Felle verlichting terminals hindert scheepvaart

De Vereniging van Belgische Reders der Binnen- en Rijnvaart (VBR) heeft in een brief aan de Kamer van Koophandel van Antwerpen, waarin ook de binnenvaartsector is vertegenwoordigd, aandacht gevraagd voor ‘de alles overheersende verblindende verlichting op sommige locaties in en de rond de haven van Antwerpen’.

De VBR wil niet vooruitlopen op het dodelijk ongeval met de ploegboot DN-31 (een dode, twee vermisten) op 8 december van vorig jaar in de monding van de Zandvlietsluis in Antwerpen, maar suggereert niettemin dat de verblindende verlichting op de walinstallaties een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn geweest van de aanvaring met de zeegaande tanker Chrystal Topaz.
Verscheidene VBR-leden deden al eerder hun beklag over de opstelling van de verlichtingspalen en de sterke lichtbundels die de Europaterminal en Noordzeeterminal verlichten. Daardoor moeten binnenschepen, maar wellicht ook dienstvaartuigen, op sommige nautische kruispunten zelfs bij helder weer op radar varen, omdat de boordlichten van tegenliggers en kruisende schepen in ‘de zee van licht’ niet kunnen worden onderscheiden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Felle verlichting terminals hindert scheepvaart | Schuttevaer.nl

Felle verlichting terminals hindert scheepvaart

De Vereniging van Belgische Reders der Binnen- en Rijnvaart (VBR) heeft in een brief aan de Kamer van Koophandel van Antwerpen, waarin ook de binnenvaartsector is vertegenwoordigd, aandacht gevraagd voor ‘de alles overheersende verblindende verlichting op sommige locaties in en de rond de haven van Antwerpen’.

De VBR wil niet vooruitlopen op het dodelijk ongeval met de ploegboot DN-31 (een dode, twee vermisten) op 8 december van vorig jaar in de monding van de Zandvlietsluis in Antwerpen, maar suggereert niettemin dat de verblindende verlichting op de walinstallaties een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn geweest van de aanvaring met de zeegaande tanker Chrystal Topaz.
Verscheidene VBR-leden deden al eerder hun beklag over de opstelling van de verlichtingspalen en de sterke lichtbundels die de Europaterminal en Noordzeeterminal verlichten. Daardoor moeten binnenschepen, maar wellicht ook dienstvaartuigen, op sommige nautische kruispunten zelfs bij helder weer op radar varen, omdat de boordlichten van tegenliggers en kruisende schepen in ‘de zee van licht’ niet kunnen worden onderscheiden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer