Redders houden Marpa boven water

In een grootscheepse reddingoperatie hebben reddingboten van de KNRM en schepen van Rijkswaterstaat het 80 meter lange binnenvaartschip Marpa maandagavond boven water weten te houden.

Berging Marpa

Maandagavond 3 mei werd
KNRM-reddingstation Marken even voor half elf gealarmeerd voor het
binnenvaartschip Marpa, dat op twee mijl van de haven van Lelystad water zou
maken. Omdat het om een groot schip van wel 80 meter ging, werd om kwart voor
elf ook de hulp van de reddingboten van KNRM-reddingstation Enkhuizen en reddingstation
Zeevang te Warder ingeroepen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Was deze Marpa ook al eens in de haven van Lobith gezonken eind 2009?

    Geplaatst door: Johan op
  • Eigenlijk zat ik te twijfelen of ik mij in deze grote kinder praat. Als ik deze reacties lees denk ik bij mij zelf wat een zielig hoopje grote kinderen. Waar gaat dit over? Gaat het over de zo behulpzame KNRM of over een schip wat dreigd te zinken. Een collega die dreigt zijn hele hebben en houwen te verliezen. Met zeer grote dank voor de KNRM heeft deze schipper een groot deel van zijn bezittingen kunnen redden. Een grote pluim voor de reddingsmaatschappij. Diep van binnen denk ik ik hoop dat deze mensen de KNRM ook nog eens nodig hebben. Deze vrijwilligers die hun leven belangeloos op het spel zetten om u en uw bezittingen te reddden. Dus inderdaad ga naar de site van de KNRM meld je aan als donateur en betaal een reeel bedrag om daarvoor materiaal te kunnen kopen waar zij u mogelijk mee kunnen redden.
    Ik moest dit gewoon even kwijt want wat hier onder staat is werk van een stel grote kinderen.
    Ik wens de familie van het ms Marpa heel veel sterkte bij het afwikkelen van de komende kosten in deze toch al zeer zware tijd.

    Geplaatst door: schipperinnetje op
  • @Erik, Hans en Baggerboer,

    De reactie is cynisch bedoeld, ten eerste omdat de redactie van Schuttevaer een stukje fondswerving klakkeloos overneemt en niet eens de moeite neemt om aanvullende informatie toe te voegen. Kennelijk heeft dat geen nieuwswaarde want nog steeds heeft de redactie geen enkele verduidelijking gebracht. Zodoende lijkt het mij meer een advertorial. Ten tweede zie ik de KNRM als een dure hobby club die oude weduwen geld aftroggelen om hun vrijtijdsbesteding te financieren. Kennelijk heeft men zelfs pers officieren in dienst die van elke inzet iets spectaculair maken wat zo in een jongensboek kan. Ik heb zelfs gehoord dat ze het aantal geredden manipuleren; een passagiersschip waar de schipper een hartaanval krijgt, mag een toegesnelde sleepboot de patient naar de wal brengen en de KNRM red de 80 passagiers door een opstapper het passagiersschip naar de kant te varen. Waarschijnlijk zal de bemanning van de Marpa ook de boeken in gaan als geredde drenkelingen.
    Stel je voor dat op het land alle ongevallen door vrijwilligers aangepakt moest worden, waarom kan dat niet op het (binnen)water?

    Marpa nognaals veel sterkte en denk maar zo als er wat mis gaat verwijt men direct slecht zeemanschap zonder alle feiten te weten. Je zou kunnen zeggen dat de beste stuurlui op internet zitten. Geloof me de schippers die geen foutjes maken bestaan echt, ik kom ze dagelijks tegen en altijd ligt het aan een ander dat het niet goed is gegaan.

    ps: jammer dat dit bericht niet meer direct te vinden is op de site.

    Geplaatst door: Pietje Weetalles op
  • Geachtte Baggerboer,

    Ik schreef dan ook “zou het zo zijn” en niet het is zo.
    Je hebt zeker gelijk dat ik beter eerst het nummer op de KNRM site had moeten controleren, ipv een andere post als waar aan te nemen.
    Mijn excuses.

    Geplaatst door: hans op
  • @eric en hans:

    Fijn dat u een behulpzame poster probeert zwart te maken.

    Ik heb gewoon http://www.knrm.nl/40Steun_ons/ geopend en de Bankgegevens kolom gekopieerd naar hier. Dus je gaat je gang maar met je aangifte maar ik heb NIET mijn eigen rekeningnummers ingevoerd.
    Durv is met een f
    En als je zelf even op de site van knrm had gekeken had je ook kunnen zien dat het rekeningnummer klopte.

    Je hoeft geen eikel te zijn om aan een boom te hangen……

    Geplaatst door: Baggerboer op
  • @pietjeweetalles:
    De KNRM houdt zich niet bezig met schuldvraag of schadeposten, ze proberen iedereen belangeloos te redden incl. de vaartuigen.
    Ik vind dat een ieder die geregeld op t water is “redder aan de wal” (=donateur) zou moeten zijn.

    @baggerboer:
    Geachtte redactie, zou het inderdaad zo zijn dat genoemd rekeningnummer niet van de KNRM maar van Baggerboer is stel ik voor om aangifte te doen bij de politie, wegens illegaal aftroggelen van gelden, onder valse voorwendselen!!
    Erg zielig en verachtelijk van Baggerboer!

    Geplaatst door: hans op
  • heb het geprobeerd om te doneren op knrm,maar telkens foutmelding”deze rekening is van baggerboer”baggerboer hoe durv je?!:-)

    Geplaatst door: eric op
  • Bij de nieuwe bubbele scheepsramen is het niet meer verplicht om er blinden voor te zetten volgen SI.
    Deze zijn sterk genoeg volgens de regels.
    Neemt natuurlijk niet weg dat het ahankelijk van type schip/opbouw ed wel goed zou zijn om ze mogelijk toch nog te plaatsen.

    Marpa, strekte en succes na deze gebeurtenissen.

    Geplaatst door: Tja op
  • zo weer een conculega uit de vaart.
    Nog niet van goede zeemanschap gehoord zeker.
    http://www.knrm.nl
    Bankgegevens KNRM

    Online doneren aan de KNRM kan makkelijk via de iDeal-pagina. Daarbij kunt u de keuze maken uit diverse aangesloten bankinstellingen.

    [ Rekeninggegevens verwijderd. Zie de site van KNRM. Redactie Schuttevaer ]

    Geplaatst door: Baggerboer op
  • aaachh, heeft iemand het gironummer van de KNRM? Heel fijn dat Schuttevaer ook sponsoort door sluik reklame te maken. Alleen jammer dat de redacteur van de KNRM alleen de verrichtingen van de “redders” belangrijk vind en niet de oorzaak of de schadepost die de onfortuinlijke schipper heeft.

    Marpa veel sterkte om deze schade weer te boven komen.

    Geplaatst door: Pietje weetalles op
  • er was aan bakboord een raam van de woning ingeslagen de marpa had geen luiken voor de ramen en ook niet aan boord.
    naar mijn mening moet iedere binnenvaarder die over het ijsselmeer gaat die aan boord hebben en ook gebruiken als het weer slechter word

    Geplaatst door: ed op
  • Ja,dat vraag ik me ook af.

    Geplaatst door: Varensvrouw op
  • Waarom maakte het schip water?

    Geplaatst door: karel op
  • sins wanneer zinken botse knotse splijt houtjes dan?????????

    Geplaatst door: tankertuig op
  • Leuk citaat:
    “.. op twee mijl van de haven van Lelystad ..”

    Ik stel voor om de goede werken van Napolion Bonaparte in ere te houden.
    De spitsenvaart is er één;
    Dat we in de binnevaart werken in het S.I.-stelsel (km en km/u) is er óók een.

    Verder blij voor de betrokken dat het magertjes, maar goed afgelopen is.

    Voor de betrokkenen het beste gewenst!

