Tien vragen over de crisis in de binnenvaart (9)

Met antwoorden van Erik van Toor, manager van Kantoor Binnenvaart (9)

1) Hoe diep grijpt de crisis in volgens jou?
Heel diep, en niet alleen in financiële zin. De onderlinge verhoudingen tussen de schippers zijn op scherp gezet. We zien een ongekend onbegrip voor elkaars positie. Het ergste vind ik dat de spanningen ook in het persoonlijke leven van de gezinnen tot uiting komen. Dat is onvermijdelijk, want onze schippers leven, werken en wonen op hun bedrijf. Maar verhalen over kinderen die ’s nachts wakker worden op het internaat omdat ze bang zijn dat hun ouders geen geld meer hebben raken me diep. De irritaties tussen grote en kleine schepen begrijp ik wel, maar ze brengen ons rationeel gezien geen steek verder. Ik begrijp heel goed de klachten over ‘arrogante jongens van dertig jaar met een nieuwbouwschip en veel pk’s op de roef die op anderen neerkijken’. Maar men moet beseffen dat dit slechts een paar incidenten zijn geweest en die jongens hebben hun gram inmiddels wel gehad. Veruit de meeste mensen hebben hun bedrijf op een normale manier opgebouwd. Voor die categorie zijn wij bezig en dan maakt het niet uit of je een spits hebt of een 135-meter.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Tien vragen over de crisis in de binnenvaart (9) | Schuttevaer.nl

Tien vragen over de crisis in de binnenvaart (9)

Met antwoorden van Erik van Toor, manager van Kantoor Binnenvaart (9)

1) Hoe diep grijpt de crisis in volgens jou?
Heel diep, en niet alleen in financiële zin. De onderlinge verhoudingen tussen de schippers zijn op scherp gezet. We zien een ongekend onbegrip voor elkaars positie. Het ergste vind ik dat de spanningen ook in het persoonlijke leven van de gezinnen tot uiting komen. Dat is onvermijdelijk, want onze schippers leven, werken en wonen op hun bedrijf. Maar verhalen over kinderen die ’s nachts wakker worden op het internaat omdat ze bang zijn dat hun ouders geen geld meer hebben raken me diep. De irritaties tussen grote en kleine schepen begrijp ik wel, maar ze brengen ons rationeel gezien geen steek verder. Ik begrijp heel goed de klachten over ‘arrogante jongens van dertig jaar met een nieuwbouwschip en veel pk’s op de roef die op anderen neerkijken’. Maar men moet beseffen dat dit slechts een paar incidenten zijn geweest en die jongens hebben hun gram inmiddels wel gehad. Veruit de meeste mensen hebben hun bedrijf op een normale manier opgebouwd. Voor die categorie zijn wij bezig en dan maakt het niet uit of je een spits hebt of een 135-meter.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer