‘Tewerkstellingsvergunningen ook in binnenvaart overbodig’

Minister Henk Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) komt vóór zijn vakantie, nog ruim voor 1 september, met een rapport over tewerkstellingsvergunningen (twv’s). CDA-Tweede Kamerlid Eddy van Hijum had de minister hierom gevraagd. Over twv’s, met name voor Roemenen en Bulgaren in de Nederlandse tuinbouw, is politiek veel te doen. Kamp wil de inzet van arbeidskrachten van buiten de EU het liefst tot nul terugbrengen.

Door Dirk van der Meulen
In de binnenvaart heeft UWV enkele honderden twv’s verleend voor de inzet van Filippijnse matrozen. Vier uitzendbureaus in de binnenvaart hebben zich intussen bij Kamp en UWV gemeld met voldoende ‘prioriteit genietend aanbod’ om twv’s voor de sector overbodig te maken. Zij zeggen voldoende matrozen en stuurlui met bewezen ervaring van binnen de EU te kunnen inzetten om aan de vraag te voldoen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (28)

  • Touche”,Roosje
    Ik ben inderdaad onverdraagzaam als het om uitbuiting gaat,maar daar schaam ik mij eigenlijk niet voor.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • tja…c de vette… laat jij die laatste regel door jezelf opgeschreven, maar ik goed tot JOU doordringen!!! Want dat moet je nog leren!!

    Geplaatst door: roosje op
  • @ Anton
    Ik denk dat het personeel uit het oosten dat het patent gehaald heeft bij een NL of Duits schip met Duits als voertaal aan boord het probleem met de taal niet zo’n probleem zal zijn.
    Als ik sommige NL collega’s hoor valt het dan best mee.
    Ik denk sowieso dat er wel wat meer verdraagzaamheid zou mogen zijn en wat minder Uebermensch gedrag.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Er wordt regelmatig geklaagt over oosterse kapiteins die niet te verstaan zijn en er een vreemd vaargedrag op na houden.
    En nu schijnen oosterse matrozen opeens toppie te zijn, meneer de Vette?
    Heel apart. Hadden diegenen die schipper geworden zijn beter matroos kunnen blijven.
    Ik vaar zelf zonder personeel dus het zal mij worst zijn wat voor kleurtje mijn buurman op het voordek heeft staan.

    Geplaatst door: Anton op
  • Voor Anita,GE Jansen,Egas en anderen die het niet wíllen weten.
    De filipijnse medewerkers die u huurt, en die bij u zo naar tevredenheid werken, zitten in hun vrije tijd ONbetaald en ONverzekerd thuis.
    Dat is de zorgzaamheid die u toont voor de mensen die uw schippersbestaan zo plezierig vereenvoudgen dat ze “bijna familie”worden en die zo fijn met uw kinderen omgaan.
    Niemand hier zegt dat ze hun werk niet goed doen, de realiteit is echter dat ze dat goeie werk voor een schijntje doen.
    Ze krijgen niet wat u betaald, en moeten dat restje wat ze wél krijgen ook nog verdelen over de maanden die ze thuis zitten.

    Geplaatst door: R. Kok op
  • Wanneer TWV’s voor niet EU-burgers zouden stoppen in de NL-/Europese-binnenvaart, voelt dat bij mij persoonlijk als een verbetering. Of het niet een heel nieuw soort problemen gaat geven, ongetwijfeld! Of het wegvallen van TWV’s ook objectief gezien leidt tot echte verbetering, wie weet?

    Het ‘voelt’ bij mij wel als een tegenkracht, om eindelijk de “Race to the Bottum”, een beetje te counteren!

    Met voor eenieder veel wijsheid en succes toegewenst in deze bijzondere tijden,

    Geplaatst door: M. op
  • Mijnheer de Vette, het zal aan mijn netwerk liggen maar zou zo snel niet weten waar ik capabel oost europees personeel zou moeten vinden. Mij rest dan niets anders dan in zee te gaan met dit soort kantoren. Laten we dan eerlijk zijn en heel de grens dichtgooien want er zullen dan ook vast nog wel nederlanders zijn die thuis zitten. Uw laatste opmerking blijf ik opmerkelijk vinden. Ik ga geen concurrentie over de rug van mijn werknemer, deze wordt nl coa uit betaald. Ik zou uw stelling dan willen weerleggen. Deze vier kantoren gaan over de rug van personeel een concurent uitschakelen. En dat vindt ik een kwalijke zaak. En laten we over de EU maar stoppen, want waar dat toe geleid heeft kan minister de Jager wel uitleggen.

    Geplaatst door: sander op
  • Als het dan niet om het geld gaat,waarom neemt men de mensen dan niet zelf in dienst met een 1op1 vrijetijds regeling en een fatsoenlijk loon.
    Ik heb indertijd ook jarenlang een tewerkstellingsvergunning aangevraagd voor mijn Hongaarse personeel,dus zo moeilijk kan dat niet zijn,en als men een half jaar varen en een half jaar vrij rekent is men met de reiskosten ook nog goedkoper uit.
    Dus waarom die mensenhandelaren ertussen??
    En bij mij is personeel pas weggegaan nadat zij bij mij het patent gehaald hadden en dan beter uit waren om ergens anders als kapitein te beginnen,dus de slavernij schijnt bij mij wel mee te vallen.
    Het gaat mij om een waarbij men niet over de rug van het personeel de concurrentie aan moet gaan.

    Geplaatst door: C. de Vette op
  • Wat ze ook van plan zijn…
    Maar van bovenstaande kantoren komt er in géén geval een personeelslid aan boord! Veel te slechte ervaring. Ze leveren mensen met taalgebrek en vaak een slechte mentaliteit!
    Geef ons maar een filipijn, die zich fantastisch inzet zowel in zakelijke als privé sfeer!
    En anders terug naar de nederlandse jongen….

    Geplaatst door: Robert op
  • Jammer dat er altijd mensen zijn die over slavenhandel beginnen als we het hebben over filipijnse matrozen. Wanneer je zo denkt, dan moet je maar eens nagaan of je niet standaard je personeel als slaaf behandeld. Er zijn namelijk genoeg hollandse jongens, die ook kunnen melden dat ze slavenarbeid aanboord moesten doen. Dus dat heeft met mentaliteit vd schipper te maken en niets met het feit dat je filipijnen in dienst hebt. Waarom dan wel filipijnen?? Nou omdat dit gewoon een stuk rust geeft aan boord. Wanneer je als gezin internationaal vaart en een hollander wil 14 op en 14 af, of zelfs week op, week af of ieder weekend vrij omdat ze vriendin dat graag heeft, dan is dat voor ons niet werkbaar. Wanneer we dan tijdelijk personeel krijgen van 1 van bovenstaande kantoren, een pool, blijkt nauwelijks engels te kunnen, is 40 jaar heeft geen ervaring, maar er moet wel grof voor betaald worden. Natuurlijk zijn er genoeg polen en natuurlijk willen zij allemaal wel aan boord komen werken, maar het heeft wel met mentaliteit te maken. De werkmentaliteit vd gemiddelde pool,m tsjech of slowaak is heel anders dan de hollandse mentaliteit.
    Wanneer we dan kijken naar onze filipijnse matroos, dan is zijn mentaliteit geweldig. Hij verstaat zijn vak, ziet welk werk er van hem verwacht wordt, is attent, vriendelijk en naar de vrouw des huizes zeer behulpzaam. Gezellig met de kids en geniet ervan aan boord te zijn. En ik vraag me af wat er slaafs is aan: gewoon werken van 8 tot 17 uur. Wanneer we s’ nachts geladen of gelost hebben kan hij ’s morgens uitslapen. Wanneer we een heftig weekje hebben gehad, heeft hij een relaxte dag tussendoor. Zaterdag werkt hij tot 12 uur, als we varen en op zondag altijd vrij. Wanneer we als gezin een dagje uitgaan in het buitenland gaat hij gezellig mee. We betalen zijn internet en skypen samen met hem met zijn vrouw en familie. Gewoon gezellig en normaal dus. Eet mee als hij dat wil, drinkt altijd koffie mee, ook als we gewoon in de woning zijn. Dus absoluut geen slaafs bestaan. En hij heeft het zo naar zijn zin dat hij in plaats van de 6 maanden die in zijn contract staan, gewoon graag 8 of 9 maanden blijft, zodat hij de koude winter hier thuis kan doorbrengen.
    En dhr de Vette ook bij ons verdiend de filipijn gewoon 2150 euro bruto en we dragen alle lasten gewoon af. Dus informeer, stel je mening bij en wees blij dat er niet 500 schippers zometeen op de markt komen om de hollandse jongens weg te kopen bij andere scheepvaartbedrijven, want dat is wat er gaat gebeuren, als er geen tws meer komen voor de filipijnen, want wij nemen echt geen slowaak, pool of tsech meer en zeker niet van 1 vd bovenstaande kantoren, die een vies spelletje spelen. Dus schippers met goed hollandse lichtmatrozen: Let op uw zaak, want we kopen ze zo weg!!
    fam Geluk
    Ms Torenvalk

    Geplaatst door: fam Geluk op
  • Helemaal met u eens Anita!

    Het gaat hier NIET over de prijs, meneer Vette.
    Het gaat hier over tewerkstellingsvergunningen, die misschien in de toekomst niet meer worden afgegeven.
    Misschien kunt u eerst het bovenstaande stuk hierboven lezen, voor u reageerd.

    Geplaatst door: Henk op
  • c.vette zet hier iets klakkeloos neer,waar hij blijkbaar echt 0% verstand van heeft. Onze filipijn gaat straks niet overwerkt en vermoeid naar de filipijnen hoor. Integendeel, hij heeft normale werkdagen en zaterdags en zondags vrij…Dus meneer vette,zulke slavenhandelaars zijn wij nu. En dan de mening van u over dat geld niet uitbetaald zou worden? Als je er verstand van zou hebben, dan zwamde je dit niet meneer vette!!! Filipijnen worden zoals er meer gezegt word helemaal in de families opgenomen en leven niet anders dan wij…

    Geplaatst door: CWJ Egas op
  • Met verbazing lees ik reacties van mensen die zelf géén filipijns personeel hebben.
    Waar haalt u de term “slavenhandel” vandaan???
    We werken reeds 4 jaar met een uitstekende ijverige filipijn.
    Voor de kinderen is hij zorgzaam en gezellig! Hij verstaat zijn vak uitstekend!
    Altijd
    Hij is voor ons als een aanvulling op de familie!
    Wat willen we dan nog meer?????
    Dat we willekeurige werkelozen aan boord krijgen…? Die nog nooit hebben gevaren?
    Of dat Swets zelf personeel aanleverd?? Laten we over de prijs maar niet gaan beginnen(daar gaat het niet om) maar het personeel van Swets verdwijnt na 4weken, en vaak voldoet het absoluut niet aan de eisen! (zelf meerdere keren ervaren!)
    Wat bereiken we hier nu eigenlijk mee??
    Als Swets zelf een financieel probleem heeft(wat hij in het verleden ook al heeft gehad) waarom gaat hij dan zo proberen personeel te kunnen gaan leveren???
    Ik denk dat we iets over het hoofd zien…
    Als dit doorgaat, gaan de filipijnse bureau’s gewoon zelf polen etc leveren, maar dan wel tegen een aanzienlijk mildere prijs dan bv.Swets!!!!
    Zullen we is zien wie wie nu eigenlijk kapot wil hebben!!!

    Speciaal voor C.de Vette…:
    U houd zich al lange tijd bezig met forum-vervuiling, over welk onderwerp het ook gaat.
    En bijna altijd schreeuwt u maar wat, zonder dat u iets onderbouwd!
    U beledigd me diep, door te doen alsof we slavenhandelaars zijn! Kom zelf maar eens een praatje maken met onze filipijn, dan kunt u het zelf horen, hoe het is om als filipijn te varen bij een normale schipper, die hem via een degelijk goedbetalend kantoor heeft gehuurd!!
    Als u met deze gedachten (slaven..) rondloopt ben ik ERG BLIJ niet bij u in dienst te staan…!!!!!

    Ik stem: Voor de filipijnen.

    Stand 23:20uur:
    97% voor de filipijnen en 3% tegen.

    Geplaatst door: anita op
  • Hr Jansen,Hr Egas
    Ik heb voorheen al eens uitgelegd wat een matroos kost als men het op een eerlijke manier doet.
    Smoesjes van het niet betalen van de vrije tijd en dergelijke zijn algemeen bekent.
    Daarbij zijn de Filipijnen Gekomen omdat zij goedkoper werden aangeboden dan de collega’s uit het voormalige Oostblok,en die zitten nu thuis,maar zijn nog steeds beschikbaar.
    Het volgende smoesje dat we de Filipijnen nodig hebben klopt dus niet.
    Men heeft gewoon gemerkt,de Filipijnen zijn nog een beetje goedkoper en ze kunnen niet weglopen als de schipper zich zou misdragen,en er is geen vrije tijds regeling nodig.
    Als ze na 8 maanden opgewerkt zijn stuurt de mensenhandelaar gewoon weer een nieuwe,en de ander krijgt zijn vrije tijd gewoon niet betaald,zo simpel is het,slaap zacht.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Slavenhandel??????? voor een filipijn betalen we meer als voor een nederlander hoor!!!. Het enige verschil is dat swets een mega kantoor heeft en veel personeel moet betalen en anderen doen dat met hooguit 3 mensen. Is het dan gelijk slavenhandel als het op die manier goedkoper kan??

    Geplaatst door: CWJ Egas op
  • Regels zijn regels. Jammer dat de goeien onder de kwaaden moeten leiden. Het is in ieder geval goed voor de concurrentiepositie. Geen voordelen meer van de slavenhandel! Goede zet van Kamp, na de tuinbouw.

    Geplaatst door: Klaas op
  • Goedkoop, goedkoper en het liefst gratis. En dat graag voor 8 maanden achter elkaar. Mooie branche. En dan klagen dat het volgens de regels moet. Iedereen is vrij om het zelf in te vullen. Probeer maar zonder die buro’s. Misschien kun je wel iets regelen her en der. Beetje zwart, beetje grijs en vooral niet volgens de normale regels. En dan anderen de les lezen. Schaam je!

    Geplaatst door: Piet Kaptein op
  • @C.d.V even een reactie terug: er is ook verschil. Wij betalen ons filipijns personeel via de NL cao, dus op een eerlijk manier. We betalen hierdoor misschien wel meer, maar het is wel eerlijk. Ons gaat het niet om goedkoop, maar eerlijk. op deze manier zijn ze ook niet goedkoper, wij zijn bijna even veel kwijt. ik weet dat er bedrijven in NL zijn die filipijns personeel tegen lagere tarieven inhuren,ik vind dit ook niet kloppen, maar daar gaat dit artikel ook niet over. Even to the point: er zijn niet voldoende NL matrozen, mij lijkt het niet handig dat deze vakatures opgevuld worden met willekeurige werkelozen, dus is het toch prima dat dit gedaan wordt door mensen uit andere landen waar je dan tevreden over bent en hier ervaring mee hebben? Natuurlijk is het belangrijk de werkeloosheid zo ver mogelijk terug te dringen, maar niet iedereen is geschikt voor ieder beroep.

    Geplaatst door: G.E. Jansen op
  • Hoe halen Swets e.d. dit in hun hoofd! Wij hebben zelf jaren personeel gehad van Oceanwide/swets en zagen alleen maar stijgende prijzen. Zelfs in tijden van crisis durfde ze het nog in hun hoofd te halen om bijna 6000,- te vragen voor personeel!(wij hadden dan twee goede polen, maar die jongens gingen of minder verdienen of wij moesten nog meer gaan betalen en de jongens zelf wilden niet eens meer bij swets werken vanwege de mentaliteit) Ik denk toch echt dat ze daar iets verkeerd doen. Wij werken nu met een filipijn. Mensen zijn netjes, vriendelijk, weten van werken noem maar op. Daar kan menig europeaan/nederlander een voorbeeld aannemen. Ze zijn 8 maanden aanboord, geen gezeur met wisselen om de 4 weken (wat ook geld kost). Daar komt nog eens bij dat er heel veel polen e.d. zijn die zo’n mentaliteit,kennis en ervaring niet hebben als de filipijnen. Dit werk is inderdaad niet te vergelijken met aardbeien plukken. Laat de minister dan maar eens een reis meedoen, kijken of hij het “makkelijk” werk vind wat iedereen dom weg kan doen! Niet dus! Swets,johnny wat wil je hiermee bereiken???? Laat de filipijnen lekker hun werk doen hier en verander iets in je kantoor zodat je wellicht ooit ook eens succes kan boeken, daar draait het alleeen maar om!!!
    Filipijnen worden hier netjes behandeld en helemaal niet onder betaald, er zijn goede regelingen voor hun getroffen op alle gebied!

    Geplaatst door: CWJ Egas op
  • Graag zou ik willen weten waar o.a. swets z’n vakbekwame personeel vandaan haalt. Wij hebben ook eens een beroep op swets gedaan voor een matroos,krijg je iemand aan boord die totaal vakonbekwaam en ook nog niet eens de duitse of engelse taal machtig is. Waarom dan naar de minister gaan,en vertellen dat er genoeg prioriteit genietend aanbod is.Wij werken al jaren met succes met filipijns personeel met hoge vakbekwaamheid en zin heeft in z’n werk.En Johny van swets maar klagen dat hij niet aan filipijnse mensen kan komen,dit zouden wij ook graag doen(zijn z’n eigen woorden),en dan achter je rug dit op poten zetten.
    Bedankt Johny voor het vertrouwen.

    Geplaatst door: kapitein met filipijn op
  • G.E.Jansen
    Een aantal jaar geleden waren de Tsjechen fantastische matrozen,later de toen iets goedkopere Polen en nu de nog goedkopere Filipijnen,op een of andere manier zijn de goedkoopste altijd de beste.
    Ik wacht dus op de tijd dat men met Somaliërs vaart die bereid zijn voor 2 bakjes rijst als slaven te werken,want als zij het goedkoopste zijn zijn ze ook vanzelf weer de beste.

    C.de Vette

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • misschien is het handig dat de minister eens een kijkje neemt aan boord. Dan kunnen we hem laten zien dat niet iedere werkloze op een binnevaart aan de slag kan. Een aardbeienplukker kan niet zomaar op een binnevaartschip als matroos aan de slag. Hiervoor heb je de nodige kennis, inzicht, handigheid en enthousiasme voor nodig. En aan die voorwaarden voldoen alle filipijnse matrozen. Die hebben ruime ervaring in de (zee)vaart, doen met plezier hun werk, is niets teveel gevraagd, hebben een prettige werkhouding en lopen altijd met een smile op hun gezicht. Een groot voordeel is dat ze 8 maanden aaneengesloten aan boord zijn, en dat je daardoor gewoon kan varen/laden/lossen als dat nodig is en dat je geen rekening hoeft te houden met personeel die het weekend naar huis wil. Ik kan niet begrijpen waarom de genoemde 4 bedrijven dit voorleggen bij de minister. Ze zijn zelf werkzaam met juist buitenlands personeel, wat willen ze nou? Onze sector verzieken? Laat mij het maar zoals het is, we zijn dik tevreden over ons filipijns personeel.

    Geplaatst door: G.E. Jansen op
  • @Sander
    Dat u 5200 euro teveel vind begrijp ik,maar als ik bedenk dat bij mij een gewone matroos 2200 euro bruto per maand hoort te verdienen(onregelmatigheid-overuren e.d.)en ik daarbij nog de pensioenpremie te betalen heb bij een 1 op 1 vrije tijds regeling,kom ik er niet ver vandaan.
    En inderdaad,het kantoor wil er ook op verdienen.
    Daarbij verplicht niemand u om met een kantoor te werken,u kunt de mensen ook zelf in dienst nemen,dan blijft er niets aan de strijkstok hangen.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Oké regels zijn regels. Maar als we dan eerst onze mede europeanen moeten helpen, dan niet via deze kantoren. Vraag maar eens een offerte. E 5200,00 voor een matroos en E 4200,00 voor een lichtmatroos is wel heel veel Voor degene die vinden dat een fillipijn wordt uitgebuit, wil ik er op wijzen dat er ook werkgevers zijn die met normale uitzendbureaus in zee gaan en hun personeel goed behandelen en NL coa uitbetalen ook als die omhoog gaat.

    Geplaatst door: sander op
  • De Filipijnen doen het prima in de Nederlandse binnenvaart, echter regels zijn regels. Eerst EU-leden en dan pas verder kijken. Aangezien er nog honderden, misschien wel duizenden, EU-kandidaten zijn kunnen de Filipijnen tot 0 gereduceerd worden. Vele schippers zullen tranen met tuiten huilen en spreken over onrecht. Ze vergeten gemakshalve dat er alle jaren onrecht wordt aangedaan door onze Aziatische vrienden naar Nederland te halen. Zo zie je maar weer: “eerlijk duurt het langst”!!!

    Geplaatst door: Binnenvaartman op
  • Ik vraag me toch telkens weer af waar al die ministers of andere figuren die zich belangrijk voelen telkens weer mee bemoeien, de Filipijnse matrozen functioneren prima laat de werkgevers lekker zelf uitzoeken waar ze hun personeel vandaan halen.

    Geplaatst door: Floris Storm op
  • Nee Mark,
    Gyron crew is een van die malafide bureaus die alibi advertenties zetten en helemaal geen Europees personeel zoeken.
    En daar wil men dus eindelijk een einde aan maken.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Waarom staat Gyron hier niet bij. Eigen koers?

    Geplaatst door: Mark de Jong op

Reageer

‘Tewerkstellingsvergunningen ook in binnenvaart overbodig’ | Schuttevaer.nl

‘Tewerkstellingsvergunningen ook in binnenvaart overbodig’

Minister Henk Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) komt vóór zijn vakantie, nog ruim voor 1 september, met een rapport over tewerkstellingsvergunningen (twv’s). CDA-Tweede Kamerlid Eddy van Hijum had de minister hierom gevraagd. Over twv’s, met name voor Roemenen en Bulgaren in de Nederlandse tuinbouw, is politiek veel te doen. Kamp wil de inzet van arbeidskrachten van buiten de EU het liefst tot nul terugbrengen.

Door Dirk van der Meulen
In de binnenvaart heeft UWV enkele honderden twv’s verleend voor de inzet van Filippijnse matrozen. Vier uitzendbureaus in de binnenvaart hebben zich intussen bij Kamp en UWV gemeld met voldoende ‘prioriteit genietend aanbod’ om twv’s voor de sector overbodig te maken. Zij zeggen voldoende matrozen en stuurlui met bewezen ervaring van binnen de EU te kunnen inzetten om aan de vraag te voldoen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (28)

  • Touche”,Roosje
    Ik ben inderdaad onverdraagzaam als het om uitbuiting gaat,maar daar schaam ik mij eigenlijk niet voor.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • tja…c de vette… laat jij die laatste regel door jezelf opgeschreven, maar ik goed tot JOU doordringen!!! Want dat moet je nog leren!!

    Geplaatst door: roosje op
  • @ Anton
    Ik denk dat het personeel uit het oosten dat het patent gehaald heeft bij een NL of Duits schip met Duits als voertaal aan boord het probleem met de taal niet zo’n probleem zal zijn.
    Als ik sommige NL collega’s hoor valt het dan best mee.
    Ik denk sowieso dat er wel wat meer verdraagzaamheid zou mogen zijn en wat minder Uebermensch gedrag.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Er wordt regelmatig geklaagt over oosterse kapiteins die niet te verstaan zijn en er een vreemd vaargedrag op na houden.
    En nu schijnen oosterse matrozen opeens toppie te zijn, meneer de Vette?
    Heel apart. Hadden diegenen die schipper geworden zijn beter matroos kunnen blijven.
    Ik vaar zelf zonder personeel dus het zal mij worst zijn wat voor kleurtje mijn buurman op het voordek heeft staan.

    Geplaatst door: Anton op
  • Voor Anita,GE Jansen,Egas en anderen die het niet wíllen weten.
    De filipijnse medewerkers die u huurt, en die bij u zo naar tevredenheid werken, zitten in hun vrije tijd ONbetaald en ONverzekerd thuis.
    Dat is de zorgzaamheid die u toont voor de mensen die uw schippersbestaan zo plezierig vereenvoudgen dat ze “bijna familie”worden en die zo fijn met uw kinderen omgaan.
    Niemand hier zegt dat ze hun werk niet goed doen, de realiteit is echter dat ze dat goeie werk voor een schijntje doen.
    Ze krijgen niet wat u betaald, en moeten dat restje wat ze wél krijgen ook nog verdelen over de maanden die ze thuis zitten.

    Geplaatst door: R. Kok op
  • Wanneer TWV’s voor niet EU-burgers zouden stoppen in de NL-/Europese-binnenvaart, voelt dat bij mij persoonlijk als een verbetering. Of het niet een heel nieuw soort problemen gaat geven, ongetwijfeld! Of het wegvallen van TWV’s ook objectief gezien leidt tot echte verbetering, wie weet?

    Het ‘voelt’ bij mij wel als een tegenkracht, om eindelijk de “Race to the Bottum”, een beetje te counteren!

    Met voor eenieder veel wijsheid en succes toegewenst in deze bijzondere tijden,

    Geplaatst door: M. op
  • Mijnheer de Vette, het zal aan mijn netwerk liggen maar zou zo snel niet weten waar ik capabel oost europees personeel zou moeten vinden. Mij rest dan niets anders dan in zee te gaan met dit soort kantoren. Laten we dan eerlijk zijn en heel de grens dichtgooien want er zullen dan ook vast nog wel nederlanders zijn die thuis zitten. Uw laatste opmerking blijf ik opmerkelijk vinden. Ik ga geen concurrentie over de rug van mijn werknemer, deze wordt nl coa uit betaald. Ik zou uw stelling dan willen weerleggen. Deze vier kantoren gaan over de rug van personeel een concurent uitschakelen. En dat vindt ik een kwalijke zaak. En laten we over de EU maar stoppen, want waar dat toe geleid heeft kan minister de Jager wel uitleggen.

    Geplaatst door: sander op
  • Als het dan niet om het geld gaat,waarom neemt men de mensen dan niet zelf in dienst met een 1op1 vrijetijds regeling en een fatsoenlijk loon.
    Ik heb indertijd ook jarenlang een tewerkstellingsvergunning aangevraagd voor mijn Hongaarse personeel,dus zo moeilijk kan dat niet zijn,en als men een half jaar varen en een half jaar vrij rekent is men met de reiskosten ook nog goedkoper uit.
    Dus waarom die mensenhandelaren ertussen??
    En bij mij is personeel pas weggegaan nadat zij bij mij het patent gehaald hadden en dan beter uit waren om ergens anders als kapitein te beginnen,dus de slavernij schijnt bij mij wel mee te vallen.
    Het gaat mij om een waarbij men niet over de rug van het personeel de concurrentie aan moet gaan.

    Geplaatst door: C. de Vette op
  • Wat ze ook van plan zijn…
    Maar van bovenstaande kantoren komt er in géén geval een personeelslid aan boord! Veel te slechte ervaring. Ze leveren mensen met taalgebrek en vaak een slechte mentaliteit!
    Geef ons maar een filipijn, die zich fantastisch inzet zowel in zakelijke als privé sfeer!
    En anders terug naar de nederlandse jongen….

    Geplaatst door: Robert op
  • Jammer dat er altijd mensen zijn die over slavenhandel beginnen als we het hebben over filipijnse matrozen. Wanneer je zo denkt, dan moet je maar eens nagaan of je niet standaard je personeel als slaaf behandeld. Er zijn namelijk genoeg hollandse jongens, die ook kunnen melden dat ze slavenarbeid aanboord moesten doen. Dus dat heeft met mentaliteit vd schipper te maken en niets met het feit dat je filipijnen in dienst hebt. Waarom dan wel filipijnen?? Nou omdat dit gewoon een stuk rust geeft aan boord. Wanneer je als gezin internationaal vaart en een hollander wil 14 op en 14 af, of zelfs week op, week af of ieder weekend vrij omdat ze vriendin dat graag heeft, dan is dat voor ons niet werkbaar. Wanneer we dan tijdelijk personeel krijgen van 1 van bovenstaande kantoren, een pool, blijkt nauwelijks engels te kunnen, is 40 jaar heeft geen ervaring, maar er moet wel grof voor betaald worden. Natuurlijk zijn er genoeg polen en natuurlijk willen zij allemaal wel aan boord komen werken, maar het heeft wel met mentaliteit te maken. De werkmentaliteit vd gemiddelde pool,m tsjech of slowaak is heel anders dan de hollandse mentaliteit.
    Wanneer we dan kijken naar onze filipijnse matroos, dan is zijn mentaliteit geweldig. Hij verstaat zijn vak, ziet welk werk er van hem verwacht wordt, is attent, vriendelijk en naar de vrouw des huizes zeer behulpzaam. Gezellig met de kids en geniet ervan aan boord te zijn. En ik vraag me af wat er slaafs is aan: gewoon werken van 8 tot 17 uur. Wanneer we s’ nachts geladen of gelost hebben kan hij ’s morgens uitslapen. Wanneer we een heftig weekje hebben gehad, heeft hij een relaxte dag tussendoor. Zaterdag werkt hij tot 12 uur, als we varen en op zondag altijd vrij. Wanneer we als gezin een dagje uitgaan in het buitenland gaat hij gezellig mee. We betalen zijn internet en skypen samen met hem met zijn vrouw en familie. Gewoon gezellig en normaal dus. Eet mee als hij dat wil, drinkt altijd koffie mee, ook als we gewoon in de woning zijn. Dus absoluut geen slaafs bestaan. En hij heeft het zo naar zijn zin dat hij in plaats van de 6 maanden die in zijn contract staan, gewoon graag 8 of 9 maanden blijft, zodat hij de koude winter hier thuis kan doorbrengen.
    En dhr de Vette ook bij ons verdiend de filipijn gewoon 2150 euro bruto en we dragen alle lasten gewoon af. Dus informeer, stel je mening bij en wees blij dat er niet 500 schippers zometeen op de markt komen om de hollandse jongens weg te kopen bij andere scheepvaartbedrijven, want dat is wat er gaat gebeuren, als er geen tws meer komen voor de filipijnen, want wij nemen echt geen slowaak, pool of tsech meer en zeker niet van 1 vd bovenstaande kantoren, die een vies spelletje spelen. Dus schippers met goed hollandse lichtmatrozen: Let op uw zaak, want we kopen ze zo weg!!
    fam Geluk
    Ms Torenvalk

    Geplaatst door: fam Geluk op
  • Helemaal met u eens Anita!

    Het gaat hier NIET over de prijs, meneer Vette.
    Het gaat hier over tewerkstellingsvergunningen, die misschien in de toekomst niet meer worden afgegeven.
    Misschien kunt u eerst het bovenstaande stuk hierboven lezen, voor u reageerd.

    Geplaatst door: Henk op
  • c.vette zet hier iets klakkeloos neer,waar hij blijkbaar echt 0% verstand van heeft. Onze filipijn gaat straks niet overwerkt en vermoeid naar de filipijnen hoor. Integendeel, hij heeft normale werkdagen en zaterdags en zondags vrij…Dus meneer vette,zulke slavenhandelaars zijn wij nu. En dan de mening van u over dat geld niet uitbetaald zou worden? Als je er verstand van zou hebben, dan zwamde je dit niet meneer vette!!! Filipijnen worden zoals er meer gezegt word helemaal in de families opgenomen en leven niet anders dan wij…

    Geplaatst door: CWJ Egas op
  • Met verbazing lees ik reacties van mensen die zelf géén filipijns personeel hebben.
    Waar haalt u de term “slavenhandel” vandaan???
    We werken reeds 4 jaar met een uitstekende ijverige filipijn.
    Voor de kinderen is hij zorgzaam en gezellig! Hij verstaat zijn vak uitstekend!
    Altijd
    Hij is voor ons als een aanvulling op de familie!
    Wat willen we dan nog meer?????
    Dat we willekeurige werkelozen aan boord krijgen…? Die nog nooit hebben gevaren?
    Of dat Swets zelf personeel aanleverd?? Laten we over de prijs maar niet gaan beginnen(daar gaat het niet om) maar het personeel van Swets verdwijnt na 4weken, en vaak voldoet het absoluut niet aan de eisen! (zelf meerdere keren ervaren!)
    Wat bereiken we hier nu eigenlijk mee??
    Als Swets zelf een financieel probleem heeft(wat hij in het verleden ook al heeft gehad) waarom gaat hij dan zo proberen personeel te kunnen gaan leveren???
    Ik denk dat we iets over het hoofd zien…
    Als dit doorgaat, gaan de filipijnse bureau’s gewoon zelf polen etc leveren, maar dan wel tegen een aanzienlijk mildere prijs dan bv.Swets!!!!
    Zullen we is zien wie wie nu eigenlijk kapot wil hebben!!!

    Speciaal voor C.de Vette…:
    U houd zich al lange tijd bezig met forum-vervuiling, over welk onderwerp het ook gaat.
    En bijna altijd schreeuwt u maar wat, zonder dat u iets onderbouwd!
    U beledigd me diep, door te doen alsof we slavenhandelaars zijn! Kom zelf maar eens een praatje maken met onze filipijn, dan kunt u het zelf horen, hoe het is om als filipijn te varen bij een normale schipper, die hem via een degelijk goedbetalend kantoor heeft gehuurd!!
    Als u met deze gedachten (slaven..) rondloopt ben ik ERG BLIJ niet bij u in dienst te staan…!!!!!

    Ik stem: Voor de filipijnen.

    Stand 23:20uur:
    97% voor de filipijnen en 3% tegen.

    Geplaatst door: anita op
  • Hr Jansen,Hr Egas
    Ik heb voorheen al eens uitgelegd wat een matroos kost als men het op een eerlijke manier doet.
    Smoesjes van het niet betalen van de vrije tijd en dergelijke zijn algemeen bekent.
    Daarbij zijn de Filipijnen Gekomen omdat zij goedkoper werden aangeboden dan de collega’s uit het voormalige Oostblok,en die zitten nu thuis,maar zijn nog steeds beschikbaar.
    Het volgende smoesje dat we de Filipijnen nodig hebben klopt dus niet.
    Men heeft gewoon gemerkt,de Filipijnen zijn nog een beetje goedkoper en ze kunnen niet weglopen als de schipper zich zou misdragen,en er is geen vrije tijds regeling nodig.
    Als ze na 8 maanden opgewerkt zijn stuurt de mensenhandelaar gewoon weer een nieuwe,en de ander krijgt zijn vrije tijd gewoon niet betaald,zo simpel is het,slaap zacht.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Slavenhandel??????? voor een filipijn betalen we meer als voor een nederlander hoor!!!. Het enige verschil is dat swets een mega kantoor heeft en veel personeel moet betalen en anderen doen dat met hooguit 3 mensen. Is het dan gelijk slavenhandel als het op die manier goedkoper kan??

    Geplaatst door: CWJ Egas op
  • Regels zijn regels. Jammer dat de goeien onder de kwaaden moeten leiden. Het is in ieder geval goed voor de concurrentiepositie. Geen voordelen meer van de slavenhandel! Goede zet van Kamp, na de tuinbouw.

    Geplaatst door: Klaas op
  • Goedkoop, goedkoper en het liefst gratis. En dat graag voor 8 maanden achter elkaar. Mooie branche. En dan klagen dat het volgens de regels moet. Iedereen is vrij om het zelf in te vullen. Probeer maar zonder die buro’s. Misschien kun je wel iets regelen her en der. Beetje zwart, beetje grijs en vooral niet volgens de normale regels. En dan anderen de les lezen. Schaam je!

    Geplaatst door: Piet Kaptein op
  • @C.d.V even een reactie terug: er is ook verschil. Wij betalen ons filipijns personeel via de NL cao, dus op een eerlijk manier. We betalen hierdoor misschien wel meer, maar het is wel eerlijk. Ons gaat het niet om goedkoop, maar eerlijk. op deze manier zijn ze ook niet goedkoper, wij zijn bijna even veel kwijt. ik weet dat er bedrijven in NL zijn die filipijns personeel tegen lagere tarieven inhuren,ik vind dit ook niet kloppen, maar daar gaat dit artikel ook niet over. Even to the point: er zijn niet voldoende NL matrozen, mij lijkt het niet handig dat deze vakatures opgevuld worden met willekeurige werkelozen, dus is het toch prima dat dit gedaan wordt door mensen uit andere landen waar je dan tevreden over bent en hier ervaring mee hebben? Natuurlijk is het belangrijk de werkeloosheid zo ver mogelijk terug te dringen, maar niet iedereen is geschikt voor ieder beroep.

    Geplaatst door: G.E. Jansen op
  • Hoe halen Swets e.d. dit in hun hoofd! Wij hebben zelf jaren personeel gehad van Oceanwide/swets en zagen alleen maar stijgende prijzen. Zelfs in tijden van crisis durfde ze het nog in hun hoofd te halen om bijna 6000,- te vragen voor personeel!(wij hadden dan twee goede polen, maar die jongens gingen of minder verdienen of wij moesten nog meer gaan betalen en de jongens zelf wilden niet eens meer bij swets werken vanwege de mentaliteit) Ik denk toch echt dat ze daar iets verkeerd doen. Wij werken nu met een filipijn. Mensen zijn netjes, vriendelijk, weten van werken noem maar op. Daar kan menig europeaan/nederlander een voorbeeld aannemen. Ze zijn 8 maanden aanboord, geen gezeur met wisselen om de 4 weken (wat ook geld kost). Daar komt nog eens bij dat er heel veel polen e.d. zijn die zo’n mentaliteit,kennis en ervaring niet hebben als de filipijnen. Dit werk is inderdaad niet te vergelijken met aardbeien plukken. Laat de minister dan maar eens een reis meedoen, kijken of hij het “makkelijk” werk vind wat iedereen dom weg kan doen! Niet dus! Swets,johnny wat wil je hiermee bereiken???? Laat de filipijnen lekker hun werk doen hier en verander iets in je kantoor zodat je wellicht ooit ook eens succes kan boeken, daar draait het alleeen maar om!!!
    Filipijnen worden hier netjes behandeld en helemaal niet onder betaald, er zijn goede regelingen voor hun getroffen op alle gebied!

    Geplaatst door: CWJ Egas op
  • Graag zou ik willen weten waar o.a. swets z’n vakbekwame personeel vandaan haalt. Wij hebben ook eens een beroep op swets gedaan voor een matroos,krijg je iemand aan boord die totaal vakonbekwaam en ook nog niet eens de duitse of engelse taal machtig is. Waarom dan naar de minister gaan,en vertellen dat er genoeg prioriteit genietend aanbod is.Wij werken al jaren met succes met filipijns personeel met hoge vakbekwaamheid en zin heeft in z’n werk.En Johny van swets maar klagen dat hij niet aan filipijnse mensen kan komen,dit zouden wij ook graag doen(zijn z’n eigen woorden),en dan achter je rug dit op poten zetten.
    Bedankt Johny voor het vertrouwen.

    Geplaatst door: kapitein met filipijn op
  • G.E.Jansen
    Een aantal jaar geleden waren de Tsjechen fantastische matrozen,later de toen iets goedkopere Polen en nu de nog goedkopere Filipijnen,op een of andere manier zijn de goedkoopste altijd de beste.
    Ik wacht dus op de tijd dat men met Somaliërs vaart die bereid zijn voor 2 bakjes rijst als slaven te werken,want als zij het goedkoopste zijn zijn ze ook vanzelf weer de beste.

    C.de Vette

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • misschien is het handig dat de minister eens een kijkje neemt aan boord. Dan kunnen we hem laten zien dat niet iedere werkloze op een binnevaart aan de slag kan. Een aardbeienplukker kan niet zomaar op een binnevaartschip als matroos aan de slag. Hiervoor heb je de nodige kennis, inzicht, handigheid en enthousiasme voor nodig. En aan die voorwaarden voldoen alle filipijnse matrozen. Die hebben ruime ervaring in de (zee)vaart, doen met plezier hun werk, is niets teveel gevraagd, hebben een prettige werkhouding en lopen altijd met een smile op hun gezicht. Een groot voordeel is dat ze 8 maanden aaneengesloten aan boord zijn, en dat je daardoor gewoon kan varen/laden/lossen als dat nodig is en dat je geen rekening hoeft te houden met personeel die het weekend naar huis wil. Ik kan niet begrijpen waarom de genoemde 4 bedrijven dit voorleggen bij de minister. Ze zijn zelf werkzaam met juist buitenlands personeel, wat willen ze nou? Onze sector verzieken? Laat mij het maar zoals het is, we zijn dik tevreden over ons filipijns personeel.

    Geplaatst door: G.E. Jansen op
  • @Sander
    Dat u 5200 euro teveel vind begrijp ik,maar als ik bedenk dat bij mij een gewone matroos 2200 euro bruto per maand hoort te verdienen(onregelmatigheid-overuren e.d.)en ik daarbij nog de pensioenpremie te betalen heb bij een 1 op 1 vrije tijds regeling,kom ik er niet ver vandaan.
    En inderdaad,het kantoor wil er ook op verdienen.
    Daarbij verplicht niemand u om met een kantoor te werken,u kunt de mensen ook zelf in dienst nemen,dan blijft er niets aan de strijkstok hangen.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Oké regels zijn regels. Maar als we dan eerst onze mede europeanen moeten helpen, dan niet via deze kantoren. Vraag maar eens een offerte. E 5200,00 voor een matroos en E 4200,00 voor een lichtmatroos is wel heel veel Voor degene die vinden dat een fillipijn wordt uitgebuit, wil ik er op wijzen dat er ook werkgevers zijn die met normale uitzendbureaus in zee gaan en hun personeel goed behandelen en NL coa uitbetalen ook als die omhoog gaat.

    Geplaatst door: sander op
  • De Filipijnen doen het prima in de Nederlandse binnenvaart, echter regels zijn regels. Eerst EU-leden en dan pas verder kijken. Aangezien er nog honderden, misschien wel duizenden, EU-kandidaten zijn kunnen de Filipijnen tot 0 gereduceerd worden. Vele schippers zullen tranen met tuiten huilen en spreken over onrecht. Ze vergeten gemakshalve dat er alle jaren onrecht wordt aangedaan door onze Aziatische vrienden naar Nederland te halen. Zo zie je maar weer: “eerlijk duurt het langst”!!!

    Geplaatst door: Binnenvaartman op
  • Ik vraag me toch telkens weer af waar al die ministers of andere figuren die zich belangrijk voelen telkens weer mee bemoeien, de Filipijnse matrozen functioneren prima laat de werkgevers lekker zelf uitzoeken waar ze hun personeel vandaan halen.

    Geplaatst door: Floris Storm op
  • Nee Mark,
    Gyron crew is een van die malafide bureaus die alibi advertenties zetten en helemaal geen Europees personeel zoeken.
    En daar wil men dus eindelijk een einde aan maken.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Waarom staat Gyron hier niet bij. Eigen koers?

    Geplaatst door: Mark de Jong op

Reageer