Ministerie I&M veegt de vloer aan met bezwaren snelheidsbeperking

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft de bezwaren van de gezamenlijke binnenvaartorganisaties en de binnenvaartondernemers Hens van Buren (Bugro BV) en Hans Pikaart (Shipping Factory) tegen de snelheidsbeperking op de Oude en Nieuwe Maas in Rotterdam afgewezen. Dat werd vrijdagavond bekend.

Door Tessa Heerschop
De snelheidsbeperking gaat 1 januari 2013 in en is bedoeld om de luchtkwaliteit in het gebied te verbeteren. Dat is nodig om aan de normen te voldoen die zijn gesteld voor de aanleg van de Tweede Maasvlakte. De maximumsnelheid op de Oude Maas wordt tussen kmr 998 en de Botlekbrug teruggebracht naar 14 kilometer per uur en op de Nieuwe Maas tussen kmr 998 en 1002 tot 13 kilometer per uur. De beperkingen gelden niet bij windkracht 7 of hoger.

‘Onvoldoende onderbouwing om aan Marin-rapport te twijfelen’ 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • PS Ik ben het met veel van de schrijvers eens; op het ministerie wordt veel beslist door mensen die van toeten noch blazen weten.
    De kennis die er is zit laag in de organisatie maar die mensen worden niet gehoord letterlijk en figuurlijk. Dat is jammer, want er is veel kennis in die organisatie aanwezig.
    Maar ja, bureaucratie regeert. Niet het gezond verstand.

    Geplaatst door: De Egel op
  • De Akte van Manheim is van toepassing op de Rijn. De conventionele Rijn houdt in Nederland op bij Gorinchem en Krimpen a.d. Lek. Tot daar geldt dan ook het RPR en niet verder. Dus alles in Rotterdam valt niet onder de Herziene Rijnvaartakte. Zo simpel is het. Dus in die zin heeft het ministerie gewoon gelijk.
    Voor het ingebrachte argument is geen rechtsgrond.

    Wat betreft het technisch-nautische aspect kun je ja afvragen welke waarde het rapport van het Marin heeft. Wat laten we wel wezen, iemand die een rapport bestelt met een bepaald doel, ziet graag een rapport verschijnen waarin dat te behalen doel niet wordt onderuit gehaald. En bij het Marin hebben ze dat goed begrepen…. Per slot van rekening is de overheid een hele grote klant.
    Ik vraag me overigens wel af hoe het zit met het manoeuvreren van dergelijke schepen. Ze zijn toch allemaal gebouwd onder ROSR-normen waarbij het vermogen om te manoeuvreren op de rivier op stroom zeer goed is afgedekt in de technische bouweisen en uitrusting. Het kunnen stilhouden en volledig manoeuvreerbaar blijven voor stroom hoort daar bij. Dus waarom dan op de genoemde vaarwegen een lagere snelheid niet kan, begrijp ik niet zo goed.
    Ik begrijp natuurlijk best dat die snelheidsbeperking om die milieureden bullshit is en een doorn in het oog van de schipperij. Wat mij betreft mogen ze gewoon doorvaren hoor!
    Ik vraag me af wat er werkelijk speelt op de achtergrond. Welke dubbele agenda de overheid in deze heeft.

    Geplaatst door: De Egel op
  • Jammer hoor zo’n ministerie. Weer een hoop geld weggegooid met het oog op milieu. Eerst beperkte ligplaatsen met daar aan toegevoegd stroomkabels in de stad ( wat niet te doen is als je breder als twee schepen ligt en duurder als de aggregaat een hele dag draait). Vervolgens mag je niet harder als zo veel , de volgend stap word denk dat we alleen nog maar buiten de spits om door de stad heen mogen en vervolgens helemaal niet meer. Wanneer komen er nu eens mannen of vrouwen uit de praktijk op verschillende posten in het ministerie te zitten . Misschien dat we dan ook logische oplossingen krijgen voor bepaalde zaken zonder het gevoel te hebben dat het weer iets is onbepaalde groepen te pesten.

    Geplaatst door: Anne-Marie op
  • Ze weten bij de ministerie’s,geen enkele uitgezonderd van ellende niet meer wat ze moeten doen om de gewone bevolking te ergeren.
    Wat is er nog mooier dan van 9 tot 4 op een riant kantoor te zitten en niets te hoeven doen als gewoon spelletjes spelen.
    Misschien rigoureus,maar ik denk langzaam aan een opstand van de gehele europese bevolking.
    Het is in Noord-Afrika begonnen en breidt zich al behoorlijk uit.
    Zakken vullen en onderdrukking moet worden afgestraft.
    Zonder harde maatregelen gebeurt er totaal niets.
    De snelheidsbeperking komt er gewoon,net als belastingverhogingen om het verkwistende gedrag en de zakkenvullerij van de regering en haar ministerie’s op te vangen.
    Vroeger was een regering een volksvertegenwoordiging,en nu steeds meer een onderdrukkend regime.
    Misschien in deze rubriek een iets harde taal maar wel de waarheid.
    Men lacht de werkende bevolking gewoon breed in het gezicht uit op alle fronten.

    Geplaatst door: P K monster op
  • Super, Doorzetten die snelheids beperking. Maar dan OOK voor de zeevaart. En gelijk ook op de wersterschelde, dan vangen we toch 2 vliegen in een klap milieu en veiligheid.

    Geplaatst door: Speedy op
  • Hoe is het mogelijk dat mensen die zelf nooit gevaren hebben, beslissingen “kunnen”nemen over wat wel/ niet veilig is m.b.t. snelheid?

    P.s; stevelen is bij wet verboden.

    Geplaatst door: Hans op
  • Maak elkaar nou niet gek, we hebben nog een goede kapstok.
    Als je bekeurd wordt gooi je het op goed zeemanschap, want veiligheid van lading en bemanning overstijgt alle regels.
    Succes en veel plezier met krabbend achteranker

    Geplaatst door: C de Waardt op
  • hoe is het dan gesteld met maximum snelheid van zeeschepen op zowel Oude als Nieuwe Maas,als tussen binnenvaart en zeevaart grotere verschillen in snelheid gaan ontstaan,dan nu al het geval is kun je ongevallen voorspellen.Vor e binnenvaart geldt dan deze milieuregel,hoezo voor de zeevaart niet?????/

    Geplaatst door: kwant op
  • @Fabian

    Eigenlijk is het net als het dragen van zwemvesten. Er kunnen 6 zwemvesten aan boord liggen, maar als ze niet gedragen worden dragen deze zwemvesten ook niet bij aan de veiligheid aan boord.

    Het zou inderdaad kunnen zijn dat er nog heel veel mensen werken met wel de nodige praktijk ervaring en een gezond verstand. Maar als deze kennis bij het I&M niet meer wordt aangeboord, vervalt de uiteindelijke besluitvorming weer tot de bureau-ambtenaar zonder deze kennis. Het I&M verlaagt zich dan tot een kennis-loze organisatie welke regelgeving uitvaardigt zonder een duidelijk zicht te hebben op de gevolgen van deze regelgeving.

    Geplaatst door: Liam op
  • @Liam. Bij I&M werken heel veel mensen met praktijk ervaring en gezond verstand. Echter wordt die kennis nooit meer aangeboord, omdat er meer waarde gehecht wordt aan jochies die zich verstoppen achter HBO en academische diploma’s en daarmee pretenderen overal verstand van te hebben.

    Geplaatst door: Fabian op
  • Met een stevige eb kunnen we afvarig misschien weer ouderwets gaan stevelen… dat is pas milieu-vriendelijk!

    Jammer dat bij I&M de praktijk-kennis volledig is verdwenen en er door bureau-ambtenaren weer wat wordt verzonnen op basis van een rapportje… :S

    Geplaatst door: Liam op
  • Als wij op de Nieuwewaterweg afvarig met een stevige eb varen moeten wij gewoon bijna stationair varen om niet al te hard te gaan.
    Dit is gewoon absurt.
    Mvg. Max
    mcs Guna

    Geplaatst door: Max op
  • Gaan die zeebooten dan ook zo langzaam varen dan op de oude maas???? Ik hou m,n hart vast

    Geplaatst door: matthijs op
  • Weer dezelfde denkwijze als bij Marpol Annex 6. Met dezelfde domme gevolgen. Men kijkt naar de verkeerde waarden. Uitstoot neemt toe naarmate de belasting van een motor toeneemt; een geladen schip in opvaart welk met 10km doorploegt op vol vermogen stoot vele malen meer schadelijke stoffen uit dan een ledig schip wat met 20 km voorbij vliegt…. #denkfflogischna

    Geplaatst door: Fabian op
  • Wat een bekrompen mensen daar I&M. Op de autosnelwegen is 130 geen probleem en dat moet allemaal maar zomaar kunnen, terwijl de binnenvaart weer gepest wordt met onzinnige en niets aan veiligheid (en milieu!) bijdragende maatregelen.

    Geplaatst door: Wouter van der Geest op

Reageer

Ministerie I&M veegt de vloer aan met bezwaren snelheidsbeperking | Schuttevaer.nl

Ministerie I&M veegt de vloer aan met bezwaren snelheidsbeperking

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft de bezwaren van de gezamenlijke binnenvaartorganisaties en de binnenvaartondernemers Hens van Buren (Bugro BV) en Hans Pikaart (Shipping Factory) tegen de snelheidsbeperking op de Oude en Nieuwe Maas in Rotterdam afgewezen. Dat werd vrijdagavond bekend.

Door Tessa Heerschop
De snelheidsbeperking gaat 1 januari 2013 in en is bedoeld om de luchtkwaliteit in het gebied te verbeteren. Dat is nodig om aan de normen te voldoen die zijn gesteld voor de aanleg van de Tweede Maasvlakte. De maximumsnelheid op de Oude Maas wordt tussen kmr 998 en de Botlekbrug teruggebracht naar 14 kilometer per uur en op de Nieuwe Maas tussen kmr 998 en 1002 tot 13 kilometer per uur. De beperkingen gelden niet bij windkracht 7 of hoger.

‘Onvoldoende onderbouwing om aan Marin-rapport te twijfelen’ 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • PS Ik ben het met veel van de schrijvers eens; op het ministerie wordt veel beslist door mensen die van toeten noch blazen weten.
    De kennis die er is zit laag in de organisatie maar die mensen worden niet gehoord letterlijk en figuurlijk. Dat is jammer, want er is veel kennis in die organisatie aanwezig.
    Maar ja, bureaucratie regeert. Niet het gezond verstand.

    Geplaatst door: De Egel op
  • De Akte van Manheim is van toepassing op de Rijn. De conventionele Rijn houdt in Nederland op bij Gorinchem en Krimpen a.d. Lek. Tot daar geldt dan ook het RPR en niet verder. Dus alles in Rotterdam valt niet onder de Herziene Rijnvaartakte. Zo simpel is het. Dus in die zin heeft het ministerie gewoon gelijk.
    Voor het ingebrachte argument is geen rechtsgrond.

    Wat betreft het technisch-nautische aspect kun je ja afvragen welke waarde het rapport van het Marin heeft. Wat laten we wel wezen, iemand die een rapport bestelt met een bepaald doel, ziet graag een rapport verschijnen waarin dat te behalen doel niet wordt onderuit gehaald. En bij het Marin hebben ze dat goed begrepen…. Per slot van rekening is de overheid een hele grote klant.
    Ik vraag me overigens wel af hoe het zit met het manoeuvreren van dergelijke schepen. Ze zijn toch allemaal gebouwd onder ROSR-normen waarbij het vermogen om te manoeuvreren op de rivier op stroom zeer goed is afgedekt in de technische bouweisen en uitrusting. Het kunnen stilhouden en volledig manoeuvreerbaar blijven voor stroom hoort daar bij. Dus waarom dan op de genoemde vaarwegen een lagere snelheid niet kan, begrijp ik niet zo goed.
    Ik begrijp natuurlijk best dat die snelheidsbeperking om die milieureden bullshit is en een doorn in het oog van de schipperij. Wat mij betreft mogen ze gewoon doorvaren hoor!
    Ik vraag me af wat er werkelijk speelt op de achtergrond. Welke dubbele agenda de overheid in deze heeft.

    Geplaatst door: De Egel op
  • Jammer hoor zo’n ministerie. Weer een hoop geld weggegooid met het oog op milieu. Eerst beperkte ligplaatsen met daar aan toegevoegd stroomkabels in de stad ( wat niet te doen is als je breder als twee schepen ligt en duurder als de aggregaat een hele dag draait). Vervolgens mag je niet harder als zo veel , de volgend stap word denk dat we alleen nog maar buiten de spits om door de stad heen mogen en vervolgens helemaal niet meer. Wanneer komen er nu eens mannen of vrouwen uit de praktijk op verschillende posten in het ministerie te zitten . Misschien dat we dan ook logische oplossingen krijgen voor bepaalde zaken zonder het gevoel te hebben dat het weer iets is onbepaalde groepen te pesten.

    Geplaatst door: Anne-Marie op
  • Ze weten bij de ministerie’s,geen enkele uitgezonderd van ellende niet meer wat ze moeten doen om de gewone bevolking te ergeren.
    Wat is er nog mooier dan van 9 tot 4 op een riant kantoor te zitten en niets te hoeven doen als gewoon spelletjes spelen.
    Misschien rigoureus,maar ik denk langzaam aan een opstand van de gehele europese bevolking.
    Het is in Noord-Afrika begonnen en breidt zich al behoorlijk uit.
    Zakken vullen en onderdrukking moet worden afgestraft.
    Zonder harde maatregelen gebeurt er totaal niets.
    De snelheidsbeperking komt er gewoon,net als belastingverhogingen om het verkwistende gedrag en de zakkenvullerij van de regering en haar ministerie’s op te vangen.
    Vroeger was een regering een volksvertegenwoordiging,en nu steeds meer een onderdrukkend regime.
    Misschien in deze rubriek een iets harde taal maar wel de waarheid.
    Men lacht de werkende bevolking gewoon breed in het gezicht uit op alle fronten.

    Geplaatst door: P K monster op
  • Super, Doorzetten die snelheids beperking. Maar dan OOK voor de zeevaart. En gelijk ook op de wersterschelde, dan vangen we toch 2 vliegen in een klap milieu en veiligheid.

    Geplaatst door: Speedy op
  • Hoe is het mogelijk dat mensen die zelf nooit gevaren hebben, beslissingen “kunnen”nemen over wat wel/ niet veilig is m.b.t. snelheid?

    P.s; stevelen is bij wet verboden.

    Geplaatst door: Hans op
  • Maak elkaar nou niet gek, we hebben nog een goede kapstok.
    Als je bekeurd wordt gooi je het op goed zeemanschap, want veiligheid van lading en bemanning overstijgt alle regels.
    Succes en veel plezier met krabbend achteranker

    Geplaatst door: C de Waardt op
  • hoe is het dan gesteld met maximum snelheid van zeeschepen op zowel Oude als Nieuwe Maas,als tussen binnenvaart en zeevaart grotere verschillen in snelheid gaan ontstaan,dan nu al het geval is kun je ongevallen voorspellen.Vor e binnenvaart geldt dan deze milieuregel,hoezo voor de zeevaart niet?????/

    Geplaatst door: kwant op
  • @Fabian

    Eigenlijk is het net als het dragen van zwemvesten. Er kunnen 6 zwemvesten aan boord liggen, maar als ze niet gedragen worden dragen deze zwemvesten ook niet bij aan de veiligheid aan boord.

    Het zou inderdaad kunnen zijn dat er nog heel veel mensen werken met wel de nodige praktijk ervaring en een gezond verstand. Maar als deze kennis bij het I&M niet meer wordt aangeboord, vervalt de uiteindelijke besluitvorming weer tot de bureau-ambtenaar zonder deze kennis. Het I&M verlaagt zich dan tot een kennis-loze organisatie welke regelgeving uitvaardigt zonder een duidelijk zicht te hebben op de gevolgen van deze regelgeving.

    Geplaatst door: Liam op
  • @Liam. Bij I&M werken heel veel mensen met praktijk ervaring en gezond verstand. Echter wordt die kennis nooit meer aangeboord, omdat er meer waarde gehecht wordt aan jochies die zich verstoppen achter HBO en academische diploma’s en daarmee pretenderen overal verstand van te hebben.

    Geplaatst door: Fabian op
  • Met een stevige eb kunnen we afvarig misschien weer ouderwets gaan stevelen… dat is pas milieu-vriendelijk!

    Jammer dat bij I&M de praktijk-kennis volledig is verdwenen en er door bureau-ambtenaren weer wat wordt verzonnen op basis van een rapportje… :S

    Geplaatst door: Liam op
  • Als wij op de Nieuwewaterweg afvarig met een stevige eb varen moeten wij gewoon bijna stationair varen om niet al te hard te gaan.
    Dit is gewoon absurt.
    Mvg. Max
    mcs Guna

    Geplaatst door: Max op
  • Gaan die zeebooten dan ook zo langzaam varen dan op de oude maas???? Ik hou m,n hart vast

    Geplaatst door: matthijs op
  • Weer dezelfde denkwijze als bij Marpol Annex 6. Met dezelfde domme gevolgen. Men kijkt naar de verkeerde waarden. Uitstoot neemt toe naarmate de belasting van een motor toeneemt; een geladen schip in opvaart welk met 10km doorploegt op vol vermogen stoot vele malen meer schadelijke stoffen uit dan een ledig schip wat met 20 km voorbij vliegt…. #denkfflogischna

    Geplaatst door: Fabian op
  • Wat een bekrompen mensen daar I&M. Op de autosnelwegen is 130 geen probleem en dat moet allemaal maar zomaar kunnen, terwijl de binnenvaart weer gepest wordt met onzinnige en niets aan veiligheid (en milieu!) bijdragende maatregelen.

    Geplaatst door: Wouter van der Geest op

Reageer