    Geplaatst door: C. Janszn. op

Reageer

Redders houden Marpa boven water | Schuttevaer.nl

Redders houden Marpa boven water

In een grootscheepse reddingoperatie hebben reddingboten van de KNRM en schepen van Rijkswaterstaat het 80 meter lange binnenvaartschip Marpa maandagavond boven water weten te houden.

Berging Marpa

Maandagavond 3 mei werd
KNRM-reddingstation Marken even voor half elf gealarmeerd voor het
binnenvaartschip Marpa, dat op twee mijl van de haven van Lelystad water zou
maken. Omdat het om een groot schip van wel 80 meter ging, werd om kwart voor
elf ook de hulp van de reddingboten van KNRM-reddingstation Enkhuizen en reddingstation
Zeevang te Warder ingeroepen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Was deze Marpa ook al eens in de haven van Lobith gezonken eind 2009?

    Geplaatst door: Johan op
  • Eigenlijk zat ik te twijfelen of ik mij in deze grote kinder praat. Als ik deze reacties lees denk ik bij mij zelf wat een zielig hoopje grote kinderen. Waar gaat dit over? Gaat het over de zo behulpzame KNRM of over een schip wat dreigd te zinken. Een collega die dreigt zijn hele hebben en houwen te verliezen. Met zeer grote dank voor de KNRM heeft deze schipper een groot deel van zijn bezittingen kunnen redden. Een grote pluim voor de reddingsmaatschappij. Diep van binnen denk ik ik hoop dat deze mensen de KNRM ook nog eens nodig hebben. Deze vrijwilligers die hun leven belangeloos op het spel zetten om u en uw bezittingen te reddden. Dus inderdaad ga naar de site van de KNRM meld je aan als donateur en betaal een reeel bedrag om daarvoor materiaal te kunnen kopen waar zij u mogelijk mee kunnen redden.
    Ik moest dit gewoon even kwijt want wat hier onder staat is werk van een stel grote kinderen.
    Ik wens de familie van het ms Marpa heel veel sterkte bij het afwikkelen van de komende kosten in deze toch al zeer zware tijd.

    Geplaatst door: schipperinnetje op
  • @Erik, Hans en Baggerboer,

    De reactie is cynisch bedoeld, ten eerste omdat de redactie van Schuttevaer een stukje fondswerving klakkeloos overneemt en niet eens de moeite neemt om aanvullende informatie toe te voegen. Kennelijk heeft dat geen nieuwswaarde want nog steeds heeft de redactie geen enkele verduidelijking gebracht. Zodoende lijkt het mij meer een advertorial. Ten tweede zie ik de KNRM als een dure hobby club die oude weduwen geld aftroggelen om hun vrijtijdsbesteding te financieren. Kennelijk heeft men zelfs pers officieren in dienst die van elke inzet iets spectaculair maken wat zo in een jongensboek kan. Ik heb zelfs gehoord dat ze het aantal geredden manipuleren; een passagiersschip waar de schipper een hartaanval krijgt, mag een toegesnelde sleepboot de patient naar de wal brengen en de KNRM red de 80 passagiers door een opstapper het passagiersschip naar de kant te varen. Waarschijnlijk zal de bemanning van de Marpa ook de boeken in gaan als geredde drenkelingen.
    Stel je voor dat op het land alle ongevallen door vrijwilligers aangepakt moest worden, waarom kan dat niet op het (binnen)water?

    Marpa nognaals veel sterkte en denk maar zo als er wat mis gaat verwijt men direct slecht zeemanschap zonder alle feiten te weten. Je zou kunnen zeggen dat de beste stuurlui op internet zitten. Geloof me de schippers die geen foutjes maken bestaan echt, ik kom ze dagelijks tegen en altijd ligt het aan een ander dat het niet goed is gegaan.

    ps: jammer dat dit bericht niet meer direct te vinden is op de site.

    Geplaatst door: Pietje Weetalles op
  • Geachtte Baggerboer,

    Ik schreef dan ook “zou het zo zijn” en niet het is zo.
    Je hebt zeker gelijk dat ik beter eerst het nummer op de KNRM site had moeten controleren, ipv een andere post als waar aan te nemen.
    Mijn excuses.

    Geplaatst door: hans op
  • @eric en hans:

    Fijn dat u een behulpzame poster probeert zwart te maken.

    Ik heb gewoon http://www.knrm.nl/40Steun_ons/ geopend en de Bankgegevens kolom gekopieerd naar hier. Dus je gaat je gang maar met je aangifte maar ik heb NIET mijn eigen rekeningnummers ingevoerd.
    Durv is met een f
    En als je zelf even op de site van knrm had gekeken had je ook kunnen zien dat het rekeningnummer klopte.

    Je hoeft geen eikel te zijn om aan een boom te hangen……

    Geplaatst door: Baggerboer op
  • @pietjeweetalles:
    De KNRM houdt zich niet bezig met schuldvraag of schadeposten, ze proberen iedereen belangeloos te redden incl. de vaartuigen.
    Ik vind dat een ieder die geregeld op t water is “redder aan de wal” (=donateur) zou moeten zijn.

    @baggerboer:
    Geachtte redactie, zou het inderdaad zo zijn dat genoemd rekeningnummer niet van de KNRM maar van Baggerboer is stel ik voor om aangifte te doen bij de politie, wegens illegaal aftroggelen van gelden, onder valse voorwendselen!!
    Erg zielig en verachtelijk van Baggerboer!

    Geplaatst door: hans op
  • heb het geprobeerd om te doneren op knrm,maar telkens foutmelding”deze rekening is van baggerboer”baggerboer hoe durv je?!:-)

    Geplaatst door: eric op
  • Bij de nieuwe bubbele scheepsramen is het niet meer verplicht om er blinden voor te zetten volgen SI.
    Deze zijn sterk genoeg volgens de regels.
    Neemt natuurlijk niet weg dat het ahankelijk van type schip/opbouw ed wel goed zou zijn om ze mogelijk toch nog te plaatsen.

    Marpa, strekte en succes na deze gebeurtenissen.

    Geplaatst door: Tja op
  • zo weer een conculega uit de vaart.
    Nog niet van goede zeemanschap gehoord zeker.
    http://www.knrm.nl
    Bankgegevens KNRM

    Online doneren aan de KNRM kan makkelijk via de iDeal-pagina. Daarbij kunt u de keuze maken uit diverse aangesloten bankinstellingen.

    [ Rekeninggegevens verwijderd. Zie de site van KNRM. Redactie Schuttevaer ]

    Geplaatst door: Baggerboer op
  • aaachh, heeft iemand het gironummer van de KNRM? Heel fijn dat Schuttevaer ook sponsoort door sluik reklame te maken. Alleen jammer dat de redacteur van de KNRM alleen de verrichtingen van de “redders” belangrijk vind en niet de oorzaak of de schadepost die de onfortuinlijke schipper heeft.

    Marpa veel sterkte om deze schade weer te boven komen.

    Geplaatst door: Pietje weetalles op
  • er was aan bakboord een raam van de woning ingeslagen de marpa had geen luiken voor de ramen en ook niet aan boord.
    naar mijn mening moet iedere binnenvaarder die over het ijsselmeer gaat die aan boord hebben en ook gebruiken als het weer slechter word

    Geplaatst door: ed op
  • Ja,dat vraag ik me ook af.

    Geplaatst door: Varensvrouw op
  • Waarom maakte het schip water?

    Geplaatst door: karel op
  • sins wanneer zinken botse knotse splijt houtjes dan?????????

    Geplaatst door: tankertuig op
  • Leuk citaat:
    “.. op twee mijl van de haven van Lelystad ..”

    Ik stel voor om de goede werken van Napolion Bonaparte in ere te houden.
    De spitsenvaart is er één;
    Dat we in de binnevaart werken in het S.I.-stelsel (km en km/u) is er óók een.

    Verder blij voor de betrokken dat het magertjes, maar goed afgelopen is.

    Voor de betrokkenen het beste gewenst!

    Geplaatst door: C. Janszn. op

Reageer