Verlader kan binnenvaart schoner maken met bonus

‘De binnenvaart is schoon, maar de claim dat de binnenvaart een erg schone modaliteit is klopt niet.’ Dat zei EVO-directeur Dick van den Broek Humphreij in zijn openingstoespraak voor het door de EVO georganiseerde seminar voor een groenere binnenvaart. Vanaf 2012 gelden de strenge emissie-eisen van Euro VI voor het wegvervoer. Door de gestage vernieuwing van het wagenpark verliest de binnenvaartvloot dan, ook per tonkilometer, haar milieuvoorsprong op het gebied van de emissies van fijnstof en stikstofoxides.

grafiek

Door Hans Heynen
Omdat de binnenvaart emissiefase CCR3 overslaat, duurt het tot 2016 voordat de binnenvaart de achterstand op het gebied van de milieunormering verkleint. Dan schakelt de binnenvaart wel in één keer door naar fase 4, wat de uitstoot van fijnstof en stikstofdioxide van nieuwe binnenvaartmotoren op vrijwel hetzelfde niveau brengt als van vrachtwagens.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • Wat weer een leuke reacties ,en net doen of jullie er verstand van hebben ,maar wist je dat in de zomer heel veel mensen sterven omdat er Nox uitgestoten word door motoren zoals jullie die hebben en dat er heel veel mensen ademhalingsproblemen hebben door roet uitstoot ,ik vind het heel mooi dat deze mensen dat doen als we op deze manier zo door gaan met uitstoten verstikken we onszelf .
    Tevens gaat het energie verbruik naar beneden omdat de motoren terug gesteld mogen worden naar de tijd van voor de ccr dus geen tien procent meer verbruik.
    En wat is er nog mooier je doet wat voor het milieu en je kinderen die later ook gewoon schone lucht willen inademen.

    Geplaatst door: jansen op
  • En zo is het, Diegene die er wel verstand van heeft. Het milieu is gewoon en HELE mooie melkkoe
    Maar ja wat doe je eraan als een stel “koeien” elkaar blijven volgen en elkaar daarop een schouderklopje geven
    Ik moet zeggen Ik had de NPRC ook slimmer verwacht
    Kijk maar eens naar de Hybride auto’s Ook zulk korte termijn visie Waar laten ze al die rotzooi van die auto’s Die auto’s zijn ook nog eens loeizwaar. (gaat zeker op termijn ook onder de grond gestopt worden Wat je niet ziet wat men niet weet)Ja sommige dingen snap ik werkelijk niets van Ik hoop dat er iemand is die dit mij allemaal uit kan leggen..
    ALs een kind zulke domme dingen zegt wordt het gecorrigeerd…. Maar zij met zulk machtpositie’s geven we ruimte om zulke dingen te bedenken en wat nog erger is, zij laten het ons nog uitvoeren ook….

    Geplaatst door: Schippersvrouw Maria op
  • Het woord MILIEU is alleen maar om er geld aan te verdienen en de boel te belazeren wereldwijd,ook deze 5 proefkonijnen die voor de AKZO varen worden gebruikt omdat ze een vast kontrakt hebben en er wel voor moeten kiezen oftewel geen andere keus hebben,want met deze prachtige schepen het op de vrije markt het niet zullen redden net als andere slachtoffers,in de binnenvaart.En is het een makkelijk prooi om zo”n een katilisator in de maag te splitsen,een katilisator werkt alleen maar als je flink hard doordraait.Dat doet men niet met deze gasolieprijzen om wat van een reis over te houden,en als men wel doordraait heeft men ook meer uitstoot ofniet als men dan toch zachtjes aan doet vervuilt deze katelisator en zal de motor met de tijd in gaan houden u moet dan naar de garage of machinefabriek. Ook het verhaal met ccr1 motoren is het verbruik aanzienlijk minder dan ccr2 motoren door de naverbranding,gasolieverslindend ongeveer 10% meer verbruik goed voor de portomonee en geen verbetering voor milieu,is men vergeten dat de susidie in 2009 voor katelisatoren en roetfilters bij vrachtwagens is ingetrokken, waarom omdat het niet gewenste effeckt heeft.Mensen sta toch met beide benen op de grond ook deze 5 proefkonijnen en de NPRC verzieken het voor heel de binnenvaart echt nuttelloos bang voor hun eigen hagje.Ik kan men heel goed voor stellen dat er mensen zijn die hier geen zin meer in hebben het varen is prachtig maar het onnozelegezeik erom heen wordt het er niet leuker op.En geloof maar niet dat op de vrijemarkt een cent meer word betaald voor deze onzin die bevrachter is er alleen voor zelf verijking ook zal de bevrachter met zijn mooie praatjes er nog meer aan de scheepvaart verdienen niet de scheepvaart int iedergeval.Op elk werk wat er is is olietoeslag de meesten krijgen het niet verdwijnd in de verkeerde zakken.Ook het varhaal kerncentrale komt aan bod kerncentrale word erg heet en moet afgekoelt worden dus word door het rivierwater afgekoeld,de aarde warmd daardoor weer mee op goed voor Milieu,dus zijn kolecentrale zeker zo goed en een stuk veiliger voor de mensdom gewoon logica mensen.
    Het ministerie van VROM is in mijn ogen KNETTERGEK zoals winders wel eens in de mond nam.En mensen,al zal de binnenvaart nu niets meer doen aan milieu het blijft ALTIJD het schoonste beste TRANSPORT. geloof me duizende tonnen met een paar liter gasolie.

    Geplaatst door: Iemand die er wel verstant van heeft op
  • Men is op dit moment niet eens bereid om een tarief te betalen waarvan de schippers fatsoenlijk kunnnen leven. Om over aflossing, onderhoud en reservering voor reparatie maar te zwijgen. Het gaat toch goed zo !!! Men gaat echt niet meer betalen voor schoner transport. Het interesseert de heren geen bal hoe de lading voor de kant komt. Als het er maar komt en wel zo goedkoop mogelijk. Goloof mij maar : hier komen we nooit meer uit. We hebben het afgelopen jaar laten zien hoe we als kleine kinderen in een hoek gezet kunnen worden. Men vind het schitterend zo ….

    Geplaatst door: kees op
  • waarom kost het woord EVO in ieder stuk de schipper altijd weer geld. niet zo raar dat de mensen de evo zolangzamerhand uitkotsen.

    Geplaatst door: rayce op
  • Ben het niet eens met EVO. Binnenvaart is naar verhouding zuinig en supergoedkoop(helaas).
    wordt een wegwerpcultuur, daarom de chinese schepen gaan volgens sommige toch niet langer dan 25 jaar mee als ze niet eerder uitelkaar vallen maar komt dan wel goed uit kan je weer investeren in een nieuw schip nog zuiniger en schoner. Houdt de binnenvaart misschien wel uit de crisis voor de toekomst oplossing dient zich sneller aan dan men denkt.

    Geplaatst door: Ik op
  • ja de verlader wil wel meer betalen kan de bevrachter nog meer in zijn zak stoppen.
    en wordt dit de volgende regel die wer door onze strot wordt geduwd? het is toch belachelijk dat je dadelijk je goede motor die 10 jaar geleden super was voor het milieu niet meer mag reviseren en 10 tot 100 duizenden euro’s meer moet uitgeven voor een nieuwe. dit slaat echt helemaal nergens op en is pure kapitaalvernietiging.
    maar je ziet wel weer er worden een paar gratis ais weggegeven en even later wordt het door je strot geduwd nu is er een verlader die een paar schepen een bonus geven en binnenkort wordt dit ook weer door je strot geduwd. ondernemen in nederland is geen reet meer aan.

    Geplaatst door: rayce op
  • Ik denk dat de Hamvraag in dit hele verhaal is. Hoe komt dus de Binnenvaartondernemer in contact met de betreffende verlader?

    Verder vindt ik het een positief verhaal en met mijn opmerking probeer ik duidelijk te maken dat het belangrijk is dat er directer contact met de binnenvaartondernemer gezocht wordt.
    Ik denk dat een heel groot gedeeldte van de vloot graag wilt investeren in de vooruitgang van onze sector op milieugebied, maar door de ontransparante vrachtenmarkt blijft het \’een blinde gok\’.
    Als dat doorbroken wordt krijgen we veel meer mogelijkheid m.b.t. dit soort investeringen en kunnen we ze verantwoord uitvoeren.

    Met vriendelijke groet,

    Eric van Dam

    Geplaatst door: Eric van Dam op
  • Laat ze eerst maar eens betere vrachten betalen,volgens de bevrachters zijn we altijd te duur. Dit is alleen maar om ons nog afhankelijker te maken. Want het geldt alleen maar voor schepen die voor een bepaalde verlader varen.

