Corus wil rollen staal met minder keggen vervoeren

Het staalconcern Corus in IJmuiden onderzoekt of het aantal keggen bij het vervoer van rollen staal (coils) kan worden teruggebracht van vijf per zijde per vijf ton stukgewicht naar twee keggen per zijde. De eerste proeven lijken er op te wijzen dat het kan, maar de binnenvaart reageert sceptisch.

Corus wil rollen staal met minder keggen vervoeren (1)

‘Veiligheid, veiligheid en nog eens veiligheid, dat staat bij Corus voorop’, zegt logistiek manager Jaap Jonker van Corus Staal. Wie instemt met de proef krijgt nu in IJmuiden rollen op minder keggen in zijn ruim.  ‘Het zijn enorm grote en zware dingen die het schip ingaan en als de schipper meer hout wenst, is dat mogelijk. Hij blijft vanzelfsprekend eindverantwoordelijk voor het veilig vervoeren van de lading en we willen dit er zeker niet koste wat kost doordrukken. Maar uit ons onderzoek komt naar voren dat staalcoils ook veilig kunnen worden vervoerd met minder keggen. In de proefperiode kijken we goed naar wat wel en niet mogelijk is. We hebben een overgangsperiode van 1 september tot het eind van het jaar.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Corus wil rollen staal met minder keggen vervoeren | Schuttevaer.nl

Corus wil rollen staal met minder keggen vervoeren

Het staalconcern Corus in IJmuiden onderzoekt of het aantal keggen bij het vervoer van rollen staal (coils) kan worden teruggebracht van vijf per zijde per vijf ton stukgewicht naar twee keggen per zijde. De eerste proeven lijken er op te wijzen dat het kan, maar de binnenvaart reageert sceptisch.

Corus wil rollen staal met minder keggen vervoeren (1)

‘Veiligheid, veiligheid en nog eens veiligheid, dat staat bij Corus voorop’, zegt logistiek manager Jaap Jonker van Corus Staal. Wie instemt met de proef krijgt nu in IJmuiden rollen op minder keggen in zijn ruim.  ‘Het zijn enorm grote en zware dingen die het schip ingaan en als de schipper meer hout wenst, is dat mogelijk. Hij blijft vanzelfsprekend eindverantwoordelijk voor het veilig vervoeren van de lading en we willen dit er zeker niet koste wat kost doordrukken. Maar uit ons onderzoek komt naar voren dat staalcoils ook veilig kunnen worden vervoerd met minder keggen. In de proefperiode kijken we goed naar wat wel en niet mogelijk is. We hebben een overgangsperiode van 1 september tot het eind van het jaar.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer