Verhaalschijven en -rollen vallen buiten elke klasseneis

Lloyd’s Register wil naar aanleiding van het ongeluk op het mts Apollo regels opstellen waaraan verhaalschijven of verhaalrollen en bolders moeten voldoen, met duidelijke richtlijnen voor de constructeurs en de werven. Bij het ongeluk op de Apollo raakte schipper-eigenaar Piet de Wijs zeer ernstig gewond door een losschietende verhaalschijf.

verhaalschijven

Door Hans Heynen
‘Er zijn geen klasseneisen van Lloyd’s Register en ook anderen hebben die niet’, zegt Bas Joorman, directeur binnenvaart van Lloyd’s Register in Rotterdam.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • Wij hebben die chinese meuk er er gehaald en er rvs rond geleide bolders op gezet rond om afgelast kost een paar centen maar het plezier er van is deste groter en niet bang hoeven zijn dat iets mee gebeurt.

    Geplaatst door: containerschip op
  • Het kan allemaal wel zijn dat ze met 2 boutjes vast zitten. Toen ons casco uit China aankwam hebben we eerst de rollen gedemonteerd en alles schoon gemaakt enz. Ook hebben we de lassen kaal gestaalborsteld en laten nakijken door een professioneel lasser en die gaf z\’n goed keuring. Bij ons zijn ze overigens geborgd door een ring van van 10streep dik en daar bovenop een moer van maatje 60 en 25/30 streep dik en die wordt weer geborgd door een imbus M10 ik heb de volste vertrouwen in deze rollen en we controleren ze regelmatig. Veel mensen nemen niet de moeite om zulke dingen te controleren want dat lasje onder die rol zie je toch niet gelukkig maar anders hadden ze hem nog glad geslepen ook! Maar nu de mensen toch niet zoveel geld meer hebben om alles te plamuren komen zulke simpele controle klusjes misschien wel in aanmerking om te gaan doen.

    Geplaatst door: Chinees casco op
  • Tja ik heb ze ook aan boord en ben er niet kapot van.Na aanleiding van dit ongeluk heb ik ze vorige week ook losgemaak,een afdekplaatje met twee boutjes van 10mm doorsnee van 2cm lang?
    Vind ik erg weinig.We werken er nu ruim een jaar mee maar ik vindt het ondingen.Op he voorschip waren de boutjes verroest door het buiswater,en iedereen weet roest wordt zwakte.
    Geef mij maar een massief halfrond voor en achter.
    Onze touwen staan nooit omhoog via de rol,altijd horizontaal via de voorbolders.Op het achterschip vind ik ze te haaks staan,vaak draaien de jongens de touwen te strak op de lier.Een bolder waar een touw achter de pin omhoog staat kan ook een dodelijk wapen worden.Het probleem is dat de schepen gebouwt worden door mensen achter een tekentafel.Komt er een meerprijs bij als het achteraf veranderd moet worden,en wordt er al snel gedacht laat maar zitten.Zoveel praktijk ervaring en toch veel verschil?Hoop dat Piet de Wijs weer de oude wordt & hij toch weer kan genieten van het Varen,zo als zo velen van ons.
    Blijf allert en laat geen sleur op je werkplek ontstaan.Voorkomen is beter dan genezen.
    Grt John van Vooorst

    Geplaatst door: John Shipnet op
  • Een oog op de boeiing, touw er door,naar de wal zetten, doorhalen en vastzetten..

    Geplaatst door: rw op
  • Dingen gaan bij ons preventief van dek af.
    Op een schip uit orsova al bijna voor mijn hoofd gehad.
    Even terug al een ongeluk bij Ottmarsheim.
    Die dingen komen bij ons niet aan boord.

    Geplaatst door: Patrick op
  • Geachte lezers.
    Even kort door de bocht,Zo het niet tijd worden dat LR zijn eigen rules na leeft, daar de heer B Jooram zegt dat het geen class item is, maar hun rules section 8 table 13.6.2 heeft wel de fair leads and fairleads rollers opgenomen in hun rules???.
    Daar de foto al aangeeft dat het geen chinese fair roller is maar waarschijnlijk in nederland besteld en geleverd aan de werf, een chinese roller is geborgd met een moer M 65 [SWL 5 ton.]op de as, en als cover een afdek plaat voor de smeer nippel te beschermen, dus diegen die verteld dat het uit china komt zou eerst maar eens bij de nederlandse suppliers langs moeten gaan.
    Een advies, is het gebruik van een strecher [ breeklijn] bij zwaarwerk/weer aan scheeps zijde, als deze breekt/knapt schiet de mooring rope altijd naar de wal.
    en als laats IMO safe working on board zou een standard ook voor de binnenvaart moeten wezen.

    Geplaatst door: paul op
  • zoals altijd,put delven als kalf verdronken is

    Geplaatst door: Jan op
  • Bij ons zitten de verhaalrollen al vanaf de jaren tachtig goed. Duitse degelijkheid heet dat en ze zitten echt maar net door de platting en geborgd met twee kleine moertjes.

    Geplaatst door: koppelverband op
  • Bartje

    Het heeft in dit geval niks te maken met een goedkoop casco of instalatie hoor,je weet niet waar je over praat.Al komt dit spul uit holland,het is en blijft veels te gevaarlijke onderdelen,omdat ze simpelweg met een dun plaatje van 1streep worden gezekerd met twee kleine moertjes!

    Geplaatst door: johan op
  • Wie op de eerste rang wil zitten voor weinig geld
    ken wel eens van een koude kermis thuiskomen is een oud spreekwoord.
    Maar helaas voor de betrokkende is het wel de waarheid

    Geplaatst door: bartje op
  • Dit is nu echt belachelijk, dat bij zo een gevaarlijk werktuig er geen voorschriften gelden.
    En ik vind dat de assen waar de verhaalrollen op vast zitten door de boeiing op dek gelast horen te zitten, men moet de verhaalrollen ook noot gebruiken als je op tij water ligt of de tros omhoog staat, daar zijn ze simpel weg niet voor gemaakt.
    Voorts vind ik ook dat de lier afgesteld hoort te staan op de maximale belasting van de tros en deze moet altijd lager zijn dan de breekbelasting van de rol, en op de liuer hoort een meter te zitten zodat je kan lezen hoeveel kracht er op de draad of tros staat en het is belangrijk dat je van je af probeert te werken ( misschien een afstandsbediening op de verhaallier ).
    Vindt in dit stuk jammer genoeg niet hoe het met de schipper die gewond is geraakt is alhoewel ik hem niet ken wens ik hem beterschap en veel sterkte toe.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Maakt helemaal niks uit waar die dingen vandaan komen.Want al komen ze gewoon uit nederland het blijft levensgevaarlijk.Die rollen zitten op een as,daaromheen zit de rol,en die word afgedekt door een dun plaatje,met twee kleine moertjes erop,je zet het touw iets omhoog via de rol,en als je een half jaartje verder bent stuit je op metaalmoeheid van die twee moertjes en springen de kopjes eraf,en dan heb je de poppen aan het dansen.

    Geplaatst door: johan op

Reageer

Verhaalschijven en -rollen vallen buiten elke klasseneis | Schuttevaer.nl

Verhaalschijven en -rollen vallen buiten elke klasseneis

Lloyd’s Register wil naar aanleiding van het ongeluk op het mts Apollo regels opstellen waaraan verhaalschijven of verhaalrollen en bolders moeten voldoen, met duidelijke richtlijnen voor de constructeurs en de werven. Bij het ongeluk op de Apollo raakte schipper-eigenaar Piet de Wijs zeer ernstig gewond door een losschietende verhaalschijf.

verhaalschijven

Door Hans Heynen
‘Er zijn geen klasseneisen van Lloyd’s Register en ook anderen hebben die niet’, zegt Bas Joorman, directeur binnenvaart van Lloyd’s Register in Rotterdam.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • Wij hebben die chinese meuk er er gehaald en er rvs rond geleide bolders op gezet rond om afgelast kost een paar centen maar het plezier er van is deste groter en niet bang hoeven zijn dat iets mee gebeurt.

    Geplaatst door: containerschip op
  • Het kan allemaal wel zijn dat ze met 2 boutjes vast zitten. Toen ons casco uit China aankwam hebben we eerst de rollen gedemonteerd en alles schoon gemaakt enz. Ook hebben we de lassen kaal gestaalborsteld en laten nakijken door een professioneel lasser en die gaf z\’n goed keuring. Bij ons zijn ze overigens geborgd door een ring van van 10streep dik en daar bovenop een moer van maatje 60 en 25/30 streep dik en die wordt weer geborgd door een imbus M10 ik heb de volste vertrouwen in deze rollen en we controleren ze regelmatig. Veel mensen nemen niet de moeite om zulke dingen te controleren want dat lasje onder die rol zie je toch niet gelukkig maar anders hadden ze hem nog glad geslepen ook! Maar nu de mensen toch niet zoveel geld meer hebben om alles te plamuren komen zulke simpele controle klusjes misschien wel in aanmerking om te gaan doen.

    Geplaatst door: Chinees casco op
  • Tja ik heb ze ook aan boord en ben er niet kapot van.Na aanleiding van dit ongeluk heb ik ze vorige week ook losgemaak,een afdekplaatje met twee boutjes van 10mm doorsnee van 2cm lang?
    Vind ik erg weinig.We werken er nu ruim een jaar mee maar ik vindt het ondingen.Op he voorschip waren de boutjes verroest door het buiswater,en iedereen weet roest wordt zwakte.
    Geef mij maar een massief halfrond voor en achter.
    Onze touwen staan nooit omhoog via de rol,altijd horizontaal via de voorbolders.Op het achterschip vind ik ze te haaks staan,vaak draaien de jongens de touwen te strak op de lier.Een bolder waar een touw achter de pin omhoog staat kan ook een dodelijk wapen worden.Het probleem is dat de schepen gebouwt worden door mensen achter een tekentafel.Komt er een meerprijs bij als het achteraf veranderd moet worden,en wordt er al snel gedacht laat maar zitten.Zoveel praktijk ervaring en toch veel verschil?Hoop dat Piet de Wijs weer de oude wordt & hij toch weer kan genieten van het Varen,zo als zo velen van ons.
    Blijf allert en laat geen sleur op je werkplek ontstaan.Voorkomen is beter dan genezen.
    Grt John van Vooorst

    Geplaatst door: John Shipnet op
  • Een oog op de boeiing, touw er door,naar de wal zetten, doorhalen en vastzetten..

    Geplaatst door: rw op
  • Dingen gaan bij ons preventief van dek af.
    Op een schip uit orsova al bijna voor mijn hoofd gehad.
    Even terug al een ongeluk bij Ottmarsheim.
    Die dingen komen bij ons niet aan boord.

    Geplaatst door: Patrick op
  • Geachte lezers.
    Even kort door de bocht,Zo het niet tijd worden dat LR zijn eigen rules na leeft, daar de heer B Jooram zegt dat het geen class item is, maar hun rules section 8 table 13.6.2 heeft wel de fair leads and fairleads rollers opgenomen in hun rules???.
    Daar de foto al aangeeft dat het geen chinese fair roller is maar waarschijnlijk in nederland besteld en geleverd aan de werf, een chinese roller is geborgd met een moer M 65 [SWL 5 ton.]op de as, en als cover een afdek plaat voor de smeer nippel te beschermen, dus diegen die verteld dat het uit china komt zou eerst maar eens bij de nederlandse suppliers langs moeten gaan.
    Een advies, is het gebruik van een strecher [ breeklijn] bij zwaarwerk/weer aan scheeps zijde, als deze breekt/knapt schiet de mooring rope altijd naar de wal.
    en als laats IMO safe working on board zou een standard ook voor de binnenvaart moeten wezen.

    Geplaatst door: paul op
  • zoals altijd,put delven als kalf verdronken is

    Geplaatst door: Jan op
  • Bij ons zitten de verhaalrollen al vanaf de jaren tachtig goed. Duitse degelijkheid heet dat en ze zitten echt maar net door de platting en geborgd met twee kleine moertjes.

    Geplaatst door: koppelverband op
  • Bartje

    Het heeft in dit geval niks te maken met een goedkoop casco of instalatie hoor,je weet niet waar je over praat.Al komt dit spul uit holland,het is en blijft veels te gevaarlijke onderdelen,omdat ze simpelweg met een dun plaatje van 1streep worden gezekerd met twee kleine moertjes!

    Geplaatst door: johan op
  • Wie op de eerste rang wil zitten voor weinig geld
    ken wel eens van een koude kermis thuiskomen is een oud spreekwoord.
    Maar helaas voor de betrokkende is het wel de waarheid

    Geplaatst door: bartje op
  • Dit is nu echt belachelijk, dat bij zo een gevaarlijk werktuig er geen voorschriften gelden.
    En ik vind dat de assen waar de verhaalrollen op vast zitten door de boeiing op dek gelast horen te zitten, men moet de verhaalrollen ook noot gebruiken als je op tij water ligt of de tros omhoog staat, daar zijn ze simpel weg niet voor gemaakt.
    Voorts vind ik ook dat de lier afgesteld hoort te staan op de maximale belasting van de tros en deze moet altijd lager zijn dan de breekbelasting van de rol, en op de liuer hoort een meter te zitten zodat je kan lezen hoeveel kracht er op de draad of tros staat en het is belangrijk dat je van je af probeert te werken ( misschien een afstandsbediening op de verhaallier ).
    Vindt in dit stuk jammer genoeg niet hoe het met de schipper die gewond is geraakt is alhoewel ik hem niet ken wens ik hem beterschap en veel sterkte toe.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Maakt helemaal niks uit waar die dingen vandaan komen.Want al komen ze gewoon uit nederland het blijft levensgevaarlijk.Die rollen zitten op een as,daaromheen zit de rol,en die word afgedekt door een dun plaatje,met twee kleine moertjes erop,je zet het touw iets omhoog via de rol,en als je een half jaartje verder bent stuit je op metaalmoeheid van die twee moertjes en springen de kopjes eraf,en dan heb je de poppen aan het dansen.

    Geplaatst door: johan op

Reageer