Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Tien vragen over de crisis (11)

DEVENTER

Met antwoorden van Axel Goetze-Rohen, Bargelink.com

1 / 1
Tien vragen over de crisis (11)

Tien vragen over de crisis (11)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (4)
  • Otto

    Beste Axel en anderen,
    ik hoor vaak dat de afgelopen 3 jaren top jaren waren, onrealistisch enz.
    Ik heb daar een andere mening over. De afgelopen jaren waren goed maar niets bijzonders. Men kon op een verantwoorde manier zijn bedrijf voeren. Men hoefde niet met anderhalve paardekop te varen men kon voldoende personeel betalen. Men kon reparaties en onderhoud tijdig uitvoeren en hoefde het niet vanwege de financiën voor zich uit te schuiven. Men kon op een gezonde manier eens op vakantie gaan en kon eens blijven liggen of een aflosser nemen om ook een sociaal leven in te vullen. Men kon wat geld opzij zetten voor mindere tijden of te verwachten uitgaven, wat waarschijnlijk al lang weer op is. Vele van ons hebben veel geld geïnvesteerd in een goede zaak, zo milieuvriendelijk mogelijk te vervoeren binnen Europa iets waar de gehele gemeenschap bij gebaat is. Gezien de enorme vervoersstromen waren vele nieuwe schepen nodig wat te zien was door dat ze ongemerkt door de markt werden opgenomen.
    Ook in de toekomst zullen alleen die prijzen die in de afgelopen jaren betaald werden voor een verantwoorde binnenvaart kunnen zorgen. In het algemeen kun je er wel vanuit gaan dat alles wat beneden de 50 cent netto per dag ligt de zaak geen goed doet.
    Veel collega’s zeggen dat wanneer ze het niet redden deze crisis door te komen, ze nooit geen voet meer op een schip zetten. Dit betekend dat er bij veel faillissementen veel know how verloren gaat.
    De schepen in een soort rederijvorm gaan varen met de enorme personeelskosten die dat met zich brengt of er komen alleen nog Oost-Europeanen op de schepen met alle problemen van dien.
    Het transport word dus niet goedkoper.
    Barge-Link is wellicht een goed initiatief, men zou daadwerkelijk een aantal schakels uit de keten kunnen halen Axel, maar transparant is het niet.
    Transparant is het pas als de verlader al zijn werk zou tonen en niet 1 reisje via Barge-link en die andere 10 via andere kanalen.
    Otto

  • een CBOB’er met ASV gedachtes

    dus toch bodemtarieven+ evt Plafondtarieven en een evenredige verdeling voor schipper én opdrachtgever…!

  • belgica

    Net voor de crisis hadden we enkele “goede” jaren , maar in principe nix overdreven , het was zeker niet slecht , kijk maar eens naar de tankvaart waar ze ECHTE toppers kennen , daar hebben ze in de vrachtvaart nog nooit van gehoord !!En daar zijn de liggelden ten minste goed geregeld, trekt bij ons gewoon op nix! wet 94 etc…we zijn gewoon goedkope silo’s en ze hebben soms 5 dagen tijd om ons te lossen , terwijl we maar 18 uur hoeven te varen en dan willen ze nog heel graag weten wanneer je precies toekomt op sommige plekken !! Ik zou graag mijn personeel ook eens inschrijven volgens wet 94 ….denk alleen dat het niet lukt !Maar de volhouder wint altijd , ook in slechte tijden , houd de moed er in allemaal samen .

  • Rienk Abrahamse

    Een heel verstandig bericht. Probeert de zaken van verschillende kanten te benaderen. De verlader zal geen probleem hebben om altijd een normaal tarief te betalen, als hij er zeker van is, dat het schip altijd beschikbaar is, en niet zoals vorig jaar extreem voor moest worden betaald. Dit vergeten de meeste schippers graag. Het is nu alleen een geklaag over de lage prijzen, die onder de kostprijs liggen. Hier blijkt toch weer, dat de binnenvaart niet met een vrije markt kan omgaan? Als je hoort, dat veel schepen nu meer dan 4000 uur per jaar op de motor maken, en het dan nog niet redden. Ben je dan goed bij je verstand?

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook