Geen geld voor Duitse aansluiting op Betuwelijn

Het Duitse deel van de Betuwelijn wordt misschien niet aangelegd. De Groenen in Noord-Rijnland-Westfalen (NRW) willen een tijdelijke stop op de bouw voor het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen om de geluidshinder te verminderen. De Deutsche Bahn kampt met een financieringstekort en investeert liever in de hogesnelheidstrein ICE in plaats van een derde spoor.

Door Tessa Heerschop
In Nederland werd 9 november juist een motie aangenomen door de Tweede Kamer die aandringt op inzet van de binnenvaart als dé manier voor het goederenvervoer, zolang het internationale goederenvervoer per spoor niet kan groeien door de beperkte verbinding met Duitsland.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • Wij hebben, naief en goedgelovig, 3 jaar geleden ons knusse huisje gekocht met uitzicht op de treinrails. Niet erg, een paar treinen per dag, leuk toch? Ons kleine tuintje wordt nu nog kleiner omdat er een rails moet komen. Met 300 treinen per dag ( plus de gewonen treinen) is dat toch lekker genieten van het zonnetje, toch? Troost je, in Duitsland heeft de burger nog minder te vertellen dan in Nederland hoor, de rails komt er gewoon, zelfs zonder geluidswallen!
    Vette pech voor de kabouters!

    Geplaatst door: Sophia op
  • In de periode voordat de Betuwelijn aangelegd werd en de beslissing nog genomen moest worden was ik lid van een actiecommitee tegen de Betuwelijn. Ik woonde toen in Zevenaar, in die periode hebben wij al aangegeven dat Duitsland geen aansluiting zou maken dat had toen het land NordreinWestfalen al aangegeven. Ook de gemeente Emmerich zag het niet zitten (die hadden al 16 spoorwegovergangen), toen trok de overheid zich al nergens wat van aan. Ook zijn er door ons cijfers en berekeningen naar de fracties van de 2e kamer gestuurd waaruit duidelijk bleek dat de binnenvaart goedkoper was,(nul reactie) ook verschillende bedrijven uit Rotterdam hadden toen al aangegeven geen gebruik te gaan maken van de Betuwelijn. De commissies die de regering in het leven geroepen had om te onderzoeken of hij er wel of niet moest komen (17 in totaal) bestonden uit mensen van de Rotterdamse haven, de NS en een paar bedrijven die er zelf baat bij hadden. Hoezo belangenverstrengeling, ook is er door een ingenieurs buro uit Almere een berekening gemaakt om aan te geven dat hij nooit voor dat geld gebouwd kan worden, omgerekend werd ons door de regering verteld dat hij 3,6 miljard euro ging kosten. Inmiddels zijn de kosten al opgelopen tot 16 miljard euro dat is 4 keer de geschatte kostprijs. Er zou ieder 7 minuten een shuttle met 70 wagons uit Rotterdam vertrekken nooit gebeurd. Toen eerst Smit Kroes en daarna Maij Weggen met dit plan begonnnen zat de VVD in de oppositie die waren fel tegen waaronder Mevr Jorritsma, totdat ze zelf minister was en toen werd het er door gedrukt. In Zevenaar hebben ze zelfs een tunnel aangelegd waar de containers 2 hoog doorheen kunnen dat ze op de rest van het spoor dat niet kunnen maakt verder niet uit. Wie kan er nu nog vertrouwen hebben in dat zooitje in Den Haag ik niet dat lijkt me duidelijk. In Den Haag hebben ze 1 motto; VERNEUK DE MASSA EN GRIJP DE KASSA!

    Geplaatst door: Fred Lindsen op
  • Dit is toch te gek voor woorden. Antonfrance, je woorden zijn mij uit het hart gegrepen. Afspraak is afspraak en verdrag is verdrag.
    We mogen er vooralnog vanuitgaan dat de landelijke Duitse overheid verstandiger zal zijn dan de nu roepende provinciaaltjes, maar laat Maxime Verhagen in zijn nevenfunctie als minister van Buza zich toch maar net zo ineztten voor de uitbouw van het Duitse tracé als de Belgen zich voor het uitdiepen van de Westerschelde hebben ingezet

    Geplaatst door: Gerritje op
  • ach er hebben er vele werk aan gehad wellenswaar meestal buitenlandse bedrijven.
    En met een goedkoper alternatief is het toch geen ramp.
    Geld over de balk gooien daar is het bestuur in Nederland kampioen mee.

    Geplaatst door: bartje op
  • Redactie: mag ik u erop attenderen dat deze spoorlijn niet Betuwelijn, maar Betuweroute heet.

    Geplaatst door: PB op
  • Misschien kunnen we van het bestaande stuk spoor een achtbaan maken?

    Geplaatst door: Henk-Jan op
  • De Duitse burger heeft in de grondwet meer macht.
    In Nederland word in landsbelang bijv. de tracewet de rechten van de Nederlandse burger beknot, daar kunnen onze reaguurders landen als China,Noord korea , Zimbabwe etc de hand schudden.

    Geplaatst door: j op
  • Er kan zeker naar Nederlandse plannenmakers en politiek verantwoordelijken uit voorbije decennia worden gewezen. Maar laten we ook de onbetrouwbaarheid van de Duitse kant niet ontzien. Het jaar 2012 was de toezegging voor de aansluiting. Welnu, Na 2012 dus een extra heffing op Duitse vrachtwagens in Nederland? Heeft ook als bijkomend resultaat een leuk effect voor de binnenvaart.

    Geplaatst door: AntonFrance op
  • goed nieuws voor de binnenvaart

    Geplaatst door: harm op
  • t. je vergeet het belangrijkste nog er zijn mensen uit hun huizen gezet voor de Betuwelijn.
    Er zijn complete dorpen uit elkaar gerukt voor de Betuwelijn.
    En ik heb al is eerder via dit forum gevraagd door wie worden de tekorten aangezuiverd van de Betuwelijn, en als er al winst is, wat me stug lijkt al reken ik alleen de rewnte al van de miljarden die in deze bodemloze put zijn gestort reken.
    Vindt je het mal dat de mensen in Duitsland sceptisch staan tegenover een Betuwelijn.
    Er gaan in Duitsland wagons met gevaarlijke en ongevaarlijke goederen dwars door dorpjes en langs huizen, over het kabaal maar niet te spreken, en hebben deze locomotieven ook milieubewuste motoren, en zijn ze wel zo zuinig.

    Geplaatst door: Hagens op
  • wederom hoe dom en naief nederland is, wij bouwen een betuwelijn die niet rendabel – onooglijk in het landschap, oneerlijke concurentie aan de binnenvaart aandoet met overheidsgeld -steun in de verwachting dat het nodig is voor ons achterland en positie als transitoland en wat doet onze partner zoals gewoonlijk niets

    echt weer iets voor ons land

    Geplaatst door: t op
  • Heeft Nederland niet nog een paar miljard over
    om in deze bodemloze put te gooien.

    Geplaatst door: dom schippertje op

Reageer

Geen geld voor Duitse aansluiting op Betuwelijn | Schuttevaer.nl

Geen geld voor Duitse aansluiting op Betuwelijn

Het Duitse deel van de Betuwelijn wordt misschien niet aangelegd. De Groenen in Noord-Rijnland-Westfalen (NRW) willen een tijdelijke stop op de bouw voor het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen om de geluidshinder te verminderen. De Deutsche Bahn kampt met een financieringstekort en investeert liever in de hogesnelheidstrein ICE in plaats van een derde spoor.

Door Tessa Heerschop
In Nederland werd 9 november juist een motie aangenomen door de Tweede Kamer die aandringt op inzet van de binnenvaart als dé manier voor het goederenvervoer, zolang het internationale goederenvervoer per spoor niet kan groeien door de beperkte verbinding met Duitsland.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • Wij hebben, naief en goedgelovig, 3 jaar geleden ons knusse huisje gekocht met uitzicht op de treinrails. Niet erg, een paar treinen per dag, leuk toch? Ons kleine tuintje wordt nu nog kleiner omdat er een rails moet komen. Met 300 treinen per dag ( plus de gewonen treinen) is dat toch lekker genieten van het zonnetje, toch? Troost je, in Duitsland heeft de burger nog minder te vertellen dan in Nederland hoor, de rails komt er gewoon, zelfs zonder geluidswallen!
    Vette pech voor de kabouters!

