Een op tien voelt strop om zijn nek

Een op de tien binnenvaartondernemers vreest een faillissement op korte termijn. Dat blijkt uit de enquête ‘De schipper aan het woord’ van de Socialistische Partij (SP). De partij geeft het kabinet tien aanbevelingen om massale faillissementen te voorkomen. Maar dan moet de regering wel snel optreden en goede en adequate maatregelen nemen.

Een op tien voelt strop om zijn nek

De SP kreeg van 730 mensen een ingevulde vragenlijst terug. Daarvan bleken 606 vragenlijsten geschikt voor analyse. Dat betekent volgens de SP dat vijftien procent van alle Nederlandse schippers meedeed aan het onderzoek. Voldoende voor een representatieve steekproef.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Beste collega’s,

    Hoe is het mogelijk dat eenieder die zijn met bloed, zweet en tranen opgebouwde bedrijf zo lijdzaam naar de donder laat gaan?
    Waar zijn de ondernemers met hart voor hun zaak?
    Laten jullie het laatste beetje kaas nog van je brood eten door een stelletje figuren die zichzelf alleen maar belangrijk vinden? Of geven jullie je lijdzaam aan je bank over, zodat zij het voor je gaan regelen? Dat zal dan alleen in het voordeel van de desbetreffende bank zijn en zeker niet in het voordeel van U als klant!
    Waar zijn de ondernemers die echt willen VECHTEN voor hun bedrijf?
    GOOI DE RIVIEREN EN KANALEN DICHT!!!
    Onderhandel dan zolang met overheid, verladers en collega’s tot er een duidelijk en uitvoerbaar plan is.
    Een dergelijk plan verdient zeker geen applaus en zou ook niet nodig moeten zijn, maar met wat er tot nu toe gebeurt, gaan de verlies lijdende ondernemers het zeker niet redden.
    En op langere termijn geen enkele ondernemer!!

    Een niet droge-lading collega-ondernemer, die NIET kan begrijpen dat collega-ondernemers zo hun met pijn en moeite EN met liefde opgebouwde bedrijf, kapot kunnen laten gaan!!

    Geertje

    Geplaatst door: Geertje op
  • lekker veel geld, stoere jongen hoor. ben je bang dat we met zn allen anders in jou vaarwater gana zitten? niemand heeft geld om te kopen hoor, dus wees niet bang.

    maar ik denk dat ik weet hoe het bij jou zit. tot een jaar geleden voer je gewoon, niet overdreven goed, en zag je mensen om je heen groeien en steeds meer geld verdienen. je wist toen niet wat te doen, want je durfde niet of wat dan ook. nu zit je toevallig nog in het goede gedeelte en ga je heel hard lopen roepen dat jij het het beste doet van allemaal! sorry, gaat er bij mij niet in.

    en als ik er naast zit en je zit wel helemaal bewsut in de nichemarkt waar je nu zo blij bent moet je gewoon je mond houden uit respect voor de mensen die met de handen in het haar zitten.

    dus pannenkoek, stoor ons niet met je geile buien!

    gegroet

    Geplaatst door: kees op
  • ja schippers maar er is maar een tak waar het nog steeds goed gaat omdat daar niet veel meer van is en ik zeg lekker niet wat maar het is geen 110 of 135
    massa=geen kassa
    klein = geen werk
    en…..= goed maar valt niet op en daar willen de meeste niet mee werken
    dus waar hebben we het over voor mij een weet voor jullie vraag en dat blijft zo

    Geplaatst door: lekker veel geld op
  • Schipper zijn is een
    pracht beroep, maar
    je moet altijd zorgen dat je geld
    achter de hand heb
    Dat kun je in goede
    tijden opbouwen.
    Die tijd is er nog
    niet zo lang geleden
    geweest.Dan kun je
    deze tijden goed door komen. Maar dat
    wort niet gedaan
    Vroeger moest je 50%
    eigen geld bezitten
    om schip te kopen.
    Nu hebben ze hypotheken van 100%
    Dan kun je geen zaak
    runnen.Die dit wel gedaan moeten zelf
    op de blaren zitten.
    Op Deze manier krijg
    je nooit een gezonde
    binnenvaart.
    De zwakken moeten
    eerst afvallen.
    En niet kunst matig
    in leven gehouden worden. De schipper
    moet schipper blijven en geen
    handelaar worden

    Geplaatst door: hypvrij op
  • aan roos van veen ik ben het met je eens dat er zonder na te denken is bijgebouwd waar ik het niet mee eens bent is dat je de prijzen van anderhalf jaar geleden zeer hoog noemt als je het per uur dat je in die stoel zit uit gaat rekenen is het gewoon normaal

    Geplaatst door: h op
  • crisis veroorzaakt door het kapitalistisch denken, oplossing en medelijden moet komen van de socialisten. Dit kan ook alleen in Nederland

    Geplaatst door: jan-willem op
  • Er zijn zeker mensen bij die een goede ondernemer zijn. Je moet het meer bij de jongere generatie zoeken denk ik die problemen veroorzaken.
    Hoe kan je met gezond verstand 25 zijn en een nieuwe bouwen? Er zijn er maar weinig op die leeftijd die 25% eigen startkapitaal hebben. Dat had ik ooit wel nodig bij de bank.

    Geplaatst door: advocaat op
  • Ook hier klopt het niet. Ik kom namelijk op 5,576% van het totaal waarvoor faillissement dreigt.

    ‘Ruim 41 procent geeft aan in financiële problemen te zitten. Hiervan zegt 68 procent dat die problemen tamelijk ernstig zijn. Voor twintig procent van hen dreigt faillissement.’

    Geplaatst door: henriette op
  • Er lijkt iets mis te zijn met de getalsinterpretatie…

    500T tot 2000T 68% in problemen.
    >5000T 57% in problemen.

    ‘Van de schippers met een schip tussen de 500 en 2000 ton geeft 68 procent aan financiële problemen te hebben. Ook bij schepen boven de 5000 ton zit een meerderheid van 57 procent in financiële problemen. De resultaten laten verder zien dat er verband bestaat tussen scheepsgrootte en financiële problemen. Hoe groter het schip, hoe meer schippers in financiële nood verkeren.’

    Geplaatst door: henriette op
  • Je kan schippers kortzichtigheid verwijten en slecht ondernemerschap en dergelijke maar als je naar de wal kijkt dan komen veel bedrijven in betalingsproblemen als de omzet 15 tot 25 procent terugloopt.
    Niemand vind dat vreemd of wat ook.
    Bij ons liep de omzet 67 procent terug en wij zijn niet de enige maar toch komen er vanuit onze eigen branche steeds reacties over slecht ondernemerschap ed.
    In mijn ogen is het niet helemaal terecht.
    Aan de wal gaat het niet veel beter terwijl daar vaak hoog opgeleide economen in dienst zijn om het financieel beleid te voeren.

    Veel schippers zijn LBO of MBO opgeleid maar het blijkt dat veel universitair opgeleidde mensen niet veel beter scoren als het over economisch vooruitzicht gaat.

    Geplaatst door: Jan op
  • Beste ondernemers,
    Een jaar geleden kon het niet op. Er werden zeer hoge prijzen per vervoerde ton betaald. Aanboord van schepen zag je de auto’s groeien. Er werd constant gevaren met dure aflossers. We wilde 4 keer per jaar op vakantie. En als het uitkwam ook nog een keer nieuw bouwen. Nu gaat het minder en we gaan we gelijk failliet. Voor een (bewust) niet ondernemer is dit vreemd. Is dit niet het ondernemers risico? Er zijn ook een groot aantal mensen die bewust geen eigen schip hebben gekocht, hoe makkelijk dat dan ook was. Deze mensen zagen dat het fout zou gaan.
    En 1 op de 10 ondernemers voelt een strop om zijn nek. Dit valt mij alles mee, vergelijk dit eens met ondernemingen op de wal.
    Allen succes in moeilijke tijden.

    Geplaatst door: roos van veen op

Reageer

Een op tien voelt strop om zijn nek | Schuttevaer.nl

Een op tien voelt strop om zijn nek

Een op de tien binnenvaartondernemers vreest een faillissement op korte termijn. Dat blijkt uit de enquête ‘De schipper aan het woord’ van de Socialistische Partij (SP). De partij geeft het kabinet tien aanbevelingen om massale faillissementen te voorkomen. Maar dan moet de regering wel snel optreden en goede en adequate maatregelen nemen.

Een op tien voelt strop om zijn nek

De SP kreeg van 730 mensen een ingevulde vragenlijst terug. Daarvan bleken 606 vragenlijsten geschikt voor analyse. Dat betekent volgens de SP dat vijftien procent van alle Nederlandse schippers meedeed aan het onderzoek. Voldoende voor een representatieve steekproef.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Beste collega’s,

    Hoe is het mogelijk dat eenieder die zijn met bloed, zweet en tranen opgebouwde bedrijf zo lijdzaam naar de donder laat gaan?
    Waar zijn de ondernemers met hart voor hun zaak?
    Laten jullie het laatste beetje kaas nog van je brood eten door een stelletje figuren die zichzelf alleen maar belangrijk vinden? Of geven jullie je lijdzaam aan je bank over, zodat zij het voor je gaan regelen? Dat zal dan alleen in het voordeel van de desbetreffende bank zijn en zeker niet in het voordeel van U als klant!
    Waar zijn de ondernemers die echt willen VECHTEN voor hun bedrijf?
    GOOI DE RIVIEREN EN KANALEN DICHT!!!
    Onderhandel dan zolang met overheid, verladers en collega’s tot er een duidelijk en uitvoerbaar plan is.
    Een dergelijk plan verdient zeker geen applaus en zou ook niet nodig moeten zijn, maar met wat er tot nu toe gebeurt, gaan de verlies lijdende ondernemers het zeker niet redden.
    En op langere termijn geen enkele ondernemer!!

    Een niet droge-lading collega-ondernemer, die NIET kan begrijpen dat collega-ondernemers zo hun met pijn en moeite EN met liefde opgebouwde bedrijf, kapot kunnen laten gaan!!

    Geertje

    Geplaatst door: Geertje op
  • lekker veel geld, stoere jongen hoor. ben je bang dat we met zn allen anders in jou vaarwater gana zitten? niemand heeft geld om te kopen hoor, dus wees niet bang.

    maar ik denk dat ik weet hoe het bij jou zit. tot een jaar geleden voer je gewoon, niet overdreven goed, en zag je mensen om je heen groeien en steeds meer geld verdienen. je wist toen niet wat te doen, want je durfde niet of wat dan ook. nu zit je toevallig nog in het goede gedeelte en ga je heel hard lopen roepen dat jij het het beste doet van allemaal! sorry, gaat er bij mij niet in.

    en als ik er naast zit en je zit wel helemaal bewsut in de nichemarkt waar je nu zo blij bent moet je gewoon je mond houden uit respect voor de mensen die met de handen in het haar zitten.

    dus pannenkoek, stoor ons niet met je geile buien!

    gegroet

    Geplaatst door: kees op
  • ja schippers maar er is maar een tak waar het nog steeds goed gaat omdat daar niet veel meer van is en ik zeg lekker niet wat maar het is geen 110 of 135
    massa=geen kassa
    klein = geen werk
    en…..= goed maar valt niet op en daar willen de meeste niet mee werken
    dus waar hebben we het over voor mij een weet voor jullie vraag en dat blijft zo

    Geplaatst door: lekker veel geld op
  • Schipper zijn is een
    pracht beroep, maar
    je moet altijd zorgen dat je geld
    achter de hand heb
    Dat kun je in goede
    tijden opbouwen.
    Die tijd is er nog
    niet zo lang geleden
    geweest.Dan kun je
    deze tijden goed door komen. Maar dat
    wort niet gedaan
    Vroeger moest je 50%
    eigen geld bezitten
    om schip te kopen.
    Nu hebben ze hypotheken van 100%
    Dan kun je geen zaak
    runnen.Die dit wel gedaan moeten zelf
    op de blaren zitten.
    Op Deze manier krijg
    je nooit een gezonde
    binnenvaart.
    De zwakken moeten
    eerst afvallen.
    En niet kunst matig
    in leven gehouden worden. De schipper
    moet schipper blijven en geen
    handelaar worden

    Geplaatst door: hypvrij op
  • aan roos van veen ik ben het met je eens dat er zonder na te denken is bijgebouwd waar ik het niet mee eens bent is dat je de prijzen van anderhalf jaar geleden zeer hoog noemt als je het per uur dat je in die stoel zit uit gaat rekenen is het gewoon normaal

    Geplaatst door: h op
  • crisis veroorzaakt door het kapitalistisch denken, oplossing en medelijden moet komen van de socialisten. Dit kan ook alleen in Nederland

    Geplaatst door: jan-willem op
  • Er zijn zeker mensen bij die een goede ondernemer zijn. Je moet het meer bij de jongere generatie zoeken denk ik die problemen veroorzaken.
    Hoe kan je met gezond verstand 25 zijn en een nieuwe bouwen? Er zijn er maar weinig op die leeftijd die 25% eigen startkapitaal hebben. Dat had ik ooit wel nodig bij de bank.

    Geplaatst door: advocaat op
  • Ook hier klopt het niet. Ik kom namelijk op 5,576% van het totaal waarvoor faillissement dreigt.

    ‘Ruim 41 procent geeft aan in financiële problemen te zitten. Hiervan zegt 68 procent dat die problemen tamelijk ernstig zijn. Voor twintig procent van hen dreigt faillissement.’

    Geplaatst door: henriette op
  • Er lijkt iets mis te zijn met de getalsinterpretatie…

    500T tot 2000T 68% in problemen.
    >5000T 57% in problemen.

    ‘Van de schippers met een schip tussen de 500 en 2000 ton geeft 68 procent aan financiële problemen te hebben. Ook bij schepen boven de 5000 ton zit een meerderheid van 57 procent in financiële problemen. De resultaten laten verder zien dat er verband bestaat tussen scheepsgrootte en financiële problemen. Hoe groter het schip, hoe meer schippers in financiële nood verkeren.’

    Geplaatst door: henriette op
  • Je kan schippers kortzichtigheid verwijten en slecht ondernemerschap en dergelijke maar als je naar de wal kijkt dan komen veel bedrijven in betalingsproblemen als de omzet 15 tot 25 procent terugloopt.
    Niemand vind dat vreemd of wat ook.
    Bij ons liep de omzet 67 procent terug en wij zijn niet de enige maar toch komen er vanuit onze eigen branche steeds reacties over slecht ondernemerschap ed.
    In mijn ogen is het niet helemaal terecht.
    Aan de wal gaat het niet veel beter terwijl daar vaak hoog opgeleide economen in dienst zijn om het financieel beleid te voeren.

    Veel schippers zijn LBO of MBO opgeleid maar het blijkt dat veel universitair opgeleidde mensen niet veel beter scoren als het over economisch vooruitzicht gaat.

    Geplaatst door: Jan op
  • Beste ondernemers,
    Een jaar geleden kon het niet op. Er werden zeer hoge prijzen per vervoerde ton betaald. Aanboord van schepen zag je de auto’s groeien. Er werd constant gevaren met dure aflossers. We wilde 4 keer per jaar op vakantie. En als het uitkwam ook nog een keer nieuw bouwen. Nu gaat het minder en we gaan we gelijk failliet. Voor een (bewust) niet ondernemer is dit vreemd. Is dit niet het ondernemers risico? Er zijn ook een groot aantal mensen die bewust geen eigen schip hebben gekocht, hoe makkelijk dat dan ook was. Deze mensen zagen dat het fout zou gaan.
    En 1 op de 10 ondernemers voelt een strop om zijn nek. Dit valt mij alles mee, vergelijk dit eens met ondernemingen op de wal.
    Allen succes in moeilijke tijden.

    Geplaatst door: roos van veen op

Reageer