopen of naar de sloop brengen.
    Dus regeren is vooruizien.
    Voor de ex. vrachtauto chaufeur chapeu dat je voor zo een mooi beroep hebt gekozen, maar het is niet te vergelijken met de vrachtwagen, met al die stress en ook daar barst het al van de buitenlandse chauffeurs.
    En Mevr van Damme u zit hier op een openbaar forum, past u zich AUB aan , wat moeten vreemde mensen over ons denken, dat al het personeel hasj rookt en zuipt, terwijl dit maar een kleine minderheid is, niet meer als bij een andere beroepsgroep.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Mevr Van Damme mag ik van u de aderessen of telefoon nummers van de wergevers die 3500 euris netto per maand betalen met 1op1af regeling voor kapiteins,Dan weet ik nog wel een paar die intresse hebben.
    Met vriendelijke groet Theo

    Geplaatst door: theo op
  • @matroosvincent Ik weet uit eigen hand hoe het leven van een vrachtchauffeur is. De lange dagen, de hoge werkdruk en het gehijg van de planners die denken dat jij in een uur van Rotterdam in Kallo staat. Daar tegenover ken ik ook de meest gebruikte manieren hoe je een tachograaf kan saboteren (de manieren van 10 jaar geleden weliswaar…) . 😉
    Maar omdat ik het idee had gekregen met iemand te discussiëren die nog nat was achter zijn oren (mijn excuses daarvoor!) zag ik niet het nut ervan in om daar op in te gaan, omdat 90% van de mensen ervan uitgaan dat vrachtwagenchauffeurs vervelende lastpakken zijn, asociaal zijn, dom zijn, doen alsof de weg helemaal van hun is en alle tijd van de wereld hebben, ben ik er niet over begonnen. Vandaar dat ik er ook expliciet bijzette, dat ik het rechtstreeks doortrok vanuit de binnenvaart. Dus ook die uren gebruikte om er een vergelijking in te trekken. (Ik weet namelijk heel goed dat een 50 á 60 urige werkweek geen uitzondering is voor een vrachtwagenchauffeur.)
    U geeft aan dat uw chauffeursopleiding volledig is betaald door uw werkgever. Wij deden dat vroeger ook. Maar het is tegenwoordig niet meer op te brengen, met daarnaast het probleem dat vele jongens het niet volhouden. Wij zijn op een gegeven moment overgestapt naar achteraf vergoeden, maar zover is het bij niemand gekomen. Maar nu is dat echt niet meer op te brengen. En laten we even eerlijk zijn. Als ik bijv. accountant zou willen worden, is er niemand die mijn opleiding betaald. Als bij ons aan boord iemand voor zijn ADNR of Rijnpatent op zou willen gaan en hij heeft zichzelf bij ons bewezen, zal ik dat vergoeden.
    Ik vind het raar dat dat de keuze voor de binnenvaart zou moeten vergemakkelijken.

    Goed geschoold personeel in de binnenvaart IS moeilijk te vinden. Wij varen al geruime tijd met een vaste bemanning, maar ik weet wel dat als je op zoek gaat de spoeling heel dun is. Ook goed geschoold buitenlands personeel. Wij hebben na onze laatste slechte ervaring met een leerjongen de beslissing genomen om niet meer met “hollandse nieuwe” te gaan varen. Wat wij overigens heel jammer vonden omdat er een heleboel potentieel in die jongen zat. Maar ook een geval van bloed, zweet, tranen en heel veel tijd in gestoken.
    Wij zijn daarnaast extra voorzichtig, omdat wij als gezin aan boord wonen met 3 kinderen en 2 honden. Wij gaan ook vrij nauw met onze bemanning om. Er is wel een duidelijke lijn, maar voor ons is het extra familie. Zo zien onze kinderen de bemanning ook.
    De keuzes die gemaakt worden in de binnenvaart vind je aan de wal ook. Maar de binnenvaartwereld is nu eenmaal kleiner en valt het ook meer op. Al vaart iedereen op zijn eigen eilandje 🙂
    Maar zoals overal is de toestroom van gastarbeiders niet tegen te houden. Financiën, mentaliteitskeuze of gelegenheid, het is een trend die overal in doorzet. We kunnen er ons tegen verzetten en stug boerenhollands blijven kletsen, of proberen deze mensen te leren begrijpen/kennen. Een paar belangrijke woorden tsjechisch of pools leren neemt niet veel tijd in beslag. En ik blijf de goede hoop houden, dat als wij laten zien dat wij hun tegemoet komen, zij ook hun best doen om ons tegemoet te komen. En tot nu toe heeft dat voor ons hele positieve ervaringen opgeleverd. Of wij ze nu hierheen halen of de buurman, we hebben ermee te maken, dat is niet meer tegen te houden. Dan kunnen we toch beter met zijn allen proberen om de vaarwegen veilig te houden?

    Re PS. Ik doelde op de verdraaiing van mijn woorden. Woorden uit de context trekken. Ik geef in al mijn reacties heel duidelijk aan dat ik praat vanuit mijn eigen ervaringen en ook heel duidelijk dat er zeker uitzonderingen zijn. Schreeuwen doe ik al helemaal niet. Ik probeer elke uitleg te onderbouwen. Als ik iedereen zo slecht zou vinden zou ik dan een Nederlands bemanningslid al 6 jaar in dienst hebben?
    Wij hebben al meerdere malen ergens op een kantoor moeten praten als brugman, omdat een Nederlands bemanningslid buiten zijn boekje ging omdat hij van een paar woorden van de wal vandaan een eigen interpretatie ergens van maakte en daar nogal fel op reageerde, met als gevolg dat een Total of BP ons wilde blacklisten. Ik weet niet hoe dat in de vrachtvaart gaat, maar ik weet wel dat in de tankvaart dat heel snel gebeurd. Helaas is het bij de Majors ja en amen zeggen, want dan ben je verzekerd van werk. En zeker de jongeren aan boord zien niet in, dat al zij een te grote mond hebben tegen wal personeel dat ons de kop kan kosten. Zonder na te denken iets eruit flappen, voorbarige conclusies trekken of simpelweg ondoordacht handelen kan ons ons bedrijf kosten, de dak boven ons huis en toekomst van onze kinderen. En uw reactie leek daar heel erg op. Er werd gegeneraliseerd. Iets waarin ik juist probeerde te nuanceren. Ik spreek merendeels over jeugdig personeel. En daar wordt overheen gelezen.
    U bent niet de enige die mijn woorden zonder context verkeerd opvatte. Ik scheer niet iedereen over één kam. Er zijn hele goede nederlandse bemanningsleden. Maar die vind je niet zomaar. Ik spreek over eigen ervaringen en ervaringen die ik van anderen hoor.

    U bent zo eerlijk dat u aangeeft waarom u niet onder u eigen naam schrijft, en dat respecteer ik. En ik waardeer het ook dat u de moeite genomen heeft om de reden te verklaren.

    Geplaatst door: Chantal van Damme op
  • @Chantal, voor het gemak gaat u uit van 40 uur per week, dat is een scheve vergelijking, en vergeet U dan wel even de toeslagen (35 euro netto per dag (weekenden resp. 150% en 200%) kost en inwoning én de overuren die als chauffeur wel betaald worden(avond 130% za 150 zo 200%). U gaat uit van 40 uur per week, maar de dagen als trucker, dat ben ik tien jaar geweest na 5 jaar zelfstandig ondernemer in de IT en in de elektrotechniek, die dagen zijn even lang als de dagen die ik maak als matroos. Ter info ik vaar geen 14/14 maar weekenden thuis vrijdag avond thuis zondag aan boord. Net als ik als trucker deed. Scheelt netto meer dan 1000 euro als binnenland trucker, elke avond thuis, en het is de helft van wat wat ik als internationaal trucker verdiende……… ergens ligt er dan toch iets scheef in die verhoudingen.

    En het is leuk dat U over het diploma begint, want (ik was een zij-instromer) het volledige opleidingstraject voor trucker is door mijn werkgever volledig betaald en met behoud van volledig loon. Voor matroos moest ik toch wel echt zelf in de buidel tasten aangezien bijna geen enkele schipper een deksman in dienst wil of kan nemen. De beiden opleidingstrajecten duurden allebei even lang; ik heb voor chauffeur beroepsgoederen vervoer over de weg en voor matroos binnenvaart beide voor een korte opleiding gekozen. Voor trucker kon dat gewoon op diverse opleiding locaties in Nederland voor matroos moest ik daarvoor naar een ander Europees land uitwijken. Klinkt niet echt als een stimulans.

    Op de vraag of ik het erg vind dat er meer gastarbeiders deze kant op komen om op schepen te werken. Nee totaal niet. Er zullen altijd schippers blijven die met Nederlands personeel willen blijven varen. En met de huidige kop in het zand manier van denken omtrent het probleem aangaande instroom van een nieuwe generatie werknemers in het goederen vervoer over het water, wordt ik als Hollandse matroos alleen maar schaarser en dus blijf mijn baan in de toekomst gegarandeerd. Dat er problemen zijn die betrekking hebben op de instroom van nieuw personeel, dat is overduidelijk. Het zou alleen veel interessanter zijn dat er na gedacht wordt over een oplossing hieromtrent. Het is overigens geen exclusief probleem van de binnenvaart zelf. Het is meer een generatie “dingetje” om dat moderne woord voor een groot probleem te omschrijven. En allemaal gecreëerd door de babyboomers. He He lekker de schuld afschrijven; mooi makkelijk. Echter er zit natuurlijk een grote kern van waarheid in. De gedachte “de volgende generatie moet het beter krijgen dan dat wij het vroeger hadden” Is een mooie gedachte, maar in de fysieke uitvoering daarvan is het een beetje mis gegaan. Hoe kan je een generatie een heel leven verwennen, op alle fronten mogelijk, en dan opeens verbaasd zijn dat op het moment dat die generatie daar gewend aan geraakt is én de arbeidsmarkt op komt dat dat conflicten gaat geven als er daadwerkelijk achter gekomen wordt wat de waarde van geld is.

    Gastarbeiders zijn er altijd al geweest sinds jaar en dag. Ze komen en gaan. Het is dus een kwestie van tijd dat de Bulgaren en Roemenen weer gaan. Door al het geld wat er via het westen van Europa momenteel naar het oosten gaat door middel van betaalde arbeid en Europese subsidies is het een kwestie van tijd tot de leven standaard daar ook hoger wordt. Net als dat de Poolse truckers ook in opstand kwamen toen duidelijk werd dat ze op de Nederlandse arbeidsmarkt allemaal rechten hadden die ze nooit verteld waren nadat in polen de levenstandaard omhoog is gegaan het vorige decennium. -Hmm ook een generatie die het voor hun kinderen beter willen krijgen dan henzelf vroeger- Daarmee wordt de drang om huis en familie te verlaten om het kilometers van huis het beter te krijgen uiteindelijk ook een stuk kleiner. En dan krijgen we nog meer exotische medewerkers, alhoewel nog exotischer dan de Kaapverdianen van een aantal jaren geleden kan het haast niet worden.

    P.S. Ik snap overigens niet waarom mijn reactie op uw vrij denigrerende manier van uitlaten over het personeel in de binnenvaart een boycot voorbrengt bij met laad adres? Dat ik anoniem reageer heeft niet zozeer te maken dat ik niet verantwoordelijk gehouden wil worden voor mijn uitspraken, maar meer omdat mijn werkgever niet voor mijn uitspraken verantwoordelijk kan worden gehouden hij deelt ze uiteraard niet altijd met mij 🙂 . Maar wil je persoonlijk reageren dat kan best hoor matroosvincent@gmail.com ……

    Geplaatst door: Matroos Vincent op
  • Ik weet zeker dat er werkgevers zijn die misbruik willen maken van de situatie, en roepen dat ze geen personeel kunnen krijgen.
    Wat is gekwalificeerd personeel, ik heb zelf de MBO rijn, binnenvaart en kustvaart school gedaan en met succes afgerond (diploma) hierna 1 jaar stage gelopen als scheepsjongen en daarna nog 3 jaar gevaren als matroos.
    Je hebt genoeg mensen die de lbo (lts)- (vmbo) met succes hebben afgerond, die kun je ook als scheepsjongen/matroos inzetten en dan een praktische en theoretische opleiding aanbieden dus werken en leren.
    Iemand die een lbo (lts)- (vmbo) heeft, kun je binnen enkele maanden ook volledig inzetten als matroos, dus zolang duurt het niet om iemand in te werken.
    Wat valt mij op, ik heb me omgeschoold naar procesoperator (procesoperator-B, procesoperator-C, bedrijfstechnicus voor de procesindustrie en ander gerelateerde opleidingen).
    Vanwege sluiting van het bedrijf waar ik heb gewerkt, moest ik gaan solliciteren.
    Ik kreeg telkens als antwoord dat ik overgekwalificeerd ben, of van je hebt geen ervaring in deze sector.
    Wanneer doe je het goed bij de werkgever de ene keer zijn de Nederlandse mensen onder-gekwalificeerd en andere keer ben je overgekwalificeerd!!!!
    Ik denk dat de werkgevers het willen voordoen aan de politiek (willen aantonen) dat ze moeilijk aan personeel kunnen komen zodat ze straks goedkope mensen uit het Oostblok kunnen aannemen, die werken wel 60 of meer uren voor het wettelijke minimumloon. Oké, het wettelijk minimumloon is gebaseerd op 40-urige werkweek maar wie gaat dit controleren.
    Maar in werkelijk is dit niet zo, goed gekwalificeerde Nederlandse mensen staan aan de kant en hebben het nakijken, hierdoor enkele honderdduizenden werklozen in Nederland, en hierdoor gaat de belasting betaler weer meer betalen of de politiek gaan weer korten op de werkeloze mensen met als gevolg armoede.
    Het imago in de binnenvaart gaat hierdoor alleen maar verder naar beneden, dus succes werkgevers!!!!
    Geldwolven!!!!!!

    Geplaatst door: kiske op
  • @matroos Vincent uit nieuwsgierigheid heb ik even op de website gekeken. 10 euro bruto per uur. Even rechtstreeks vergelijk naar de binnenvaart. Aan boord werkdag 10 uur, per 4 weken dus 14x 10 , dus 140 uur werk. Misschien dat er nog iets uitloopt, laten we zeggen 150 uur per 2 weken. Daarna 2 weken thuis. ( het overige is reistijd er tussen in) Als je een goede matroos bent €1700 netto. Als jij als chauffeur binnenland rijdt en dezelfde uren maakt per 4 weken verdien je bruto €10 x 150 uur, 1500 euro bruto. Daar hou je zo\\\’n €1258 aan over,( leeftijd 23 ) maar dan nog wat anders, want je werkt minimaal 5 dagen per week, elke week. Met plus minus 25 vakantiedagen en met geluk 52 weekenden vrij, uitkomend op 129 dagen vrij. Teminste als je niet op zondagavond al niet moet gaan rijden. In de binnenvaart met 14/14 kom je op 182 dagen vrij.
    Met andere woorden, met minder uren verdien je meer op de binnenvaart en meer vrije tijd.

    Over de beledigingen, zoals jij het noemt. Gelukkig hebben we het nooit allemaal tegelijk in 1 persoon gehad. 🙂
    Maar in het geheel geef jij met jouw reactie wel aan hoe jij denkt. En zeker hoe onnadenkend een matroos kan zijn. En juist deze manier van denken kan een een eigenaar van een binnenvaartbedrijf een hoop geld kosten. Want een reactie als deze kan in een andere vorm bij een laad/losplaats een schorsing opleveren, op de blacklist, dus inkomstenverlies. Ik heb namelijk niet gezegd dat IEDERE matroos zo is. Ik heb het over het gemiddelde niveau. En met een matrozendiploma HEB jij nog geen chauffeursdiploma en verdien jij nog geen €10,00 bruto. Netals aan boord moet je ook aan de wal je bewijzen en doorleren.
    Dat je hart bij het water ligt is alleen maar mooi! Daar zouden er meer van moeten zijn. Ik hard schreeuwen? Ik zou niet durven, wij varen met mensen die hier al heel lang aan boord zijn. Zelfs een Nederlandse stuurman die hier dit jaar al 6 jaar aan boord zit. Ik steek mijn handen in het vuur voor ze en vertrouw ze. Die wijze man heeft ook gelijk. Zijn wij misschien toch zo slecht nog niet. Maar ook ik kan het natuurlijk mis hebben 😉

    Geplaatst door: Chantal van Damme op
  • mevrouw van Damme,
    uw uitleg vind ik persoonlijk maar niets !
    moesten we eerst allemaal het karakter beetje hebben voor nee te zeggen tegen een bevrachter met zeer slechte prijzen staan ze met hun volledige rug tegen de muur en gaat de spijs hopelijk stijgen en dan zouden ze hun binnenlands personeel beter betalen ook al met grote mond ! er is keuze genoeg. Als er een aanvaring gebeurd is het meestendeels met buitenlands personeel en dan gaat hun besparing van 200 a 300 euro in de maand ze kunnen het direct uitgeven aan de werven. zo gaat het niet alleen in Nederland maar ook in België. gok, drank en drugs problemen is zowel aan wal als in de scheepvaart. Maar dat is niet iedereen. Dus als iedereen is wat samen opkomt en in plek van te concurreren tegen elkaar zouden we veel verder voorruit.
    of zie ik dat verkeerd . zelf ben ik ook maar een schippers zoon van een niet al te groot schip maar als zo van vele andere schippers hoor is dit ook de oorzaak van dit probleem een beetje
    vriendelijke groeten Bjorn.

    Geplaatst door: bjorn op
  • mevr van Damme
    begrijpt niet goed dat er ook mensen genoeg op de binnenvaart zijn die geen engels spreken ,of zelfs gebrekkig duits,
    en die buitelandse matrozen wel enkele zullen doorvloeien naar schipper, nou je mag er niet over na denken als je die tegen komt.
    en de belediging het zullen wel zetschippers zijn die zo denken , nou vind het nogal zwart wit gedacht,sorry hoor.
    wij hebben hier mensen aan boord gehad die zijn 61 jaar en kunnen nog geen touw vast zetten maar wel 41 jaar ervaring , nou dan wil je toch geen matroos meer zijn .
    ze komen stempels halen in hun gekregen dienstboekje uit regensburg en willen zo doorstromen . wij hebben hier dus al 6 jaar ervaring mee..

    Geplaatst door: schippersvrouw op
  • 😀 Meneer Schipper, die niet de ruggengraat heeft om onder zijn echte naam te schrijven, moet misschien ook nog begrijpend lezen leren. Ik reageerde niet op het bovenstaande stuk, maar op de reacties op dit stuk. Maar om even op het artikel en uw gedachtegang te reageren, het volgende:
    Een taalbariere hoeft niet onoverkomelijk te zijn. Wij spreken vloeiend Nederlands, Engels en Duits. Dat vinden wij niet meer als een normale standaard, zeker in een bedrijfstak waarin er sprake van multiculturele omgang is. Filipijns personeel spreekt Engels. Personeelsleden uit Roemenië spreken Engels. Personeelsleden uit Tsjechië spreken Duits. Personeelsleden uit Slowakije spreken Duits. Personeelsleden uit Polen zelfs Engels én Duits. Het zal niet altijd vloeiend zijn en soms moet je iets op andere manieren uitleggen. Wijzelf proberen ook bepaalde bedrijfsmatige termen in hun taal te leren,om het samenwerken te verbeteren en om hun tegemoet te komen. Zolang je de basis talen als Nederlands, Engels en Duits goed spreekt, kom je heel ver, niet alleen als werkgever, maar ook als het je collega is.
    Het is niet zo zeer het imago van de binnenvaart wat de jeugd niet aantrekt. Heimwee speelt een grote rol. Daarnaast de ontbering van sociale contacten en alles was het jong zijn leuk maakt. Toen ik jong was ( blijkbaar in de ijstijd ) was het niet meer als normaal dat je de handen uit de mouwen stak. Tegenwoordig schijnt je voeten optillen als mams met de stofzuiger voorbij komt al te zijn geclassificeerd als meehelpen. Natuurlijk uitzonderingen daar gelaten.
    Of dat op scholen lobbyen een oplossing zal zijn weet ik niet. Er zijn aanmeldingen genoeg bij bijv. het STC, maar velen redden het gewoonweg niet. Ze vinden het werk te zwaar, te lange werkdagen, missen hun ouders, vrienden en familie, of er komt een meisje om de hoek kijken. Goed geschoold Nederlands personeel vind je bijna niet. En de groentjes die van school komen en dan al hun papieren hebben verwachten meteen dat zij aangezien worden voor vol. Kunnen nauwelijks fatsoenlijk Nederlands lezen en schrijven, spreken 2 woorden Engels en misschien 3 woorden Duits. Geef mij dan maar een Tsjechisch bemanningslid van 42 jaar, die redelijk goed Duits spreekt. Zonder de jeugdige hormonale stuiptrekkingen, ontbreken van verantwoording en zelfstandigheid.
    Het ontbreken van personeel in de binnenvaart, zoals er geschreven wordt ligt dus meer in de vraag van de markt. De vraag naar mensen die in hun dienstboekje iets zijn, ervaring op de vaart ( kustvaart of zeevaart wordt hierbij ook meegerekend). Mensen uit de bovengenoemde landen weten hoe het aan boord er aan toe gaat. En het is aan de ambiance aan boord hoe zo iemand zich ontwikkeld. Als ik samen moet werken met mensen die mij behandelen als een stuk vuil of als een domkop zal ik mij daar ook naar gaan gedragen. Wij hebben hier onze ” buitenlanders” op zien bloeien. Het duurde een halve torn voordat ze in de stuurhut durfden te komen, want op de rederijschepen ( lees hier, met medecollega’s in loondienst !) mocht dat niet.
    Meneer Schipper, of misschien mevrouw, en anderen, u voelt het in uw portemonnee als u vervangen wordt door een Tjechisch, Slowaaks, Roemeens, Filipijns of zelfs Duits personeelslid. Maar ga dan ook eens te rade waarom. Geld is niet aleen de reden, maar voor sommige wel de extra overweging.
    Want even als klein voorbeeld. Hier verdient het dekpersoneel variërend tussen de 1800-2100 Netto per maand. Het is voor ons dus niet uit financieel oogpunt dat wij ervoor gekozen hebben om met deze mensen samen te werken. Want ook even voor de duidelijkheid. Zij zijn helemaal niet goedkoper als Nederlands personeel. Wij zouden goedkoper zijn met Nederlandse matroosjes, die net van school zijn. Het is maar net wat voor eisen je stelt.

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Chantal van Dammer op
  • @ Chantal van C. Dus als ik het goed lees heb ik een grote mond, een gok probleem, een drugs probleem, een drank probleem, lui ben en wil jou uitbuiten.? Dank u wel voor deze volledig onterechte vooroordelen. Als we het over imago schade hebben, staat U vooraan in de rij te schreeuwen zo te merken…. Een oud en wijs schipper vertelde mij dat een werkgever het personeel krijgt dat het verdient….. En om uw nieuwsgierigheid even te beantwoorden; met mijn opleiding niveau kan ik wel degelijk beter verdienen aan de wal en ja ook inclusief kost en inwoning. http://www.chauffeurworden.nl Trouwens dat inwoning vrij dat is een beetje een droog reden helemaal als U het over 14/14 heeft want de hypotheek wordt er niet opeens de helft goedkoper op als ik de helft van de tijd maar thuis ben, volgens mij, maar dat kan ik ook gewoon mis hebben, ben tenslotte maar een laag opgeleide matroos hé. Maargoed dát het varen zo leuk is en er nog wel goede werkgevers te vinden zijn…………..!!

    Geplaatst door: matroos Vincent op
  • mevr van Damme moet goed lezen wat er staat !!
    er staat dat er mensen met ervaring gehaald willen worden, en die ervaring is er niet , ze kunnen de taal niet , hoe wil je dan communiceren , kom op , en denk na als ze in nederland goed werk zouden verrichten en goed lobby werk deden op de scholen hadden wij ook nederlandse mensen genoeg , maar we willen goedkope mensen , dus dan maar buitelanders , en of slowaak of tjech , en flippo,s het maakt niet uit .

    Geplaatst door: Schipper op
  • Het is te merken dat merendeels de opmerkingen hier van mensen in loondienst komen. Er wordt gebruld over te lage lonen en een slechte naam. Moeten wij als werkgever mensen in dienst nemen en goud betalen? Echte matrozen, mensen die dus meer kunnen als een touwtje vastzetten en een kwastje ter hand kunnen nemen, verdienen gemiddeld 1600 euro Netto per maand. Kapiteins, die je echt zelfstandig aan het roer kan zetten gemiddeld 3500 euro Netto per maand. Kost, inwoning en reizen vrij. 14 dagen aan boord en 14 dagen thuis. En dan durft er iemand nog te roepen dat er slecht betaald wordt in de binnenvaart? Wij varen juist met hoofdzakelijk buitenlands personeel. Waarom? Om dat zij het waard zijn. Misschien is dat niet op alle schepen. In alle jaren dat wij varen hebben wij meerdere ervaringen met Nederlandse personeelsleden dat zij zoveel mogelijk geld voor zo min mogelijk inspanning wilden en een grote mond hadden alsof zij hier aan boord het voor het zeggen hebben. En dan laat ik de gokproblemen, drugs- en drankproblematiek er nog voor het makkelijke even buiten.
    Iedereen kan bij ons werken, ongeacht zijn nationaliteit of leeftijd. En ieder wordt naar ervaring en deskundigheid betaald. Misschien dat de mensen die in loondienst varen daar eens rekening mee moeten houden, dat de eigenaar waar wil voor zijn zuurverdiende geld. Met het gemiddelde opleidings niveau van Nederlands dekpersoneel in de binnenvaart die 1600 euro verdienen, moet ik nog maar zien of zij met dat niveau aan de wal een gelijkwaardig salaris kunnen krijgen, met daarbij reiskosten, inwoning en kost- vrij, met daar bovenop om de 2 weken vrij te zijn. En voor degenen die het dan zo verschrikkelijk vinden ; blijf er dan alsjeblieft vandaan, dat scheelt een toekomstige werkgever weer een hoop werk.

    Geplaatst door: Chantal van Damme op
  • Als we genoeg Nederlands personeel hebben waarom varen we dan met Filipijnen. Alleen om deze mensen uit te buiten. Op deze manier wordt er een stokje voor gestoken, dat sommige mensen door uitbuiting van Filipijnen zich verriojken.

    Geplaatst door: frans op
  • Inderdaad pure onzin, omdat er in Nederland en de EU voldoende personeel aanwezig is, alleen die willen wel werken onder normale arbeidsvoorwaarden. Laat de binnenvaart eerst maar eens zorgen voor een behoorlijke CAO. Dan wordt de binnenvaart weer aantrekkelijk en komt er vanzelf ook weer nieuwe instroom, zodat op termijn niet alleen de vlag nog Nederlands is, maar ook het personeel. Ik ga ook niet geloven, dat de minister stopt met het afgeven voor TWV’s voor de binnenvaart. Dat doet hij toch ook niet voor de LTO? Laten de werkgevers in de binnenvaart eerst aan het imago werken en dan kan er later bekeken worden of er nog een personeelsgebrek is, zoals zij zeggen. Ik geloof het niet. Dit is alleen een kwestie van geld.

    Geplaatst door: Rotterdam op
  • Gewoon betalen! Maar dat is een probleem in de binnenvaart.De schipper vaart voor dump prijzen? Dus wil de schipper ook bemanning voor dump prijzen!En de bonden zijn graag behulpzaam? Als dit het beleid is word ik niet vrolijk van schippers en vakbonden!!!!!!!!

    Geplaatst door: gerrit op
  • willen we nu op deze manier de nederlandse binnenvaart om zeep helpen ?
    er zijn genoeg mensen binnen onze grenzen om aan het werk te krijgen , hoeven we toch niet de roemenen of bulgaren hier heen te halen !!!
    wat te denken van de taal of ervaring maar te zwijgen , ze willen alleen maar euro,s te hebben , werken ho maar , alles is te veel, heb zelf ervaring met tjechen ,en slowaken het is allemaal niks , een enkele uit gezonderd !

    wanneer word nederland wakker !!

    Geplaatst door: Schipper op

Reageer