Samen Sterk Team trekt tarievenlijst in na overleg met NMa

Het Samen Sterk Team van internationaal varende schippers heeft zijn ‘Internationaal Geoorloofde Onkosten Tarief’ donderdagmiddag ingetrokken na overleg met de Nederlandse en Belgische mededingingsautoriteiten.

Samen Sterk Team trekt tarievenlijst in na overleg met NMa

EVO (verladers) en FENEX (expediteurs) hadden de lijst, die gebaseerd was op de kostprijs van een gemiddeld binnenvaartschip, onder de aandacht van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gebracht, omdat hier mogelijk sprake zou zijn van het ontduiken van de mededingingsregels. Volgens een persbericht hebben de organisaties ‘sterke aanwijzingen dat een groep van meer dan 100 binnenvaartondernemers samenspant om met ingang van deze week geen werk aan te nemen onder een bepaalde kostprijs’.
Bijna 150 schippers met een totaal laadvermogen van 400.000 ton hadden zich inmiddels als sympathisant gemeld bij het Samen Sterk Team. Vanaf dinsdag 15 september beloofden zij niet meer onder de kostprijstarieven te zullen varen. Twee Belgische initiatiefnemers van het Samen Sterk Team verdedigden hun zaak donderdagmiddag in Den Haag tegenover vertegenwoordigers van de mededingingsautoriteiten van Nederland en België. De NMa waarschuwde voor ‘serieuze risico’s’ bij het handhaven van de tarievenlijst, aangezien zo’n gecoördineerde actie voor hogere vrachttarieven niet lijkt te stroken met de regels voor vrije concurrentie.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (31)

  • Kan iemand mij de lijst ook even doormailen heb hem ook niet gehad wvhaaften.tunas@vaart.net we moeten gewoon doorgaan met die lijst.

    Geplaatst door: Wouter op
  • alle leden van die carpecargoclub laten linksliggen.niet meer voor varen dat haalt al wat oneerlijke concurentie uit de markt gewoon stemmen en nog ongeveer 10 bevrachtingskantoren laten overleven doen ze nu ook bij ons.laten we be bal eens terugkaatsen

    Geplaatst door: boze belg op
  • carpecargoclub ja dat is interesant deze club heeft wel een vage doelstelling hoor maar slimmer als ons zij houden de prijsafspraken misschien wel geheim
    en wij maakten de fout ze bekend te maken.
    jaap

    Geplaatst door: jaap op
  • Ja er zijn dus mensen mede ondernemers die het eigen schuld dikke bult vinden .
    want ja 10 a 12 euro naar de moezel en nog meer van dat soort opgeklopte prijzen bracht een enorme graaicultuur met zich mee,maar nu is ie oud genoeg om te stoppen en ja dat word moeilijk nu dus toch nog een paar jaar door tobben.had even vergeten dat in het restayrant en de garage en de winkels de guldens euro,s werden en de vrachten lekker niet nu ze eindelijk eens op een normaal acceptabel niveau waren kwam er jawel de crisis.
    nu waren er al een tijdje een aantal piepzakken(tussenpersonen en bevrachters noemen ze zich)die hierop zaten te wachten.
    want die vonden dat ze jarenlang uitgebuit werden door ons maar als er geen ruimte voorhanden was betaalde de klant dat wel bij hoor.
    nu is het een leuk spelletje geworden omwille de crisis om ons even terug naar net voor de oorlog te helpen .
    en ja inderdaad we zijn sterker dan we denken maar dan moeten de meeste eerst eens leren denken.want wat zegt de sponsor straks als de limiet is bereikt???????????????
    juist en dat willen we niet denk geen van alle.
    dus terug op tafel die strijdbijl en vanaf maandag vragen waar je recht op hebt.
    de ene bevrachter belde van de week op dat we maar moesten meedoen voor een bepaald tarief en dat dat het enige verstandige was heb ervoor gepast en de andere wilde ook wel graag een scheepje indelen heb gezegt als het tarief normaal was dat wel kon dus weer pech.
    nu hadden we eindelijk een altenatief en een begin van iets en wie gaat naar de nma ja het lijkt wel of ze toch een beetje bang voor ons zijn.
    laat de evo en de fenex maar komen hebben geen poot om op te staan want je kunt ondernemers niet verplichten om iedere dag geld in te leveren en onder het bijstandsniveau te leven.

    Geplaatst door: alex op
  • Helemaal met Anton eens.
    De kleine saamhorigheid die er op dit moment te horen is in deze sector zou er standaard moeten wezen:WIJ(klein&groot) hebben MARKTMACHT,dat MOET men gebruiken!!!Stel je voor:dat morgen alle ondernemers die geen uitzicht zien in deze bodemloze put hun schip stil zouden leggen totdat er een fatsoenlijke BODEMprijs word vastgesteld,dat geeft een PANIEK waarvan men de weerga niet kent.Als binnenvaart kunt U de hele Nederlandse en Duitse economie platleggen,WIJ zijn een doorvoerland,WIJ hebben de GROOTSTE havens naar het achterland van heel europa!!!Door te gaan liggen valt de grootste logistieke ADER van Europa plat:de RIJN.Laat de EVO lekker kapot vallen met hun valse voorwendselen,hoezo prijsafspraken onder schippers???Kreeg een linkje van iemand,www.carpecargoclub.nl ,ga maar eens kijken,mijn broek zakte er in ieder geval van af.Veel groote verladers zijn aangesloten bij deze besloten club.Het doel van deze club???? Dat lijkt mij ondertussen wel duidelijk:Ons kapot maken,of dusdanig afhankelijk zodat ze wederom een decennia lang de beschikking hebben over een vloot particuliere onderdanen.Oftewel:Ze houden grip op de markt doormiddel van afspraken onderling. En dan bij de NMA gaan lopen janken als 100 schippers afspreken niet meer onder kostprijs te varen.Dat getuigd van een flinke dosis arrogantie en het volste vertrouwe n dat ze toch als winnaar uit de strijd komen, dat flikken ze immers al decennia lang!!!!!!!Wat een poppenkast,BAH!!!

    Geplaatst door: Johan op
  • Lig al vanaf Januari tegen de kant, wachten op hogere prijzen.
    Heb even samensterk gemist, kan iemand mij die lijst mailen naar kleineschipper@gmail.com

    Geplaatst door: kleine op
  • Ik zit zelf niet mee in het team omdat we terug net in de running zitten maar zal er mij wel aan toevoegen.
    Nu stel ik mij de vraag of we in een democratie of in een communisme zitten, mij lijkt het tweede een sterkantwoord omdat men in het huidige europa niks meer mag en alles word beslist in de burger zijn plaats. Betreur dit maar we blijven vechten voor ons overleven!!!!!

    Geplaatst door: Een anonieme belg op
  • Dus: DOORGAAN, DOORGAAN, DOORGAAAN!!! Een goed begin is het halve werk.

    Geplaatst door: schipper2 op
  • Anton, je haalt de woorden uit m’n mond waar ik vanaf gisterenmorgen al mee loopt en heb het hieronder in het kort ook al geschreven. Het zijn juist tekenen van een goed begin gezien de reacties van de verladerskant! Precies hetzelfde als bij de oprichting van het SVG.

    Mvg. Een gildelid waarmee je weleens op pad geweest bent.

    Geplaatst door: schipper2 op
  • Beste SST

    Dank voor het begin en overige ondernemers, ga met deze lijsy verder , de NMA kan echt niets doen, het zijn adviezen en geen afspraak , oftewel verboden voor ander tarief te varen.
    laat je niet gek maken met z,n allen we hebben macht en dat maakt ze bang.
    Succes met ons allen en we zullen ze krijgen die bangerikken

    Geplaatst door: Jannes op
  • beste sst
    natuurlijk kan het wel anders. Als ex-voorzitter van het Scheepvaartgilde gebeurde bij ons precies hetzelfde. Na bekendmaking van onze adviesprijzen hadden wij binnen een week de NMA op ons dak. Die vond de adviesprijzen op het randje. Maar zolang ik geen middelen heb om iemand de dwingen voor die prijs te varen hebben zij geen poot om op te staan. Bovendien weten we allemaal dat er allicht wel iemand net onder de prijzen gaat varen. Ik heb die mneneer van de NMA ook even laten proeven aan hoe de bevrachters in die markt samenwerken. Hij vroeg of wij aangifte wilden doen. Maar dat levert dus alleen een boete op en die word als je pech heb weer verhaalt op de schippers dus wat schiet je er mee op ? Alleen als er mensen zijn die bewijsmateriaal hebben en durven getuigen kun je wat met de nma doen. Dus ik zou zeggen samen sterk team lekker doorgaan jullie hebben nog maar 2-5% van de markt. gelezen dat jumbo en super de boer samen willen gaan hebben dan 12 % dus laat die nma maar komen.
    p.s. ik heb een klacht ingediend bij de nma omdat ik vind dat ze zich voor het karretje van de evo laten spannen. iedereen met internet ook even doen.

    Geplaatst door: anton op
  • Hallo Collega´s
    het ging niet anders, als het intrekken van de lijst. De NMa kan boetes uitspreken van miljoenen. Dan verlies je echt je schip! Hoe hadden jullie gereageerd?
    Maar wanneer gaat de NMa de prijsafspraken tussen “De Graeve-Antverpia” “Transest” “Multinaut” “Rijnaarde” “Amadeus Schiffahrt GmbH” “Beka Kehl” “Donau Logistik GmbH” “NVG MbH” en Walrhein GmbH” Controleren ??
    Wie goed heeft opgelet, weet dat het allemaal “Imperial” is!

    Geplaatst door: SST op
  • Onderstaand bericht is niet volledig.Moet zijn;Arme bange brave schippertjes,vr.gr.Henk a/b Merlijn

    Geplaatst door: Henk Karelse op
  • arme bange schippertjes, vr.gr.Henk a/b Merlijn

    Geplaatst door: Henk Karelse op
  • zijn evo en fenex niet groot genoeg dat ze naar mammi moeten komen huilen.
    niet iedereen kan komen huilen bij grote zus als ze niet toe kommen om daarna in een belastingvrij land hun geld te financieren.

    Geplaatst door: sjaak op
  • Al staat de lijst niet meer op internet, gelukkig is hij nog wel beschikbaar doordat de meesten hem wel hebben of kunnen krijgen van de buurman. Een duppie eronder of erboven en het valt niet meer te controleren. Bovendien moet er niet zomaar opgegeven worden; het Scheepvaartgilde bestaat al jaren en heeft dit in het begin dacht ik ook allemaal meegemaakt door paniekreacties van bevrachters/aannemers e.d. Het geeft maar weer aan hoe ze schrikken van de verborgen macht die er opeens tevoorschijn kwam vanuit de schippers. Maar als het Samen Sterk Team niet kan blijven bestaan, ze hebben wel een goede grondslag gegeven die wij voor ons eigen voort kunnen zetten. Dank!

    Geplaatst door: schipper2 op
  • aan wie willen ze een eventuele boete opleggen dan als je zorgd dat de organisatie die de lijst verspreid geen cent op de bank heeft staan kunnen ze wel een boete opleggen maar dat is dan alleen voor de vorm of als dat niet kan gewoon de lijst onderling blijven verspreiden

    Geplaatst door: h op
  • De lijst blijft bestaan !! Werk er mee laat je eigen niet gek maken.

    Geachte mensen van het Samen Sterk Team bedankt voor jullie inzet, maar helaas moeten we nu zelf verder.

    Wie wel een uitgeprinte versie heeft gebruik heb en deel met buren.

    Geplaatst door: LW op
  • onderling met mekaar afspraken maken,de kontrakten open breken.onder het mom van credietcrises mag dat dan wel .dan zou ik daar ook eens naar kijken.dan denk ik dat er heel wat smurrie boven komt drijven.bij de opdrachtgevers.want het is wel toeval dat ineens alle kontrakten naar beneden moesten,dan moet de nma daar maar eens naar kijken dan dan kunnen ze begrijpen waarom dit gebeurt

    Geplaatst door: anneke op
  • De meeste van ons zullen de lijst echt wel uitgeprint hebben of bekent zijn met de prijzen,wat dat betreft kunnen we eventueel zonder deze lijst.Nu was het Samen Sterk Team met nog maar ongeveer 140 schepen en nu is er van de verladers wereld al een bepaalde soort van angst.Misschien hebben we dan toch meer macht en moeten we nu volhouden.Of tegen de kant of meer vracht.

    Geplaatst door: c op
  • NMA waarschuwt voor serieuze risico. Dat is dan een risico, als je voor de huidige tarieven blijft varen weet je zeker dat je failliet gaat. Waar is de lef en de durf gewoon plubliceren die lijst en zeker Vaart, die lijst heeft toch joiurnalistieke waarde. en het is uit eindelijk niets anders dan een advieslijst of hebben de samen sterk schippers belooft een boete te betalen als ze onder de tarieven varen ?.

    Geplaatst door: anton op
  • Tja en wie vind nu dat dit prijsafspraken zijn?
    hebben die heren dan ook een transportbedrijf met vaste lasten ?en kunnen die dan bepalen waar we wel voor moeten varen?
    in iedergeval niet voor de dictator prijzen van nu want het is niet te bewijzen dat er tegenover ons geen kartelvorming is.
    maar misschien wel onderling als jij wat lager inzet doe ik ook even mee dat zijn dus geen prijsafspraken.
    ons leven hangt hiervan af als onze sponsor besluit hier de stekker uit te halen zal je ons ook niet meer terugzien in de scheepvaart.
    want de kennis en now how wordt niet op prijs gesteld .
    verder is er denk ik maar 1 remedie in deze alles tegen de kant.
    werk is er op het moment genoeg (laag water)
    en het is niet zo dat we niet een jaar minder kunnen maar het is wel zo dat we in 1 jaar niet onder galg door moeten.
    alex

    Geplaatst door: alex op
  • De lijst is toch ook onderling te verspreiden zonder website.
    Hert netwerk is groot genoeg

    Geplaatst door: wieltje op
  • Is er niet een groot supermarktconcern die tegen haar leverancier zei je kunt het voor die prijs leveren, gevolg schappen leeg.
    Bedoel wat is prijsafspraak dit is altijd betwistbaar,misschien moeten we aan Dhr Roemer van de SP vragen of deze er kamervragen over wil stellen.
    Tenslotte neemt de bevrachter of een coperatie ook voor een prijs het materiaal weg.
    En dan dat die EBO het zo erg vindt voor ons laat me niet lachen, die mensen hebben geen problemen, die maken voor andere problemen en gaan rustig thuis afwachten hoe het afloopt.
    Mijn voorstel is opdoeken zulke totaal nuttelose organisaties,de aanbieder van het vervoer is mans genoeg om zijn of haar eigen boontjes te doppen.
    Dan vragen ze of de mededingsautoriteiten het willen onderzoeken, laat zelf een onderzoek op je eigen kosten uitvoeren i.p.v. de belastingbetaler.
    Naar mijn persoonlijke mening : beurs terug iedereen weet waar die aan toe is ook geen vetpot maar beter dan niets voor de tegenstanders verdiep u er erst is in, kijk eens naar de armoede in de jaren 30.

    Geplaatst door: Hagens op
  • verbaast mij niets zo’n uitspraak.
    Evo is in dienst van verladers ,onze opdrachtgevers.De grote rederijen zoals Imperial,Rhenus etc zijn zo groot en hebben enorme belangenverstrengelingen in bevrachtingskantoren waar in zij allemaal aandelen hebben.Die maken toch ook prisafspraken,
    Welke bevrachters en rederijen horen er bijv allemaal bij Imperial en wie allemaal bijv bij Rhenus.Het zal u verbazen.

    Geplaatst door: verdrietig op
  • Gewoon doen wat in de eerste reactie geopperd word,allemaal tegen de kant dan doe je niets onwettigs en kunnen ze je niets maken,zodra je iets anders opzet zullen ze alles doen om het te verbieden.We hebben geen tarievenlijst nodig om je prijs te bepalen dat kunnen we zelf toch ook wel,al zijn er die voor alle prijzen denken te kunnen varen.Als we het zelf niet doen gaat dit nog heel lang duren,want van de overheid hoef je niets te verwachten!
    Heb het lef om te zien wie de langste adem heeft en ga stil liggen!

    Geplaatst door: Adri op
  • Dit hele verhaal verbaast mij echt enorm.

    Waar was het ook al weer, waar die uitspraak door een vertegenwoordiger van de NMA gedaan werd dat zij vooral toezicht hield op een GEZONDE markt?

    Dit verhaal bewijst dus het tegendeel, of beschikt NMA over zo weinig kennis van onze sector dat zij de markt zoals die nu is gezond noemen?

    Nee het is volkomen duidelijk, prijsafspraken mogen, maar dan enkel als ze tegen ons gekeerd zijn, (begrijp je).
    Daar doen ze niets aan.

    Geplaatst door: Roel op
  • De EVO en FENEX moet door de Binnenvaart gegeven worden waar zij om vragen Een helle grote STAKING! Zij willen die mooie grote vloot die hun terbeschikking staat kapot maken.En drijven de ondernemers tot wanhoop!

    Geplaatst door: gerrit op
  • En de prijs kunstmatig laag houden mag wel???
    Verplicht failliet gaan???
    Mijn schip komt dan wel goedkoper terug, maar ik trek me in dat geval helemaal terug uit de bedrijfstak; zijn ze mijn vakkennis ook kwijt!!

    Geplaatst door: John op
  • Ik zou het geen prijsafspraken noemen, eerder een openbare kostprijsberekening. Mag dat ook niet ?

    Geplaatst door: Peter op
  • Dan maar gewoon ALLEMAAL tegen de kant,das dan wel een onderlinge afspraak maar geen onderlinge prijsafspraak. Als ik mijn auto verkoop haalt de dealer ook een boekje tevoorschijn waarin staat wat mijn auto nog waard is.

