Binnenvaartschip overvaart roeiboot

Een binnenvaartschip heeft zaterdagochtend rond half elf op de Maas bij Engelen een klein vissersbootje overvaren. Een van de twee vissers raakte zwaar gewond. Dat meldt de waterpolitie.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Eerlijk is eerlijk, wij proberen plezier- en vissersbootjes zo lang mogelijk te negeren! Het loopt altijd wel goed af, maar soms vraag ik me echt af of ze levensmoe zijn!! Laatst een paar roeiers voor de kop (wij waren leeg) de hele tijd bleven ze netjes sb, en ineens uit het zicht! Ik snel met marifoon naar voren gerend, waren die malloten net voor de kop overgestoken. EN als ik dan zeg dat ze beter konden wachten tot we voorbij waren door die dode hoek, krijg ik de reactie: hoezo? het ging toch goed!!
    nou, volgende keer ren ik niet naar voren, dan varen we ze maar overhoop!! Eigen schuld, dikke bult! En dan varen we gewoon verder, want we gaan er dan ook geen tijd in steken om stil te liggen voor die kamikazen!!!
    Pff, sorry, maar dat lucht op šŸ˜‰

    Geplaatst door: Vera op
  • in t vaarwater is t dieper en t stroomt harder en waar wij lagen was net niet in de vaargeul maar daar lagen wij precies tussen in want er was n schip van campina achter door gegaan en ze konden er ook voor langs maar bij ons was t maar n paar meter diep en verder op was t 16 meter diep en daar konden wij komen door verder te gooien en t ging goed daarom willen de vissers de vaargeul berijken maar kan goed begrijpen dat ze er iets aan doen bij inhammen en sluizen maar t mag wel duidelijker gemaakt worden groetjes

    Geplaatst door: peter op
  • Geef elkaar de ruimte! Zien en gezien worden, daar gaat het om. Een schip mag met een dode hoek varen van max 300 meter. Alle vaarweggebruikers dienen daar rekening mee te houden. Bovendien moet recreatievaart toch zoveel mogelijk de SB zijde van het vaarwater houden? Ik ben blij dat het goed is afgelopen!

    Geplaatst door: Mooie spreuk! op
  • Dat zijn inderdaad oeren streken!dat vooraan.
    Wel wil ik ook melden dat als we met een schip ( koppelverband 190m ) en we afgeladen zijn met 5900Ton,niet erg wendbaar zijn ,rekeninghouden heb ik geen probleem mee,maar als u met uw elek.motor heen en weer in de vaargeul vaart,ik niet u elke beweging kan navolgen,jullie hebben meer oog voor de dobber o.i.d.
    Laat het een les zijn, trek hier uw voordeel mee,en zeg het voort aan uw collega vissers.

    MvG J

    Geplaatst door: Johan op
  • Beste Johan,

    ik ben sportvisser en vis vanuit een bootje elektrisch varend op alle grote wateren. Zo ook op het Volkerak. Wat mij onlangs is overkomen wil ik je vertellen.
    Er komt een vrachtschip uit de Krammersluizen en de schipper vaart volgas in mijn richting een bewuste keuze van hem. Op dat moment was ik al buiten de boeien(markering vaargeul). Toch blijft hij de ingezette koers vasthouden. Ik kon hem ternauwernood ontwijken dmv bijzetten 30pk benzinemotor.
    De schipper komt scheldend uit zijn kajuit om mij van repliek te dienen totaal overbodig daar ik me niet in de vaargeul bevond.
    Nadat ik hem attendeerde op de markering van de vaargeul dmv de boei, rende hij naar zijn stuurhut om de koers te wijzigen daar hij recht op de boei afging die hij niet zag.
    Mij lijkt dat als we gezamenlijk op het water vertoeven beroeps en pleziervaart een beetje tolerantie is toch wel op zijn plaats.

    Met vriendelijke groet JanSon

    Geplaatst door: JanSon op
  • Peter ik ben blij voor jullie dat het goed gaat.

    Ik vind dit wel eens een aanleiding moet zijn m ht vaar/vis gedrag van jullie eens keihard aan te pakken,want voor het zelfde geld had je er niet meer geweest.En bedenk je je dan eens hoe de schipper zich de rest van zijn leven hier getraumatieerd van over blijft!!
    Jullie moeten niet in de vaargeul van druk bevaarde gbieden willen vissen,jullie zijn gevaar voor eigen leven.

    Dat geld overigns hetzelfde voor die achterlijke kanoƫrs op de Rivier.Vorige week zag ik een afarige passagiersschip ( die best een grote hekgolf tekken ) en daarnaast 4m een kanoƫr die wou even mee met de zuiging denk ik,maar die kon het nog maar net overeind houden.

    WSP,KLPD,WP Bekeur deze mensen,poging tot doodslag ( op hun zelf)

    Geplaatst door: Johan op
  • @ Peter:

    Maar beantwoord dan eens de vraag waarom er IN het vaarwater gevist moet worden??

    Ik ken deze situatie niet, maar ik kan arie zijn reactie erg goed voorstellen, vooral bij de Krammersluis is het vaak raak.
    Het probleem is dat zolang deze vissers niet voor anker liggen er weinig aan kan gebeuren door de KLPD, vaak wijken ze op het laatste moment uit en doen ze het dus volgens de wet goed.

    Maar boven alles ben ik van mening dat als je met een roeiboot in het vaarwater gaat liggen vissen je eens goed in de spiegel moet kijken waar je nu eigenlijk mee bezig bent!

    Geplaatst door: Verkeersleider op
  • Goed om te lezen dat het goed gaat met de mannen uit het bootje. Het gaat zeker niet goed met de krant Schuttevaer. Het ordt steeds meer een boulevardblad. Hetgaat nergens over, nieuwbouwschepen en verhalen advertenties en uit het verband getrokken verhalen. Redacti! volgens mij is de binnenvaartsector jullie doelgroep!!! Ik lees wel vastvaringen en andere zaken in Duitsland en op de Elbe. Waar is het binnenlands nieuws? er gebeuren de laatste tijd een heleboel zaken die je als portal met de lezers kunt delen. Het enigste wat je leest is uit het verband en niet op feiten gebaseerde zaken publiceren. Als je wat plaatst, doe het dan goed. Breng de binnevaart niet in diskrediet!!

    Ik weet dat het een van de veiligste vervoerstakken is in ons land.

    Ik ben vaak betrokken bij ongevallen, schrijf niet waarom het mis ging, maar waarom het goed is gegaan, ondanks een aanvaring kan je vaak toch stellen dat de veiligheidsmaatregelen en de regelementen in combinatie met vakmanschap werkt. Overal gebeuren ongevallen, fietser onder een vrachtwagen, niet gezien, dodehoekspiegel. Vrachtwagen op zijn kant, dagelijks (stabiliteit) Nederland ontsnapt dagelijks aan een fictieve ramp, fictief, omdat de veiligheidsvoorzieningen enorm zijn.

    Schuttevaer, neem jezelf serieus en doe eens aan goede onderzoek-journalistiek.

    Maak weer gewoon goede reportages, achtergronden en kom eens terug op je artikelen. Journalistiek is geen signaalfunctie. Eengoede krant en journalist maak zijn verhal af!!!!

    Geplaatst door: Theo Gost, op
  • wij zijn overvaren maar er waren al genoeg schepen langs gevaren maar de schipper lag bij de sluis en had 300 meter zicht en wij lagen binnen 300meter dus had hij ons niet gezien kan gebeuren maar wat die mafkees van n arie zegt is toch klets die vent is niet goed als ie zegt dat t onze eigen schuld is hij denkt dat hij de enige is die op t water mag gelukkig gaat t met ons naar omstandigheden goed en we hebben n goed contact gehad met de schipper groetjes peter en rene

    Geplaatst door: peter op
  • Het si zeker bar en boos met die roeibootjes liggen midden in een vaargeul, voer van de week afvarig op de ijssel lag er een tevissen in de hang, aan de overkant lagen groene boeien heb de man geadviseerd de geul uit te gaan.
    Ja en dan heeft een grootschip voorrang op een klein schip tenzij deze in een betond vaarwater vaart.
    Dan nog al is het je schuld niet ,je zit toch maar mooi met de misere zo leuk is het niet iemand te verwonden of nog erger.
    De waterpolitie kan ook niet overal zijn en je mag tenslotte varen zolang het geen gevaar voor andere oplevert en dit is pas als het te laat is.

    Geplaatst door: Hagens op
  • zoals gewoonlijk en het wordt vrij irritant, de schuttevaer als “nieuwsgever” voor de binnenvaart,

    ze plaatsen weer eens een nieuwsbericht wat ze waarschijnlijk uit een lokale krant “gepikt” hebben en gelijk zonder te verifĆ«ren plaatsen

    Kortom, het wordt tijd dat de schuttevaer zich eens beter gaat oriƫnteren voor ze een nieuws bericht plaatsen!

    Hopelijk schrijven ze eens iets minder negatief over de binnenvaart!!

    Geplaatst door: DeKoning op
  • Slecht geschreven bericht. Eerst staat er dat het binnenvaartschip het vissersbootje niet meer kon ontwijken en later dat de schipper niets gezien had. Of bedoelde men dat het bootje het binnenvaartschip niet meer kon ontwijken? Of lag het bootje voor anker? De derde zin klopt niet. En Arie, als dat bootje er altijd ligt, dan heb je toch zeker herhaaldelijk de waterpolitie gealarmeerd zodat het niet nog een keer zou gebeuren?

    Geplaatst door: FN op
  • tja word gewoon tijd dat er geen misverstanden moeten zijn.klein wijkt altijd voor groot!!!tot 20 meter dus…. alleen zo kunnen ze het leren anders nooit.of dr vallen weer doden en dan is de kaptein meestal weer de ***

    Geplaatst door: ikke op
  • Ze moeten daar is meer controleren het zal het zelfde bootje wel wezen wat er altyd ligt
    Die kijken nergens naar en als je een geluidsein geeft zwaaien ze naar je
    Net wat die andere schipper zegt zit daar alleen maar vis
    Het is triest dat dit gebeurd maar ze hebben het aan hun zelf te danken,je gaat toch niet voor een uitvaart liggen
    Arie

    Geplaatst door: arie op
  • Het hoeft natuurlijk niet altijd waar te zijn, maar heel vaak is de kop van het bericht verkeerd.Er had misschien moeten staan, ,, bootje houd zich niet aan de regels en wordt overvarenā€™ā€™Ook vorige week zaterdag heb ik als gezagvoerder van een binnenvaarttanker zo`n situatie meegemaakt.In de invaart van de Krammersluizen lagen twee bootjes te vissen, net alsof die beestjes alleen maar daar zitten.Als je dan een geluidsein geeft,zwaaien ze terug en denken dat je ze groet.Maar Leiden is in last als ze door een binnenschip worden overvaren!

    Geplaatst door: O.J.B. op

Reageer

Binnenvaartschip overvaart roeiboot | Schuttevaer.nl

Binnenvaartschip overvaart roeiboot

Een binnenvaartschip heeft zaterdagochtend rond half elf op de Maas bij Engelen een klein vissersbootje overvaren. Een van de twee vissers raakte zwaar gewond. Dat meldt de waterpolitie.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Eerlijk is eerlijk, wij proberen plezier- en vissersbootjes zo lang mogelijk te negeren! Het loopt altijd wel goed af, maar soms vraag ik me echt af of ze levensmoe zijn!! Laatst een paar roeiers voor de kop (wij waren leeg) de hele tijd bleven ze netjes sb, en ineens uit het zicht! Ik snel met marifoon naar voren gerend, waren die malloten net voor de kop overgestoken. EN als ik dan zeg dat ze beter konden wachten tot we voorbij waren door die dode hoek, krijg ik de reactie: hoezo? het ging toch goed!!
    nou, volgende keer ren ik niet naar voren, dan varen we ze maar overhoop!! Eigen schuld, dikke bult! En dan varen we gewoon verder, want we gaan er dan ook geen tijd in steken om stil te liggen voor die kamikazen!!!
    Pff, sorry, maar dat lucht op šŸ˜‰

    Geplaatst door: Vera op
  • in t vaarwater is t dieper en t stroomt harder en waar wij lagen was net niet in de vaargeul maar daar lagen wij precies tussen in want er was n schip van campina achter door gegaan en ze konden er ook voor langs maar bij ons was t maar n paar meter diep en verder op was t 16 meter diep en daar konden wij komen door verder te gooien en t ging goed daarom willen de vissers de vaargeul berijken maar kan goed begrijpen dat ze er iets aan doen bij inhammen en sluizen maar t mag wel duidelijker gemaakt worden groetjes

    Geplaatst door: peter op
  • Geef elkaar de ruimte! Zien en gezien worden, daar gaat het om. Een schip mag met een dode hoek varen van max 300 meter. Alle vaarweggebruikers dienen daar rekening mee te houden. Bovendien moet recreatievaart toch zoveel mogelijk de SB zijde van het vaarwater houden? Ik ben blij dat het goed is afgelopen!