    Geplaatst door: Sophia op
  • In de periode voordat de Betuwelijn aangelegd werd en de beslissing nog genomen moest worden was ik lid van een actiecommitee tegen de Betuwelijn. Ik woonde toen in Zevenaar, in die periode hebben wij al aangegeven dat Duitsland geen aansluiting zou maken dat had toen het land NordreinWestfalen al aangegeven. Ook de gemeente Emmerich zag het niet zitten (die hadden al 16 spoorwegovergangen), toen trok de overheid zich al nergens wat van aan. Ook zijn er door ons cijfers en berekeningen naar de fracties van de 2e kamer gestuurd waaruit duidelijk bleek dat de binnenvaart goedkoper was,(nul reactie) ook verschillende bedrijven uit Rotterdam hadden toen al aangegeven geen gebruik te gaan maken van de Betuwelijn. De commissies die de regering in het leven geroepen had om te onderzoeken of hij er wel of niet moest komen (17 in totaal) bestonden uit mensen van de Rotterdamse haven, de NS en een paar bedrijven die er zelf baat bij hadden. Hoezo belangenverstrengeling, ook is er door een ingenieurs buro uit Almere een berekening gemaakt om aan te geven dat hij nooit voor dat geld gebouwd kan worden, omgerekend werd ons door de regering verteld dat hij 3,6 miljard euro ging kosten. Inmiddels zijn de kosten al opgelopen tot 16 miljard euro dat is 4 keer de geschatte kostprijs. Er zou ieder 7 minuten een shuttle met 70 wagons uit Rotterdam vertrekken nooit gebeurd. Toen eerst Smit Kroes en daarna Maij Weggen met dit plan begonnnen zat de VVD in de oppositie die waren fel tegen waaronder Mevr Jorritsma, totdat ze zelf minister was en toen werd het er door gedrukt. In Zevenaar hebben ze zelfs een tunnel aangelegd waar de containers 2 hoog doorheen kunnen dat ze op de rest van het spoor dat niet kunnen maakt verder niet uit. Wie kan er nu nog vertrouwen hebben in dat zooitje in Den Haag ik niet dat lijkt me duidelijk. In Den Haag hebben ze 1 motto; VERNEUK DE MASSA EN GRIJP DE KASSA!

    Geplaatst door: Fred Lindsen op
  • Dit is toch te gek voor woorden. Antonfrance, je woorden zijn mij uit het hart gegrepen. Afspraak is afspraak en verdrag is verdrag.
    We mogen er vooralnog vanuitgaan dat de landelijke Duitse overheid verstandiger zal zijn dan de nu roepende provinciaaltjes, maar laat Maxime Verhagen in zijn nevenfunctie als minister van Buza zich toch maar net zo ineztten voor de uitbouw van het Duitse tracé als de Belgen zich voor het uitdiepen van de Westerschelde hebben ingezet

    Geplaatst door: Gerritje op
  • ach er hebben er vele werk aan gehad wellenswaar meestal buitenlandse bedrijven.
    En met een goedkoper alternatief is het toch geen ramp.
    Geld over de balk gooien daar is het bestuur in Nederland kampioen mee.

    Geplaatst door: bartje op
  • Redactie: mag ik u erop attenderen dat deze spoorlijn niet Betuwelijn, maar Betuweroute heet.

    Geplaatst door: PB op
  • Misschien kunnen we van het bestaande stuk spoor een achtbaan maken?

    Geplaatst door: Henk-Jan op
  • De Duitse burger heeft in de grondwet meer macht.
    In Nederland word in landsbelang bijv. de tracewet de rechten van de Nederlandse burger beknot, daar kunnen onze reaguurders landen als China,Noord korea , Zimbabwe etc de hand schudden.

    Geplaatst door: j op
  • Er kan zeker naar Nederlandse plannenmakers en politiek verantwoordelijken uit voorbije decennia worden gewezen. Maar laten we ook de onbetrouwbaarheid van de Duitse kant niet ontzien. Het jaar 2012 was de toezegging voor de aansluiting. Welnu, Na 2012 dus een extra heffing op Duitse vrachtwagens in Nederland? Heeft ook als bijkomend resultaat een leuk effect voor de binnenvaart.

    Geplaatst door: AntonFrance op
  • goed nieuws voor de binnenvaart

    Geplaatst door: harm op
  • t. je vergeet het belangrijkste nog er zijn mensen uit hun huizen gezet voor de Betuwelijn.
    Er zijn complete dorpen uit elkaar gerukt voor de Betuwelijn.
    En ik heb al is eerder via dit forum gevraagd door wie worden de tekorten aangezuiverd van de Betuwelijn, en als er al winst is, wat me stug lijkt al reken ik alleen de rewnte al van de miljarden die in deze bodemloze put zijn gestort reken.
    Vindt je het mal dat de mensen in Duitsland sceptisch staan tegenover een Betuwelijn.
    Er gaan in Duitsland wagons met gevaarlijke en ongevaarlijke goederen dwars door dorpjes en langs huizen, over het kabaal maar niet te spreken, en hebben deze locomotieven ook milieubewuste motoren, en zijn ze wel zo zuinig.

    Geplaatst door: Hagens op
  • wederom hoe dom en naief nederland is, wij bouwen een betuwelijn die niet rendabel – onooglijk in het landschap, oneerlijke concurentie aan de binnenvaart aandoet met overheidsgeld -steun in de verwachting dat het nodig is voor ons achterland en positie als transitoland en wat doet onze partner zoals gewoonlijk niets

    echt weer iets voor ons land

    Geplaatst door: t op
  • Heeft Nederland niet nog een paar miljard over
    om in deze bodemloze put te gooien.

    Geplaatst door: dom schippertje op

Reageer