Blokkades dreigen nu ook op Moezel, Seine en in België

De blokkadeactie op de Noord-Franse vaarwegen dreigt zich uit te breiden naar de Moezel, de Seine en België. Een vijftiental Franse schippers houdt sinds zondagavond voor onbepaalde tijd de doorvaart geblokkeerd aan de sluizen van Watten, Lille en Fresnes en het gare d’eau in Dorignies in Noord-Frankrijk. Voor woensdag werd een blokkade van het Albertkanaal in België aangekondigd. LAATSTE NIEUWS: Na dreigementen van een grote Belgische bevrachter voor het boycotten van schippers werd deze actie woensdagmorgen afgeblazen. Een VBR-woordvoerder sluit een actie later deze week niet uit.

Wachtende schepen

Door Annemarie van Oers en Marja de Vet
Schippersbond La Glissoire eist van de Franse ministerie van Transport invoering en handhaving van artikel 209 van de Code du domaine public fluvial et de la navigation intérieure, waarin staat dat het onder de kostprijs uitvoeren en aanbieden van binnenvaarttransporten strafbaar is.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (39)

  • blijven staken nu je toch bezig bent ! als je n afhaakt is alles voor niets geweest !
    of je nu aant staken bent of onder de prijs varen blijft toch zelfde ! met staken kun je messchien nog iets behalen !!
    maar wel opletten voor spoorvervoer die zouden alles kunnen wegnemen van ons ! we zoude die beter ook tegenhouden ! dan gaan ze zeker is beginnen wakkerschieten !
    groetjes

    Geplaatst door: bjorn op
  • als iedereen nu eens die flauwe kul laat van als ik het niet doe dan doet een ander het en zelf beseft wat zijn zaak kost ,en wat je er voor moet doen “zeer pijnlijk dag en nacht werken en weten dat je te kort komt ” iedereen moet gewoon de wet handhaven in belgie en niet onder de kost prijs werken anders ben je een onderkruiper en diegene die veel schulden hebben die hebben de mooiste schepen maar daar tegen overstaat dat ze harder moeten werken

    Geplaatst door: sven op
  • AAN EUBO-VOORSTYANDER,nog steeds geen reactie?!wel snel zijn voor het van de voorpagina is,dan is er minder animo op dit artikel

    Geplaatst door: eric op
  • rob@: Wie zegt dat?

    Geplaatst door: ec op
  • Mijnheer Ar jan. Doorvaren voor een Relatie die je enkel werk gunt maar geen eten is dat een oplossing? Geef niet die blokkeren de schuld! Die uitbuiten en uitgebuit willen worden door hun relatie.Deze groep is de oorzaak van deze actie! Bijzoveel (uitbuiting)onvrede zijn actie\”s on vermeidelijk! De oplossing gewoon betalen voor vervoer!

    Geplaatst door: gerrit op
  • Arjan,niks doen gaat ons ook niet verder helpen.De bal ligt in het kamp van de bevrachter of EVO.En die zien hoe stom dat wij als sector zijn want wij varen het nu nog weg.Misschien jij niet maar een andere wel.Of vindt U dat er al wel ergens een verbetering is.Of dat de EUBO al iets heeft bereikt.Het is zoals Eric zei,als je als schipper al niet meer weet wat je moet verdienen ,wel stop ermee dan.Het zou beter zijn om gelijk open kaart te spelen.Zodoende dat de klant als wijzelf weten wat er rondom ons speelt.Een betere verhouding naar de klant toe.De klant weet hoeveel schepen dat er beschikbaar is en wij weten wat het ECHT opbrengt.Die bevrachter denkt alleen aan zijn eigen en vult zo zijn eigen schatkist.Want die heeft met de prijzen eerst liggen klooien.Zelf met de mindere reizen dat we hebben gedaan als daar tegenover stond de prijzen van 2000-2007 was de binnenvaart nooit zo in problemen gekomen.Zo ervaar ik het toch!

    Geplaatst door: een voorstander op
  • Een staking maakt meer kapot dan ons lief is,
    daar kan geen crisis tegenop.

    Geplaatst door: arjan op
  • Aan EUBO WAT HANDIGER,zo handig is de eubo ook niet!de eubo is al meer als 6 maanden aan het zoeken naar een oplossing,dan is eer een oplossing(gtr-tarieven)en wat gebeurd er na 2 weken men stopt omdat de zogzegde leden toch nog onder elkaars afgesproken prijzen aannemen,dit met allerlei smoesjes bv.neuwied ligt korter dan thionville,en daar geld het gtr-tarief niet enzenz,en nu met de kostprijsmodule daarmee laat je echt aan de buitenwereld zien wat voor een ondernemers erbij de eubo zitten!als je het zelf niet kan bereken je kostprijs even een telefoontje naar het eubo-kantoor en daar zullen ze het wel berekenen voor je,ik zou mijn eigen schamen als ondernemer dat ik mijn eiegen kostprijs niet ken!miss.een idee:als men nu het eubo-starterspakket eens lanceert,met als inhoud een groot telraam zoals in de kleuterklas,en pakje papieren zakdoeken voor het geval dat de tranen in de ogen staan als men niet meer weet dat 1+1bolletje=2bolletjes is.en niet miljoenen bolletjes zoals enkele jaren geleden.De franse staking is hopenlijk het goede drukkingsmiddel om terug een normaal bestaan te kunnen hebben,

    Geplaatst door: eric op
  • een voorstander voor acties te ondernemen alleen wel al 1jr te laat.Waarom ik een voorstander ben is omdat al de rest ook nog niks heeft opgeleverd.Wel allerlei theorieen van hoe het moet .Maar zolang dat dit op papier blijft staan gebeurt er in de werkelijkheid niks.Zoals de EUbo is het mooi wat ze zeggen van de kostprijs.Ik denk toch ondertussen dat iedereen weet wat hij nodig heeft voor zijn betalingen te doen.Alleen de mensen met eigen werk of die in de huur zitten of een lage hypotheek heeft zal het wel mooizijn om dit te overleven.En al de rest sta weer een paar jaar terug.Wel gemakkelijk zoals sommige zeggen om de reis niet aan te nemen en om NEEN te zeggen maar we staan allemaal tegen de muur.Zeg je neen lig je!!En dan mag iemand anders zeggen dat het niet zo is.Misschien kan/mag hij vb geven voor mijn mening te laten herzien. Zo hebben wij in 2009 toch genoeg weken verspreid gelegen over het jaar.IN mijn situatie is de toestand totaal nog niet verbeterd.Dus waarom nu niet eens met harde acties?Het heeft de boeren toch iets opgeleverd? En het spoor of de winkels of de autowereld hebben toch ook al gestaakt?Alleen wij laten graag over ons gaan.

    Geplaatst door: een voorstander op
  • Eenheid dat is altijd een heel mooi woord.
    Maar ook een die altijd weer opspeelt en de boel verknald.
    Dat alle acties uit het verleden geen zin hadden is niet waar,maar in ’93 wel.Er werd hard doorgevaren met name naar boven want de actievoerders zagen het allemaal verkeerd.b.v Betuwelijn er werd om gelachen met ach zo’n vaart zou het niet lopen,maar hij ligt er wel.Liberalisatie heeft geen toekomst toen niet en nu niet je krijgt er alleen maar graaipolitiek van en iedereen kan zien waartoe dit geleidt heeft.Als er echt wetten zijn strafbaar onder de kostprijs varen gelden die voor alle partijen en dat is een kwestie voor de ombudsman.Eenheid mooi maar ik hou mijn hard vast ik geloof er niet meer in ervaringen genoeg.Oja ik heb nog mooie actievlaggen. van STOP&Dwarsliggers.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • je moet eenheid creeëren dus of met zijn alle staken of EUBO in of met zijn alle doorvaren. maar als je doorvaart moet je je wel aan je kostprijs houden. want anders heeft de eenheid nog geen nut.

    Geplaatst door: student op
  • Ik vind het er over gaan dat het VBR de acties steunt !!! Wij staan er in ieder geval niet achter en wat willen ze er mee bereiken nu Belgie zonder regering zit ? Ze hadden eerst beter nagedacht eer zo grote stappen gingen doen !!

    Geplaatst door: nog een belgische schippersvrouw op
  • Ow ec,dus er worden enkel belgische schepen doorgelaten omdat die beter gefinancierd zijn.?????????

    Geplaatst door: rob op
  • Een ondernemer die staakt niet, dat doen ambtenaren etc……ik zal ook nooit mn medewerking verlenen of solidair zijn!

    Geplaatst door: konfjoest op
  • heeft staken wel zin? kijk eens in het verleden. al de blokkades die ooit zijn geweest zijn allemaal voor niks geweest, of hadden voor een hele korte duur effeckt.

    Geplaatst door: janneman op
  • Rob, wat heeft de tankvaart meer dan dan droge lading? wij gaan dezelfde kant uit! Dit dank zei onterechte subsidies toegewezen door de Nederlandse overheid.In België moet men over +- 30% eigen middelen beschikken voor men een investeringskrediet kan verkrijgen hetgeen een gezonde concurentiemarkt had moeten behouden. Echter door bepaalde buurlanden heeft men een scheefgetrokken positie gecreëerd. Vergeet ook niet dat de Belgische binnenvaart gewurgd wordt door torenhoge loonlasten. Dus blaas niet te hoog van de toren AUB.

    Geplaatst door: ec op
  • Als ze de tankvaart maar doorlaten,die hebben hier niks mee te maken.Of ga anders met zn allen voor het parlement zitten,dat heeft meer efect.

    Geplaatst door: rob op
  • bedenk je wel dat er ook mensen rondvaren die in heel andere markten actief zijn en daar gewoon goed hun brood mee verdienen zorg dat je zelf de boel in orde hebt en niet met een tophypotheek onder de kostprijs gaat varen maar je kunt niet anderen de dupe laten worden van de wantoestanden in je eigen markt

    Geplaatst door: harm op
  • Als alle mensen in plaats hun mooie woorden die nu eens om zetten in daden zou het misschien nog goed komen maar zo als altijd hebben ze een grote mond en varen ze lekker door
    vooral zo door gaan collega`s

    Geplaatst door: dodo op
  • Zijn hier alle voorstaanders ook EUBO-lid?
    Nee, waarom wel staken en geen EUBO-lid, ik snap dat niet na een potje staken een weekje een hoge prijs en daarna weer als een raket naar beneden omdat er te veel schepen zijn.
    Als een VBR samen met andere organisaties aan een goed plan werkt waar we ook na een staking iets aan hebben.
    Kom op wordt hier gewoon lid van worden een paar dagen staken kost al meer als het hele lidmaatschap.
    En waarom nu er wordt nu net wat betaald en dan gaan we nu beginnen dan had het een half jaar geleden moeten gebeuren.

    Geplaatst door: Eubo wat handiger op
  • nu moeten we doorzetten en ook de waal en de rijn ijssel lek en in weurt dan gaan ze op de van zelf mee
    het is nu of nooit we zijn genoeg geringeloord
    zoals balkeende zij we moeten de voc mentalitijd weer aannemen .

    Geplaatst door: de geele ruiter op
  • die bevrachter is de grave&imperial

    Geplaatst door: a. op
  • zolang de banken geld blijven pompen in de staatsgarantie alliantie heeft staken geen nut!!!

    Geplaatst door: rene op
  • Als staken slecht is voor het imago van een bedrijfstak,komt de binnenvaart er glansrijk uit.Welk bedrijf kan zeggen dat er de laatste 35 jaar geen acties plaatsvonden.Het spoor zeker niet,als het zo is dat staken gepaard gaat met verlies van werk zou er geen enkele goederentrein meer rijden

    Geplaatst door: EDDY op
  • Wie is die belgische bevrachter?? laten we die met z’n alle boycotten kijken wie er dan aan het langste eind trekt! wie heeft wie nou nodig? met z’n alle stil liggen is waarschijnlijk de enige optie. de bevrachters hebben toch de schepen nodig en niet anders om! het vervoer kan toch onmogelijk allemaal over de weg dus dan nemen de opdrachtgevers vanzelf wel contact op met de schepen of capabele bevrachters die voor de schipper werkt en er niet tegen!

    Geplaatst door: walrat op
  • HELE goede aktie!!!
    en helemaal met je eens schippersvrouw maria

    Geplaatst door: bb op
  • ter informatie,

    Persbericht

    Zoals niemand zal zijn ontgaan zijn er blokkades op diverse vaarwegen in Frankrijk Het initiatief komt van de bond La Glissoire. Langzamerhand breiden de acties zich als een olievlek uit. De schippers accepteren niet langer dat hun problemen niet serieus genomen worden.
    Zij willen een fatsoenlijk tarief voor hun werk.
    Tijdens de ESO (Europese Schippers Organisatie) vergadering van 24 april jongstleden hebben de schippers de aandacht opgeëist van de ESO raad.
    Het was duidelijk: we hebben nu lang genoeg gewacht. Het water staat ons aan de lippen en we laten ons niet langzaam verstikken door de huidige tarieven.
    Er waren Fransen en Belgen die aan ons, Nederlanders, vroegen wat wij gingen doen.

    La Glissoire roept niet alleen de Franse binnenvaart op tot actie maar vraagt duidelijk om steun aan alle schippers binnen het vaargebied waar we met z’n allen opereren.

    Het is nu tijd om gezamenlijk aan de hekken van de Europese Commissie en de landelijke overheden te rammelen.
    Als een complete bedrijfstak iets echt wil, wie zijn dan de democratisch gekozen uitvoerders om dat tegen te houden?

    De ASV verklaart zich solidair met het initiatief van la Glissoire.
    De schippers van de ASV roepen alle collega’s klein of groot op tot daadkrachtig optreden tegen uitbuiting.
    Wij zijn het zat!!!

    Het bestuur van de ASV

    Geplaatst door: ASV op
  • Felle tegenstander!
    Als je graag in België vaart moet ge u aanpassen zoniet moet je er wegblijven.
    Maar ja, je kunt niet meer verstand gebruiken dan je er hebt.

    Geplaatst door: ec op
  • Aan vooral Meneer Karel Verberght,

    Woordvoerder van de Belgische bond VBR,
    je moet je eigen schamen wat een uitspraken heeft u de laatste tijd,
    Eerst den Hollanders die hebben of hadden het gedaan dus die mochten eigenlijk niet meer laden of lossen in Belgie alleen de Belgische collega,s
    mochten laden of lossen in uw land ook zo,n geweldig plan van de 14de eeuw.
    Ik zal je een paar transporten noemen waar geen Nederlander vaart en waar de prijzen ook van de 14de eeuw zijn komt t,ie he bv: Het prachtige werk van Gent naar Lixhe en dan Engis-Rieme en nog een prijsknaller Antwerpen-Genk moet je er nog meer hebben, en dan zo,n Belgische bevrachter die bekend wordt om ze,n omkoopschandalen ik kan je het hele verhaal vertellen maar iedereen leest mee dus ja dan wordt het wel erg lullig.
    Dit gebeurt in u eigen Belgie waarom wilt u dan de Hollanders tegen houden?
    Omdat er 5 Hollandse collega,s bijna failliet zijn en misschien (ik weet het niet) een uitkering krijgen van onze regering en zodoende een valse concurent worden ik ben het met het laatste weleens dit is niet normaal maar om dan alle Hollanders te bannen uit Belgie slaat nergens op ook zo,n achtelijk plan.
    En nu weer staken nou dat is slim hoor daar bereik je wat mee, meneer Karel Verberght heeft u al een goed plan wat en hoe je iets wilt bereiken of roep je maar wat in de kranten ,schreeuw je wat over de marifoon en dat was het weer.
    Dalijk liggen we met ze,n allen en dan. Wat je er mee wilt bereiken is bekend maar met een juist plan van aanpak kom je verder hoor dit geeft weer een slecht imago aan de binnenvaart waar we door u jaren lang last van zullen krijgen.
    En dan zeg u natuurlijk waarom last van een slecht imago, nou om het volgende:
    Er zijn veel bedrijven bezig om meer kwantum te gaan doen met de binnenvaart omdat we goedkoper zijn en groener zijn als spoor en vrachtwagen,
    alleen de bedrijven zijn bekender met spoor en vrachtwagen dus die zekerheid is bekend maar over de binnenvaart is niet echt veel bekend.
    Als er gestaakt gaat worden dan worden bedrijven toch bang om alles of een gedeelte van ze,n vervoer over water te gaan doen omdat de zekerheid die we de laatste jaren weer hadden opgebouwd zo weer naar een dieptepunt gaat alvast bedankt.
    En je denkt toch niet dat je zonder regering zo,n wet van de grond gaat krijgen.
    We varen heel graag ook in Belgie ik heb niets tegen me,n Belgische collega,s ook niet die naar Genk of alle andere bestemmingen varen die ik genoemd heb, maar het waren voorbeelden waar je niet om heen kan en als u met zulke plannen komt moet wij ons eigen ook verdedigen.
    U VBR moet een meerwaarde geven aan de binnenvaart en geen minderwaarde en niet lijken op een actiegroep want daar lijkt het meer op.
    En voor diegene die het gaan stremmen daar zou ik wel eens van willen weten tegen welke vrachten jullie het laatste jaar hebben gevaren dan kunnen we eens vergelijken.
    Wat een gelul zo,n staking ik ben fel tegenstander en wij varen gewoon door met politie begeleiding kom je ook een heel eind en anders maar kapot zeker we zullen zien maar hier aan mee werken nooit. Wij zijn zaterdagavond aan Wijnegem dus voor diegene die daar gaan liggen voor een staking neem een paar extra touwen mee.

    Geplaatst door: Een felle tegenstander op
  • Beetje naief “belgische schippersvrouw”.

    Alsof alleen de “Hollanders” voor slechte prijzen varen!!!!
    Er zijn voldoende voorbeelden dat anderen dan de “Ollanders” voor zeer slechte prijzen varen!!!!

    Ten eerste ben je in mijn ogen geen “ondernemer” als je gaat staken, en vaart nagenoeg IEDEREEN!!!!!!! voor een slechte prijs, ongeacht wat voor nationaliteit. En ten tweede kun je beter proberen de gelederen te sluiten dan elkaar af te …….

    Geplaatst door: D.W. op
  • goed zo die staking en moesten we in België zijn zouden we er zo komen bij liggen. Wij zijn morgen leeg op de Moezel en liggen dan hier voor de staking. er Moet iets gebeuren. Nu de Franse staken zou het een goede zaak zijn mochten ook de Belgen Duitsers en Nederlanders meedoen. Heel de binnenvaart samen. Maar zoals iemand al zei, de Nederlanders zijn overal tegen en het zijn net zij die je overal ziet varen. Maakt niet uit aan welke prijs.

    Geplaatst door: belgische schippersvrouw op
  • Ze moeten een stel nieuwe schepen in de hoogovens gooien is het probleem opgelost meneer So Long daar zijn er te veel van.

    Geplaatst door: H op
  • Oh gut wat zijn ze weer zielig die Fransen.Om te beginnen is het de meest gesubsidieerde vloot die we in Europa hebben. Ten tweede, het grootste deel van de dwarsliggers was tien jaar geleden feest aan het vieren toen de beurs afgeschaft werd, onder het mom van “eindelijk vrij, nu gaan we geld verdienen”. Dat hebben ze een aantal jaren gedaan, hebben (te) dure schepen gekocht, die in een paar jaar afgeragd, in die tijd veel mooie glim dingen gekocht als jet-ski’s, quats, speedboten enz. Die zijn nu door de bank afgepakt, en nu huilen ze. goh wat zielig. Een dom Calimero-volk is het.

    Ik heb nog nooit mee gemaakt dat een bevrachter een pistool op mijn voor hoofdzetten en zei “varen kreng”, lijkt me stug dat dat bij hun wel gebeurd, je zegt zelf “JA meneer de bevrachter” en gaat vervolgens kankeren tegen de buren en die de schuldgeven.

    Wat mij betrefd gelijk de CRS eropaf, zowel schipper als schip afvoeren, respectievelijk de bak in en de hoogovens.

    Probleem opgelost.

    ps.Als ze toch ergens tegen willen staken doe dat dan tegen het nog steeds zwaar gesubsidieerde spoor vervoer, is het probleem over capaciteit gelijk opgelost.

    MvGr G.M. Noldes ms So Long

    Geplaatst door: G.M. Noldes ms So Long op
  • HOE VAAK ZAG IK NIET OP DE VACHTINDECATOR T WORD TIJD VOOR ACTIES!!!
    MAAR WIJ NEDERLANDS ZIJN LAF!!!EN OOK ECHT LAF!!
    NEEM EEN VOORBEELD VAN DE FRANSE EN BELGIE !!!!!!!!!!!!!!
    WIJ ALLEEN MAAR LULLEN EN JA KNIKKEN ,MAAR NIKS DOEN

    Geplaatst door: WN op
  • Wat gaan wij Hollanders nu doen, JUIST voor het verkeerde imago zorgen NET als de vorige keer…
    en eromheen te varen…
    Ik hoop dat we (en ik weet zeker dat iedereen in zijn hart dat ook is)er solidair ermee omgaan Desnoods en gewoon ervoor/erachter blijven liggen
    Deze mensen PROBEREN in iedergeval wat, OOK voor de “domme” schipper die geen NEE durft te zeggen tegen “hun goede relatie” bevrachter
    WAAROM staan we dan op dit punt omdat we zulke goede opbrengsten hebben….
    NEE we willen met z’n allen alleen maar kostendekkende prijzen….
    Dus WEES SOLIDAIR en zorgt dat het zonder problemen zal gaan verlopen….en misschien dat het oplossing zal geven
    GEEF ZE IN IEDERGEVAL EEN KANS!!!!!!!!!!!!

    Geplaatst door: Schippersvrouw Maria op
  • Als ze in Nederland de overgefinancierde schepen tegen de kant leggen zal het snel dichtliggen.

    Geplaatst door: m op
  • Milwaukee en CED REB blokeren de sluis van Thionville

    Geplaatst door: . op
  • En gelijk de CCR regels van tafel want die maakt meer kapot dan je lief is.

    Geplaatst door: GJ op
  • Bravo goede actie.
    Als nu de banken in Nederland de overgefinancierde schepen is tegen de kant leggen dan komen we er misschien wel, dan hoeven die schepen de markt niet te verpesten. Maar ja wil de machtuitoefende bank dat wel, gaat wel ten koste van de bank z’n euries.

    Geplaatst door: H op

Reageer

Blokkades dreigen nu ook op Moezel, Seine en in België | Schuttevaer.nl

Blokkades dreigen nu ook op Moezel, Seine en in België

De blokkadeactie op de Noord-Franse vaarwegen dreigt zich uit te breiden naar de Moezel, de Seine en België. Een vijftiental Franse schippers houdt sinds zondagavond voor onbepaalde tijd de doorvaart geblokkeerd aan de sluizen van Watten, Lille en Fresnes en het gare d’eau in Dorignies in Noord-Frankrijk. Voor woensdag werd een blokkade van het Albertkanaal in België aangekondigd. LAATSTE NIEUWS: Na dreigementen van een grote Belgische bevrachter voor het boycotten van schippers werd deze actie woensdagmorgen afgeblazen. Een VBR-woordvoerder sluit een actie later deze week niet uit.

Wachtende schepen

Door Annemarie van Oers en Marja de Vet
Schippersbond La Glissoire eist van de Franse ministerie van Transport invoering en handhaving van artikel 209 van de Code du domaine public fluvial et de la navigation intérieure, waarin staat dat het onder de kostprijs uitvoeren en aanbieden van binnenvaarttransporten strafbaar is.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (39)

  • blijven staken nu je toch bezig bent ! als je n afhaakt is alles voor niets geweest !
    of je nu aant staken bent of onder de prijs varen blijft toch zelfde ! met staken kun je messchien nog iets behalen !!
    maar wel opletten voor spoorvervoer die zouden alles kunnen wegnemen van ons ! we zoude die beter ook tegenhouden ! dan gaan ze zeker is beginnen wakkerschieten !
    groetjes

    Geplaatst door: bjorn op
  • als iedereen nu eens die flauwe kul laat van als ik het niet doe dan doet een ander het en zelf beseft wat zijn zaak kost ,en wat je er voor moet doen “zeer pijnlijk dag en nacht werken en weten dat je te kort komt ” iedereen moet gewoon de wet handhaven in belgie en niet onder de kost prijs werken anders ben je een onderkruiper en diegene die veel schulden hebben die hebben de mooiste schepen maar daar tegen overstaat dat ze harder moeten werken

    Geplaatst door: sven op
  • AAN EUBO-VOORSTYANDER,nog steeds geen reactie?!wel snel zijn voor het van de voorpagina is,dan is er minder animo op dit artikel

    Geplaatst door: eric op
  • rob@: Wie zegt dat?

    Geplaatst door: ec op
  • Mijnheer Ar jan. Doorvaren voor een Relatie die je enkel werk gunt maar geen eten is dat een oplossing? Geef niet die blokkeren de schuld! Die uitbuiten en uitgebuit willen worden door hun relatie.Deze groep is de oorzaak van deze actie! Bijzoveel (uitbuiting)onvrede zijn actie\”s on vermeidelijk! De oplossing gewoon betalen voor vervoer!

    Geplaatst door: gerrit op
  • Arjan,niks doen gaat ons ook niet verder helpen.De bal ligt in het kamp van de bevrachter of EVO.En die zien hoe stom dat wij als sector zijn want wij varen het nu nog weg.Misschien jij niet maar een andere wel.Of vindt U dat er al wel ergens een verbetering is.Of dat de EUBO al iets heeft bereikt.Het is zoals Eric zei,als je als schipper al niet meer weet wat je moet verdienen ,wel stop ermee dan.Het zou beter zijn om gelijk open kaart te spelen.Zodoende dat de klant als wijzelf weten wat er rondom ons speelt.Een betere verhouding naar de klant toe.De klant weet hoeveel schepen dat er beschikbaar is en wij weten wat het ECHT opbrengt.Die bevrachter denkt alleen aan zijn eigen en vult zo zijn eigen schatkist.Want die heeft met de prijzen eerst liggen klooien.Zelf met de mindere reizen dat we hebben gedaan als daar tegenover stond de prijzen van 2000-2007 was de binnenvaart nooit zo in problemen gekomen.Zo ervaar ik het toch!

    Geplaatst door: een voorstander op
  • Een staking maakt meer kapot dan ons lief is,
    daar kan geen crisis tegenop.

    Geplaatst door: arjan op
  • Aan EUBO WAT HANDIGER,zo handig is de eubo ook niet!de eubo is al meer als 6 maanden aan het zoeken naar een oplossing,dan is eer een oplossing(gtr-tarieven)en wat gebeurd er na 2 weken men stopt omdat de zogzegde leden toch nog onder elkaars afgesproken prijzen aannemen,dit met allerlei smoesjes bv.neuwied ligt korter dan thionville,en daar geld het gtr-tarief niet enzenz,en nu met de kostprijsmodule daarmee laat je echt aan de buitenwereld zien wat voor een ondernemers erbij de eubo zitten!als je het zelf niet kan bereken je kostprijs even een telefoontje naar het eubo-kantoor en daar zullen ze het wel berekenen voor je,ik zou mijn eigen schamen als ondernemer dat ik mijn eiegen kostprijs niet ken!miss.een idee:als men nu het eubo-starterspakket eens lanceert,met als inhoud een groot telraam zoals in de kleuterklas,en pakje papieren zakdoeken voor het geval dat de tranen in de ogen staan als men niet meer weet dat 1+1bolletje=2bolletjes is.en niet miljoenen bolletjes zoals enkele jaren geleden.De franse staking is hopenlijk het goede drukkingsmiddel om terug een normaal bestaan te kunnen hebben,

    Geplaatst door: eric op
  • een voorstander voor acties te ondernemen alleen wel al 1jr te laat.Waarom ik een voorstander ben is omdat al de rest ook nog niks heeft opgeleverd.Wel allerlei theorieen van hoe het moet .Maar zolang dat dit op papier blijft staan gebeurt er in de werkelijkheid niks.Zoals de EUbo is het mooi wat ze zeggen van de kostprijs.Ik denk toch ondertussen dat iedereen weet wat hij nodig heeft voor zijn betalingen te doen.Alleen de mensen met eigen werk of die in de huur zitten of een lage hypotheek heeft zal het wel mooizijn om dit te overleven.En al de rest sta weer een paar jaar terug.Wel gemakkelijk zoals sommige zeggen om de reis niet aan te nemen en om NEEN te zeggen maar we staan allemaal tegen de muur.Zeg je neen lig je!!En dan mag iemand anders zeggen dat het niet zo is.Misschien kan/mag hij vb geven voor mijn mening te laten herzien. Zo hebben wij in 2009 toch genoeg weken verspreid gelegen over het jaar.IN mijn situatie is de toestand totaal nog niet verbeterd.Dus waarom nu niet eens met harde acties?Het heeft de boeren toch iets opgeleverd? En het spoor of de winkels of de autowereld hebben toch ook al gestaakt?Alleen wij laten graag over ons gaan.

    Geplaatst door: een voorstander op
  • Eenheid dat is altijd een heel mooi woord.
    Maar ook een die altijd weer opspeelt en de boel verknald.
    Dat alle acties uit het verleden geen zin hadden is niet waar,maar in ’93 wel.Er werd hard doorgevaren met name naar boven want de actievoerders zagen het allemaal verkeerd.b.v Betuwelijn er werd om gelachen met ach zo’n vaart zou het niet lopen,maar hij ligt er wel.Liberalisatie heeft geen toekomst toen niet en nu niet je krijgt er alleen maar graaipolitiek van en iedereen kan zien waartoe dit geleidt heeft.Als er echt wetten zijn strafbaar onder de kostprijs varen gelden die voor alle partijen en dat is een kwestie voor de ombudsman.Eenheid mooi maar ik hou mijn hard vast ik geloof er niet meer in ervaringen genoeg.Oja ik heb nog mooie actievlaggen. van STOP&Dwarsliggers.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • je moet eenheid creeëren dus of met zijn alle staken of EUBO in of met zijn alle doorvaren. maar als je doorvaart moet je je wel aan je kostprijs houden. want anders heeft de eenheid nog geen nut.

    Geplaatst door: student op
  • Ik vind het er over gaan dat het VBR de acties steunt !!! Wij staan er in ieder geval niet achter en wat willen ze er mee bereiken nu Belgie zonder regering zit ? Ze hadden eerst beter nagedacht eer zo grote stappen gingen doen !!

    Geplaatst door: nog een belgische schippersvrouw op
  • Ow ec,dus er worden enkel belgische schepen doorgelaten omdat die beter gefinancierd zijn.?????????

    Geplaatst door: rob op
  • Een ondernemer die staakt niet, dat doen ambtenaren etc……ik zal ook nooit mn medewerking verlenen of solidair zijn!

    Geplaatst door: konfjoest op
  • heeft staken wel zin? kijk eens in het verleden. al de blokkades die ooit zijn geweest zijn allemaal voor niks geweest, of hadden voor een hele korte duur effeckt.

    Geplaatst door: janneman op
  • Rob, wat heeft de tankvaart meer dan dan droge lading? wij gaan dezelfde kant uit! Dit dank zei onterechte subsidies toegewezen door de Nederlandse overheid.In België moet men over +- 30% eigen middelen beschikken voor men een investeringskrediet kan verkrijgen hetgeen een gezonde concurentiemarkt had moeten behouden. Echter door bepaalde buurlanden heeft men een scheefgetrokken positie gecreëerd. Vergeet ook niet dat de Belgische binnenvaart gewurgd wordt door torenhoge loonlasten. Dus blaas niet te hoog van de toren AUB.

    Geplaatst door: ec op
  • Als ze de tankvaart maar doorlaten,die hebben hier niks mee te maken.Of ga anders met zn allen voor het parlement zitten,dat heeft meer efect.

    Geplaatst door: rob op
  • bedenk je wel dat er ook mensen rondvaren die in heel andere markten actief zijn en daar gewoon goed hun brood mee verdienen zorg dat je zelf de boel in orde hebt en niet met een tophypotheek onder de kostprijs gaat varen maar je kunt niet anderen de dupe laten worden van de wantoestanden in je eigen markt

    Geplaatst door: harm op
  • Als alle mensen in plaats hun mooie woorden die nu eens om zetten in daden zou het misschien nog goed komen maar zo als altijd hebben ze een grote mond en varen ze lekker door
    vooral zo door gaan collega`s

    Geplaatst door: dodo op
  • Zijn hier alle voorstaanders ook EUBO-lid?
    Nee, waarom wel staken en geen EUBO-lid, ik snap dat niet na een potje staken een weekje een hoge prijs en daarna weer als een raket naar beneden omdat er te veel schepen zijn.
    Als een VBR samen met andere organisaties aan een goed plan werkt waar we ook na een staking iets aan hebben.
    Kom op wordt hier gewoon lid van worden een paar dagen staken kost al meer als het hele lidmaatschap.
    En waarom nu er wordt nu net wat betaald en dan gaan we nu beginnen dan had het een half jaar geleden moeten gebeuren.

    Geplaatst door: Eubo wat handiger op
  • nu moeten we doorzetten en ook de waal en de rijn ijssel lek en in weurt dan gaan ze op de van zelf mee
    het is nu of nooit we zijn genoeg geringeloord
    zoals balkeende zij we moeten de voc mentalitijd weer aannemen .

    Geplaatst door: de geele ruiter op
  • die bevrachter is de grave&imperial

    Geplaatst door: a. op
  • zolang de banken geld blijven pompen in de staatsgarantie alliantie heeft staken geen nut!!!

    Geplaatst door: rene op
  • Als staken slecht is voor het imago van een bedrijfstak,komt de binnenvaart er glansrijk uit.Welk bedrijf kan zeggen dat er de laatste 35 jaar geen acties plaatsvonden.Het spoor zeker niet,als het zo is dat staken gepaard gaat met verlies van werk zou er geen enkele goederentrein meer rijden

    Geplaatst door: EDDY op
  • Wie is die belgische bevrachter?? laten we die met z’n alle boycotten kijken wie er dan aan het langste eind trekt! wie heeft wie nou nodig? met z’n alle stil liggen is waarschijnlijk de enige optie. de bevrachters hebben toch de schepen nodig en niet anders om! het vervoer kan toch onmogelijk allemaal over de weg dus dan nemen de opdrachtgevers vanzelf wel contact op met de schepen of capabele bevrachters die voor de schipper werkt en er niet tegen!

    Geplaatst door: walrat op
  • HELE goede aktie!!!
    en helemaal met je eens schippersvrouw maria

    Geplaatst door: bb op
  • ter informatie,

    Persbericht

    Zoals niemand zal zijn ontgaan zijn er blokkades op diverse vaarwegen in Frankrijk Het initiatief komt van de bond La Glissoire. Langzamerhand breiden de acties zich als een olievlek uit. De schippers accepteren niet langer dat hun problemen niet serieus genomen worden.
    Zij willen een fatsoenlijk tarief voor hun werk.
    Tijdens de ESO (Europese Schippers Organisatie) vergadering van 24 april jongstleden hebben de schippers de aandacht opgeëist van de ESO raad.
    Het was duidelijk: we hebben nu lang genoeg gewacht. Het water staat ons aan de lippen en we laten ons niet langzaam verstikken door de huidige tarieven.
    Er waren Fransen en Belgen die aan ons, Nederlanders, vroegen wat wij gingen doen.

    La Glissoire roept niet alleen de Franse binnenvaart op tot actie maar vraagt duidelijk om steun aan alle schippers binnen het vaargebied waar we met z’n allen opereren.

    Het is nu tijd om gezamenlijk aan de hekken van de Europese Commissie en de landelijke overheden te rammelen.
    Als een complete bedrijfstak iets echt wil, wie zijn dan de democratisch gekozen uitvoerders om dat tegen te houden?

    De ASV verklaart zich solidair met het initiatief van la Glissoire.
    De schippers van de ASV roepen alle collega’s klein of groot op tot daadkrachtig optreden tegen uitbuiting.
    Wij zijn het zat!!!

    Het bestuur van de ASV

    Geplaatst door: ASV op
  • Felle tegenstander!
    Als je graag in België vaart moet ge u aanpassen zoniet moet je er wegblijven.
    Maar ja, je kunt niet meer verstand gebruiken dan je er hebt.

    Geplaatst door: ec op
  • Aan vooral Meneer Karel Verberght,

    Woordvoerder van de Belgische bond VBR,
    je moet je eigen schamen wat een uitspraken heeft u de laatste tijd,
    Eerst den Hollanders die hebben of hadden het gedaan dus die mochten eigenlijk niet meer laden of lossen in Belgie alleen de Belgische collega,s
    mochten laden of lossen in uw land ook zo,n geweldig plan van de 14de eeuw.
    Ik zal je een paar transporten noemen waar geen Nederlander vaart en waar de prijzen ook van de 14de eeuw zijn komt t,ie he bv: Het prachtige werk van Gent naar Lixhe en dan Engis-Rieme en nog een prijsknaller Antwerpen-Genk moet je er nog meer hebben, en dan zo,n Belgische bevrachter die bekend wordt om ze,n omkoopschandalen ik kan je het hele verhaal vertellen maar iedereen leest mee dus ja dan wordt het wel erg lullig.
    Dit gebeurt in u eigen Belgie waarom wilt u dan de Hollanders tegen houden?
    Omdat er 5 Hollandse collega,s bijna failliet zijn en misschien (ik weet het niet) een uitkering krijgen van onze regering en zodoende een valse concurent worden ik ben het met het laatste weleens dit is niet normaal maar om dan alle Hollanders te bannen uit Belgie slaat nergens op ook zo,n achtelijk plan.
    En nu weer staken nou dat is slim hoor daar bereik je wat mee, meneer Karel Verberght heeft u al een goed plan wat en hoe je iets wilt bereiken of roep je maar wat in de kranten ,schreeuw je wat over de marifoon en dat was het weer.
    Dalijk liggen we met ze,n allen en dan. Wat je er mee wilt bereiken is bekend maar met een juist plan van aanpak kom je verder hoor dit geeft weer een slecht imago aan de binnenvaart waar we door u jaren lang last van zullen krijgen.
    En dan zeg u natuurlijk waarom last van een slecht imago, nou om het volgende:
    Er zijn veel bedrijven bezig om meer kwantum te gaan doen met de binnenvaart omdat we goedkoper zijn en groener zijn als spoor en vrachtwagen,
    alleen de bedrijven zijn bekender met spoor en vrachtwagen dus die zekerheid is bekend maar over de binnenvaart is niet echt veel bekend.
    Als er gestaakt gaat worden dan worden bedrijven toch bang om alles of een gedeelte van ze,n vervoer over water te gaan doen omdat de zekerheid die we de laatste jaren weer hadden opgebouwd zo weer naar een dieptepunt gaat alvast bedankt.
    En je denkt toch niet dat je zonder regering zo,n wet van de grond gaat krijgen.
    We varen heel graag ook in Belgie ik heb niets tegen me,n Belgische collega,s ook niet die naar Genk of alle andere bestemmingen varen die ik genoemd heb, maar het waren voorbeelden waar je niet om heen kan en als u met zulke plannen komt moet wij ons eigen ook verdedigen.
    U VBR moet een meerwaarde geven aan de binnenvaart en geen minderwaarde en niet lijken op een actiegroep want daar lijkt het meer op.
    En voor diegene die het gaan stremmen daar zou ik wel eens van willen weten tegen welke vrachten jullie het laatste jaar hebben gevaren dan kunnen we eens vergelijken.
    Wat een gelul zo,n staking ik ben fel tegenstander en wij varen gewoon door met politie begeleiding kom je ook een heel eind en anders maar kapot zeker we zullen zien maar hier aan mee werken nooit. Wij zijn zaterdagavond aan Wijnegem dus voor diegene die daar gaan liggen voor een staking neem een paar extra touwen mee.

    Geplaatst door: Een felle tegenstander op
  • Beetje naief “belgische schippersvrouw”.

    Alsof alleen de “Hollanders” voor slechte prijzen varen!!!!
    Er zijn voldoende voorbeelden dat anderen dan de “Ollanders” voor zeer slechte prijzen varen!!!!

    Ten eerste ben je in mijn ogen geen “ondernemer” als je gaat staken, en vaart nagenoeg IEDEREEN!!!!!!! voor een slechte prijs, ongeacht wat voor nationaliteit. En ten tweede kun je beter proberen de gelederen te sluiten dan elkaar af te …….

    Geplaatst door: D.W. op
  • goed zo die staking en moesten we in België zijn zouden we er zo komen bij liggen. Wij zijn morgen leeg op de Moezel en liggen dan hier voor de staking. er Moet iets gebeuren. Nu de Franse staken zou het een goede zaak zijn mochten ook de Belgen Duitsers en Nederlanders meedoen. Heel de binnenvaart samen. Maar zoals iemand al zei, de Nederlanders zijn overal tegen en het zijn net zij die je overal ziet varen. Maakt niet uit aan welke prijs.

    Geplaatst door: belgische schippersvrouw op
  • Ze moeten een stel nieuwe schepen in de hoogovens gooien is het probleem opgelost meneer So Long daar zijn er te veel van.

    Geplaatst door: H op
  • Oh gut wat zijn ze weer zielig die Fransen.Om te beginnen is het de meest gesubsidieerde vloot die we in Europa hebben. Ten tweede, het grootste deel van de dwarsliggers was tien jaar geleden feest aan het vieren toen de beurs afgeschaft werd, onder het mom van “eindelijk vrij, nu gaan we geld verdienen”. Dat hebben ze een aantal jaren gedaan, hebben (te) dure schepen gekocht, die in een paar jaar afgeragd, in die tijd veel mooie glim dingen gekocht als jet-ski’s, quats, speedboten enz. Die zijn nu door de bank afgepakt, en nu huilen ze. goh wat zielig. Een dom Calimero-volk is het.

    Ik heb nog nooit mee gemaakt dat een bevrachter een pistool op mijn voor hoofdzetten en zei “varen kreng”, lijkt me stug dat dat bij hun wel gebeurd, je zegt zelf “JA meneer de bevrachter” en gaat vervolgens kankeren tegen de buren en die de schuldgeven.

    Wat mij betrefd gelijk de CRS eropaf, zowel schipper als schip afvoeren, respectievelijk de bak in en de hoogovens.

    Probleem opgelost.

    ps.Als ze toch ergens tegen willen staken doe dat dan tegen het nog steeds zwaar gesubsidieerde spoor vervoer, is het probleem over capaciteit gelijk opgelost.

    MvGr G.M. Noldes ms So Long

    Geplaatst door: G.M. Noldes ms So Long op
  • HOE VAAK ZAG IK NIET OP DE VACHTINDECATOR T WORD TIJD VOOR ACTIES!!!
    MAAR WIJ NEDERLANDS ZIJN LAF!!!EN OOK ECHT LAF!!
    NEEM EEN VOORBEELD VAN DE FRANSE EN BELGIE !!!!!!!!!!!!!!
    WIJ ALLEEN MAAR LULLEN EN JA KNIKKEN ,MAAR NIKS DOEN

    Geplaatst door: WN op
  • Wat gaan wij Hollanders nu doen, JUIST voor het verkeerde imago zorgen NET als de vorige keer…
    en eromheen te varen…
    Ik hoop dat we (en ik weet zeker dat iedereen in zijn hart dat ook is)er solidair ermee omgaan Desnoods en gewoon ervoor/erachter blijven liggen
    Deze mensen PROBEREN in iedergeval wat, OOK voor de “domme” schipper die geen NEE durft te zeggen tegen “hun goede relatie” bevrachter
    WAAROM staan we dan op dit punt omdat we zulke goede opbrengsten hebben….
    NEE we willen met z’n allen alleen maar kostendekkende prijzen….
    Dus WEES SOLIDAIR en zorgt dat het zonder problemen zal gaan verlopen….en misschien dat het oplossing zal geven
    GEEF ZE IN IEDERGEVAL EEN KANS!!!!!!!!!!!!

    Geplaatst door: Schippersvrouw Maria op
  • Als ze in Nederland de overgefinancierde schepen tegen de kant leggen zal het snel dichtliggen.

    Geplaatst door: m op
  • Milwaukee en CED REB blokeren de sluis van Thionville

    Geplaatst door: . op
  • En gelijk de CCR regels van tafel want die maakt meer kapot dan je lief is.

    Geplaatst door: GJ op
  • Bravo goede actie.
    Als nu de banken in Nederland de overgefinancierde schepen is tegen de kant leggen dan komen we er misschien wel, dan hoeven die schepen de markt niet te verpesten. Maar ja wil de machtuitoefende bank dat wel, gaat wel ten koste van de bank z’n euries.

    Geplaatst door: H op

Reageer