Kopje koffie komt jachtschipper duur te staan

Een zeiljacht en een binnenvaartschip zijn zondagochtend op het IJsselmeer frontaal met elkaar in aanvaring gekomen.

Tegen beide schippers werd proces-verbaal opgemaakt omdat ze niet goed zouden hebben opgelet. Het zeiljacht kwam vanaf het Ketelmeer en voer net boven de elektriciteitscentrale van Lelystad frontaal tegen het met zand geladen binnenvaartschip.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • het is weer het bekende gesteggel tussen plezier en binnenvaart,bij beiden zitten goede en minder goede schippers,dat heeft niets met vaarbewijs te maken,ik ken mensen die barsten van de diploma;s maar geen gevoel hebben voor het varen,dan leer je het nooit

    Geplaatst door: Harry Wijchers op
  • Na zeven jaar (zeil-)charteren op het IJsselmeer en daarna nog twee jaar in de binnenvaart lees ik dit bericht met gemengde gevoelens. In m’n chartertijd heb ik twee keer een aanvaring met een jacht gehad. De eerste keer draaide het jacht (na heeeel lang toeteren) in de wind, maar liet hij ‘m te vroeg volvallen. Dwars voor de kop op twintig meter en niks meer aan te doen. De tweede keer een lemmeraak die niet achteromkeek en spontaan overstag ging vlak voor de kop. Het aantal near misses is niet te tellen. Gebrek aan uitkijk icm onervaren/onvoorzichtig is vaak de oorzaak. In dit geval wederom. Beiden zijn m.i. even schuldig aan het ongeval, al moet ik nageven dat blazen voor jachtjes op het ijsselmeer bijna een extra luchtfles in je mk noodzakelijk maakt.
    Hoe dan ook moet zowel in de recreatie als in de beroepsvaart meer belang gehecht worden aan een goede uitkijk en inzicht in het vaargedrag van elkaar. Hoe vervelend ook, in geval van twijfel blazen en (waar mogelijk) wijken.

    Geplaatst door: Gerrit op
  • Is wel grappig. Dus beroepsvaarders die met pensioen nog een beetje recreatievaren, kunnen plots niet meer varen dan? straf Verder hou ik niet zo van veralgemeningen, beroepsvaart knalt ook genoeg op elkaar. En dan gaat het ook van “leer toch varen man”!

    Geplaatst door: joeri op
  • hallo, als je hem pas op 100 meter ziet wat heb je dan de 900 meter ervoor gedaan.
    Bij dreigend gevaar blazen of een roepie doen, dek je je zelf in en de ander weet wat je wil.

    Geplaatst door: Alex op
  • Ach ik kwam woensdag een 55 mtr, (alleenvaarder wel legaal hoor) tegen, die zover naar de verkeerde wal overliep, dat hij een jachtje buiten de vaargeul “duwde”.
    Hij reageerde na herhaaldelijk oproepen met “ik hoorde een geluid beneden”, toen ik hem passeerde zat hij aan een lekker kopje soep o.i.d., met andere woorden hij hoorde de magnetron-bel rinkelen.(had ook net als de jachten schipper een kopje kofie kunnen zijn.).
    Conclusie: iedereen, plezier en beroeps, maakt (onverantwoorde) fouten.

    Geplaatst door: andre op
  • mischien een lesje kennis vaar water?? of toch maar een dag organizeren voor recreanten die een dag je mee varen op de beroeps vaart??

    Geplaatst door: remco op
  • Met veel belangstelling alle reacties gelezen op dit stukje. Wat me dan altijd opvalt is dat de “beroepsschipper”zichzelf altijd professioneel vindt en de recreant een amateur. Maar bij een kop op kop aanvaring lijkt mij er aan beide zijden redelijk onprofessioneel gehandeld te zijn. Gelukkig lees ik ook goede reacties zoals het geven van een aandachtsein, zoals tv kijken. Ik denk dat er meer beroepsschippers tv zitten te kijken tijdens het varen dan recreanten doen. En als je dan zo professioneel bent, gedraag je dan ook zo en hou rekening met de ander. Net als op de weg is voorrang iets wat je krijgt maar niet hebt. Jammer dat je als reactie ook moet lezen van een beroepsschipper dat je nooit moet verklaren dat je fout zit (Joop) nee dat is “echt” professioneel. Dit wordt nog beaamd door collega Ed – (staat beter in het proces-verbaal) Nee nu begrijp ik wat er met een professionele beroepsschipper bedoeld wordt. Volgens mij is professioneel om je fouten te erkennen. Het zou wat mij betreft wel eens aardig zijn te weten welke onprofessionele fouten er door beroepsschippers gemaakt zijn bij aanvaringen tussen beroepsvaart onderling. Ik wens een ieder een veilig vaarseizoen
    Groeten
    Dirk

    Geplaatst door: Dirk op
  • Niet zo verwonderlijk dat de aanvaring had plaatsgevonden. Veel jachten dienen bij hun klein vaarbewijs (kan een klein kind nog halen) praktijkexamen doen. Daarnaast verzekeringspremie voor jachten fors verhogen. Hierdoor zal het vaargedrag van de watersporters positief worden beïnvloed. Misschien ook een max. vaartijd (middels registratie) voor jachtschippers invoeren.

    Geplaatst door: Gerard op
  • Het is en blijft een feit dat (huur)recreanten, als ze op vakantie zijn, denken dat ze alles bezitten, dus ook het vaarwater. Als ik met m’n jachtje op de Brekken bij Lemmer vaar moet ik vanwege m’n diepgang wel in het PM kanaal zeilen, maar dan altijd in de boeienlijn. Je ziet daar toch nog heel veel zeiljachten buiten de beboeiing varen, maar kom je een cruiser tegen dan valt gelijk op dat ze met hun 70/80 cm diepgang allemaal tussen de tonnetjes varen.
    2 voorbeelden zijn, die idioot die vorig jaar zomer dat binnenvaartschip hinderde op het PM kanaal (heeft de schuutevaer nog gehaald) en heb zelf een keer meegemaakt dat bij sluis Amerongen een stelletje vakantie gangers midden in het toeleidings kanaal lag te drijven en na het blazen je een minachtende blik terug krijgt op een manier van, ga zelf maar aan de kant met je coastertje.
    Zoals Maarten al zegt, er moeten eerst doden vallen voor er eens iets verandert.

    Geplaatst door: Martijn op
  • Zowel in de opleiding Groot Vaarbewijs als in de opleidingen van de Stichting Commissie Watersportopleidingen (CWO) ontbreekt iets. En dat is het kennismaken met die andere grote groep vaarweggebruikers. In de opleiding Groot Vaarbewijs wordt het woord jacht of recreant nog niet genoemd bij wijze van spreken.
    Andersom geldt dat ook. De CWO opleidingen zijn wel heel praktisch gericht. Dat is een grote plus ten opzichte van het Klein Vaarbewijs dat je bij wijze van spreken kunt halen zonder dat je ooit een schip hebt gezien. Maar ook de CWO-opleiding vertelt weinig over de binnenvaart.
    Hier is nog een wereld te winnen.

    Geplaatst door: Rijsdijk op
  • En de vrouw die een boek aan het lezen was!?Zal zei niets gezien of gehoord hebben??
    Lijkt mij stug.

    Je kan als beroepsvaart alles uit de kast trekken wat goed zeemansschap zou mogen heten, pleziervaart blijft te weinig rekening houden met:
    Snelheid,
    afmetingen schip,
    manouvreer eigenschappen,
    dode hoek en plaats in het vaarwater.

    Laat ze maar eens wat meer meevaren met de beroepsvaart, dan is het meestal toch van “ooh dat is toch groter dan ik dacht”

    KSO.

    Geplaatst door: KSO op
  • wat een gelul .als je hem bij hondert meter pas ziet .nou dan heb je gedronken of tv zitten kijken

    Geplaatst door: wim op
  • Blazen jongens, blazen. Het kan van levensbelang zijn. Vooral als je regelmatig met een binnenvaartschip tijdens het hoogseizoen op het IJsselmeer of Markermeer vaart.

    Geplaatst door: Marieke op
  • Maar denken dat hij overstag gaat terwijl er geen zeil op staat, klinkt ook niet erg professioneel

    Geplaatst door: f.w. op
  • Er vaart op het ijsselmeer wel vaker een zeiljacht op je af wanneer deze aan het laveren is en dan 50 meter voor ze bij een opstakel zijn gooien ze hem door de wind,eigenlijk heel normaal maar ja als er niemand aan het roer staat gaat zoiets natuurlijk niet gebeuren?
    Dat dee schipper dan ook zo laat reageerd verwonderd mij dan ook niet.

    Geplaatst door: een binnenvaart en zeilschipper op
  • Helemaal met joop eens, we weten allemaal dat het geladen zandschip geen kans had om ook maar wat te doen.
    Nooit zeggen dat je niks gedaan hebt, maakt je zaak zwak.
    Er is van alles te verzinnen, staat beter in het proces verbaal.

    Geplaatst door: Ed op
  • Rond Koninginnedag zijn wij ook weer eens in het Friesland en op het IJsselmeer geweest. Twee keer bijna een aanvaring gehad met recreanten. De eerste keer met een klein zeilbootje, die jongens hadden het niet eens door, totdat ik de hoorn gebruikte, maar toen startte de buitenboordmotor niet gelijk, trillende knieen maar zij lachtten maar een beetje dom. De tweede was een jacht met opschrift Yachtcharter… Na 5min blazen, ging het roer dwars en werd er verontschuldigend gezwaaid.
    Ik ben bang dat er eerst weer doden moeten vallen….

    Geplaatst door: Maarten op
  • volgens mij verklaar je nooit hoe fout je ook zit, dat je er maar niks aangedaan heb en het allemaal maar het hebt laten gebeuren. dus dit is weer eens een slecht bericht terwijl we allemaal weten dat die tuppeweare doos verkeerd zat. (door niet aan het roer te staan)

    Geplaatst door: joop op

Reageer

Kopje koffie komt jachtschipper duur te staan | Schuttevaer.nl

Kopje koffie komt jachtschipper duur te staan

Een zeiljacht en een binnenvaartschip zijn zondagochtend op het IJsselmeer frontaal met elkaar in aanvaring gekomen.

Tegen beide schippers werd proces-verbaal opgemaakt omdat ze niet goed zouden hebben opgelet. Het zeiljacht kwam vanaf het Ketelmeer en voer net boven de elektriciteitscentrale van Lelystad frontaal tegen het met zand geladen binnenvaartschip.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • het is weer het bekende gesteggel tussen plezier en binnenvaart,bij beiden zitten goede en minder goede schippers,dat heeft niets met vaarbewijs te maken,ik ken mensen die barsten van de diploma;s maar geen gevoel hebben voor het varen,dan leer je het nooit

    Geplaatst door: Harry Wijchers op
  • Na zeven jaar (zeil-)charteren op het IJsselmeer en daarna nog twee jaar in de binnenvaart lees ik dit bericht met gemengde gevoelens. In m’n chartertijd heb ik twee keer een aanvaring met een jacht gehad. De eerste keer draaide het jacht (na heeeel lang toeteren) in de wind, maar liet hij ‘m te vroeg volvallen. Dwars voor de kop op twintig meter en niks meer aan te doen. De tweede keer een lemmeraak die niet achteromkeek en spontaan overstag ging vlak voor de kop. Het aantal near misses is niet te tellen. Gebrek aan uitkijk icm onervaren/onvoorzichtig is vaak de oorzaak. In dit geval wederom. Beiden zijn m.i. even schuldig aan het ongeval, al moet ik nageven dat blazen voor jachtjes op het ijsselmeer bijna een extra luchtfles in je mk noodzakelijk maakt.
    Hoe dan ook moet zowel in de recreatie als in de beroepsvaart meer belang gehecht worden aan een goede uitkijk en inzicht in het vaargedrag van elkaar. Hoe vervelend ook, in geval van twijfel blazen en (waar mogelijk) wijken.

    Geplaatst door: Gerrit op
  • Is wel grappig. Dus beroepsvaarders die met pensioen nog een beetje recreatievaren, kunnen plots niet meer varen dan? straf Verder hou ik niet zo van veralgemeningen, beroepsvaart knalt ook genoeg op elkaar. En dan gaat het ook van “leer toch varen man”!

    Geplaatst door: joeri op
  • hallo, als je hem pas op 100 meter ziet wat heb je dan de 900 meter ervoor gedaan.
    Bij dreigend gevaar blazen of een roepie doen, dek je je zelf in en de ander weet wat je wil.

    Geplaatst door: Alex op
  • Ach ik kwam woensdag een 55 mtr, (alleenvaarder wel legaal hoor) tegen, die zover naar de verkeerde wal overliep, dat hij een jachtje buiten de vaargeul “duwde”.
    Hij reageerde na herhaaldelijk oproepen met “ik hoorde een geluid beneden”, toen ik hem passeerde zat hij aan een lekker kopje soep o.i.d., met andere woorden hij hoorde de magnetron-bel rinkelen.(had ook net als de jachten schipper een kopje kofie kunnen zijn.).
    Conclusie: iedereen, plezier en beroeps, maakt (onverantwoorde) fouten.

    Geplaatst door: andre op
  • mischien een lesje kennis vaar water?? of toch maar een dag organizeren voor recreanten die een dag je mee varen op de beroeps vaart??

    Geplaatst door: remco op
  • Met veel belangstelling alle reacties gelezen op dit stukje. Wat me dan altijd opvalt is dat de “beroepsschipper”zichzelf altijd professioneel vindt en de recreant een amateur. Maar bij een kop op kop aanvaring lijkt mij er aan beide zijden redelijk onprofessioneel gehandeld te zijn. Gelukkig lees ik ook goede reacties zoals het geven van een aandachtsein, zoals tv kijken. Ik denk dat er meer beroepsschippers tv zitten te kijken tijdens het varen dan recreanten doen. En als je dan zo professioneel bent, gedraag je dan ook zo en hou rekening met de ander. Net als op de weg is voorrang iets wat je krijgt maar niet hebt. Jammer dat je als reactie ook moet lezen van een beroepsschipper dat je nooit moet verklaren dat je fout zit (Joop) nee dat is “echt” professioneel. Dit wordt nog beaamd door collega Ed – (staat beter in het proces-verbaal) Nee nu begrijp ik wat er met een professionele beroepsschipper bedoeld wordt. Volgens mij is professioneel om je fouten te erkennen. Het zou wat mij betreft wel eens aardig zijn te weten welke onprofessionele fouten er door beroepsschippers gemaakt zijn bij aanvaringen tussen beroepsvaart onderling. Ik wens een ieder een veilig vaarseizoen
    Groeten
    Dirk

    Geplaatst door: Dirk op
  • Niet zo verwonderlijk dat de aanvaring had plaatsgevonden. Veel jachten dienen bij hun klein vaarbewijs (kan een klein kind nog halen) praktijkexamen doen. Daarnaast verzekeringspremie voor jachten fors verhogen. Hierdoor zal het vaargedrag van de watersporters positief worden beïnvloed. Misschien ook een max. vaartijd (middels registratie) voor jachtschippers invoeren.

    Geplaatst door: Gerard op
  • Het is en blijft een feit dat (huur)recreanten, als ze op vakantie zijn, denken dat ze alles bezitten, dus ook het vaarwater. Als ik met m’n jachtje op de Brekken bij Lemmer vaar moet ik vanwege m’n diepgang wel in het PM kanaal zeilen, maar dan altijd in de boeienlijn. Je ziet daar toch nog heel veel zeiljachten buiten de beboeiing varen, maar kom je een cruiser tegen dan valt gelijk op dat ze met hun 70/80 cm diepgang allemaal tussen de tonnetjes varen.
    2 voorbeelden zijn, die idioot die vorig jaar zomer dat binnenvaartschip hinderde op het PM kanaal (heeft de schuutevaer nog gehaald) en heb zelf een keer meegemaakt dat bij sluis Amerongen een stelletje vakantie gangers midden in het toeleidings kanaal lag te drijven en na het blazen je een minachtende blik terug krijgt op een manier van, ga zelf maar aan de kant met je coastertje.
    Zoals Maarten al zegt, er moeten eerst doden vallen voor er eens iets verandert.

    Geplaatst door: Martijn op
  • Zowel in de opleiding Groot Vaarbewijs als in de opleidingen van de Stichting Commissie Watersportopleidingen (CWO) ontbreekt iets. En dat is het kennismaken met die andere grote groep vaarweggebruikers. In de opleiding Groot Vaarbewijs wordt het woord jacht of recreant nog niet genoemd bij wijze van spreken.
    Andersom geldt dat ook. De CWO opleidingen zijn wel heel praktisch gericht. Dat is een grote plus ten opzichte van het Klein Vaarbewijs dat je bij wijze van spreken kunt halen zonder dat je ooit een schip hebt gezien. Maar ook de CWO-opleiding vertelt weinig over de binnenvaart.
    Hier is nog een wereld te winnen.

    Geplaatst door: Rijsdijk op
  • En de vrouw die een boek aan het lezen was!?Zal zei niets gezien of gehoord hebben??
    Lijkt mij stug.

    Je kan als beroepsvaart alles uit de kast trekken wat goed zeemansschap zou mogen heten, pleziervaart blijft te weinig rekening houden met:
    Snelheid,
    afmetingen schip,
    manouvreer eigenschappen,
    dode hoek en plaats in het vaarwater.

    Laat ze maar eens wat meer meevaren met de beroepsvaart, dan is het meestal toch van “ooh dat is toch groter dan ik dacht”

    KSO.

    Geplaatst door: KSO op
  • wat een gelul .als je hem bij hondert meter pas ziet .nou dan heb je gedronken of tv zitten kijken

    Geplaatst door: wim op
  • Blazen jongens, blazen. Het kan van levensbelang zijn. Vooral als je regelmatig met een binnenvaartschip tijdens het hoogseizoen op het IJsselmeer of Markermeer vaart.

    Geplaatst door: Marieke op
  • Maar denken dat hij overstag gaat terwijl er geen zeil op staat, klinkt ook niet erg professioneel

    Geplaatst door: f.w. op
  • Er vaart op het ijsselmeer wel vaker een zeiljacht op je af wanneer deze aan het laveren is en dan 50 meter voor ze bij een opstakel zijn gooien ze hem door de wind,eigenlijk heel normaal maar ja als er niemand aan het roer staat gaat zoiets natuurlijk niet gebeuren?
    Dat dee schipper dan ook zo laat reageerd verwonderd mij dan ook niet.

    Geplaatst door: een binnenvaart en zeilschipper op
  • Helemaal met joop eens, we weten allemaal dat het geladen zandschip geen kans had om ook maar wat te doen.
    Nooit zeggen dat je niks gedaan hebt, maakt je zaak zwak.
    Er is van alles te verzinnen, staat beter in het proces verbaal.

    Geplaatst door: Ed op
  • Rond Koninginnedag zijn wij ook weer eens in het Friesland en op het IJsselmeer geweest. Twee keer bijna een aanvaring gehad met recreanten. De eerste keer met een klein zeilbootje, die jongens hadden het niet eens door, totdat ik de hoorn gebruikte, maar toen startte de buitenboordmotor niet gelijk, trillende knieen maar zij lachtten maar een beetje dom. De tweede was een jacht met opschrift Yachtcharter… Na 5min blazen, ging het roer dwars en werd er verontschuldigend gezwaaid.
    Ik ben bang dat er eerst weer doden moeten vallen….

    Geplaatst door: Maarten op
  • volgens mij verklaar je nooit hoe fout je ook zit, dat je er maar niks aangedaan heb en het allemaal maar het hebt laten gebeuren. dus dit is weer eens een slecht bericht terwijl we allemaal weten dat die tuppeweare doos verkeerd zat. (door niet aan het roer te staan)

    Geplaatst door: joop op

Reageer