‘Als apen in dierentuin Europoort’

Het betreden en verlaten van haventerreinen door opvarenden van in Nederlandse en buitenlandse zeehavens liggende schepen is, sinds de invoering van de International Ship en Portfacility Security (ISPS)-code op veel plaatsen een crime en leidt nog regelmatig tot irritatie bij opvarenden. Familie of vrienden komen het haventerrein vaak niet op, of komen er ’s avonds, na een bezoek aan het schip, niet meer af.

Door Hans Heynen
De poort zit dan stevig slot en er is niemand meer om het slot te openen. Dat laatste overkwam de familie van een Nederlandse stuurman onlangs toen hij met zijn schip langs de kade van de E’on kolencentrale op de Maasvlakte lag te lossen. De stuurman kan zich er nog boos over maken. ‘Het is toch te gek voor woorden dat je in je eigen land wordt opgesloten achter een hek. We voelden ons als apen in een dierentuin.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (20)

  • meneer damen als u graag het woord wil voeren moet je natuurlijk wel weten waar het over gaat en niet alleen maar regeltjes uit een boekje vertellen
    als u zegt ze kunnen met een klein bootje naar een openbaar steiger dan moet u maar eens aanwijzen waar die dan in de europahaven ligt ik kan hem namelijk niet vinden ja naar de kaai van de APM varen maar dan moet je ook weer naar de poort zelfde probleem dus en ook leuk voor je vrouw en kinders zo n surviveltocht in een klein bootje in de europahaven maar dat is niet uw probleem he meneer damen u bent gewoon weer om 5 uur thuis en kunt gaan en staan waar u wilt
    wij dus niet . dank u wel
    de groeten

    Geplaatst door: willem op
  • Ik heb me als zeeman ook jaren geergerd aan deze schijnveiligheid,waarmee men in Nederland haantje de voorste probeert te zijn.
    Vooral als je dan in de rest van Europa zo haventerreinen op en af kan.
    Men bekritiseert woordvoerder Damen,maar dat is niet eerlijk.
    Ten eerste weet een woordvoerder meestal niet helemaal,waarover hij het woord voert.
    Ten tweede is dit een politieke maatregel,zonder enige toetsing aan de praktijk.
    Het beveiligen is overigens niet voor de kolenhoop,maar,simpelgezegd,om te voorkomen,dat terroristen met een schip zomaar naar Amerika varen…
    T

    Geplaatst door: georgevan op
  • Mensen mogen ze bij wet niet opsluiten voor zover ik mijn regels ken. Laatst in Moerdijk ook meegemaakt, schipper: poort sluit om 22u en je komt er nadien niet meer uit, moeten we als kleine kinderen zien dat we voor 22u aan boord zijn en/of bezoek van boord is. Kijk dat ze nu overal is een poort zetten waar je in persoon doorkan en op een MENSELIJKE manier doorkan waar ze van tevoren een cijfercode doorgeven, daar kan ik mij nog in voegen. Met wat er nu gebeurd vindt ik mensonwaardig en onacceptabel. In ieder geval koevoeten en slotentangen heb ik al aan boord en zoek alleen nog een snijschijf op benzine voor eventueel zwaarder geschut!!!

    Geplaatst door: Karel S op
  • Volgens mij houd ISPS in dat er een controlesysteem is zodat men weet wie zich op het terrein bevind. Dit kan zijn door pasjes, codes of sleutel. Het betekent mijns inziens niet dat alles hermetisch afgesloten moet worden.

    Geplaatst door: Osama op
  • damen meneer of niet verdient natuurlijk veel geld bij dit bedrijf.
    hij wil de regles naleven want dan lijkt het ook een echte job op een gevaarlijk bedrijf dat tegen terroristen moet worden geweerd.
    nou heel rotterdam is vanaf het water op te blazen dus wat loopt hij nou te zeiken over een poort openen! omdat mensen want dat zijn wij schippers!!! graag ook soms sociaal contact wensen.

    Geplaatst door: Karel op
  • volgens mij is meneer damen ziek in ze bol

    Geplaatst door: eppo op
  • Ik hoop dat nu iedereen is al die poorten sloopt van die rot bedrijven met hun schijn veiligheid ,open breken die zooi. Wie gelooft er nu in die ISPS code als ze in wolkenkrabbers kunnen vliegen moet dan zo’n stom poortje ze tegen houden belachelijk. bij al die gasten zoals danen (geen meneer want, een meneer is het niet want dan zou hij ons wel als mensen behandelen )moeten ze maar een groot hek om het huis heen zetten en ook bij die figuren die ,die stome code hebben uitgedoktert dan weten ze gelijk hoe wij ons voelen.

    Geplaatst door: MENEER AAP op
  • Voor dit soort dingen heb ik een slijptol op accu aangeschaft want vaak is je kabelrol te kort…let wel dat je er een slot van jezelf op hangt kunnen ze daar niet over zeiken.

    Geplaatst door: henk op
  • Ik kom voor mijn werk natuurlijk op veel scheepswerven. Ook hier geld de ISPS. Het is nooit een probleem om een pasje te krijgen of dat de Kapitein er één heeft die hij weer inlevert bij vertrek of dan wel aan de portier of agent.
    Dus EON!! Zo kan het ook!

    Geplaatst door: Scheeps elektriciën op
  • ik begrijp nu dat ik niet de enigste ben die zich eraan ergerd dat ik van mijn vrijheid beroofd word en ben dan ook blij dat er meer mensen op tegen zijn maar ik denk dat er een goede oplossing mogelijk is door de schippers een pasje te geven waar de poort mee open gemaakt kan worden en als eon ook dit afwijst dan zien ze ons echt als potentiele terroristen en dan kunnen we het hek altijd nog opblazen wandt dan vragen ze erom de groetjes

    Geplaatst door: willem op
  • Ik ben zelf ook geregeld bij de E-On geweest en ken dit probleem. De poort gaat om 07:00 open en rond 22:00 dicht als het lossen gestopt is.
    Ik moest er 1 keer aan boord stappen, bij de hoofdpoort me netjes gemeld en we mochten zonder begeleiding over het hele terrein rijden. Bij de poort naar de kade stonden we helaas voor een gesloten deur en konden dus weer terug naar de hoofdpoort om te vragen of iemand de poort open kon doen. Dit geintje koste al met al een 15 minuten. Wat nu als het een ambulance of brandweer was geweest?
    Meneer Damen zit een beetje uit z’n nek te lullen, want in menig haven zit er gewoon een cijferslot op zo’n poort en krijg je die code van de agent bij binnenkomst.
    Ik vrees dat er niks zal veranderen bij bedrijven die met oplossingen aankomen als maar een bootje nemen naar een openbare steiger.

    Geplaatst door: Martijn op
  • naar mijn weten moet er ofwel een loophek open zijn of een portier aanwezig zijn. zo niet dan gaat de schaar erin

    Geplaatst door: bokito op
  • Heeft iemand weleens gehoord dat uitbreken strafbaar is??
    in breken wel bij wet maar uitbreken.
    tegenwoordig krijgen gevangenen de kans met een enkel band een bepaald gebied te betrden.
    die hebben meer vrijheid dan wanneer je bij een of ander bedrijf achter slot ligt.
    met zijn allen die klote bedrijven mijden totdat we als normale mensen worden benaderd.
    maar of de poort of het slot gaat eraan.

    Geplaatst door: Karel. op
  • Zo zie je maar dat de hoge heren achter de amerikanen blijven staan, wij daar voor moeten boeten.
    Gewoon wegvaren en in rekening brengen , deze maatregel mag je volgens mij zo toepassen, zonder overleg, want zij doen dit ook eenzijdig.

    Geplaatst door: koos op
  • ja hehe belgie zou ook graag willen dat het zichzelf opblies. maar ja wie neemt daar nou de moeite voor!!

    Geplaatst door: h de beuker op
  • In belgie kan je vooralsnog bijna overal binnen en buiten, in gent en antwerpen kan je haast al kaaien afrijden en zoniet dan is er een portier. ze zitten hier blijkbaar ook niet op aanslagen te wachten die er nooit zullen zijn

    Geplaatst door: JV op
  • Waar zit dat bedrijf, ik had net zin om een buld kolen op te blazen.Ik denk dat ik daar wel mijn doel mee kan berijken.Alleen al die kranten koppen “Terrorist BLAAST BULD KOLEN WEG”,de wereld zal in shok zijn.

    Gr.Obama

    Geplaatst door: Terrorist op
  • Andre,
    Je ziet het helemaal goed.
    Of met het vliegtuig (WTC).
    Kunnen ze misschien het bedrijf in een vogelkooi plaatsen.
    Maar één ding weet ik wel. Wanneer wij opgesloten zitten dan gaat ofwel het slot eraf of de poort eruit.

    Geplaatst door: Martin op
  • Ik vraag me af hoe meneer damen het zou vinden als we een hek voor zijn huis zouden zetten die s avonds op slot ging en pas de volgende morgen weer open gaat.
    het getuigd weer van het feit dat de witte boordjes alleen aan zich zelf denken en de mensen op de schepen letterlijk en figuurlijk kunnen barsten .
    dus terroristen doe je ding en gooi die bom op het huis van meneer damen wandt die denkt toch alleen maar aan zijn eigen hachie .
    Dat merk je als je zulke onzin verkoopt als, dan ga je met een klein bootje ,in de europahaven zeker die is gek

    Geplaatst door: Willem op
  • De mogelijkheid om met een klein bootje van en aan boord te komen heel goed idee.
    Nu leef ik me eigen in als terrorist, ik kan niet via de poort alles is afgesloten dus ik pak een klein bootje of een watertaxi doe me ding en boem.
    Of zeg ik nu iets heel raars.

    Geplaatst door: andre op

Reageer

‘Als apen in dierentuin Europoort’ | Schuttevaer.nl

‘Als apen in dierentuin Europoort’

Het betreden en verlaten van haventerreinen door opvarenden van in Nederlandse en buitenlandse zeehavens liggende schepen is, sinds de invoering van de International Ship en Portfacility Security (ISPS)-code op veel plaatsen een crime en leidt nog regelmatig tot irritatie bij opvarenden. Familie of vrienden komen het haventerrein vaak niet op, of komen er ’s avonds, na een bezoek aan het schip, niet meer af.

Door Hans Heynen
De poort zit dan stevig slot en er is niemand meer om het slot te openen. Dat laatste overkwam de familie van een Nederlandse stuurman onlangs toen hij met zijn schip langs de kade van de E’on kolencentrale op de Maasvlakte lag te lossen. De stuurman kan zich er nog boos over maken. ‘Het is toch te gek voor woorden dat je in je eigen land wordt opgesloten achter een hek. We voelden ons als apen in een dierentuin.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (20)

  • meneer damen als u graag het woord wil voeren moet je natuurlijk wel weten waar het over gaat en niet alleen maar regeltjes uit een boekje vertellen
    als u zegt ze kunnen met een klein bootje naar een openbaar steiger dan moet u maar eens aanwijzen waar die dan in de europahaven ligt ik kan hem namelijk niet vinden ja naar de kaai van de APM varen maar dan moet je ook weer naar de poort zelfde probleem dus en ook leuk voor je vrouw en kinders zo n surviveltocht in een klein bootje in de europahaven maar dat is niet uw probleem he meneer damen u bent gewoon weer om 5 uur thuis en kunt gaan en staan waar u wilt
    wij dus niet . dank u wel
    de groeten

    Geplaatst door: willem op
  • Ik heb me als zeeman ook jaren geergerd aan deze schijnveiligheid,waarmee men in Nederland haantje de voorste probeert te zijn.
    Vooral als je dan in de rest van Europa zo haventerreinen op en af kan.
    Men bekritiseert woordvoerder Damen,maar dat is niet eerlijk.
    Ten eerste weet een woordvoerder meestal niet helemaal,waarover hij het woord voert.
    Ten tweede is dit een politieke maatregel,zonder enige toetsing aan de praktijk.
    Het beveiligen is overigens niet voor de kolenhoop,maar,simpelgezegd,om te voorkomen,dat terroristen met een schip zomaar naar Amerika varen…
    T

    Geplaatst door: georgevan op
  • Mensen mogen ze bij wet niet opsluiten voor zover ik mijn regels ken. Laatst in Moerdijk ook meegemaakt, schipper: poort sluit om 22u en je komt er nadien niet meer uit, moeten we als kleine kinderen zien dat we voor 22u aan boord zijn en/of bezoek van boord is. Kijk dat ze nu overal is een poort zetten waar je in persoon doorkan en op een MENSELIJKE manier doorkan waar ze van tevoren een cijfercode doorgeven, daar kan ik mij nog in voegen. Met wat er nu gebeurd vindt ik mensonwaardig en onacceptabel. In ieder geval koevoeten en slotentangen heb ik al aan boord en zoek alleen nog een snijschijf op benzine voor eventueel zwaarder geschut!!!

    Geplaatst door: Karel S op
  • Volgens mij houd ISPS in dat er een controlesysteem is zodat men weet wie zich op het terrein bevind. Dit kan zijn door pasjes, codes of sleutel. Het betekent mijns inziens niet dat alles hermetisch afgesloten moet worden.

    Geplaatst door: Osama op
  • damen meneer of niet verdient natuurlijk veel geld bij dit bedrijf.
    hij wil de regles naleven want dan lijkt het ook een echte job op een gevaarlijk bedrijf dat tegen terroristen moet worden geweerd.
    nou heel rotterdam is vanaf het water op te blazen dus wat loopt hij nou te zeiken over een poort openen! omdat mensen want dat zijn wij schippers!!! graag ook soms sociaal contact wensen.

    Geplaatst door: Karel op
  • volgens mij is meneer damen ziek in ze bol

    Geplaatst door: eppo op
  • Ik hoop dat nu iedereen is al die poorten sloopt van die rot bedrijven met hun schijn veiligheid ,open breken die zooi. Wie gelooft er nu in die ISPS code als ze in wolkenkrabbers kunnen vliegen moet dan zo’n stom poortje ze tegen houden belachelijk. bij al die gasten zoals danen (geen meneer want, een meneer is het niet want dan zou hij ons wel als mensen behandelen )moeten ze maar een groot hek om het huis heen zetten en ook bij die figuren die ,die stome code hebben uitgedoktert dan weten ze gelijk hoe wij ons voelen.

    Geplaatst door: MENEER AAP op
  • Voor dit soort dingen heb ik een slijptol op accu aangeschaft want vaak is je kabelrol te kort…let wel dat je er een slot van jezelf op hangt kunnen ze daar niet over zeiken.

    Geplaatst door: henk op
  • Ik kom voor mijn werk natuurlijk op veel scheepswerven. Ook hier geld de ISPS. Het is nooit een probleem om een pasje te krijgen of dat de Kapitein er één heeft die hij weer inlevert bij vertrek of dan wel aan de portier of agent.
    Dus EON!! Zo kan het ook!

    Geplaatst door: Scheeps elektriciën op
  • ik begrijp nu dat ik niet de enigste ben die zich eraan ergerd dat ik van mijn vrijheid beroofd word en ben dan ook blij dat er meer mensen op tegen zijn maar ik denk dat er een goede oplossing mogelijk is door de schippers een pasje te geven waar de poort mee open gemaakt kan worden en als eon ook dit afwijst dan zien ze ons echt als potentiele terroristen en dan kunnen we het hek altijd nog opblazen wandt dan vragen ze erom de groetjes

    Geplaatst door: willem op
  • Ik ben zelf ook geregeld bij de E-On geweest en ken dit probleem. De poort gaat om 07:00 open en rond 22:00 dicht als het lossen gestopt is.
    Ik moest er 1 keer aan boord stappen, bij de hoofdpoort me netjes gemeld en we mochten zonder begeleiding over het hele terrein rijden. Bij de poort naar de kade stonden we helaas voor een gesloten deur en konden dus weer terug naar de hoofdpoort om te vragen of iemand de poort open kon doen. Dit geintje koste al met al een 15 minuten. Wat nu als het een ambulance of brandweer was geweest?
    Meneer Damen zit een beetje uit z’n nek te lullen, want in menig haven zit er gewoon een cijferslot op zo’n poort en krijg je die code van de agent bij binnenkomst.
    Ik vrees dat er niks zal veranderen bij bedrijven die met oplossingen aankomen als maar een bootje nemen naar een openbare steiger.

    Geplaatst door: Martijn op
  • naar mijn weten moet er ofwel een loophek open zijn of een portier aanwezig zijn. zo niet dan gaat de schaar erin

    Geplaatst door: bokito op
  • Heeft iemand weleens gehoord dat uitbreken strafbaar is??
    in breken wel bij wet maar uitbreken.
    tegenwoordig krijgen gevangenen de kans met een enkel band een bepaald gebied te betrden.
    die hebben meer vrijheid dan wanneer je bij een of ander bedrijf achter slot ligt.
    met zijn allen die klote bedrijven mijden totdat we als normale mensen worden benaderd.
    maar of de poort of het slot gaat eraan.

    Geplaatst door: Karel. op
  • Zo zie je maar dat de hoge heren achter de amerikanen blijven staan, wij daar voor moeten boeten.
    Gewoon wegvaren en in rekening brengen , deze maatregel mag je volgens mij zo toepassen, zonder overleg, want zij doen dit ook eenzijdig.

    Geplaatst door: koos op
  • ja hehe belgie zou ook graag willen dat het zichzelf opblies. maar ja wie neemt daar nou de moeite voor!!

    Geplaatst door: h de beuker op
  • In belgie kan je vooralsnog bijna overal binnen en buiten, in gent en antwerpen kan je haast al kaaien afrijden en zoniet dan is er een portier. ze zitten hier blijkbaar ook niet op aanslagen te wachten die er nooit zullen zijn

    Geplaatst door: JV op
  • Waar zit dat bedrijf, ik had net zin om een buld kolen op te blazen.Ik denk dat ik daar wel mijn doel mee kan berijken.Alleen al die kranten koppen “Terrorist BLAAST BULD KOLEN WEG”,de wereld zal in shok zijn.

    Gr.Obama

    Geplaatst door: Terrorist op
  • Andre,
    Je ziet het helemaal goed.
    Of met het vliegtuig (WTC).
    Kunnen ze misschien het bedrijf in een vogelkooi plaatsen.
    Maar één ding weet ik wel. Wanneer wij opgesloten zitten dan gaat ofwel het slot eraf of de poort eruit.

    Geplaatst door: Martin op
  • Ik vraag me af hoe meneer damen het zou vinden als we een hek voor zijn huis zouden zetten die s avonds op slot ging en pas de volgende morgen weer open gaat.
    het getuigd weer van het feit dat de witte boordjes alleen aan zich zelf denken en de mensen op de schepen letterlijk en figuurlijk kunnen barsten .
    dus terroristen doe je ding en gooi die bom op het huis van meneer damen wandt die denkt toch alleen maar aan zijn eigen hachie .
    Dat merk je als je zulke onzin verkoopt als, dan ga je met een klein bootje ,in de europahaven zeker die is gek

    Geplaatst door: Willem op
  • De mogelijkheid om met een klein bootje van en aan boord te komen heel goed idee.
    Nu leef ik me eigen in als terrorist, ik kan niet via de poort alles is afgesloten dus ik pak een klein bootje of een watertaxi doe me ding en boem.
    Of zeg ik nu iets heel raars.

    Geplaatst door: andre op

Reageer