Pleziervaart aangepakt

Schippers in de pleziervaart kunnen binnenkort hun vaarbewijs kwijtraken als ze met te veel drank op achter het roer staan. Ook te hard varen kan hetzelfde gevolg hebben. De Tweede Kamer heeft hiervoor ingestemd met een wetsvoorstel van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. ‘Riskant vaargedrag is onacceptabel. Snelle motorboten die een gevaar vormen pakken we aan’, aldus de minister.

Te hard varen in de pleziervaart is een grote bron van ergernis voor vaarweggebruikers. Ook leiden alcoholgebruik en te hard varen tot gevaarlijke situaties en ongelukken. De laatste jaren vielen gemiddeld acht doden per jaar door ongelukken met snelle motorboten op het water. Zodra het wetsvoorstel is goedgekeurd door de Eerste Kamer, krijgt de rechter een extra sanctiemogelijkheid. Naast het geven van een boete of een celstraf, kan de rechter personen die te hard varen of herhaaldelijk met een alcoholpercentage van meer dan 0,5 promille een schip besturen de vaarbevoegdheid ontzeggen. Varen is dan niet meer toegestaan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Geachte Pleziervaarders,
    Men moet natuurlijk niet alles over een kam scheren, namelijk ook ik heb geen vaarbewijs maar weet wel heel goed wat de normen op het water zijn.Wij varen al 22 jaar en hebben nog nooit een aanvaring of iets dergelijks gehad maar houden ook dan ook met alles rekening, zoals geef het vracht verkeer altijd voorrang, zij zijn voor de centen bezig en wij voor ons plezier, misschien zou het een optie kunnen zijn voor het handhaven van de regels, betrek een aantal vrijwilligers aan voor het handhaven van de regels met bepaalde bevoegdheden.

    Geplaatst door: Rob Waage. op
  • Als er in NL weer iets gebeurt wordt het probleem niet opgelost maar er wordt een ” wet” voor gemaakt. Alleen jammer dat er al zoveel regels / wetten zijn die toch niet worden gehandhaafd.

    Geplaatst door: pbvancampen op
  • Is het niet een idee om in éérste instantie een vaarbewijs af te pakken en indien dit niet mogelijk is, door het niet hebben hiervan gewoon het eerstvolgende wat mogelijk is af te pakken, ofwel een rijbewijs.
    Wat mij betreft is het simpel, met drank op en deelnemen aan het vaarverkeer is net zo slecht en onverantwoordelijk als deelnemen aan het wegverkeer.
    Op deze manier ontspringen mensen de dans niet door het niet tonen of hebben van een vaarbewijs.

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Ben helemaal met Ron Peppenster eens. Te weinig politie om te handhaven. Ook Alex heeft een punt. Iedereen op het water heeft verplicht een vaarbewijs nodig. Het is belachelijk dat iedereen maar wat doet. Hoevaak pakken plezierjachten, wel niet de binnenbochten ipv stuurboord wal! Ik weet ook wel dat het te naief is om te denken, dat wanneer iedereen de regels kent, zich er ook aan houd, dat gebeurd in het verkeer op de weg ook niet. Wel is er dan voor de politie een stok achter de deur.
    En Fabian, als ik een auto wil huren, moet je ook je rijbewijs tonen, waarom dan niet bij botenverhuur?

    Geplaatst door: Dave van Opdorp op
  • Tja.

    Meer politie!!
    De democratische beslissing van het stemmen heeft uitgewezen dat er gestemt is op partijen die andere zaken belangrijker vond dan politie. Er is zoals iedereen weet veel weg bezuinigd om dure hobby’s zoals integratie buitenlanders en recent hulp aan buitenland. Kortom het geld kan maar een keer uit gegeven worden.
    Ook het grotere huffterigheidsgevoel wat in de hele maatschappij speelt is hierop van invloed. Het overgrote deel van de nederlanders interessert zich niet of een ander last heeft van zijn/haar gedrag. Alles moet kunnen en als je er wat van zegt krijg je een grote bek.
    Ik zit zelf in de handhaaf sector dus ik weet waarover ik praat. Ik kan jullie wel zeggen dat het onredelijkheidsgevoel onder de handhavers erg groot is.

    Gr Jaap

    Geplaatst door: Jaap op
  • Wat mij iedere keer weer opvalt is hoe ongelovelijk weining politie er is op het water. De pakkams is bijna nul!! Wat heeft deze wet voor nut als handhaven toch nauwelijks gebeurd?

    Geplaatst door: Ron peppenster op
  • Ik vaar zelf als afloskapitein op verschillende ( grote hoge container ) schepen. Wat mij opvalt is het onbegrip of de ondeskundigheid van de recreatievaart, daar wordt naar mijn idee te vaak gedacht “het komt wel goed, ze zien me toch wel” maar als het dan mis gaat heb ik als kapitein bij een aanvaring de schuld op mijn naam. eigenlijk moet daar wat aan gedaan worden dat iedereen goed zijn verantwoording kent op het water, dus niet meer wijzen naar het grote schip die iemand overvaart, vaak zat kunnen die niet meer ontwijken, om een voorbeeld te noemen, ik was laatst afvarend op de moezel en aan een versmalling lag een motorbootje midden in het vaarwater te dobberen het ging mis maar vraag niet hoeveel. en een vaarbewijs afnemen is geen optie want wat eerder al vermeld wordt, voor een groot deel pleziervaart is dit niet verplicht.

    Geplaatst door: J. Versluis op
  • @alex.

    Verplicht vaarbewijs gaat er niet komen. Wwarom?

    ,geen verhuur van motorbootjes meer
    , onder de 18 mag je dan niet meer varen
    ,politie doet er toch niks aan
    ,meer illegale praktijken op het water.

    Ben zelf 16 en wil best mijn vaarbewijs halen maar dit kan niet. Dat zou pas een goede verandering zijn, de leeftijd voor vaarbewijs omlaag naar 16.

    Geplaatst door: Fabian op
  • Nuance in dit bericht is wel noodzakelijk. Er zijn ook boten die je zonder vaarbewijs mag varen oftewel alles kleiner dan 15m en minder hard dan 20km/uur. Hoe daar mee om te gaan? stel je treft iemand op een gemiddeld jacht van 11m (waaronder wijzelf) die een kruissnelheid heeft van 14km/uur. Dan kun je het vaarbewijs wel afnemen maar die heb je dan ook niet nodig!

    Oftewel: tijd voor het verplichte vaarbewijs, ongeacht grote en type schip en snelheid.

    Geplaatst door: Alex op
  • Met drank op en snel varen maar ook rustig varen hoort zeker niet bij elkaar. Dat is een helder punt.
    Wel vind ik het jammer dat als je bijvoorbeeld op het snekermeer snel vaart tussen de gele boeien. Je steeds moet wijken voor zeilboten en motorboten. Snel varen mag maar op klein stuk van dit meer. Ik zou het prettig vinden als andere watersporters hier ook rekening mee houden. zeilen en motorboot is ook prachtig maar doe dit dan alstublieft buiten de gele tonnen. Kunnen we elkaar ook niet in het vaarwater zitten.
    Overigens heb ik het dan nog niet over de politie te water die overal te pas en te onpas te hard vaart zonder blauwe lamp. Men zegt hierop we moeten een groot gebied bestrijken en daarom varen we hard. Tja van goed voorbeeld leert men….
    laten we nu simpel elkaar respecten en elkaars vaarwater zoveel mogelijk vrijlaten. Zo hebben we met zijn allen de meeste lol en plezier van het water.

    Geplaatst door: joost op
  • Goede zaak maar dan zou het ook wenselijk zijn dat er in Leiden/Leiderdorp nabij de Spanjaardsbrug ook strenger werd gecontroleerd. Snelheden ver boven de
    wettelijke grens en heeeeeel veel gelal en lawaai aan boord van de pleziervaarders. (De goede schippers niet te na gesproken)Om over de uitlaatgassen maar te zwijgen.

