Tankers frontaal in aanvaring op het Schelde-Rijnkanaal

Twee tankers zijn woensdagavond 6 juli frontaal met elkaar in aanvaring gekomen op het Schelde-Rijnkanaal ter hoogte van de Nederlands-Belgische grens.

Het betrof een Nederlandse en een Belgische tanker. Door de aanvaring raakte de 59-jarige Duitse schipper van het Nederlandse schip gewond. De schepen liepen grote schade op, maar er lekte geen lading weg.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (17)

  • iedereen wil een groot en duur schip en moeten bezuinigen op personeel. op een schip 110 m gewoon minamaal 4 man dan ken je gewoon wachten lopen van 12 uurjes en als het klote weer is ken je matroos (stuurman) de papieren doen wat zijn werk is! wij als schippers moeten van a naar b varen en zorgen dat we er optijd zijn en het vaartijden boek in vullen en voor de rest OP LETTEN!!! en gewoon afstopen waar andre scheppen liggen of als er iemand je voor bij wil stop ook gewoon af als iedereen dat doet woord varen weer leuk nu hoor je alleen maar moet het nou zo lul. je ken gewoon niet varen. maak je niet zo druk een uur blijft een uur.

    Geplaatst door: wim op
  • @ W.

    Het betreft hier een nieuwsblad ,dus als er wat te melden is aanvaring of iets nieuws interessant voor andere kun je het ook zeggen hier.

    Geplaatst door: Karel op
  • die twee schepen van die aanvaring in het gebergte zie je nog niks hier

    Geplaatst door: w op
  • Ben zelf werkzaam op een chemie-tanker. En ben voornamelijk van rotterdam tot hoekingen druk om de mensen van de drogelading voorbij te komen. allemaal max afgeladen en het mag ook nog geen kwartje kosten qua gasolie. Er word pas gestopt als je kop naast hun Full HD-tv verschijnt, of ze zijn druk met de kids. Ik begrijp dat je gek op ze bent, maar je bent wel met een serieus beroep bezig! En als je het netjes vraagt, krijg je 5 van de 10 keer geen antwoord. Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen. Boven Duisburg is het allemaal een stukje gemoedelijker voor mijn gevoel. Daar moeten we soms ook aso hard varen, want de aflosplekken waar je met 1 of 2 blauwe kegels welkom bent, zijn zeer dun gezaaid. Ergens wachten op je collega’s is geen optie, want een nieuwe tanker schijnt duur te zijn. Als de tankvaart er een klapje af doet, en de droge lading er wat bij. Dan zou het beter gaan want je gaat op de snelweg toch ook geen 70 rijden waar je 120 mag omdat je toch niet zoveel haast hebt, of omdat de benzine duur is?

    Geplaatst door: karel op
  • @hans,

    Ik ben van mening dat tijdsdruk nooit een excuus is voor een schipper om zichzelf in gevaarlijke situaties te brengen en andere vaarweggebruikers te hinderen. Lijkt me bij dit ongeval overigens niet de reden.

    Mvg

    Geplaatst door: dude op
  • Hoi hans, even voor alle duidelijkheid, er zijn zeker ook kapiteins die heel normaal en netjes met spullen van een rederij kunnen omgaan, waarschijnlijk ben jij er dan een van hou dat ook zeker vol! Vergis je niet in het papier werk wat wij doen, en wij moeten ook op tijd ergens zijn en liggen zeker niet stil in het weekeind, ff een klein vb we zijn nu ook nog gewoon bezig. Ik ben er wel van overtuigd dat bepaalde tijden ook anders kunnen, maar dat we worden gek gemaakt we kunnen toch zeggen dat in het belang van de veiligheid van onze buren we gewoon later zijn. Het is echt niet leuk meer om bv aan de volkerak krekerak of wat voor sluizen ook te overnachten, en eerlijk is eerlijk dit komt echt vaak door tankers. Tot nog toe ben ik drie keer door m’n touwen gegaan wel drie keer door een tanker. Maar nogmaals er zijn er bij die het heel fatsoenlijk doen en die moeten dat zeker blijven doen, want zij zijn het voorbeeld dat het zo wel kan!!!

    Geplaatst door: bert op
  • beste bert en w…

    Ik vaar als kapitein op een tanker in loondienst dus ik ben geen zo genaamde ! waarschijnlijk heb ik meer papierwerk te doen dan een eigenaar van een vrachtschip maar dat is me eigen keus. Ik wil graag wel zeggen waarom tankers vaak hard varen dit komt omdat we voor bepaalde datum’s aangemeld moeten zijn het is niet zo als in de vrachtvaart dat deze laad en los plaatsen s’morgens beginnen en om 18:00 stoppen zoals in de vrachtvaart vaak wel het geval is en ik ben ook van mening als schepen in het weekende van vrijdag tot maandag stil kunnen liggen en in de nachten dan moet je ook niet haasten het is allemaal wat relaxer.
    En voor W.. het is een beetje dom van je om commetaar te geven op langzame tankers die in de sluis varen waarschijnlijk ben je nog een lichtmatroosje die in de regen op de kop van het schip afstanden sta te geven anders zou je je eigen niet zo druk maken dat het een beetje langer duur .

    Geplaatst door: hans op
  • Eigenlijk ben ik er van overtuigd dat we niet zonder tankers kunnen, het grote probleem is dat er op tankers vaak geen eigenaren varen maar zo genaamde kapiteins. Prima mensen hoor, alleen ze denken alleen maar aan snel snel snel, overal hard varen. Niet gek dat het dan ook nogal eens mis gaat. Dit heeft totaal niets met sensatielust te maken of met de grootste groep te maken dit valt overigens nog maar te zien, dit heeft gewoon met dom gedrag te maken, omdat mensen niet met d’r eigen spullen bezig zijn en omdat verzekeringen toch wel betalen, jongens doe allemaal maar eens wat rustiger aan daar knapt een hoop van op!

    Geplaatst door: bert op
  • Beste Frans,

    Die negativiteit hebben ze toch echt aan hun zelf te danken.
    60 % van de tankerschippers vaart als een bezetene in de rondte.
    Onder het mom stoppen is angst varen ze rond.
    Als je zo vaart is het ook niet zo gek dat er in die sector meer ongelukken gebeuren.

    Geplaatst door: Alex op
  • Men leest een artikel en gelijk trekt men een hoop voorbarige conclusies. Er zullen altijd tankers, drogeladingschepen e.d. nodig zijn en er zullen altijd aanvaringen blijven gebeuren. Je kan alleen hopen dat het tot een absoluut minimum beperkt blijft. Ipv altijd maar te kankeren op mekaar zou men beter eens opbouwende kritiek geven. Anders dient dit forum tot niets

    Geplaatst door: Pedro op
  • Collega’s,

    ik vind het een beetje jammer dat bepaalde lieden op deze website alleen maar negatief kunnen doen over tankers. Ik wil jullie nog wel eens horen, als alle diesel over de weg moet gaan, dan ben je vrijdagmiddag 4 uur langer onderweg om de kinderen van het internaat te halen. En bunkeren? Bij de raffinaderijen? Allemaal zorgen dat we een 6 duims bunkeraansluiting hebben. Ik zou willen zeggen, denk ook een keer aan de andere kant van het verhaal. Ik vaar nu 8 jaar op een tanker, ik heb gelukkig nog nooit iets meegemaakt m.b.t. vastlopen, zinken, afgevaren stuurhuizen e.d. maar voor sommige mensen is het niet alleen storend, maar ook kwetsend, om zulke opmerkingen te plaatsen.

    Groeten, en allemaal een behouden vaart gewenst.
    Frans

    Geplaatst door: Frans op
  • beste collega’s
    dit wordt vanaf 1 okt alleen maar erger.
    dan mag je met een dounapatenet naar 8 keer op de rijn gevaren te hebben je pantent aanvragen.
    wat denk je dat er dan gebeurt!
    ik ga mijn hard vasthouden.
    er gebeurt al veel te veel en dat het ergens toch wel veel tankers zijn heeft naar mijn idee te maken met teveel taal problemen en te weinig nederlands personeel.
    ik denk dat als we dat eerst oplossen we van een hoop problemen af zijn,maar ik kan me vergissen.
    ik ben ook maar een mens

    Geplaatst door: noordem op
  • straks komt er nog een nieuwe bemanningseis voor de tankvaart.. verplicht een secretaresse aan boord voor de papieren, betaald door de bevrachter!!!

    Geplaatst door: aflosser op
  • Beste Collega`s,

    Een van deze twee schepen was misschien wel zijn EBIS aan het voor berijden?
    certificataaaaaatje voor de autokraan.
    een oefeningetje op papier
    een stickertje plakken ( zoveel zelfs dat je
    bijna niet meer buiten kan kijken )
    protecolletje voor als je onder de brug door moet
    protecolletje voor het onderhoud
    veiligheids instructies die de meeste aanboord nog nooit echt hebben gelezen omdat het er zoveel zijn dat daar zo`n beetje heel de stuurhut mee zijn behangen,
    machinekamer protocol wat in de machinekamer hangt (waar je een proces verbaal voor krijgt als ome agent aan boord komt omdat er geen papier in de machinekamer mag want dat moet in een afgesloten prullenbak)
    je bent ca 1 à 2 uur met dit soort onzin per dag bezig omdat er mensen zijn die er per dag twee certificaten bij verzinnen.
    wanneer krijg je nog tijd om gewoon je werkzaam heden te doen
    14 uur varen en dan nog twee uur voor de papier onzin dat is twee uur minder rust dus maar snel onder het varen om het veiliger te maken.
    mensen verenig u en kom in opstand tegen deze papieren onzin.
    oh nee dat kan niet want dan word je geblacklists
    ach ja als het op papier maar klopt want als er iets gebeurd dan word je aan de hoogste boom op gehangen want we verklaarden het toch.
    dit word steeds gekker word wakker en kom in opstand er komen steeds meer certificaten en achter elk certificaat hangt een bedrijf wat wij in leven moeten houden maar wie houd ons in leven?
    Ik spreek steeds meer mensen die hier geen zin meer in hebben omdat het je zo onmogelijk word gemaakt en het maakt niet uit of je een dubbel of een enkel wandig schip hebt en of het oud of nieuw is we zijn met deze onzin elke dag bezig.
    Nederlands talig personeel word steeds moeilijker te vinden omdat de meeste het wel hebben gezien want als ze aan boord zijn is het net een straf kamp je mag niet roken je kan het terrein niet af je ligt in haven in de middel of no ware sociaal staat de wereld ver stil aan boord in de tankvaart.
    Horen zien en zwijgen en schrijven heel veel onzin schrijven.

    veel pennen gewenst Chris.

    Geplaatst door: Chris op
  • om welke 2 tankers gaat het?!

    Geplaatst door: kees op
  • Mijn veronderstelling is dat ongelukken met tankers ook interessanter zijn te melden in de media dan “gewoon” een ongeluk waar geen gevaar voor een milieu ramp en mega branden door ontstaat….. Net als ongelukken met vrachtwagens over het algemeen wel de krant halen en personen wagens niet…. De gemiddelde mens interessert het gewoon niet zolang er niet echt een spektakel bij is…. Dus een enigszins vertekend beeld door de media omtrent de hoeveelheid ongelukken met tankers is mogelijk….

    Geplaatst door: MatroosVincent op
  • als er op de weg een ongeluk is gebeurt roep ik ook niet van , alweeeeeer een opel.

    Beetje domme opmerking kevin !!