    Geplaatst door: johan op

Reageer

Verlader kan binnenvaart schoner maken met bonus | Schuttevaer.nl

Verlader kan binnenvaart schoner maken met bonus

‘De binnenvaart is schoon, maar de claim dat de binnenvaart een erg schone modaliteit is klopt niet.’ Dat zei EVO-directeur Dick van den Broek Humphreij in zijn openingstoespraak voor het door de EVO georganiseerde seminar voor een groenere binnenvaart. Vanaf 2012 gelden de strenge emissie-eisen van Euro VI voor het wegvervoer. Door de gestage vernieuwing van het wagenpark verliest de binnenvaartvloot dan, ook per tonkilometer, haar milieuvoorsprong op het gebied van de emissies van fijnstof en stikstofoxides.

grafiek

Door Hans Heynen
Omdat de binnenvaart emissiefase CCR3 overslaat, duurt het tot 2016 voordat de binnenvaart de achterstand op het gebied van de milieunormering verkleint. Dan schakelt de binnenvaart wel in één keer door naar fase 4, wat de uitstoot van fijnstof en stikstofdioxide van nieuwe binnenvaartmotoren op vrijwel hetzelfde niveau brengt als van vrachtwagens.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • Wat weer een leuke reacties ,en net doen of jullie er verstand van hebben ,maar wist je dat in de zomer heel veel mensen sterven omdat er Nox uitgestoten word door motoren zoals jullie die hebben en dat er heel veel mensen ademhalingsproblemen hebben door roet uitstoot ,ik vind het heel mooi dat deze mensen dat doen als we op deze manier zo door gaan met uitstoten verstikken we onszelf .
    Tevens gaat het energie verbruik naar beneden omdat de motoren terug gesteld mogen worden naar de tijd van voor de ccr dus geen tien procent meer verbruik.
    En wat is er nog mooier je doet wat voor het milieu en je kinderen die later ook gewoon schone lucht willen inademen.

    Geplaatst door: jansen op
  • En zo is het, Diegene die er wel verstand van heeft. Het milieu is gewoon en HELE mooie melkkoe
    Maar ja wat doe je eraan als een stel “koeien” elkaar blijven volgen en elkaar daarop een schouderklopje geven
    Ik moet zeggen Ik had de NPRC ook slimmer verwacht
    Kijk maar eens naar de Hybride auto’s Ook zulk korte termijn visie Waar laten ze al die rotzooi van die auto’s Die auto’s zijn ook nog eens loeizwaar. (gaat zeker op termijn ook onder de grond gestopt worden Wat je niet ziet wat men niet weet)Ja sommige dingen snap ik werkelijk niets van Ik hoop dat er iemand is die dit mij allemaal uit kan leggen..
    ALs een kind zulke domme dingen zegt wordt het gecorrigeerd…. Maar zij met zulk machtpositie’s geven we ruimte om zulke dingen te bedenken en wat nog erger is, zij laten het ons nog uitvoeren ook….

    Geplaatst door: Schippersvrouw Maria op
  • Het woord MILIEU is alleen maar om er geld aan te verdienen en de boel te belazeren wereldwijd,ook deze 5 proefkonijnen die voor de AKZO varen worden gebruikt omdat ze een vast kontrakt hebben en er wel voor moeten kiezen oftewel geen andere keus hebben,want met deze prachtige schepen het op de vrije markt het niet zullen redden net als andere slachtoffers,in de binnenvaart.En is het een makkelijk prooi om zo”n een katilisator in de maag te splitsen,een katilisator werkt alleen maar als je flink hard doordraait.Dat doet men niet met deze gasolieprijzen om wat van een reis over te houden,en als men wel doordraait heeft men ook meer uitstoot ofniet als men dan toch zachtjes aan doet vervuilt deze katelisator en zal de motor met de tijd in gaan houden u moet dan naar de garage of machinefabriek. Ook het verhaal met ccr1 motoren is het verbruik aanzienlijk minder dan ccr2 motoren door de naverbranding,gasolieverslindend ongeveer 10% meer verbruik goed voor de portomonee en geen verbetering voor milieu,is men vergeten dat de susidie in 2009 voor katelisatoren en roetfilters bij vrachtwagens is ingetrokken, waarom omdat het niet gewenste effeckt heeft.Mensen sta toch met beide benen op de grond ook deze 5 proefkonijnen en de NPRC verzieken het voor heel de binnenvaart echt nuttelloos bang voor hun eigen hagje.Ik kan men heel goed voor stellen dat er mensen zijn die hier geen zin meer in hebben het varen is prachtig maar het onnozelegezeik erom heen wordt het er niet leuker op.En geloof maar niet dat op de vrijemarkt een cent meer word betaald voor deze onzin die bevrachter is er alleen voor zelf verijking ook zal de bevrachter met zijn mooie praatjes er nog meer aan de scheepvaart verdienen niet de scheepvaart int iedergeval.Op elk werk wat er is is olietoeslag de meesten krijgen het niet verdwijnd in de verkeerde zakken.Ook het varhaal kerncentrale komt aan bod kerncentrale word erg heet en moet afgekoelt worden dus word door het rivierwater afgekoeld,de aarde warmd daardoor weer mee op goed voor Milieu,dus zijn kolecentrale zeker zo goed en een stuk veiliger voor de mensdom gewoon logica mensen.
    Het ministerie van VROM is in mijn ogen KNETTERGEK zoals winders wel eens in de mond nam.En mensen,al zal de binnenvaart nu niets meer doen aan milieu het blijft ALTIJD het schoonste beste TRANSPORT. geloof me duizende tonnen met een paar liter gasolie.

    Geplaatst door: Iemand die er wel verstant van heeft op
  • Men is op dit moment niet eens bereid om een tarief te betalen waarvan de schippers fatsoenlijk kunnnen leven. Om over aflossing, onderhoud en reservering voor reparatie maar te zwijgen. Het gaat toch goed zo !!! Men gaat echt niet meer betalen voor schoner transport. Het interesseert de heren geen bal hoe de lading voor de kant komt. Als het er maar komt en wel zo goedkoop mogelijk. Goloof mij maar : hier komen we nooit meer uit. We hebben het afgelopen jaar laten zien hoe we als kleine kinderen in een hoek gezet kunnen worden. Men vind het schitterend zo ….

    Geplaatst door: kees op
  • waarom kost het woord EVO in ieder stuk de schipper altijd weer geld. niet zo raar dat de mensen de evo zolangzamerhand uitkotsen.

    Geplaatst door: rayce op
  • Ben het niet eens met EVO. Binnenvaart is naar verhouding zuinig en supergoedkoop(helaas).
    wordt een wegwerpcultuur, daarom de chinese schepen gaan volgens sommige toch niet langer dan 25 jaar mee als ze niet eerder uitelkaar vallen maar komt dan wel goed uit kan je weer investeren in een nieuw schip nog zuiniger en schoner. Houdt de binnenvaart misschien wel uit de crisis voor de toekomst oplossing dient zich sneller aan dan men denkt.

    Geplaatst door: Ik op
  • ja de verlader wil wel meer betalen kan de bevrachter nog meer in zijn zak stoppen.
    en wordt dit de volgende regel die wer door onze strot wordt geduwd? het is toch belachelijk dat je dadelijk je goede motor die 10 jaar geleden super was voor het milieu niet meer mag reviseren en 10 tot 100 duizenden euro’s meer moet uitgeven voor een nieuwe. dit slaat echt helemaal nergens op en is pure kapitaalvernietiging.
    maar je ziet wel weer er worden een paar gratis ais weggegeven en even later wordt het door je strot geduwd nu is er een verlader die een paar schepen een bonus geven en binnenkort wordt dit ook weer door je strot geduwd. ondernemen in nederland is geen reet meer aan.

    Geplaatst door: rayce op
  • Ik denk dat de Hamvraag in dit hele verhaal is. Hoe komt dus de Binnenvaartondernemer in contact met de betreffende verlader?

    Verder vindt ik het een positief verhaal en met mijn opmerking probeer ik duidelijk te maken dat het belangrijk is dat er directer contact met de binnenvaartondernemer gezocht wordt.
    Ik denk dat een heel groot gedeeldte van de vloot graag wilt investeren in de vooruitgang van onze sector op milieugebied, maar door de ontransparante vrachtenmarkt blijft het \’een blinde gok\’.
    Als dat doorbroken wordt krijgen we veel meer mogelijkheid m.b.t. dit soort investeringen en kunnen we ze verantwoord uitvoeren.

    Met vriendelijke groet,

    Eric van Dam

    Geplaatst door: Eric van Dam op
  • Laat ze eerst maar eens betere vrachten betalen,volgens de bevrachters zijn we altijd te duur. Dit is alleen maar om ons nog afhankelijker te maken. Want het geldt alleen maar voor schepen die voor een bepaalde verlader varen.

    Geplaatst door: johan op

Reageer