    Geplaatst door: Arend op

Reageer

Pleziervaart aangepakt | Schuttevaer.nl

Pleziervaart aangepakt

Schippers in de pleziervaart kunnen binnenkort hun vaarbewijs kwijtraken als ze met te veel drank op achter het roer staan. Ook te hard varen kan hetzelfde gevolg hebben. De Tweede Kamer heeft hiervoor ingestemd met een wetsvoorstel van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. ‘Riskant vaargedrag is onacceptabel. Snelle motorboten die een gevaar vormen pakken we aan’, aldus de minister.

Te hard varen in de pleziervaart is een grote bron van ergernis voor vaarweggebruikers. Ook leiden alcoholgebruik en te hard varen tot gevaarlijke situaties en ongelukken. De laatste jaren vielen gemiddeld acht doden per jaar door ongelukken met snelle motorboten op het water. Zodra het wetsvoorstel is goedgekeurd door de Eerste Kamer, krijgt de rechter een extra sanctiemogelijkheid. Naast het geven van een boete of een celstraf, kan de rechter personen die te hard varen of herhaaldelijk met een alcoholpercentage van meer dan 0,5 promille een schip besturen de vaarbevoegdheid ontzeggen. Varen is dan niet meer toegestaan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Geachte Pleziervaarders,
    Men moet natuurlijk niet alles over een kam scheren, namelijk ook ik heb geen vaarbewijs maar weet wel heel goed wat de normen op het water zijn.Wij varen al 22 jaar en hebben nog nooit een aanvaring of iets dergelijks gehad maar houden ook dan ook met alles rekening, zoals geef het vracht verkeer altijd voorrang, zij zijn voor de centen bezig en wij voor ons plezier, misschien zou het een optie kunnen zijn voor het handhaven van de regels, betrek een aantal vrijwilligers aan voor het handhaven van de regels met bepaalde bevoegdheden.

    Geplaatst door: Rob Waage. op
  • Als er in NL weer iets gebeurt wordt het probleem niet opgelost maar er wordt een ” wet” voor gemaakt. Alleen jammer dat er al zoveel regels / wetten zijn die toch niet worden gehandhaafd.

    Geplaatst door: pbvancampen op
  • Is het niet een idee om in éérste instantie een vaarbewijs af te pakken en indien dit niet mogelijk is, door het niet hebben hiervan gewoon het eerstvolgende wat mogelijk is af te pakken, ofwel een rijbewijs.
    Wat mij betreft is het simpel, met drank op en deelnemen aan het vaarverkeer is net zo slecht en onverantwoordelijk als deelnemen aan het wegverkeer.
    Op deze manier ontspringen mensen de dans niet door het niet tonen of hebben van een vaarbewijs.

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Ben helemaal met Ron Peppenster eens. Te weinig politie om te handhaven. Ook Alex heeft een punt. Iedereen op het water heeft verplicht een vaarbewijs nodig. Het is belachelijk dat iedereen maar wat doet. Hoevaak pakken plezierjachten, wel niet de binnenbochten ipv stuurboord wal! Ik weet ook wel dat het te naief is om te denken, dat wanneer iedereen de regels kent, zich er ook aan houd, dat gebeurd in het verkeer op de weg ook niet. Wel is er dan voor de politie een stok achter de deur.
    En Fabian, als ik een auto wil huren, moet je ook je rijbewijs tonen, waarom dan niet bij botenverhuur?

    Geplaatst door: Dave van Opdorp op
  • Tja.

    Meer politie!!
    De democratische beslissing van het stemmen heeft uitgewezen dat er gestemt is op partijen die andere zaken belangrijker vond dan politie. Er is zoals iedereen weet veel weg bezuinigd om dure hobby’s zoals integratie buitenlanders en recent hulp aan buitenland. Kortom het geld kan maar een keer uit gegeven worden.
    Ook het grotere huffterigheidsgevoel wat in de hele maatschappij speelt is hierop van invloed. Het overgrote deel van de nederlanders interessert zich niet of een ander last heeft van zijn/haar gedrag. Alles moet kunnen en als je er wat van zegt krijg je een grote bek.
    Ik zit zelf in de handhaaf sector dus ik weet waarover ik praat. Ik kan jullie wel zeggen dat het onredelijkheidsgevoel onder de handhavers erg groot is.

    Gr Jaap

    Geplaatst door: Jaap op
  • Wat mij iedere keer weer opvalt is hoe ongelovelijk weining politie er is op het water. De pakkams is bijna nul!! Wat heeft deze wet voor nut als handhaven toch nauwelijks gebeurd?

    Geplaatst door: Ron peppenster op
  • Ik vaar zelf als afloskapitein op verschillende ( grote hoge container ) schepen. Wat mij opvalt is het onbegrip of de ondeskundigheid van de recreatievaart, daar wordt naar mijn idee te vaak gedacht “het komt wel goed, ze zien me toch wel” maar als het dan mis gaat heb ik als kapitein bij een aanvaring de schuld op mijn naam. eigenlijk moet daar wat aan gedaan worden dat iedereen goed zijn verantwoording kent op het water, dus niet meer wijzen naar het grote schip die iemand overvaart, vaak zat kunnen die niet meer ontwijken, om een voorbeeld te noemen, ik was laatst afvarend op de moezel en aan een versmalling lag een motorbootje midden in het vaarwater te dobberen het ging mis maar vraag niet hoeveel. en een vaarbewijs afnemen is geen optie want wat eerder al vermeld wordt, voor een groot deel pleziervaart is dit niet verplicht.

    Geplaatst door: J. Versluis op
  • @alex.

    Verplicht vaarbewijs gaat er niet komen. Wwarom?

    ,geen verhuur van motorbootjes meer
    , onder de 18 mag je dan niet meer varen
    ,politie doet er toch niks aan
    ,meer illegale praktijken op het water.

    Ben zelf 16 en wil best mijn vaarbewijs halen maar dit kan niet. Dat zou pas een goede verandering zijn, de leeftijd voor vaarbewijs omlaag naar 16.

    Geplaatst door: Fabian op
  • Nuance in dit bericht is wel noodzakelijk. Er zijn ook boten die je zonder vaarbewijs mag varen oftewel alles kleiner dan 15m en minder hard dan 20km/uur. Hoe daar mee om te gaan? stel je treft iemand op een gemiddeld jacht van 11m (waaronder wijzelf) die een kruissnelheid heeft van 14km/uur. Dan kun je het vaarbewijs wel afnemen maar die heb je dan ook niet nodig!

    Oftewel: tijd voor het verplichte vaarbewijs, ongeacht grote en type schip en snelheid.

    Geplaatst door: Alex op
  • Met drank op en snel varen maar ook rustig varen hoort zeker niet bij elkaar. Dat is een helder punt.
    Wel vind ik het jammer dat als je bijvoorbeeld op het snekermeer snel vaart tussen de gele boeien. Je steeds moet wijken voor zeilboten en motorboten. Snel varen mag maar op klein stuk van dit meer. Ik zou het prettig vinden als andere watersporters hier ook rekening mee houden. zeilen en motorboot is ook prachtig maar doe dit dan alstublieft buiten de gele tonnen. Kunnen we elkaar ook niet in het vaarwater zitten.
    Overigens heb ik het dan nog niet over de politie te water die overal te pas en te onpas te hard vaart zonder blauwe lamp. Men zegt hierop we moeten een groot gebied bestrijken en daarom varen we hard. Tja van goed voorbeeld leert men….
    laten we nu simpel elkaar respecten en elkaars vaarwater zoveel mogelijk vrijlaten. Zo hebben we met zijn allen de meeste lol en plezier van het water.

    Geplaatst door: joost op
  • Goede zaak maar dan zou het ook wenselijk zijn dat er in Leiden/Leiderdorp nabij de Spanjaardsbrug ook strenger werd gecontroleerd. Snelheden ver boven de
    wettelijke grens en heeeeeel veel gelal en lawaai aan boord van de pleziervaarders. (De goede schippers niet te na gesproken)Om over de uitlaatgassen maar te zwijgen.

    Geplaatst door: Arend op

Reageer