EBU wil 20% van Ten-T gelden

De European Barge Union (EBU) heeft bij de Europese Commissie gepleit voor een beter gebruik van de bestaande infrastructuur van de Europese binnenlandse vaarwegen en vindt dat tenminste 20% van het budget voor de Trans-Europese infrastructuur (Ten-T) aan vaarwegen moet worden besteed.

De Commissie raadpleegde de EBU in verband met de toekomstige Ten-T-politiek. Van het geld moeten bottlenecks worden aangepakt en ontbrekende schakels worden aangelegd.
Keuzes voor transport zullen volgens de EBU in de toekomst veel meer worden gemaakt op grond van energiezuinigheid, betrouwbaarheid, capaciteit en flexibiliteit. Kosten en afstanden zullen daarom in de toekomst een minder grote rol gaan spelen, zo verwacht de EBU. De binnenvaart spint daar garen bij, vanwege de energiezuinigheid en de lage externe kosten. Bovendien kunnen de Europese vaarwegen nog veel meer lading aan dan nu het geval is.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

EBU wil 20% van Ten-T gelden | Schuttevaer.nl

EBU wil 20% van Ten-T gelden

De European Barge Union (EBU) heeft bij de Europese Commissie gepleit voor een beter gebruik van de bestaande infrastructuur van de Europese binnenlandse vaarwegen en vindt dat tenminste 20% van het budget voor de Trans-Europese infrastructuur (Ten-T) aan vaarwegen moet worden besteed.

De Commissie raadpleegde de EBU in verband met de toekomstige Ten-T-politiek. Van het geld moeten bottlenecks worden aangepakt en ontbrekende schakels worden aangelegd.
Keuzes voor transport zullen volgens de EBU in de toekomst veel meer worden gemaakt op grond van energiezuinigheid, betrouwbaarheid, capaciteit en flexibiliteit. Kosten en afstanden zullen daarom in de toekomst een minder grote rol gaan spelen, zo verwacht de EBU. De binnenvaart spint daar garen bij, vanwege de energiezuinigheid en de lage externe kosten. Bovendien kunnen de Europese vaarwegen nog veel meer lading aan dan nu het geval is.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer