Sloep overvaren op IJ achter Amsterdam CS

Een sloep is zaterdagavond op het Afgesloten IJ in Amsterdam overvaren door een binnenvaartschip. De twee opvarenden raakten te water en zijn door de bemanning van een Connexxion-draagvleugelboot opgepikt.

De overvaring gebeurde om ongeveer 21.00 uur
aan de De Ruyterkade achter het Centraal Station van Amsterdam. Volgens de
verklaring van de binnenvaartschipper, een 49-jarige man uit het Duitse
Dorfprozelten kwam de sloep hem tegemoet vanuit de richting van de Oranjesluizen
(Amsterdam-Rijnkanaal). Het binnenvaartschip voer in tegengestelde richting en was
op weg naar een ligplaats bij de Oranjesluizen. De schipper
verwachtte de sloep bakboord aan bakboord te kunnen passeren, maar op zo’n
twintig meter van de kop van het binnenvaartschip stak de sloep onverwacht over.
Het binnenvaartschip, geladen met duizend ton sojaschroot, kon de sloep niet meer ontwijken en voer erover
heen.
De twee opvarenden van de sloep, een 38-jarige man en een 48-jarige vrouw uit Amsterdam, raakten bij de overvaring te
water. Zij zijn met lichte onderkoelingsverschijnselen overgebracht naar het
Onze Lieve Vrouwe Gasthuis in Amsterdam. Inmiddels hebben zij het ziekenhuis
weer verlaten.
De Waterpolitie heeft proces-verbaal
opgemaakt tegen de schipper van de sloep voor slecht
zeemanschap.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • Iedereen weet dat het op het IJ heel druk kan zijn en men weet ook dat men stuurboordwal moet varen en haaks over moet steken. Dit gaat ook op voor het Noordzee-Kanaal, telkens als wij op hier varen kom je mensen tegen die in het midden willen varen, vrachte verkeer heeft hiervan last zo ook de snel boten Ijmuiden-Amsterdam, men begrijpt niet hoe snel deze boten bij je kunnen zijn.Ook lijkt mij dat het vrijgeven van het Marifoon certivicaat een goede zet zou kunnen zijn zodat iedereen vrij opgeroepen zou kunnen worden.

    Geplaatst door: Rob. op
  • @ Hans,
    Dan zitten we in ieder geval op de zelfde lijn mister Hans!
    Reageer je ook zo geiriteerd op het water?!

    Geplaatst door: Scheeps elektriciën op
  • het overzicht in een kleine boot is ook niet optimaal,en men is er vaak ook niet zo oplettend.mensen varen niet zo vaak,en doen dit voor de lol.
    strengere straffen zijn denk ik wel op zijn plaats zodat men het allemaal als verkeersdeelnemer wel serieus neemt. gelukkig zijn er geen slachtoffers gevallen!

    eric,denera

    Geplaatst door: eric op
  • eroepsvaart heeft niet altijd voorrang op recreatievaart, b.v. bij sluizen en bruggen heeft de recreant net zoveel recht op doorvaart als de beroepsvaart. Dus waterpolitie wel het reglement handhaven en niet klakloos wat schrijven. Wat de beroepsvaart betreft mogen ook wel rekening houden met de recreant, dus trossen vast en schroeven stil in de sluizen, zelf meegemaakt in hagestein en tiel( dirk sr) en (cotrans 10), nog bedankt.
    nico Kuijten sluismeester met pensioen.

    Geplaatst door: kuijten Nico op
  • Wat doet een kleine sloep in de vaargeul? Het IJ is breed genoeg. Dagelijks vinden dit soort fratsen plaats waarbij al meer dan eens slachtoffers zijn gevallen.

    Geplaatst door: Visser op
  • @ Rijsdijk

    En daarbij is het maar zeer de vraag of deze (vrij recente) voorrangsregel voor kleine schepen wel zo’n verbetering betekend voor de veiligheid van iedereen(groot én klein).
    Denk ook aan Gelderse IJssel en Maas(óók BPR wateren), gecombineerd met het gegeven dat er steeds vaker schepen van ook echt de daadwerkelijk maximale maat varen op deze rivieren.

    Daar zouden ze best nog wel eens een half uurtje over mogen praten, volgende week bij Kon.Schuttevaer. Voor zover ik begrepen heb zijn er ook veel (verenigingen van) kleine schepen lid van Kon.Sch.; dan kunnen ze dit dus lekker ‘intern’ bespreken.

    Geplaatst door: C. Janszn. op
  • In Rotterdam is sinds november 1956(!) een werkend radarnet en een VTS verkeersbegeleiding systeem actief. Niet dat alles(en altijd) in Rotterdam goed gaat, maar ..

    De Radarketen en bijbehorende VTS(?) wordt op zijn vroegst eind 2011 verwacht voor het vaarwater buiten-IJ t/m IJmuiden-ankerplaats.

    ‘Wij Rijnmonders wensen de gemeentelijke Havendienst Amsterdam een *Prettige Wedstrijd* voor de komende maanden.’

    Geplaatst door: C. Janszn. op
  • Geachte redactie,
    Weest u voorzichtig met het geven van richtlijnen over voorrangsregels. De formulering “Zo heeft de beroepsvaart altijd voorrang op de pleziervaart” suggereert alsof dat ALTIJD zo is. Dat is echter NIET het geval. Er zijn een aantal uitzonderingen o.a. wanneer een klein schip de stuurboordzijde van het vaarwater volgt. Maar voorrang afdwingen is voor een klein schip natuurlijk niet de handigste gedragslijn….
    Het is natuurlijk zo dat veel recreantievaart de mores op het water niet kent. Andersom kom ik ook genoeg beroepsschippers tegen die regeltjes op het water ook niet paraat hebben.
    Echter in de opleidingen Klein Vaarbewijs, Groot Vaarbewijs en de CWO-opleidingen wordt weinig aandacht besteed aan die andere grote groep vaarweggebruikers. Hier valt nog een wereld te winnen.

    Rijsdijk
    Docent
    Docent binnenvaartrt

    Geplaatst door: Rijsdijk op
  • fijn dat je de vorige reacties leest meneer de scheeps electricien!
    Dat had ik ongeveer 12 uur eerder ook al geschreven.

    Geplaatst door: hans op
  • Beroepsvaart heeft niet voorrang op plezier vaart, maar klein wijkt voor groot (zoals o.a. in het BPR staat) er zijn natuurlijk ook uitzonderingen maar die terzijde.
    Gewoon even de praktijk, geeft beroepsvaart gewoon voorrang, dat voorkomt een hoop ellende en wij als pleziervaart hebben toch alle tijd.

    Geplaatst door: Scheeps elektriciën op
  • Er is vanaf de noorderkolk Oranjesluis. (jachtenkolk of voor kleine vaartuigen) al een afgetonde geul, de schepen varen vanaf de sluis achter de rode ton voor het bunkerstation van Rheinplus de geul in, die plots ophoudt terwijl deze juist beter door zal kunnen gaan en een oversteek bij de ponten voor de schepen naar de stad waar ook een nevengeul zal kunnen komen.
    Voorts zal men de nevengeul door kunnen laten gaan tot het Noordzeekanaal, waarbij het duidelijk koet zijn dat het een nevengeul is en geen hoofdvaarwater, zodat men er geen rechten aan kan ontlenen.
    Voorts mag er naar mijn mening een mast op de schepen komen met een minimale hoogte vanaf de waterlijn vanaf 5 mtr. net als op de schepen tot 40 Mtr.
    En voor diegene die denken dat een vaarbewijs heilig is, kijk maar is in Duitsland waar je vaarscholen hebt daar zijn er ook bij die u niet voor de kop wil hebben, denk vooral aan de kanos waar kinderen in zitten zonder zwemvest.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Of een viaduct ofzo

    Geplaatst door: ik op
  • Het liefst iets met stoplichten of een rotonde

    Geplaatst door: konfjoest op
  • maak op het IJ ook zo’n vaargeul voor pleziervaart zoals in nijmegen. Dan blijft het gescheiden. Misschien dat de pleziervaart dan op een bepaalde plaats over kan steken. (noord/zuid).

    Geplaatst door: kees op
  • Vertel mij eens in welk artikel de termen beroepsvaart en pleziervaart worden genoemd, in samenhang met voorrangs regels?
    Dat het in de praktijk wel zo verstandig is, is een andere zaak.
    Volgens mij word er enkel gesproken over “vaartuig”en “klein- vaartuig”.

    Geplaatst door: hans op
  • Voor met name grote schepen is het op het IJ bloed link met die personen die met kleine bootjes varen want elk jaar gaat wel een of meerdere keren fout hier in Amsterdam

    Geplaatst door: Schuttevaer op

Reageer

Sloep overvaren op IJ achter Amsterdam CS | Schuttevaer.nl

Sloep overvaren op IJ achter Amsterdam CS

Een sloep is zaterdagavond op het Afgesloten IJ in Amsterdam overvaren door een binnenvaartschip. De twee opvarenden raakten te water en zijn door de bemanning van een Connexxion-draagvleugelboot opgepikt.

De overvaring gebeurde om ongeveer 21.00 uur
aan de De Ruyterkade achter het Centraal Station van Amsterdam. Volgens de
verklaring van de binnenvaartschipper, een 49-jarige man uit het Duitse
Dorfprozelten kwam de sloep hem tegemoet vanuit de richting van de Oranjesluizen
(Amsterdam-Rijnkanaal). Het binnenvaartschip voer in tegengestelde richting en was
op weg naar een ligplaats bij de Oranjesluizen. De schipper
verwachtte de sloep bakboord aan bakboord te kunnen passeren, maar op zo’n
twintig meter van de kop van het binnenvaartschip stak de sloep onverwacht over.
Het binnenvaartschip, geladen met duizend ton sojaschroot, kon de sloep niet meer ontwijken en voer erover
heen.
De twee opvarenden van de sloep, een 38-jarige man en een 48-jarige vrouw uit Amsterdam, raakten bij de overvaring te
water. Zij zijn met lichte onderkoelingsverschijnselen overgebracht naar het
Onze Lieve Vrouwe Gasthuis in Amsterdam. Inmiddels hebben zij het ziekenhuis
weer verlaten.
De Waterpolitie heeft proces-verbaal
opgemaakt tegen de schipper van de sloep voor slecht
zeemanschap.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • Iedereen weet dat het op het IJ heel druk kan zijn en men weet ook dat men stuurboordwal moet varen en haaks over moet steken. Dit gaat ook op voor het Noordzee-Kanaal, telkens als wij op hier varen kom je mensen tegen die in het midden willen varen, vrachte verkeer heeft hiervan last zo ook de snel boten Ijmuiden-Amsterdam, men begrijpt niet hoe snel deze boten bij je kunnen zijn.Ook lijkt mij dat het vrijgeven van het Marifoon certivicaat een goede zet zou kunnen zijn zodat iedereen vrij opgeroepen zou kunnen worden.

    Geplaatst door: Rob. op
  • @ Hans,
    Dan zitten we in ieder geval op de zelfde lijn mister Hans!
    Reageer je ook zo geiriteerd op het water?!

    Geplaatst door: Scheeps elektriciën op
  • het overzicht in een kleine boot is ook niet optimaal,en men is er vaak ook niet zo oplettend.mensen varen niet zo vaak,en doen dit voor de lol.
    strengere straffen zijn denk ik wel op zijn plaats zodat men het allemaal als verkeersdeelnemer wel serieus neemt. gelukkig zijn er geen slachtoffers gevallen!

    eric,denera

    Geplaatst door: eric op
  • eroepsvaart heeft niet altijd voorrang op recreatievaart, b.v. bij sluizen en bruggen heeft de recreant net zoveel recht op doorvaart als de beroepsvaart. Dus waterpolitie wel het reglement handhaven en niet klakloos wat schrijven. Wat de beroepsvaart betreft mogen ook wel rekening houden met de recreant, dus trossen vast en schroeven stil in de sluizen, zelf meegemaakt in hagestein en tiel( dirk sr) en (cotrans 10), nog bedankt.
    nico Kuijten sluismeester met pensioen.

    Geplaatst door: kuijten Nico op
  • Wat doet een kleine sloep in de vaargeul? Het IJ is breed genoeg. Dagelijks vinden dit soort fratsen plaats waarbij al meer dan eens slachtoffers zijn gevallen.

    Geplaatst door: Visser op
  • @ Rijsdijk

    En daarbij is het maar zeer de vraag of deze (vrij recente) voorrangsregel voor kleine schepen wel zo’n verbetering betekend voor de veiligheid van iedereen(groot én klein).
    Denk ook aan Gelderse IJssel en Maas(óók BPR wateren), gecombineerd met het gegeven dat er steeds vaker schepen van ook echt de daadwerkelijk maximale maat varen op deze rivieren.

    Daar zouden ze best nog wel eens een half uurtje over mogen praten, volgende week bij Kon.Schuttevaer. Voor zover ik begrepen heb zijn er ook veel (verenigingen van) kleine schepen lid van Kon.Sch.; dan kunnen ze dit dus lekker ‘intern’ bespreken.

    Geplaatst door: C. Janszn. op
  • In Rotterdam is sinds november 1956(!) een werkend radarnet en een VTS verkeersbegeleiding systeem actief. Niet dat alles(en altijd) in Rotterdam goed gaat, maar ..

    De Radarketen en bijbehorende VTS(?) wordt op zijn vroegst eind 2011 verwacht voor het vaarwater buiten-IJ t/m IJmuiden-ankerplaats.

    ‘Wij Rijnmonders wensen de gemeentelijke Havendienst Amsterdam een *Prettige Wedstrijd* voor de komende maanden.’

    Geplaatst door: C. Janszn. op
  • Geachte redactie,
    Weest u voorzichtig met het geven van richtlijnen over voorrangsregels. De formulering “Zo heeft de beroepsvaart altijd voorrang op de pleziervaart” suggereert alsof dat ALTIJD zo is. Dat is echter NIET het geval. Er zijn een aantal uitzonderingen o.a. wanneer een klein schip de stuurboordzijde van het vaarwater volgt. Maar voorrang afdwingen is voor een klein schip natuurlijk niet de handigste gedragslijn….
    Het is natuurlijk zo dat veel recreantievaart de mores op het water niet kent. Andersom kom ik ook genoeg beroepsschippers tegen die regeltjes op het water ook niet paraat hebben.
    Echter in de opleidingen Klein Vaarbewijs, Groot Vaarbewijs en de CWO-opleidingen wordt weinig aandacht besteed aan die andere grote groep vaarweggebruikers. Hier valt nog een wereld te winnen.

    Rijsdijk
    Docent
    Docent binnenvaartrt

    Geplaatst door: Rijsdijk op
  • fijn dat je de vorige reacties leest meneer de scheeps electricien!
    Dat had ik ongeveer 12 uur eerder ook al geschreven.

    Geplaatst door: hans op
  • Beroepsvaart heeft niet voorrang op plezier vaart, maar klein wijkt voor groot (zoals o.a. in het BPR staat) er zijn natuurlijk ook uitzonderingen maar die terzijde.
    Gewoon even de praktijk, geeft beroepsvaart gewoon voorrang, dat voorkomt een hoop ellende en wij als pleziervaart hebben toch alle tijd.

    Geplaatst door: Scheeps elektriciën op
  • Er is vanaf de noorderkolk Oranjesluis. (jachtenkolk of voor kleine vaartuigen) al een afgetonde geul, de schepen varen vanaf de sluis achter de rode ton voor het bunkerstation van Rheinplus de geul in, die plots ophoudt terwijl deze juist beter door zal kunnen gaan en een oversteek bij de ponten voor de schepen naar de stad waar ook een nevengeul zal kunnen komen.
    Voorts zal men de nevengeul door kunnen laten gaan tot het Noordzeekanaal, waarbij het duidelijk koet zijn dat het een nevengeul is en geen hoofdvaarwater, zodat men er geen rechten aan kan ontlenen.
    Voorts mag er naar mijn mening een mast op de schepen komen met een minimale hoogte vanaf de waterlijn vanaf 5 mtr. net als op de schepen tot 40 Mtr.
    En voor diegene die denken dat een vaarbewijs heilig is, kijk maar is in Duitsland waar je vaarscholen hebt daar zijn er ook bij die u niet voor de kop wil hebben, denk vooral aan de kanos waar kinderen in zitten zonder zwemvest.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Of een viaduct ofzo

    Geplaatst door: ik op
  • Het liefst iets met stoplichten of een rotonde

    Geplaatst door: konfjoest op
  • maak op het IJ ook zo’n vaargeul voor pleziervaart zoals in nijmegen. Dan blijft het gescheiden. Misschien dat de pleziervaart dan op een bepaalde plaats over kan steken. (noord/zuid).

    Geplaatst door: kees op
  • Vertel mij eens in welk artikel de termen beroepsvaart en pleziervaart worden genoemd, in samenhang met voorrangs regels?
    Dat het in de praktijk wel zo verstandig is, is een andere zaak.
    Volgens mij word er enkel gesproken over “vaartuig”en “klein- vaartuig”.

    Geplaatst door: hans op
  • Voor met name grote schepen is het op het IJ bloed link met die personen die met kleine bootjes varen want elk jaar gaat wel een of meerdere keren fout hier in Amsterdam

    Geplaatst door: Schuttevaer op

Reageer