    Geplaatst door: Mooie spreuk! op
  • Dat zijn inderdaad oeren streken!dat vooraan.
    Wel wil ik ook melden dat als we met een schip ( koppelverband 190m ) en we afgeladen zijn met 5900Ton,niet erg wendbaar zijn ,rekeninghouden heb ik geen probleem mee,maar als u met uw elek.motor heen en weer in de vaargeul vaart,ik niet u elke beweging kan navolgen,jullie hebben meer oog voor de dobber o.i.d.
    Laat het een les zijn, trek hier uw voordeel mee,en zeg het voort aan uw collega vissers.

    MvG J

    Geplaatst door: Johan op
  • Beste Johan,

    ik ben sportvisser en vis vanuit een bootje elektrisch varend op alle grote wateren. Zo ook op het Volkerak. Wat mij onlangs is overkomen wil ik je vertellen.
    Er komt een vrachtschip uit de Krammersluizen en de schipper vaart volgas in mijn richting een bewuste keuze van hem. Op dat moment was ik al buiten de boeien(markering vaargeul). Toch blijft hij de ingezette koers vasthouden. Ik kon hem ternauwernood ontwijken dmv bijzetten 30pk benzinemotor.
    De schipper komt scheldend uit zijn kajuit om mij van repliek te dienen totaal overbodig daar ik me niet in de vaargeul bevond.
    Nadat ik hem attendeerde op de markering van de vaargeul dmv de boei, rende hij naar zijn stuurhut om de koers te wijzigen daar hij recht op de boei afging die hij niet zag.
    Mij lijkt dat als we gezamenlijk op het water vertoeven beroeps en pleziervaart een beetje tolerantie is toch wel op zijn plaats.

    Met vriendelijke groet JanSon

    Geplaatst door: JanSon op
  • Peter ik ben blij voor jullie dat het goed gaat.

    Ik vind dit wel eens een aanleiding moet zijn m ht vaar/vis gedrag van jullie eens keihard aan te pakken,want voor het zelfde geld had je er niet meer geweest.En bedenk je je dan eens hoe de schipper zich de rest van zijn leven hier getraumatieerd van over blijft!!
    Jullie moeten niet in de vaargeul van druk bevaarde gbieden willen vissen,jullie zijn gevaar voor eigen leven.

    Dat geld overigns hetzelfde voor die achterlijke kanoƫrs op de Rivier.Vorige week zag ik een afarige passagiersschip ( die best een grote hekgolf tekken ) en daarnaast 4m een kanoƫr die wou even mee met de zuiging denk ik,maar die kon het nog maar net overeind houden.

    WSP,KLPD,WP Bekeur deze mensen,poging tot doodslag ( op hun zelf)

    Geplaatst door: Johan op
  • @ Peter:

    Maar beantwoord dan eens de vraag waarom er IN het vaarwater gevist moet worden??

    Ik ken deze situatie niet, maar ik kan arie zijn reactie erg goed voorstellen, vooral bij de Krammersluis is het vaak raak.
    Het probleem is dat zolang deze vissers niet voor anker liggen er weinig aan kan gebeuren door de KLPD, vaak wijken ze op het laatste moment uit en doen ze het dus volgens de wet goed.

    Maar boven alles ben ik van mening dat als je met een roeiboot in het vaarwater gaat liggen vissen je eens goed in de spiegel moet kijken waar je nu eigenlijk mee bezig bent!

    Geplaatst door: Verkeersleider op
  • Goed om te lezen dat het goed gaat met de mannen uit het bootje. Het gaat zeker niet goed met de krant Schuttevaer. Het ordt steeds meer een boulevardblad. Hetgaat nergens over, nieuwbouwschepen en verhalen advertenties en uit het verband getrokken verhalen. Redacti! volgens mij is de binnenvaartsector jullie doelgroep!!! Ik lees wel vastvaringen en andere zaken in Duitsland en op de Elbe. Waar is het binnenlands nieuws? er gebeuren de laatste tijd een heleboel zaken die je als portal met de lezers kunt delen. Het enigste wat je leest is uit het verband en niet op feiten gebaseerde zaken publiceren. Als je wat plaatst, doe het dan goed. Breng de binnevaart niet in diskrediet!!

    Ik weet dat het een van de veiligste vervoerstakken is in ons land.

    Ik ben vaak betrokken bij ongevallen, schrijf niet waarom het mis ging, maar waarom het goed is gegaan, ondanks een aanvaring kan je vaak toch stellen dat de veiligheidsmaatregelen en de regelementen in combinatie met vakmanschap werkt. Overal gebeuren ongevallen, fietser onder een vrachtwagen, niet gezien, dodehoekspiegel. Vrachtwagen op zijn kant, dagelijks (stabiliteit) Nederland ontsnapt dagelijks aan een fictieve ramp, fictief, omdat de veiligheidsvoorzieningen enorm zijn.

    Schuttevaer, neem jezelf serieus en doe eens aan goede onderzoek-journalistiek.

    Maak weer gewoon goede reportages, achtergronden en kom eens terug op je artikelen. Journalistiek is geen signaalfunctie. Eengoede krant en journalist maak zijn verhal af!!!!

    Geplaatst door: Theo Gost, op
  • wij zijn overvaren maar er waren al genoeg schepen langs gevaren maar de schipper lag bij de sluis en had 300 meter zicht en wij lagen binnen 300meter dus had hij ons niet gezien kan gebeuren maar wat die mafkees van n arie zegt is toch klets die vent is niet goed als ie zegt dat t onze eigen schuld is hij denkt dat hij de enige is die op t water mag gelukkig gaat t met ons naar omstandigheden goed en we hebben n goed contact gehad met de schipper groetjes peter en rene

    Geplaatst door: peter op
  • Het si zeker bar en boos met die roeibootjes liggen midden in een vaargeul, voer van de week afvarig op de ijssel lag er een tevissen in de hang, aan de overkant lagen groene boeien heb de man geadviseerd de geul uit te gaan.
    Ja en dan heeft een grootschip voorrang op een klein schip tenzij deze in een betond vaarwater vaart.
    Dan nog al is het je schuld niet ,je zit toch maar mooi met de misere zo leuk is het niet iemand te verwonden of nog erger.
    De waterpolitie kan ook niet overal zijn en je mag tenslotte varen zolang het geen gevaar voor andere oplevert en dit is pas als het te laat is.

    Geplaatst door: Hagens op
  • zoals gewoonlijk en het wordt vrij irritant, de schuttevaer als “nieuwsgever” voor de binnenvaart,

    ze plaatsen weer eens een nieuwsbericht wat ze waarschijnlijk uit een lokale krant “gepikt” hebben en gelijk zonder te verifĆ«ren plaatsen

    Kortom, het wordt tijd dat de schuttevaer zich eens beter gaat oriƫnteren voor ze een nieuws bericht plaatsen!

    Hopelijk schrijven ze eens iets minder negatief over de binnenvaart!!

    Geplaatst door: DeKoning op
  • Slecht geschreven bericht. Eerst staat er dat het binnenvaartschip het vissersbootje niet meer kon ontwijken en later dat de schipper niets gezien had. Of bedoelde men dat het bootje het binnenvaartschip niet meer kon ontwijken? Of lag het bootje voor anker? De derde zin klopt niet. En Arie, als dat bootje er altijd ligt, dan heb je toch zeker herhaaldelijk de waterpolitie gealarmeerd zodat het niet nog een keer zou gebeuren?

    Geplaatst door: FN op
  • tja word gewoon tijd dat er geen misverstanden moeten zijn.klein wijkt altijd voor groot!!!tot 20 meter dus…. alleen zo kunnen ze het leren anders nooit.of dr vallen weer doden en dan is de kaptein meestal weer de ***

    Geplaatst door: ikke op
  • Ze moeten daar is meer controleren het zal het zelfde bootje wel wezen wat er altyd ligt
    Die kijken nergens naar en als je een geluidsein geeft zwaaien ze naar je
    Net wat die andere schipper zegt zit daar alleen maar vis
    Het is triest dat dit gebeurd maar ze hebben het aan hun zelf te danken,je gaat toch niet voor een uitvaart liggen
    Arie

    Geplaatst door: arie op
  • Het hoeft natuurlijk niet altijd waar te zijn, maar heel vaak is de kop van het bericht verkeerd.Er had misschien moeten staan, ,, bootje houd zich niet aan de regels en wordt overvarenā€™ā€™Ook vorige week zaterdag heb ik als gezagvoerder van een binnenvaarttanker zo`n situatie meegemaakt.In de invaart van de Krammersluizen lagen twee bootjes te vissen, net alsof die beestjes alleen maar daar zitten.Als je dan een geluidsein geeft,zwaaien ze terug en denken dat je ze groet.Maar Leiden is in last als ze door een binnenschip worden overvaren!

    Geplaatst door: O.J.B. op

Reageer