    Geplaatst door: arie op

Reageer

Tankers frontaal in aanvaring op het Schelde-Rijnkanaal | Schuttevaer.nl

Tankers frontaal in aanvaring op het Schelde-Rijnkanaal

Twee tankers zijn woensdagavond 6 juli frontaal met elkaar in aanvaring gekomen op het Schelde-Rijnkanaal ter hoogte van de Nederlands-Belgische grens.

Het betrof een Nederlandse en een Belgische tanker. Door de aanvaring raakte de 59-jarige Duitse schipper van het Nederlandse schip gewond. De schepen liepen grote schade op, maar er lekte geen lading weg.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (17)

  • iedereen wil een groot en duur schip en moeten bezuinigen op personeel. op een schip 110 m gewoon minamaal 4 man dan ken je gewoon wachten lopen van 12 uurjes en als het klote weer is ken je matroos (stuurman) de papieren doen wat zijn werk is! wij als schippers moeten van a naar b varen en zorgen dat we er optijd zijn en het vaartijden boek in vullen en voor de rest OP LETTEN!!! en gewoon afstopen waar andre scheppen liggen of als er iemand je voor bij wil stop ook gewoon af als iedereen dat doet woord varen weer leuk nu hoor je alleen maar moet het nou zo lul. je ken gewoon niet varen. maak je niet zo druk een uur blijft een uur.

    Geplaatst door: wim op
  • @ W.

    Het betreft hier een nieuwsblad ,dus als er wat te melden is aanvaring of iets nieuws interessant voor andere kun je het ook zeggen hier.

    Geplaatst door: Karel op
  • die twee schepen van die aanvaring in het gebergte zie je nog niks hier

    Geplaatst door: w op
  • Ben zelf werkzaam op een chemie-tanker. En ben voornamelijk van rotterdam tot hoekingen druk om de mensen van de drogelading voorbij te komen. allemaal max afgeladen en het mag ook nog geen kwartje kosten qua gasolie. Er word pas gestopt als je kop naast hun Full HD-tv verschijnt, of ze zijn druk met de kids. Ik begrijp dat je gek op ze bent, maar je bent wel met een serieus beroep bezig! En als je het netjes vraagt, krijg je 5 van de 10 keer geen antwoord. Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen. Boven Duisburg is het allemaal een stukje gemoedelijker voor mijn gevoel. Daar moeten we soms ook aso hard varen, want de aflosplekken waar je met 1 of 2 blauwe kegels welkom bent, zijn zeer dun gezaaid. Ergens wachten op je collega’s is geen optie, want een nieuwe tanker schijnt duur te zijn. Als de tankvaart er een klapje af doet, en de droge lading er wat bij. Dan zou het beter gaan want je gaat op de snelweg toch ook geen 70 rijden waar je 120 mag omdat je toch niet zoveel haast hebt, of omdat de benzine duur is?

    Geplaatst door: karel op
  • @hans,

    Ik ben van mening dat tijdsdruk nooit een excuus is voor een schipper om zichzelf in gevaarlijke situaties te brengen en andere vaarweggebruikers te hinderen. Lijkt me bij dit ongeval overigens niet de reden.

    Mvg

    Geplaatst door: dude op
  • Hoi hans, even voor alle duidelijkheid, er zijn zeker ook kapiteins die heel normaal en netjes met spullen van een rederij kunnen omgaan, waarschijnlijk ben jij er dan een van hou dat ook zeker vol! Vergis je niet in het papier werk wat wij doen, en wij moeten ook op tijd ergens zijn en liggen zeker niet stil in het weekeind, ff een klein vb we zijn nu ook nog gewoon bezig. Ik ben er wel van overtuigd dat bepaalde tijden ook anders kunnen, maar dat we worden gek gemaakt we kunnen toch zeggen dat in het belang van de veiligheid van onze buren we gewoon later zijn. Het is echt niet leuk meer om bv aan de volkerak krekerak of wat voor sluizen ook te overnachten, en eerlijk is eerlijk dit komt echt vaak door tankers. Tot nog toe ben ik drie keer door m’n touwen gegaan wel drie keer door een tanker. Maar nogmaals er zijn er bij die het heel fatsoenlijk doen en die moeten dat zeker blijven doen, want zij zijn het voorbeeld dat het zo wel kan!!!

    Geplaatst door: bert op
  • beste bert en w…

    Ik vaar als kapitein op een tanker in loondienst dus ik ben geen zo genaamde ! waarschijnlijk heb ik meer papierwerk te doen dan een eigenaar van een vrachtschip maar dat is me eigen keus. Ik wil graag wel zeggen waarom tankers vaak hard varen dit komt omdat we voor bepaalde datum’s aangemeld moeten zijn het is niet zo als in de vrachtvaart dat deze laad en los plaatsen s’morgens beginnen en om 18:00 stoppen zoals in de vrachtvaart vaak wel het geval is en ik ben ook van mening als schepen in het weekende van vrijdag tot maandag stil kunnen liggen en in de nachten dan moet je ook niet haasten het is allemaal wat relaxer.
    En voor W.. het is een beetje dom van je om commetaar te geven op langzame tankers die in de sluis varen waarschijnlijk ben je nog een lichtmatroosje die in de regen op de kop van het schip afstanden sta te geven anders zou je je eigen niet zo druk maken dat het een beetje langer duur .

    Geplaatst door: hans op
  • Eigenlijk ben ik er van overtuigd dat we niet zonder tankers kunnen, het grote probleem is dat er op tankers vaak geen eigenaren varen maar zo genaamde kapiteins. Prima mensen hoor, alleen ze denken alleen maar aan snel snel snel, overal hard varen. Niet gek dat het dan ook nogal eens mis gaat. Dit heeft totaal niets met sensatielust te maken of met de grootste groep te maken dit valt overigens nog maar te zien, dit heeft gewoon met dom gedrag te maken, omdat mensen niet met d’r eigen spullen bezig zijn en omdat verzekeringen toch wel betalen, jongens doe allemaal maar eens wat rustiger aan daar knapt een hoop van op!

    Geplaatst door: bert op
  • Beste Frans,

    Die negativiteit hebben ze toch echt aan hun zelf te danken.
    60 % van de tankerschippers vaart als een bezetene in de rondte.
    Onder het mom stoppen is angst varen ze rond.
    Als je zo vaart is het ook niet zo gek dat er in die sector meer ongelukken gebeuren.

    Geplaatst door: Alex op
  • Men leest een artikel en gelijk trekt men een hoop voorbarige conclusies. Er zullen altijd tankers, drogeladingschepen e.d. nodig zijn en er zullen altijd aanvaringen blijven gebeuren. Je kan alleen hopen dat het tot een absoluut minimum beperkt blijft. Ipv altijd maar te kankeren op mekaar zou men beter eens opbouwende kritiek geven. Anders dient dit forum tot niets

    Geplaatst door: Pedro op
  • Collega’s,

    ik vind het een beetje jammer dat bepaalde lieden op deze website alleen maar negatief kunnen doen over tankers. Ik wil jullie nog wel eens horen, als alle diesel over de weg moet gaan, dan ben je vrijdagmiddag 4 uur langer onderweg om de kinderen van het internaat te halen. En bunkeren? Bij de raffinaderijen? Allemaal zorgen dat we een 6 duims bunkeraansluiting hebben. Ik zou willen zeggen, denk ook een keer aan de andere kant van het verhaal. Ik vaar nu 8 jaar op een tanker, ik heb gelukkig nog nooit iets meegemaakt m.b.t. vastlopen, zinken, afgevaren stuurhuizen e.d. maar voor sommige mensen is het niet alleen storend, maar ook kwetsend, om zulke opmerkingen te plaatsen.

    Groeten, en allemaal een behouden vaart gewenst.
    Frans

    Geplaatst door: Frans op
  • beste collega’s
    dit wordt vanaf 1 okt alleen maar erger.
    dan mag je met een dounapatenet naar 8 keer op de rijn gevaren te hebben je pantent aanvragen.
    wat denk je dat er dan gebeurt!
    ik ga mijn hard vasthouden.
    er gebeurt al veel te veel en dat het ergens toch wel veel tankers zijn heeft naar mijn idee te maken met teveel taal problemen en te weinig nederlands personeel.
    ik denk dat als we dat eerst oplossen we van een hoop problemen af zijn,maar ik kan me vergissen.
    ik ben ook maar een mens

    Geplaatst door: noordem op
  • straks komt er nog een nieuwe bemanningseis voor de tankvaart.. verplicht een secretaresse aan boord voor de papieren, betaald door de bevrachter!!!

    Geplaatst door: aflosser op
  • Beste Collega`s,

    Een van deze twee schepen was misschien wel zijn EBIS aan het voor berijden?
    certificataaaaaatje voor de autokraan.
    een oefeningetje op papier
    een stickertje plakken ( zoveel zelfs dat je
    bijna niet meer buiten kan kijken )
    protecolletje voor als je onder de brug door moet
    protecolletje voor het onderhoud
    veiligheids instructies die de meeste aanboord nog nooit echt hebben gelezen omdat het er zoveel zijn dat daar zo`n beetje heel de stuurhut mee zijn behangen,
    machinekamer protocol wat in de machinekamer hangt (waar je een proces verbaal voor krijgt als ome agent aan boord komt omdat er geen papier in de machinekamer mag want dat moet in een afgesloten prullenbak)
    je bent ca 1 à 2 uur met dit soort onzin per dag bezig omdat er mensen zijn die er per dag twee certificaten bij verzinnen.
    wanneer krijg je nog tijd om gewoon je werkzaam heden te doen
    14 uur varen en dan nog twee uur voor de papier onzin dat is twee uur minder rust dus maar snel onder het varen om het veiliger te maken.
    mensen verenig u en kom in opstand tegen deze papieren onzin.
    oh nee dat kan niet want dan word je geblacklists
    ach ja als het op papier maar klopt want als er iets gebeurd dan word je aan de hoogste boom op gehangen want we verklaarden het toch.
    dit word steeds gekker word wakker en kom in opstand er komen steeds meer certificaten en achter elk certificaat hangt een bedrijf wat wij in leven moeten houden maar wie houd ons in leven?
    Ik spreek steeds meer mensen die hier geen zin meer in hebben omdat het je zo onmogelijk word gemaakt en het maakt niet uit of je een dubbel of een enkel wandig schip hebt en of het oud of nieuw is we zijn met deze onzin elke dag bezig.
    Nederlands talig personeel word steeds moeilijker te vinden omdat de meeste het wel hebben gezien want als ze aan boord zijn is het net een straf kamp je mag niet roken je kan het terrein niet af je ligt in haven in de middel of no ware sociaal staat de wereld ver stil aan boord in de tankvaart.
    Horen zien en zwijgen en schrijven heel veel onzin schrijven.

    veel pennen gewenst Chris.

    Geplaatst door: Chris op
  • om welke 2 tankers gaat het?!

    Geplaatst door: kees op
  • Mijn veronderstelling is dat ongelukken met tankers ook interessanter zijn te melden in de media dan “gewoon” een ongeluk waar geen gevaar voor een milieu ramp en mega branden door ontstaat….. Net als ongelukken met vrachtwagens over het algemeen wel de krant halen en personen wagens niet…. De gemiddelde mens interessert het gewoon niet zolang er niet echt een spektakel bij is…. Dus een enigszins vertekend beeld door de media omtrent de hoeveelheid ongelukken met tankers is mogelijk….

    Geplaatst door: MatroosVincent op
  • als er op de weg een ongeluk is gebeurt roep ik ook niet van , alweeeeeer een opel.

    Beetje domme opmerking kevin !!

    Geplaatst door: arie op

Reageer