Binnenvaartambassadeur hamert op scholing in ondernemerskennis

‘Schippers hebben ondernemerskennis nodig’, stelt binnenvaartambassadeur Arie Verberk in zijn advies aan minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu). Hij pleit in zijn aanbevelingen voor een continue beleidsinzet op onderwijs en scholing.

Verberk

Voor ontwikkeling van de sector als geheel is scholing van essentieel belang, benadrukt Verberk. De scholing voor varenden is in zijn ogen verkeerd gericht en te beperkt. ‘De binnenvaart heeft geen onderwijstraditie. Schippers zijn gericht op het varen, minder op hun eigenlijke beroep logistieke dienstverlening. Bij veel schippers is de houding dat je het vak op het water leert. Andere vaardigheden, zoals bedrijfseconomische en commerciële vaardigheden, zijn daarom onvoldoende aanwezig bij veel schippers.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (20)

  • @p, @pp, @joop, én iedereen die dan toch eens echt wil gaan rekenen:

    In onderstaande bericht staat een doorlink. Na een paar weekjes puzzelen hebben we dit rekenblad van dhr. Meyer zwaar uitgebreidt.

    De omschreven verbeterde versie(met loontabellen 2009) is te verkrijgen via een rechtstreeks te verkrijgen door een emailtje te sturen naar mijn –.–@xs4all.nl emailadres.
    De link:
    http://article.gmane.org/gmane.org.region.holland.vaart/22897

    Veel rekenplezier!
    Gemiddeld een besomming van 50~60 eurocent-per-ton-per-dag zou een mooi streven zijn!

    Geplaatst door: C. Jans_zn. op
  • als een groot schip met laag water ergens heen moet dan zal dus de ton prijs omhoog moeten om aan het einde van de maand hetzelfde op te varen als in een periode van laag water.

    rekenmethode is dus :

    geladen tonnen x ton prijs = €…… : grootste tonnage = €…..

    als dat uit gerekend heb en je kan dan aan het einde van de maand van de bruto opbrengst alles betalen heb je je vrachtprijs goed afgestemd.

    Geplaatst door: joop op
  • Net wat je zegt pp een beetje groot schip steekt leeg al 1,80 diep en als je dan met laagwater ergens wat naar toe moet brengen is het verband er helemaal uit een 110 meter schip neemt misschien dan wel net zoveel mee als een 1200 tonner met laag water ,wat is dan de berekening van onze helderlicht p hij heeft denk ik gestudeert hier op maar er geen verstand van.
    Het gaat toch om wat je vervoert en niet om wat voor schip je aanbied dat interreseert die opdrachtgever niet .

    Geplaatst door: jansen op
  • Dus meneer p vind dat een kempenaar en een 5500tonner evenveel vracht moeten hebben naar bv Duisburg?dat is wat u zegt alleen leg ik nu de tonnage extreem uit elkaar,maar volgens mij niet helemaal realistisch wat u zegt.

    Geplaatst door: pp op
  • Ik vind dat P een domme redenatie houd want als je een schip koopt met een diepgang van 3,20 en je gaat er in je besomming van uit dat je altijd over die diepgang betaalt word moet dat schip nooit naar een zijrivier varen elke goede ondernemer houd er rekening mee dat hij in slechte periode ook zijn verplichtingen kan doen of afspraken daar over maakt .Iedere kostprijs berekening is trouwens anders per onderneming of je moet allemaal een schip hebben van dezelfde prijs . en hij vind iedereen die een oud schip heeft met een diepgang van niet meer dan 2,60 de enige echte ondernemer want die word over zijn totale diepgang betaalt .
    Ik denk dat de mensen allemaal teveel geld hebben geleent en er niet bij nagedacht hebben dat het een keer minder zou worden .

    Geplaatst door: jansen op
  • Denk dat de uitleg van p te confronterend is voor veel \”binnenvaart ondernemers\”.
    Mensen die met kapitalen rondvaren willen niet graag op hun vingers worden getikt is mijn ervaring

    Geplaatst door: jessica op
  • nee klaas, als je minder reizen doet voor een hoger tarief heb je minder slijtage en minder brandstofverbruik en is de kans dat je netto net zoveel of meer overhoud groter, dus p heeft gelijk

    Geplaatst door: joop op
  • Ach ja. Het is niet alleen de schipper die iets te verwijten valt. Ik heb net een stukje gelezen in het blad van vereniging Eigen Huis. De Rabobank heeft eind September een boete gekregen voor het verstrekken van onverantwoord hoge hypotheken. Ook hebben ze onvoldoende gevraagd naar de financiële situatie van de consument. Ik ben benieuwd wat eruit zou komen als ze de afdeling bedrijven van de Rabo eens onder de loep zouden nemen….

    Geplaatst door: Hendrik op
  • meneer P.

    U durft nog al veel te zeggen, niet goed in de bovenkamer en de naam ondernemer niet waard.

    Maar als ik, de door U genomen, voorbeelden lees
    ga ik toch aan Uw bovenkamer of ondernemerschap twijfelen. Ik ga het verder niet uitleggen want ik ben ook geen econoom, maar met de visie van U
    zul je met je 1700 t. lang leeg liggen op een reis naar neuff-masson!

    Geplaatst door: klaas op
  • Ergens rond het jaar 1990 is er een periode geweest dat het ondernemers diploma verplicht werd gesteld voor schippers om een eigen bedrijf te runnen.
    Er is zoals met iedere nieuw geintroduceerde regel altijd een overgangsperiode, hoe die precies in elkaar stak weet ik niet meer precies, ik weet wel dat er schipppers zijn die dat diploma toen zo hebben kunnen halen.
    Dat ondernemers diploma is persoonlijk maar je kunt anderen er wel mee helpen om een schip te exploiteren, als je dan 10 jaar op de vergunning van iemand anders hebt gevaren, ouder bent dan 40 jaar kun je zelf op voorspraak van diegene op wiens vergunning je dan vaart, je eigen vergunning aanvragen.
    Zo kom je dus aan een vergunning om een bedrijf te runnen zonder daar ooit enige scholing voor te hebben gehad.
    Vergunningen kunnen dus gewoon van vader op zoon of ander zins doorgegeven worden.
    Of de vergunninghouder overlijd en de dan vervalt als hij aan de vorige criteria voldoet de vergunning automatisch aan degene aan wie de vergunning verleend is.
    En geloof me zo varen er legio in de rondte (ongeschoold) die weten niet hoe en wat ze op welke manier moeten berekenen.
    Dit is de basis voor het slechte ondernemerschap van vele schippers.
    Als je na gaat dan van alle schippers maar 25% een kloppende kostprijs berekening weet te maken.

    Zolang schippers hun INKOMSTEN rekenen over de geladen tonnen(ton prijs) en hun UITGAVEN berekend krijgen van hypotheek verstrekkers, havengelden, verzekeringen e.d. over hun grootste tonnage zit er structureel iets fout in hun bovenkamer.

    Reis Rotterdam naar Neuves-Maisson
    voorbeeld 1:
    schip 1250 ton, 2.60 diep krijgt €13,= per geladen ton en laad af, totaalbedrag €16250,=

    voorbeeld 2:
    schip 1700 ton, 2.95 diep krijgt €13,= per geladen ton, neemt mee 1250 ton, totaalbedrag €16250,=

    €16250,= : 1700 = € 9,55 per ton

    Dan is zo’n reis toch een stuk interessanter voor een schip wat af kan laden.

    Als het schip van 1700 ton uit dit voorbeeld een zelfde interessante reis zou willen hebben zou deze ondernemer €22100,= dit betekend dus dat deze ondernemer op deze ene reis dus €5850 mis zit in zijn berekening

    Als je dit dus reis op reis niet doorberekent kun je of niet rekenen of je bent de naam ondernemer niet waardig

    Geplaatst door: P. op
  • Harm dat heeft u mooi geschreven!Wij vonden het ook een grote belediging!Heeft Dhr Verberk zelf onderzoek onder de schippers gedaan ,of heeft het via andere(grote scheepvaartbanken)vernomen?Wij hem nooit aan de telefoon gehad!

    Geplaatst door: Doortje Grooten-Wendt op
  • Dat Dhr.Verberk eerst maar is aan scholing voor de banken gaat denken. Die hebben per stol van rekening de formule 30 tot 40% eigen vermogen los gelaten. En waarom, uit winst bejag?Wie zaten er het eerst in de problemen de banken of de binnenvaart? Hij verteld nu wat de bonden moeten doen. En de bonden, die willen zich niet bemoeien met de bedrijfsvoering. Ik kan mij nog goed herrinneren dat jaren geleden, er in Groningen een suikerfabriek stil viel tijdens de capagne. En Wat deden de bonden ze prongen een gat in de lucht, ze hadden gezorgd dat de bieten van de ene naar de andere fabriek gevaren konden worden.Wat een zakelijk inzicht, de bieten konden op geen ander mannier weg. Had bedongen dat we zeker twee jaar bieten hadden mogen aanvoeren en ander blijven ze liggen. De spoorwegen springt ook niet in tot einde vorst periode. dat loopt ook nog maanden door.Dus ik vraag me af wie Dhr, Verberk wil onderrichten met zijn verleden. Tot slot de jonge lui moeten toch een ondernemers diploma halen? Hoe ziet die leerstof eruit?

    Geplaatst door: johan d op
  • en dit zegt een man die martin air diep in de rode cijfers achterliet op sommige onderdelen heeft hij gelijk maar ik vind de hele houding van de heer verberk niet erg opbouwend en soms zelfs een tikje arrogant er zijn genoeg ondernemingen die ook op d coventionele binnenvaart manier de crisis goed door zijn gekomen en wat de opleidingen betreft wordt er voldoende aandacht aan besteed alleen een onernemerschap moet je in je hebben zitten

    Geplaatst door: harm op
  • Duh je heb helemaal gelijk,

    Er zijn mensen van 55 jaar die nu in de problemen zitten door waarschijnlijk meer als 30 jaar slechte ondernemerschap.
    Het gaat mijn allemaal weer erg ver!
    Het is niet best momenteel maar om nou gelijk scholing en onderwijs de schuld te geven is natuurlijk van de zotte!!
    De bankieren moeten dan ook veel beter geschoold worden ING/ABN_Fortis/en de buitenlandse banken want deze gingen ook over de kop.
    De tuinders, de aannemers, en alles wat maar niet goed draait momenteel.
    Die Arie Verberk wat een rapport schrijft deze man sorry hoor maar heel veel mensen kunnen zo rapport schrijven.
    Het is een rapport met conclusies maar niet met oplossingen of steun naar oplossingen toe.
    Dus weer een lekker politiek geschreven rapport we kunnen er eigenlijk niets mee.
    Het geld wat aan dit rapport is uitgegeven is weer duidelijk weg gegooit geld.
    Succes allen en samenwerking is al jaren dee juiste oplossing maar zie dit maar voor elkaar te krijgen deze conclusie heb ik al jaren maar nu een goed plan graag!
    Ik heb hem niet.

    Geplaatst door: half geschoolde schipper/ondern. op
  • ik denk dat niet zo zeer aan het niet opwillen leiden ligt maar aan het probleem dat er op de internationaale vaart geen goede afspraken zijn mbt verpligte personeel aan boord en dan is een leerling een leuke extra kosten post.

    Geplaatst door: Wesly op
  • Erg mooie woorden…
    Al sinds jaar en dag wordt er niet geinvesteerd in de jeugd, het personeel.. en daarmee de toekomstige potentieele schipper komt uit de onderste regionen van de samenleving, dropouts van het onderwijs of wordt uit een lagenlonenland gehaald. Een CAO is nog steeds niet bindend. Tja wat willen we dan?
    Er zullen keuzes gemaakt moeten worden, Bv een opleiding zoals in de zeevaart met een stageperiode en aansluitend stuurmanschap. Dus geen dek en verf stuurmanschap maar een opleiding in navigatie en ondernemerschap!
    En met bijbehorend salaris met een uurvergoeding zoals aan de wal.
    En dat de huidige binnenvaart crisis is veroorzaakt door slecht ondernemerschap is nog maar te bezien, gaat het zo goed in de bouw bijvoorbeeld? Iedereen is op de mallemolen gesprongen en de laatste instappers zijn de lul!

    Geplaatst door: Duh! op
  • Hierin heeft Dhr. Verberk toch echt gelijk.
    Deze crisis is voor een deel te wijten aan een slecht ondernemerschap van de schippers.
    Ik zie dat als relikwie van de beursvaart, toen veel schippers echt ambachtelijk schipper was, en geen ondernemer!
    Toen werden ze ondernemer, en de laatste jaren konden ze aan vracht vragen wat ze wilden, zonder het economisch te onderbouwen.
    Nu zijn we toe aan een mentaliteitsovergang.
    Hierin kan scholing eenbijdrage leveren, maar dan zijn we er nog niet.
    Hoevaak gebeurt het niet, dat schepen moet wachten met laden/lossen op andere modaliteiten, meldedag/laad-losdagen, etc….
    Dat is toch niet meer van deze tijd?
    We leven niet meer in het stenen tijdperk.
    Het wordt tijd dat we ons niet meer zo laten gebruiken, m.i. zijn we nu slaaf van verladers, bevrachters, overheden…
    Hoe makkelijk wordt er over onze uren gedacht zonder dat daar wat tegenover staat???
    Stremmingen, eisen die domweg geaccepteerd worden zonder dat er een meerwaarde is.
    (Kom niet aan met veiligheid)
    We moeten onze tanden laten zien: beter ondernemerschap, (gaat het niet volgens afspraak? Factuur sturen! want T.I.M.!!!)
    vaker nee zeggen, (wij hebben wat zij willen: scheepsruimte.)
    Het roer moet om, en ondanks goeie initiatieven als LogoS, Bargelink, VI, EUBO
    WE MOETEN HET ZELF DOEN!!!!
    De mentaliteit moet veranderen!

    Geplaatst door: Nuhr op
  • Sinds 1966 is de mammoetwet ingetreden en zijn we allemaal zo 10 jaar naar school geweest.Als we daar nog niks van geleerd hebben dan kennen we nog 50 jaar doorleren!Een assertiviteitstraining ( nee kennen zeggen) zou beter zijn.

    Geplaatst door: Doortje Grooten-Wendt op
  • Zoveel potentie, zoveel mogelijkheden die al geboden worden! Onze sector staat denk ik aan het begin van een grote stap vooruit. FF die stoute schoenen aantrekken om die stap te kunnen maken nog!

    Ed bedankt voor je inzet en je mooie initiatief!

    Geplaatst door: Eric van Dam op
  • Onderwijs is uiteindelijk een van de kernen in ons bestaan. De analyse door Verberk dat schippers gericht zijn op het varen en minder gericht zijn op de ”eigenlijke beroep logistieke dienstverlening” is voor een gedeelte van de categorie ongetwijfeld actueel.
    Voortdurend meegaan in de ontwikkeling was echter tot voor enkele jaren geleden niet echt weg gelegd voor deze groep gezien het specifieke karakter dat het beroep met zich meebrengt. Altijd maar onderweg zijn, weinig communicatie mogelijkheden en middelen. En ook voortdurende inflexibiliteit (enkele uitzonderingen daargelaten) vanuit het georganiseerde walbestaan met de 5 daagse arbeidsinstelling tussen 08.30 uur en 17.00 uitgezonderd de maandagochtend en vrijdagmiddag draagt niet echt bij aan het redelijk benutten van de mogelijkheden.
    Gelukkig is er inmiddels ook al een categorie ondernemers aan het opstaan die wel de nieuwe middelen en mogelijkheden herkennen.

    Snel en betaalbaar internet opent al een hele wereld in communicatie mogelijkheden. En daarmee ontwikkeld zich ook de vraag naar meer scholing, onderwijs, kennis en inzicht.

    Tegelijkertijd zitten we als binnenvaart ook in een overgangfase wat dit soort ontwikkelingen betreft. De initiatieven die inmiddels van de grond zijn gekomen worden vaak nog niet voldoende herkend of volkomen verkeerd beoordeeld.
    Er zijn inmiddels online systemen voor particuliere binnenvaart ondernemers ontwikkeld waarin een vrachtprijs markt index beeld wordt gepresenteerd. Waarin via internet reizen kunnen worden getoetst op een indexniveau zodat je jezelf niets meer hoeft te laten wijsmaken dat er niet meer wordt betaald. Tegelijkertijd is er een koppeling naar de eigen exploitatie uitgangspunten zodat je óók jezelf niets hoeft wijs te maken. Het is er al, het bestaat al, het wordt al gebruik, alleen nog niet voldoende!

    Onderwijs, scholing, kennis ontwikkeling…. fantastisch en zeker voor de lange termijn. Maar de binnenvaart heeft behoefte aan praktische oplossingen om nu concreet aan de reis te komen tegen redelijke tarieven.

    Er is een onafhankelijke coöperatie van binnenvaartondernemers die een systeem heeft ontwikkeld waarin veel van de aanbevelingen uit het rapport van de binnenvaart ambassadeur al zijn gerealiseerd. Er zijn inmiddels ruim 100 ondernemers die de toepassingen en mogelijkheden benutten of ze aan het ontdekken zijn.

    Ik zou er voor willen pleitten om de reeds aanwezige mogelijkheden, denk aan Bargelink, VAART!Vrachtindicator en LogoS verder te benutten en uit te bouwen. Daarvoor hoeft niet opnieuw het wiel te worden uitgevonden. De binnenvaart is op korte termijn zelf aan zet!

    Ed Hartmann.

    Geplaatst door: Ed Hartmann op

Reageer

Binnenvaartambassadeur hamert op scholing in ondernemerskennis | Schuttevaer.nl

Binnenvaartambassadeur hamert op scholing in ondernemerskennis

‘Schippers hebben ondernemerskennis nodig’, stelt binnenvaartambassadeur Arie Verberk in zijn advies aan minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu). Hij pleit in zijn aanbevelingen voor een continue beleidsinzet op onderwijs en scholing.

Verberk

Voor ontwikkeling van de sector als geheel is scholing van essentieel belang, benadrukt Verberk. De scholing voor varenden is in zijn ogen verkeerd gericht en te beperkt. ‘De binnenvaart heeft geen onderwijstraditie. Schippers zijn gericht op het varen, minder op hun eigenlijke beroep logistieke dienstverlening. Bij veel schippers is de houding dat je het vak op het water leert. Andere vaardigheden, zoals bedrijfseconomische en commerciële vaardigheden, zijn daarom onvoldoende aanwezig bij veel schippers.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (20)

  • @p, @pp, @joop, én iedereen die dan toch eens echt wil gaan rekenen:

    In onderstaande bericht staat een doorlink. Na een paar weekjes puzzelen hebben we dit rekenblad van dhr. Meyer zwaar uitgebreidt.

    De omschreven verbeterde versie(met loontabellen 2009) is te verkrijgen via een rechtstreeks te verkrijgen door een emailtje te sturen naar mijn –.–@xs4all.nl emailadres.
    De link:
    http://article.gmane.org/gmane.org.region.holland.vaart/22897

    Veel rekenplezier!
    Gemiddeld een besomming van 50~60 eurocent-per-ton-per-dag zou een mooi streven zijn!

    Geplaatst door: C. Jans_zn. op
  • als een groot schip met laag water ergens heen moet dan zal dus de ton prijs omhoog moeten om aan het einde van de maand hetzelfde op te varen als in een periode van laag water.

    rekenmethode is dus :

    geladen tonnen x ton prijs = €…… : grootste tonnage = €…..

    als dat uit gerekend heb en je kan dan aan het einde van de maand van de bruto opbrengst alles betalen heb je je vrachtprijs goed afgestemd.

    Geplaatst door: joop op
  • Net wat je zegt pp een beetje groot schip steekt leeg al 1,80 diep en als je dan met laagwater ergens wat naar toe moet brengen is het verband er helemaal uit een 110 meter schip neemt misschien dan wel net zoveel mee als een 1200 tonner met laag water ,wat is dan de berekening van onze helderlicht p hij heeft denk ik gestudeert hier op maar er geen verstand van.
    Het gaat toch om wat je vervoert en niet om wat voor schip je aanbied dat interreseert die opdrachtgever niet .

    Geplaatst door: jansen op
  • Dus meneer p vind dat een kempenaar en een 5500tonner evenveel vracht moeten hebben naar bv Duisburg?dat is wat u zegt alleen leg ik nu de tonnage extreem uit elkaar,maar volgens mij niet helemaal realistisch wat u zegt.

    Geplaatst door: pp op
  • Ik vind dat P een domme redenatie houd want als je een schip koopt met een diepgang van 3,20 en je gaat er in je besomming van uit dat je altijd over die diepgang betaalt word moet dat schip nooit naar een zijrivier varen elke goede ondernemer houd er rekening mee dat hij in slechte periode ook zijn verplichtingen kan doen of afspraken daar over maakt .Iedere kostprijs berekening is trouwens anders per onderneming of je moet allemaal een schip hebben van dezelfde prijs . en hij vind iedereen die een oud schip heeft met een diepgang van niet meer dan 2,60 de enige echte ondernemer want die word over zijn totale diepgang betaalt .
    Ik denk dat de mensen allemaal teveel geld hebben geleent en er niet bij nagedacht hebben dat het een keer minder zou worden .

    Geplaatst door: jansen op
  • Denk dat de uitleg van p te confronterend is voor veel \”binnenvaart ondernemers\”.
    Mensen die met kapitalen rondvaren willen niet graag op hun vingers worden getikt is mijn ervaring

    Geplaatst door: jessica op
  • nee klaas, als je minder reizen doet voor een hoger tarief heb je minder slijtage en minder brandstofverbruik en is de kans dat je netto net zoveel of meer overhoud groter, dus p heeft gelijk

    Geplaatst door: joop op
  • Ach ja. Het is niet alleen de schipper die iets te verwijten valt. Ik heb net een stukje gelezen in het blad van vereniging Eigen Huis. De Rabobank heeft eind September een boete gekregen voor het verstrekken van onverantwoord hoge hypotheken. Ook hebben ze onvoldoende gevraagd naar de financiële situatie van de consument. Ik ben benieuwd wat eruit zou komen als ze de afdeling bedrijven van de Rabo eens onder de loep zouden nemen….

    Geplaatst door: Hendrik op
  • meneer P.

    U durft nog al veel te zeggen, niet goed in de bovenkamer en de naam ondernemer niet waard.

    Maar als ik, de door U genomen, voorbeelden lees
    ga ik toch aan Uw bovenkamer of ondernemerschap twijfelen. Ik ga het verder niet uitleggen want ik ben ook geen econoom, maar met de visie van U
    zul je met je 1700 t. lang leeg liggen op een reis naar neuff-masson!

    Geplaatst door: klaas op
  • Ergens rond het jaar 1990 is er een periode geweest dat het ondernemers diploma verplicht werd gesteld voor schippers om een eigen bedrijf te runnen.
    Er is zoals met iedere nieuw geintroduceerde regel altijd een overgangsperiode, hoe die precies in elkaar stak weet ik niet meer precies, ik weet wel dat er schipppers zijn die dat diploma toen zo hebben kunnen halen.
    Dat ondernemers diploma is persoonlijk maar je kunt anderen er wel mee helpen om een schip te exploiteren, als je dan 10 jaar op de vergunning van iemand anders hebt gevaren, ouder bent dan 40 jaar kun je zelf op voorspraak van diegene op wiens vergunning je dan vaart, je eigen vergunning aanvragen.
    Zo kom je dus aan een vergunning om een bedrijf te runnen zonder daar ooit enige scholing voor te hebben gehad.
    Vergunningen kunnen dus gewoon van vader op zoon of ander zins doorgegeven worden.
    Of de vergunninghouder overlijd en de dan vervalt als hij aan de vorige criteria voldoet de vergunning automatisch aan degene aan wie de vergunning verleend is.
    En geloof me zo varen er legio in de rondte (ongeschoold) die weten niet hoe en wat ze op welke manier moeten berekenen.
    Dit is de basis voor het slechte ondernemerschap van vele schippers.
    Als je na gaat dan van alle schippers maar 25% een kloppende kostprijs berekening weet te maken.

    Zolang schippers hun INKOMSTEN rekenen over de geladen tonnen(ton prijs) en hun UITGAVEN berekend krijgen van hypotheek verstrekkers, havengelden, verzekeringen e.d. over hun grootste tonnage zit er structureel iets fout in hun bovenkamer.

    Reis Rotterdam naar Neuves-Maisson
    voorbeeld 1:
    schip 1250 ton, 2.60 diep krijgt €13,= per geladen ton en laad af, totaalbedrag €16250,=

    voorbeeld 2:
    schip 1700 ton, 2.95 diep krijgt €13,= per geladen ton, neemt mee 1250 ton, totaalbedrag €16250,=

    €16250,= : 1700 = € 9,55 per ton

    Dan is zo’n reis toch een stuk interessanter voor een schip wat af kan laden.

    Als het schip van 1700 ton uit dit voorbeeld een zelfde interessante reis zou willen hebben zou deze ondernemer €22100,= dit betekend dus dat deze ondernemer op deze ene reis dus €5850 mis zit in zijn berekening

    Als je dit dus reis op reis niet doorberekent kun je of niet rekenen of je bent de naam ondernemer niet waardig

    Geplaatst door: P. op
  • Harm dat heeft u mooi geschreven!Wij vonden het ook een grote belediging!Heeft Dhr Verberk zelf onderzoek onder de schippers gedaan ,of heeft het via andere(grote scheepvaartbanken)vernomen?Wij hem nooit aan de telefoon gehad!

    Geplaatst door: Doortje Grooten-Wendt op
  • Dat Dhr.Verberk eerst maar is aan scholing voor de banken gaat denken. Die hebben per stol van rekening de formule 30 tot 40% eigen vermogen los gelaten. En waarom, uit winst bejag?Wie zaten er het eerst in de problemen de banken of de binnenvaart? Hij verteld nu wat de bonden moeten doen. En de bonden, die willen zich niet bemoeien met de bedrijfsvoering. Ik kan mij nog goed herrinneren dat jaren geleden, er in Groningen een suikerfabriek stil viel tijdens de capagne. En Wat deden de bonden ze prongen een gat in de lucht, ze hadden gezorgd dat de bieten van de ene naar de andere fabriek gevaren konden worden.Wat een zakelijk inzicht, de bieten konden op geen ander mannier weg. Had bedongen dat we zeker twee jaar bieten hadden mogen aanvoeren en ander blijven ze liggen. De spoorwegen springt ook niet in tot einde vorst periode. dat loopt ook nog maanden door.Dus ik vraag me af wie Dhr, Verberk wil onderrichten met zijn verleden. Tot slot de jonge lui moeten toch een ondernemers diploma halen? Hoe ziet die leerstof eruit?

    Geplaatst door: johan d op
  • en dit zegt een man die martin air diep in de rode cijfers achterliet op sommige onderdelen heeft hij gelijk maar ik vind de hele houding van de heer verberk niet erg opbouwend en soms zelfs een tikje arrogant er zijn genoeg ondernemingen die ook op d coventionele binnenvaart manier de crisis goed door zijn gekomen en wat de opleidingen betreft wordt er voldoende aandacht aan besteed alleen een onernemerschap moet je in je hebben zitten

    Geplaatst door: harm op
  • Duh je heb helemaal gelijk,

    Er zijn mensen van 55 jaar die nu in de problemen zitten door waarschijnlijk meer als 30 jaar slechte ondernemerschap.
    Het gaat mijn allemaal weer erg ver!
    Het is niet best momenteel maar om nou gelijk scholing en onderwijs de schuld te geven is natuurlijk van de zotte!!
    De bankieren moeten dan ook veel beter geschoold worden ING/ABN_Fortis/en de buitenlandse banken want deze gingen ook over de kop.
    De tuinders, de aannemers, en alles wat maar niet goed draait momenteel.
    Die Arie Verberk wat een rapport schrijft deze man sorry hoor maar heel veel mensen kunnen zo rapport schrijven.
    Het is een rapport met conclusies maar niet met oplossingen of steun naar oplossingen toe.
    Dus weer een lekker politiek geschreven rapport we kunnen er eigenlijk niets mee.
    Het geld wat aan dit rapport is uitgegeven is weer duidelijk weg gegooit geld.
    Succes allen en samenwerking is al jaren dee juiste oplossing maar zie dit maar voor elkaar te krijgen deze conclusie heb ik al jaren maar nu een goed plan graag!
    Ik heb hem niet.

    Geplaatst door: half geschoolde schipper/ondern. op
  • ik denk dat niet zo zeer aan het niet opwillen leiden ligt maar aan het probleem dat er op de internationaale vaart geen goede afspraken zijn mbt verpligte personeel aan boord en dan is een leerling een leuke extra kosten post.

    Geplaatst door: Wesly op
  • Erg mooie woorden…
    Al sinds jaar en dag wordt er niet geinvesteerd in de jeugd, het personeel.. en daarmee de toekomstige potentieele schipper komt uit de onderste regionen van de samenleving, dropouts van het onderwijs of wordt uit een lagenlonenland gehaald. Een CAO is nog steeds niet bindend. Tja wat willen we dan?
    Er zullen keuzes gemaakt moeten worden, Bv een opleiding zoals in de zeevaart met een stageperiode en aansluitend stuurmanschap. Dus geen dek en verf stuurmanschap maar een opleiding in navigatie en ondernemerschap!
    En met bijbehorend salaris met een uurvergoeding zoals aan de wal.
    En dat de huidige binnenvaart crisis is veroorzaakt door slecht ondernemerschap is nog maar te bezien, gaat het zo goed in de bouw bijvoorbeeld? Iedereen is op de mallemolen gesprongen en de laatste instappers zijn de lul!

    Geplaatst door: Duh! op
  • Hierin heeft Dhr. Verberk toch echt gelijk.
    Deze crisis is voor een deel te wijten aan een slecht ondernemerschap van de schippers.
    Ik zie dat als relikwie van de beursvaart, toen veel schippers echt ambachtelijk schipper was, en geen ondernemer!
    Toen werden ze ondernemer, en de laatste jaren konden ze aan vracht vragen wat ze wilden, zonder het economisch te onderbouwen.
    Nu zijn we toe aan een mentaliteitsovergang.
    Hierin kan scholing eenbijdrage leveren, maar dan zijn we er nog niet.
    Hoevaak gebeurt het niet, dat schepen moet wachten met laden/lossen op andere modaliteiten, meldedag/laad-losdagen, etc….
    Dat is toch niet meer van deze tijd?
    We leven niet meer in het stenen tijdperk.
    Het wordt tijd dat we ons niet meer zo laten gebruiken, m.i. zijn we nu slaaf van verladers, bevrachters, overheden…
    Hoe makkelijk wordt er over onze uren gedacht zonder dat daar wat tegenover staat???
    Stremmingen, eisen die domweg geaccepteerd worden zonder dat er een meerwaarde is.
    (Kom niet aan met veiligheid)
    We moeten onze tanden laten zien: beter ondernemerschap, (gaat het niet volgens afspraak? Factuur sturen! want T.I.M.!!!)
    vaker nee zeggen, (wij hebben wat zij willen: scheepsruimte.)
    Het roer moet om, en ondanks goeie initiatieven als LogoS, Bargelink, VI, EUBO
    WE MOETEN HET ZELF DOEN!!!!
    De mentaliteit moet veranderen!

    Geplaatst door: Nuhr op
  • Sinds 1966 is de mammoetwet ingetreden en zijn we allemaal zo 10 jaar naar school geweest.Als we daar nog niks van geleerd hebben dan kennen we nog 50 jaar doorleren!Een assertiviteitstraining ( nee kennen zeggen) zou beter zijn.

    Geplaatst door: Doortje Grooten-Wendt op
  • Zoveel potentie, zoveel mogelijkheden die al geboden worden! Onze sector staat denk ik aan het begin van een grote stap vooruit. FF die stoute schoenen aantrekken om die stap te kunnen maken nog!

    Ed bedankt voor je inzet en je mooie initiatief!

    Geplaatst door: Eric van Dam op
  • Onderwijs is uiteindelijk een van de kernen in ons bestaan. De analyse door Verberk dat schippers gericht zijn op het varen en minder gericht zijn op de ”eigenlijke beroep logistieke dienstverlening” is voor een gedeelte van de categorie ongetwijfeld actueel.
    Voortdurend meegaan in de ontwikkeling was echter tot voor enkele jaren geleden niet echt weg gelegd voor deze groep gezien het specifieke karakter dat het beroep met zich meebrengt. Altijd maar onderweg zijn, weinig communicatie mogelijkheden en middelen. En ook voortdurende inflexibiliteit (enkele uitzonderingen daargelaten) vanuit het georganiseerde walbestaan met de 5 daagse arbeidsinstelling tussen 08.30 uur en 17.00 uitgezonderd de maandagochtend en vrijdagmiddag draagt niet echt bij aan het redelijk benutten van de mogelijkheden.
    Gelukkig is er inmiddels ook al een categorie ondernemers aan het opstaan die wel de nieuwe middelen en mogelijkheden herkennen.

    Snel en betaalbaar internet opent al een hele wereld in communicatie mogelijkheden. En daarmee ontwikkeld zich ook de vraag naar meer scholing, onderwijs, kennis en inzicht.

    Tegelijkertijd zitten we als binnenvaart ook in een overgangfase wat dit soort ontwikkelingen betreft. De initiatieven die inmiddels van de grond zijn gekomen worden vaak nog niet voldoende herkend of volkomen verkeerd beoordeeld.
    Er zijn inmiddels online systemen voor particuliere binnenvaart ondernemers ontwikkeld waarin een vrachtprijs markt index beeld wordt gepresenteerd. Waarin via internet reizen kunnen worden getoetst op een indexniveau zodat je jezelf niets meer hoeft te laten wijsmaken dat er niet meer wordt betaald. Tegelijkertijd is er een koppeling naar de eigen exploitatie uitgangspunten zodat je óók jezelf niets hoeft wijs te maken. Het is er al, het bestaat al, het wordt al gebruik, alleen nog niet voldoende!

    Onderwijs, scholing, kennis ontwikkeling…. fantastisch en zeker voor de lange termijn. Maar de binnenvaart heeft behoefte aan praktische oplossingen om nu concreet aan de reis te komen tegen redelijke tarieven.

    Er is een onafhankelijke coöperatie van binnenvaartondernemers die een systeem heeft ontwikkeld waarin veel van de aanbevelingen uit het rapport van de binnenvaart ambassadeur al zijn gerealiseerd. Er zijn inmiddels ruim 100 ondernemers die de toepassingen en mogelijkheden benutten of ze aan het ontdekken zijn.

    Ik zou er voor willen pleitten om de reeds aanwezige mogelijkheden, denk aan Bargelink, VAART!Vrachtindicator en LogoS verder te benutten en uit te bouwen. Daarvoor hoeft niet opnieuw het wiel te worden uitgevonden. De binnenvaart is op korte termijn zelf aan zet!

    Ed Hartmann.

    Geplaatst door: Ed Hartmann op

Reageer