    Geplaatst door: schipper op

Reageer

Samen Sterk Team trekt tarievenlijst in na overleg met NMa | Schuttevaer.nl

Samen Sterk Team trekt tarievenlijst in na overleg met NMa

Het Samen Sterk Team van internationaal varende schippers heeft zijn ‘Internationaal Geoorloofde Onkosten Tarief’ donderdagmiddag ingetrokken na overleg met de Nederlandse en Belgische mededingingsautoriteiten.

Samen Sterk Team trekt tarievenlijst in na overleg met NMa

EVO (verladers) en FENEX (expediteurs) hadden de lijst, die gebaseerd was op de kostprijs van een gemiddeld binnenvaartschip, onder de aandacht van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gebracht, omdat hier mogelijk sprake zou zijn van het ontduiken van de mededingingsregels. Volgens een persbericht hebben de organisaties ‘sterke aanwijzingen dat een groep van meer dan 100 binnenvaartondernemers samenspant om met ingang van deze week geen werk aan te nemen onder een bepaalde kostprijs’.
Bijna 150 schippers met een totaal laadvermogen van 400.000 ton hadden zich inmiddels als sympathisant gemeld bij het Samen Sterk Team. Vanaf dinsdag 15 september beloofden zij niet meer onder de kostprijstarieven te zullen varen. Twee Belgische initiatiefnemers van het Samen Sterk Team verdedigden hun zaak donderdagmiddag in Den Haag tegenover vertegenwoordigers van de mededingingsautoriteiten van Nederland en België. De NMa waarschuwde voor ‘serieuze risico’s’ bij het handhaven van de tarievenlijst, aangezien zo’n gecoördineerde actie voor hogere vrachttarieven niet lijkt te stroken met de regels voor vrije concurrentie.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (31)

  • Kan iemand mij de lijst ook even doormailen heb hem ook niet gehad wvhaaften.tunas@vaart.net we moeten gewoon doorgaan met die lijst.

    Geplaatst door: Wouter op
  • alle leden van die carpecargoclub laten linksliggen.niet meer voor varen dat haalt al wat oneerlijke concurentie uit de markt gewoon stemmen en nog ongeveer 10 bevrachtingskantoren laten overleven doen ze nu ook bij ons.laten we be bal eens terugkaatsen

    Geplaatst door: boze belg op
  • carpecargoclub ja dat is interesant deze club heeft wel een vage doelstelling hoor maar slimmer als ons zij houden de prijsafspraken misschien wel geheim
    en wij maakten de fout ze bekend te maken.
    jaap

    Geplaatst door: jaap op
  • Ja er zijn dus mensen mede ondernemers die het eigen schuld dikke bult vinden .
    want ja 10 a 12 euro naar de moezel en nog meer van dat soort opgeklopte prijzen bracht een enorme graaicultuur met zich mee,maar nu is ie oud genoeg om te stoppen en ja dat word moeilijk nu dus toch nog een paar jaar door tobben.had even vergeten dat in het restayrant en de garage en de winkels de guldens euro,s werden en de vrachten lekker niet nu ze eindelijk eens op een normaal acceptabel niveau waren kwam er jawel de crisis.
    nu waren er al een tijdje een aantal piepzakken(tussenpersonen en bevrachters noemen ze zich)die hierop zaten te wachten.
    want die vonden dat ze jarenlang uitgebuit werden door ons maar als er geen ruimte voorhanden was betaalde de klant dat wel bij hoor.
    nu is het een leuk spelletje geworden omwille de crisis om ons even terug naar net voor de oorlog te helpen .
    en ja inderdaad we zijn sterker dan we denken maar dan moeten de meeste eerst eens leren denken.want wat zegt de sponsor straks als de limiet is bereikt???????????????
    juist en dat willen we niet denk geen van alle.
    dus terug op tafel die strijdbijl en vanaf maandag vragen waar je recht op hebt.
    de ene bevrachter belde van de week op dat we maar moesten meedoen voor een bepaald tarief en dat dat het enige verstandige was heb ervoor gepast en de andere wilde ook wel graag een scheepje indelen heb gezegt als het tarief normaal was dat wel kon dus weer pech.
    nu hadden we eindelijk een altenatief en een begin van iets en wie gaat naar de nma ja het lijkt wel of ze toch een beetje bang voor ons zijn.
    laat de evo en de fenex maar komen hebben geen poot om op te staan want je kunt ondernemers niet verplichten om iedere dag geld in te leveren en onder het bijstandsniveau te leven.

    Geplaatst door: alex op
  • Helemaal met Anton eens.
    De kleine saamhorigheid die er op dit moment te horen is in deze sector zou er standaard moeten wezen:WIJ(klein&groot) hebben MARKTMACHT,dat MOET men gebruiken!!!Stel je voor:dat morgen alle ondernemers die geen uitzicht zien in deze bodemloze put hun schip stil zouden leggen totdat er een fatsoenlijke BODEMprijs word vastgesteld,dat geeft een PANIEK waarvan men de weerga niet kent.Als binnenvaart kunt U de hele Nederlandse en Duitse economie platleggen,WIJ zijn een doorvoerland,WIJ hebben de GROOTSTE havens naar het achterland van heel europa!!!Door te gaan liggen valt de grootste logistieke ADER van Europa plat:de RIJN.Laat de EVO lekker kapot vallen met hun valse voorwendselen,hoezo prijsafspraken onder schippers???Kreeg een linkje van iemand,www.carpecargoclub.nl ,ga maar eens kijken,mijn broek zakte er in ieder geval van af.Veel groote verladers zijn aangesloten bij deze besloten club.Het doel van deze club???? Dat lijkt mij ondertussen wel duidelijk:Ons kapot maken,of dusdanig afhankelijk zodat ze wederom een decennia lang de beschikking hebben over een vloot particuliere onderdanen.Oftewel:Ze houden grip op de markt doormiddel van afspraken onderling. En dan bij de NMA gaan lopen janken als 100 schippers afspreken niet meer onder kostprijs te varen.Dat getuigd van een flinke dosis arrogantie en het volste vertrouwe n dat ze toch als winnaar uit de strijd komen, dat flikken ze immers al decennia lang!!!!!!!Wat een poppenkast,BAH!!!

    Geplaatst door: Johan op
  • Lig al vanaf Januari tegen de kant, wachten op hogere prijzen.
    Heb even samensterk gemist, kan iemand mij die lijst mailen naar kleineschipper@gmail.com

    Geplaatst door: kleine op
  • Ik zit zelf niet mee in het team omdat we terug net in de running zitten maar zal er mij wel aan toevoegen.
    Nu stel ik mij de vraag of we in een democratie of in een communisme zitten, mij lijkt het tweede een sterkantwoord omdat men in het huidige europa niks meer mag en alles word beslist in de burger zijn plaats. Betreur dit maar we blijven vechten voor ons overleven!!!!!

    Geplaatst door: Een anonieme belg op
  • Dus: DOORGAAN, DOORGAAN, DOORGAAAN!!! Een goed begin is het halve werk.

    Geplaatst door: schipper2 op
  • Anton, je haalt de woorden uit m’n mond waar ik vanaf gisterenmorgen al mee loopt en heb het hieronder in het kort ook al geschreven. Het zijn juist tekenen van een goed begin gezien de reacties van de verladerskant! Precies hetzelfde als bij de oprichting van het SVG.

    Mvg. Een gildelid waarmee je weleens op pad geweest bent.

    Geplaatst door: schipper2 op
  • Beste SST

    Dank voor het begin en overige ondernemers, ga met deze lijsy verder , de NMA kan echt niets doen, het zijn adviezen en geen afspraak , oftewel verboden voor ander tarief te varen.
    laat je niet gek maken met z,n allen we hebben macht en dat maakt ze bang.
    Succes met ons allen en we zullen ze krijgen die bangerikken

    Geplaatst door: Jannes op
  • beste sst
    natuurlijk kan het wel anders. Als ex-voorzitter van het Scheepvaartgilde gebeurde bij ons precies hetzelfde. Na bekendmaking van onze adviesprijzen hadden wij binnen een week de NMA op ons dak. Die vond de adviesprijzen op het randje. Maar zolang ik geen middelen heb om iemand de dwingen voor die prijs te varen hebben zij geen poot om op te staan. Bovendien weten we allemaal dat er allicht wel iemand net onder de prijzen gaat varen. Ik heb die mneneer van de NMA ook even laten proeven aan hoe de bevrachters in die markt samenwerken. Hij vroeg of wij aangifte wilden doen. Maar dat levert dus alleen een boete op en die word als je pech heb weer verhaalt op de schippers dus wat schiet je er mee op ? Alleen als er mensen zijn die bewijsmateriaal hebben en durven getuigen kun je wat met de nma doen. Dus ik zou zeggen samen sterk team lekker doorgaan jullie hebben nog maar 2-5% van de markt. gelezen dat jumbo en super de boer samen willen gaan hebben dan 12 % dus laat die nma maar komen.
    p.s. ik heb een klacht ingediend bij de nma omdat ik vind dat ze zich voor het karretje van de evo laten spannen. iedereen met internet ook even doen.

    Geplaatst door: anton op
  • Hallo Collega´s
    het ging niet anders, als het intrekken van de lijst. De NMa kan boetes uitspreken van miljoenen. Dan verlies je echt je schip! Hoe hadden jullie gereageerd?
    Maar wanneer gaat de NMa de prijsafspraken tussen “De Graeve-Antverpia” “Transest” “Multinaut” “Rijnaarde” “Amadeus Schiffahrt GmbH” “Beka Kehl” “Donau Logistik GmbH” “NVG MbH” en Walrhein GmbH” Controleren ??
    Wie goed heeft opgelet, weet dat het allemaal “Imperial” is!

    Geplaatst door: SST op
  • Onderstaand bericht is niet volledig.Moet zijn;Arme bange brave schippertjes,vr.gr.Henk a/b Merlijn

    Geplaatst door: Henk Karelse op
  • arme bange schippertjes, vr.gr.Henk a/b Merlijn

    Geplaatst door: Henk Karelse op
  • zijn evo en fenex niet groot genoeg dat ze naar mammi moeten komen huilen.
    niet iedereen kan komen huilen bij grote zus als ze niet toe kommen om daarna in een belastingvrij land hun geld te financieren.

    Geplaatst door: sjaak op
  • Al staat de lijst niet meer op internet, gelukkig is hij nog wel beschikbaar doordat de meesten hem wel hebben of kunnen krijgen van de buurman. Een duppie eronder of erboven en het valt niet meer te controleren. Bovendien moet er niet zomaar opgegeven worden; het Scheepvaartgilde bestaat al jaren en heeft dit in het begin dacht ik ook allemaal meegemaakt door paniekreacties van bevrachters/aannemers e.d. Het geeft maar weer aan hoe ze schrikken van de verborgen macht die er opeens tevoorschijn kwam vanuit de schippers. Maar als het Samen Sterk Team niet kan blijven bestaan, ze hebben wel een goede grondslag gegeven die wij voor ons eigen voort kunnen zetten. Dank!

    Geplaatst door: schipper2 op
  • aan wie willen ze een eventuele boete opleggen dan als je zorgd dat de organisatie die de lijst verspreid geen cent op de bank heeft staan kunnen ze wel een boete opleggen maar dat is dan alleen voor de vorm of als dat niet kan gewoon de lijst onderling blijven verspreiden

    Geplaatst door: h op
  • De lijst blijft bestaan !! Werk er mee laat je eigen niet gek maken.

    Geachte mensen van het Samen Sterk Team bedankt voor jullie inzet, maar helaas moeten we nu zelf verder.

    Wie wel een uitgeprinte versie heeft gebruik heb en deel met buren.

    Geplaatst door: LW op
  • onderling met mekaar afspraken maken,de kontrakten open breken.onder het mom van credietcrises mag dat dan wel .dan zou ik daar ook eens naar kijken.dan denk ik dat er heel wat smurrie boven komt drijven.bij de opdrachtgevers.want het is wel toeval dat ineens alle kontrakten naar beneden moesten,dan moet de nma daar maar eens naar kijken dan dan kunnen ze begrijpen waarom dit gebeurt

    Geplaatst door: anneke op
  • De meeste van ons zullen de lijst echt wel uitgeprint hebben of bekent zijn met de prijzen,wat dat betreft kunnen we eventueel zonder deze lijst.Nu was het Samen Sterk Team met nog maar ongeveer 140 schepen en nu is er van de verladers wereld al een bepaalde soort van angst.Misschien hebben we dan toch meer macht en moeten we nu volhouden.Of tegen de kant of meer vracht.

    Geplaatst door: c op
  • NMA waarschuwt voor serieuze risico. Dat is dan een risico, als je voor de huidige tarieven blijft varen weet je zeker dat je failliet gaat. Waar is de lef en de durf gewoon plubliceren die lijst en zeker Vaart, die lijst heeft toch joiurnalistieke waarde. en het is uit eindelijk niets anders dan een advieslijst of hebben de samen sterk schippers belooft een boete te betalen als ze onder de tarieven varen ?.

    Geplaatst door: anton op
  • Tja en wie vind nu dat dit prijsafspraken zijn?
    hebben die heren dan ook een transportbedrijf met vaste lasten ?en kunnen die dan bepalen waar we wel voor moeten varen?
    in iedergeval niet voor de dictator prijzen van nu want het is niet te bewijzen dat er tegenover ons geen kartelvorming is.
    maar misschien wel onderling als jij wat lager inzet doe ik ook even mee dat zijn dus geen prijsafspraken.
    ons leven hangt hiervan af als onze sponsor besluit hier de stekker uit te halen zal je ons ook niet meer terugzien in de scheepvaart.
    want de kennis en now how wordt niet op prijs gesteld .
    verder is er denk ik maar 1 remedie in deze alles tegen de kant.
    werk is er op het moment genoeg (laag water)
    en het is niet zo dat we niet een jaar minder kunnen maar het is wel zo dat we in 1 jaar niet onder galg door moeten.
    alex

    Geplaatst door: alex op
  • De lijst is toch ook onderling te verspreiden zonder website.
    Hert netwerk is groot genoeg

    Geplaatst door: wieltje op
  • Is er niet een groot supermarktconcern die tegen haar leverancier zei je kunt het voor die prijs leveren, gevolg schappen leeg.
    Bedoel wat is prijsafspraak dit is altijd betwistbaar,misschien moeten we aan Dhr Roemer van de SP vragen of deze er kamervragen over wil stellen.
    Tenslotte neemt de bevrachter of een coperatie ook voor een prijs het materiaal weg.
    En dan dat die EBO het zo erg vindt voor ons laat me niet lachen, die mensen hebben geen problemen, die maken voor andere problemen en gaan rustig thuis afwachten hoe het afloopt.
    Mijn voorstel is opdoeken zulke totaal nuttelose organisaties,de aanbieder van het vervoer is mans genoeg om zijn of haar eigen boontjes te doppen.
    Dan vragen ze of de mededingsautoriteiten het willen onderzoeken, laat zelf een onderzoek op je eigen kosten uitvoeren i.p.v. de belastingbetaler.
    Naar mijn persoonlijke mening : beurs terug iedereen weet waar die aan toe is ook geen vetpot maar beter dan niets voor de tegenstanders verdiep u er erst is in, kijk eens naar de armoede in de jaren 30.

    Geplaatst door: Hagens op
  • verbaast mij niets zo’n uitspraak.
    Evo is in dienst van verladers ,onze opdrachtgevers.De grote rederijen zoals Imperial,Rhenus etc zijn zo groot en hebben enorme belangenverstrengelingen in bevrachtingskantoren waar in zij allemaal aandelen hebben.Die maken toch ook prisafspraken,
    Welke bevrachters en rederijen horen er bijv allemaal bij Imperial en wie allemaal bijv bij Rhenus.Het zal u verbazen.

    Geplaatst door: verdrietig op
  • Gewoon doen wat in de eerste reactie geopperd word,allemaal tegen de kant dan doe je niets onwettigs en kunnen ze je niets maken,zodra je iets anders opzet zullen ze alles doen om het te verbieden.We hebben geen tarievenlijst nodig om je prijs te bepalen dat kunnen we zelf toch ook wel,al zijn er die voor alle prijzen denken te kunnen varen.Als we het zelf niet doen gaat dit nog heel lang duren,want van de overheid hoef je niets te verwachten!
    Heb het lef om te zien wie de langste adem heeft en ga stil liggen!

    Geplaatst door: Adri op
  • Dit hele verhaal verbaast mij echt enorm.

    Waar was het ook al weer, waar die uitspraak door een vertegenwoordiger van de NMA gedaan werd dat zij vooral toezicht hield op een GEZONDE markt?

    Dit verhaal bewijst dus het tegendeel, of beschikt NMA over zo weinig kennis van onze sector dat zij de markt zoals die nu is gezond noemen?

    Nee het is volkomen duidelijk, prijsafspraken mogen, maar dan enkel als ze tegen ons gekeerd zijn, (begrijp je).
    Daar doen ze niets aan.

    Geplaatst door: Roel op
  • De EVO en FENEX moet door de Binnenvaart gegeven worden waar zij om vragen Een helle grote STAKING! Zij willen die mooie grote vloot die hun terbeschikking staat kapot maken.En drijven de ondernemers tot wanhoop!

    Geplaatst door: gerrit op
  • En de prijs kunstmatig laag houden mag wel???
    Verplicht failliet gaan???
    Mijn schip komt dan wel goedkoper terug, maar ik trek me in dat geval helemaal terug uit de bedrijfstak; zijn ze mijn vakkennis ook kwijt!!

    Geplaatst door: John op
  • Ik zou het geen prijsafspraken noemen, eerder een openbare kostprijsberekening. Mag dat ook niet ?

    Geplaatst door: Peter op
  • Dan maar gewoon ALLEMAAL tegen de kant,das dan wel een onderlinge afspraak maar geen onderlinge prijsafspraak. Als ik mijn auto verkoop haalt de dealer ook een boekje tevoorschijn waarin staat wat mijn auto nog waard is.

    Geplaatst door: schipper op

Reageer