Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Sloep overvaren op IJ achter Amsterdam CS

AMSTERDAM

Een sloep is zaterdagavond op het Afgesloten IJ in Amsterdam overvaren door een binnenvaartschip. De twee opvarenden raakten te water en zijn door de bemanning van een Connexxion-draagvleugelboot opgepikt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (16)
  • Rob.

    Iedereen weet dat het op het IJ heel druk kan zijn en men weet ook dat men stuurboordwal moet varen en haaks over moet steken. Dit gaat ook op voor het Noordzee-Kanaal, telkens als wij op hier varen kom je mensen tegen die in het midden willen varen, vrachte verkeer heeft hiervan last zo ook de snel boten Ijmuiden-Amsterdam, men begrijpt niet hoe snel deze boten bij je kunnen zijn.Ook lijkt mij dat het vrijgeven van het Marifoon certivicaat een goede zet zou kunnen zijn zodat iedereen vrij opgeroepen zou kunnen worden.

  • Scheeps elektriciën

    @ Hans,
    Dan zitten we in ieder geval op de zelfde lijn mister Hans!
    Reageer je ook zo geiriteerd op het water?!

  • eric

    het overzicht in een kleine boot is ook niet optimaal,en men is er vaak ook niet zo oplettend.mensen varen niet zo vaak,en doen dit voor de lol.
    strengere straffen zijn denk ik wel op zijn plaats zodat men het allemaal als verkeersdeelnemer wel serieus neemt. gelukkig zijn er geen slachtoffers gevallen!

    eric,denera

  • kuijten Nico

    eroepsvaart heeft niet altijd voorrang op recreatievaart, b.v. bij sluizen en bruggen heeft de recreant net zoveel recht op doorvaart als de beroepsvaart. Dus waterpolitie wel het reglement handhaven en niet klakloos wat schrijven. Wat de beroepsvaart betreft mogen ook wel rekening houden met de recreant, dus trossen vast en schroeven stil in de sluizen, zelf meegemaakt in hagestein en tiel( dirk sr) en (cotrans 10), nog bedankt.
    nico Kuijten sluismeester met pensioen.

  • Visser

    Wat doet een kleine sloep in de vaargeul? Het IJ is breed genoeg. Dagelijks vinden dit soort fratsen plaats waarbij al meer dan eens slachtoffers zijn gevallen.

  • C. Janszn.

    @ Rijsdijk

    En daarbij is het maar zeer de vraag of deze (vrij recente) voorrangsregel voor kleine schepen wel zo’n verbetering betekend voor de veiligheid van iedereen(groot én klein).
    Denk ook aan Gelderse IJssel en Maas(óók BPR wateren), gecombineerd met het gegeven dat er steeds vaker schepen van ook echt de daadwerkelijk maximale maat varen op deze rivieren.

    Daar zouden ze best nog wel eens een half uurtje over mogen praten, volgende week bij Kon.Schuttevaer. Voor zover ik begrepen heb zijn er ook veel (verenigingen van) kleine schepen lid van Kon.Sch.; dan kunnen ze dit dus lekker ‘intern’ bespreken.

  • C. Janszn.

    In Rotterdam is sinds november 1956(!) een werkend radarnet en een VTS verkeersbegeleiding systeem actief. Niet dat alles(en altijd) in Rotterdam goed gaat, maar ..

    De Radarketen en bijbehorende VTS(?) wordt op zijn vroegst eind 2011 verwacht voor het vaarwater buiten-IJ t/m IJmuiden-ankerplaats.

    ‘Wij Rijnmonders wensen de gemeentelijke Havendienst Amsterdam een *Prettige Wedstrijd* voor de komende maanden.’

  • Rijsdijk

    Geachte redactie,
    Weest u voorzichtig met het geven van richtlijnen over voorrangsregels. De formulering “Zo heeft de beroepsvaart altijd voorrang op de pleziervaart” suggereert alsof dat ALTIJD zo is. Dat is echter NIET het geval. Er zijn een aantal uitzonderingen o.a. wanneer een klein schip de stuurboordzijde van het vaarwater volgt. Maar voorrang afdwingen is voor een klein schip natuurlijk niet de handigste gedragslijn….
    Het is natuurlijk zo dat veel recreantievaart de mores op het water niet kent. Andersom kom ik ook genoeg beroepsschippers tegen die regeltjes op het water ook niet paraat hebben.
    Echter in de opleidingen Klein Vaarbewijs, Groot Vaarbewijs en de CWO-opleidingen wordt weinig aandacht besteed aan die andere grote groep vaarweggebruikers. Hier valt nog een wereld te winnen.

    Rijsdijk
    Docent
    Docent binnenvaartrt

  • hans

    fijn dat je de vorige reacties leest meneer de scheeps electricien!
    Dat had ik ongeveer 12 uur eerder ook al geschreven.

  • Scheeps elektriciën

    Beroepsvaart heeft niet voorrang op plezier vaart, maar klein wijkt voor groot (zoals o.a. in het BPR staat) er zijn natuurlijk ook uitzonderingen maar die terzijde.
    Gewoon even de praktijk, geeft beroepsvaart gewoon voorrang, dat voorkomt een hoop ellende en wij als pleziervaart hebben toch alle tijd.

  • Hagens

    Er is vanaf de noorderkolk Oranjesluis. (jachtenkolk of voor kleine vaartuigen) al een afgetonde geul, de schepen varen vanaf de sluis achter de rode ton voor het bunkerstation van Rheinplus de geul in, die plots ophoudt terwijl deze juist beter door zal kunnen gaan en een oversteek bij de ponten voor de schepen naar de stad waar ook een nevengeul zal kunnen komen.
    Voorts zal men de nevengeul door kunnen laten gaan tot het Noordzeekanaal, waarbij het duidelijk koet zijn dat het een nevengeul is en geen hoofdvaarwater, zodat men er geen rechten aan kan ontlenen.
    Voorts mag er naar mijn mening een mast op de schepen komen met een minimale hoogte vanaf de waterlijn vanaf 5 mtr. net als op de schepen tot 40 Mtr.
    En voor diegene die denken dat een vaarbewijs heilig is, kijk maar is in Duitsland waar je vaarscholen hebt daar zijn er ook bij die u niet voor de kop wil hebben, denk vooral aan de kanos waar kinderen in zitten zonder zwemvest.

  • ik

    Of een viaduct ofzo

  • konfjoest

    Het liefst iets met stoplichten of een rotonde

  • kees

    maak op het IJ ook zo’n vaargeul voor pleziervaart zoals in nijmegen. Dan blijft het gescheiden. Misschien dat de pleziervaart dan op een bepaalde plaats over kan steken. (noord/zuid).

  • hans

    Vertel mij eens in welk artikel de termen beroepsvaart en pleziervaart worden genoemd, in samenhang met voorrangs regels?
    Dat het in de praktijk wel zo verstandig is, is een andere zaak.
    Volgens mij word er enkel gesproken over “vaartuig”en “klein- vaartuig”.

  • Schuttevaer

    Voor met name grote schepen is het op het IJ bloed link met die personen die met kleine bootjes varen want elk jaar gaat wel een of meerdere keren fout hier in Amsterdam

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook