Containerschip MSC Nikita aan de ketting

De eigenaar van de Nirint Pride heeft het containerschip MSC Nikita dinsdagmiddag in de Rotterdamse haven aan de ketting laten leggen. Hoewel nog niet duidelijk is wie de schuldige was bij de aanvaring, hoopt de eigenaar met de beslaglegging zekerheid te krijgen. De schade aan de Nirint Pride bedroeg rond de drie miljoen euro.

Rotterdam durft het aan gehavende MSC Nikita binnen te laten komen

De bemanning van het MSC Nikita werd in de nacht van zaterdag op zondag op de Noordzee opgeschrikt door een enorme klap in het donker. Het geraas van zeewater in de machinekamer maakte duidelijk dat ze moesten maken dat ze wegkwamen. Hun schip was zinkende.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (36)

  • ze zouden het voor de zeevarenden weer aantrekkelijk kunnen maken om je geen belasting te laten betalen als je op zee zit alles wordt ons ontnomen ziektekosten aftrek zeedagen aftrek , gek dat niemand meer naar zee wil

    Geplaatst door: Arie op
  • opmerkelijke reacties, schepen worden geweigerd, geen worden dat er zoveel ergens op het strand landen en maar klagen over het milieu. Er zijn nu eenmaal managements die alles godkoop willen, ook bij de bemanning, who pays peanuts only gets monkeys, wie riskeerd nu zijn leven voor een paar pinda’s? We hebben 1st engineers die niet eens kunnen zeggen of de startmotor het niet doet of dat de motor niet aanslaat. Het gaat de goede kant op zou ik zeggen.

    Geplaatst door: Konrad op
  • De rederijen vinden het toch niet vreemd dat er minder jongere voor de zee kiezen als je afgestudeerd bent en voor een N.L. rederij hebt gekozen vlagt deze over naar een goedkopere vlag (denk aan de plannen van JO tankers ).
    Nu vindt ik het wel onzin om te beweren dat alle buitenlandse officieren van lage loonlanden niet capabel zijn, maar vooral het Engels is soms erbarmelijk slecht.
    Vaar zelf in de binnenvaart als we de polen horen is het huilen met de lamp uit, terwijl een tsjech wel zijn best doet om redelijk Duits te spreken.

    Geplaatst door: hagens op
  • Bedankt wilko.Ook wil ik de bemanning van de seahorse bedanken voor de koffie en de prettige samenwerking met kotug.

    Geplaatst door: rene op
  • Knap stukkie werk Rene!!

    Geplaatst door: Wilko op
  • Vandaag met een aantal collega roeiers op zee aan boord gezet.Sleep verbindingen gemaakt,en alle trossen zover dat mogelijk was klaargelegt om af te meren bij de emo.Mooie ervaring.

    Geplaatst door: rene op
  • Geplaatst door: Baggerboer op
  • ha dirk
    we zijn zelf bezig met een bergging.en heb zeker intresse in foto’s.hebben ook geen journaalen.en weet ook niet of het er op uit gezonden wordt.flikkertje corden is belangrijker geloof ik????

    Geplaatst door: lourens op
  • Wie heeft er interesse in de laatste foto’s van 01-09-09

    Geplaatst door: Dick op
  • Oja, reddingsmiddelen moeten het gewoon doen! Op papier werkt alles, helaas is hier ook de werkelijkheid anders, kijk maar eens verder dan je eigen neus!

    Geplaatst door: Wasibi op
  • Hr Steenberg,

    Ruimte is relatief, verta je je vak dan heb je ruimte zat, ben je klojo dan maak je je druk over drukte…

    Op papier verstaat ieder zijn vak, de praktijk is helaas anders. Ennn het zijn niet alleen Russen!

    Geplaatst door: Wasibi op
  • geachte heer steenberg

    ik vaar al 20jaar op zee.en in der daad.heb deze praktijken zelf ook mee gemaakt met die lui.maar dat ging net goed en dit net mis.

    Geplaatst door: lourens op
  • geachte heer steenberg

    ik vaar al 20jaar op zee.en in der daad.heb deze praktijken zelf ook mee gemaakt met die lui.maar dat ging net goed en dit net mis.

    Geplaatst door: lourens op
  • Als stuurman op zee maak ik uit de reacties op dat de meesten die reageren geen idee hebben wat op zee varen inhoudt en hoe druk het kan zijn. Men weet niet dat er op ‘die grote plas’ verplichte routes en veel ondieptes zijn en dat er bij de Maas Aanloop enorm veel kruisend verkeer is. Kijk eens op AIS-sites wat daar allemaal vaart.
    Bijkomend probleem bij uitwijken is vaak dat als je voor de één uitwijkt, je dan weer op aanvaringskoers met een andere kan komen.

    Verder hoeft de motor van de MOB-boot lang niet elke week te draaien. Elke maand een MOB-oefening, waarbij de boot 1x per 3 maanden echt te water moet en met de motor moet varen.

    Als je niet weet waar je het over hebt, kun je beter niet reageren.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • hahahaha kijk uit!!!!drijvend hout.

    ehhhhh kijk uit opstakels op zee
    er is een rus die wou zo graag mee.

    als stuurman mocht hij van de poolse kapitein mee aan boord.
    maar hij kon niet varen zo als het hoort.

    boem is hooooo!!!!wat gebeurt er nou.
    een ander schip kreeg even een knau.

    daar heeft hij van geleerd,
    oke hij is ongedeerd.

    nu zwemt hij op zee
    en drijft met de wrak stukken
    met de zons ondergang meeeeee.

    holadi jeeeeeee ahoiiiiiii

    Geplaatst door: lourens op
  • wat spoelt er nou weer aan op de hollandse kust????
    weer niet zwemmen.

    Geplaatst door: lourens op
  • POMPEN OF VERZUIPEN.

    Geplaatst door: lourens op
  • @ Baggerboer, je hebt geen idee waar je over praat. Met al dat russisch drama op zee, die gewoon tegen je zeggen dat ze koers en vaart houden, daar valt niks tegen in te brengen. De regel is nog steeds als de ene niet uitwijkt, dan moet de andere uitwijken. En aangezien beide buitenlanders zijn, die dus de regels gewoon niet kennen, ontstaat er gewoon een aanvaring. Al die russen en ongekwalificeerd personeel moet eens echt goed aangepakt worden.

    Geplaatst door: Zeeman op
  • wie hem vindt mag hem houden????

    Geplaatst door: lourens op
  • Foto’s van de MSC Nikiti zijn te vinden op http://scheepvaartnieuws.punt.nl

    Geplaatst door: Jan Willem op
  • Geplaatst door: Baggerboer op
  • @johan

    nee jij trekt volle zalen met zo’n reactie.

    Ik vind het toch wel knap hoe je op zo,n grote plas elkaar kan raken. Jammer genoeg hoor je nauwelijks meer wat over dit onderzoek omdat het geen nederlandse schepen betreft (geen raad van de scheepvaart/transport onderzoek raad).
    Op wat nu de eerst foto is drijft ie nog steeds. Waarom t personeel er dan afvliegt omdat er een mk volloopt lijkt verdraaid veel op de actie die de heren officieren uitvoerde op de MSC Napoli. Idd die is ook vrij lang blijven drijven.

    Geplaatst door: Baggerboer op
  • Wat een reacties van stuurlui-aan-de wal. Reacties van betrokkennen snijden hout en het onderzoek van Scheepvaart inspectie.

    Geplaatst door: Paul Wubben op
  • Beste stuurlui aan wal? De praktische kwaliteiten van veel officieren zijn onder de maat, het aantal near misses is enorm. Je hoort hier niets van behalve als het net raak is. Herinner de Tricolore, het was lachwekkend hoe vaak dat wrak bijna aangevaren werd ondanks alle boeien en authoriteiten die om het wrak lagen…

    Geplaatst door: Wasibi op
  • als je er niet bij bent geweest kan je niet goed oordelen. De beste stuurlui staan aan wal.

    Geplaatst door: ack op
  • Ik moest gisteren nacht zelf werken en had marifoon kanaal bij staan, de informatie krijg je door van de zeevaart die te hulp schoot, alles was donker aanboord werd er vermeld. Gezien de foto`s van de Nirint moet het een gigantische klap geweest zijn.

    Geplaatst door: Dave op
  • Mooie foto’s van de Nirint Pride op http://www.brugbarendrecht.punt.nl

    Geplaatst door: connie op
  • beste stuurlui staan aan wal

    Geplaatst door: bossy63 op
  • Stelletje sukkels, de Noordzee is zo groot, dan nog steeds zo`n aanvaring. En dit ook in het gebied van Maas Aanloop, die volgt je daar nog steeds. Lang leve de zeevaart.

    Geplaatst door: Zeeman op
  • Geen licht? Je hebt toch een noodgenerator en accu’s (die toch wel enige tijd stroom moeten leveren voor het radiostation).
    Er varen ook een paar van de MSC dingen rond met een generator en tanktaner ernaast in de achterste stack.
    Voor een berger is het natuurlijk beter als iedereen van boord rent want wie t vind mag t hebben…

    Geplaatst door: baggerboer op
  • Kan beslissing van kapitein wel begrijpen, slechte zee, geen verlichting aanboord, niet het beste schip om vanaf te stappen met 2 meter golfhoogte, op het moment dat ze vanboord gingen stond de wind en de golven op het achterschip

    Geplaatst door: Dave op
  • Beslissing van de kapitein misschien?

    Geplaatst door: kees op
  • @baggerboer
    je heb helemaal gelijk je moet zolang mogelijk op je schip blijven
    je schip is je beste reddingsmiddel

    Geplaatst door: thomas op
  • idd die 2e en 3e foto slaan op stel MSC sukkels die bij n aanvaring direct van boord stappen en met een motorsloep pogen weg te komen maar helaas de wekelijkse proefdraai van de motor alleen op papier laten draaien en op t moment dat je m nodig hebt wil die niet.
    Schip drijft nog steeds, waarom stap je er dan af?

    Geplaatst door: baggerboer op
  • Ha Dirk, ooit van bemanning gehoord? Ben jij er wel eens afgehaald zonder je spullen? Hopen dat je ooit gevaren hebt. Heb m’n twijfels.

    Geplaatst door: Zeeman op
  • wat zijn dit voor een foto’s?? drie mannen die met een potje chemisch afval aan een tafel zitten?
    Zet dan geen foto’s online.

    Geplaatst door: dirk op

Reageer

Containerschip MSC Nikita aan de ketting | Schuttevaer.nl

Containerschip MSC Nikita aan de ketting

De eigenaar van de Nirint Pride heeft het containerschip MSC Nikita dinsdagmiddag in de Rotterdamse haven aan de ketting laten leggen. Hoewel nog niet duidelijk is wie de schuldige was bij de aanvaring, hoopt de eigenaar met de beslaglegging zekerheid te krijgen. De schade aan de Nirint Pride bedroeg rond de drie miljoen euro.

Rotterdam durft het aan gehavende MSC Nikita binnen te laten komen

De bemanning van het MSC Nikita werd in de nacht van zaterdag op zondag op de Noordzee opgeschrikt door een enorme klap in het donker. Het geraas van zeewater in de machinekamer maakte duidelijk dat ze moesten maken dat ze wegkwamen. Hun schip was zinkende.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (36)

  • ze zouden het voor de zeevarenden weer aantrekkelijk kunnen maken om je geen belasting te laten betalen als je op zee zit alles wordt ons ontnomen ziektekosten aftrek zeedagen aftrek , gek dat niemand meer naar zee wil

    Geplaatst door: Arie op
  • opmerkelijke reacties, schepen worden geweigerd, geen worden dat er zoveel ergens op het strand landen en maar klagen over het milieu. Er zijn nu eenmaal managements die alles godkoop willen, ook bij de bemanning, who pays peanuts only gets monkeys, wie riskeerd nu zijn leven voor een paar pinda’s? We hebben 1st engineers die niet eens kunnen zeggen of de startmotor het niet doet of dat de motor niet aanslaat. Het gaat de goede kant op zou ik zeggen.

    Geplaatst door: Konrad op
  • De rederijen vinden het toch niet vreemd dat er minder jongere voor de zee kiezen als je afgestudeerd bent en voor een N.L. rederij hebt gekozen vlagt deze over naar een goedkopere vlag (denk aan de plannen van JO tankers ).
    Nu vindt ik het wel onzin om te beweren dat alle buitenlandse officieren van lage loonlanden niet capabel zijn, maar vooral het Engels is soms erbarmelijk slecht.
    Vaar zelf in de binnenvaart als we de polen horen is het huilen met de lamp uit, terwijl een tsjech wel zijn best doet om redelijk Duits te spreken.

    Geplaatst door: hagens op
  • Bedankt wilko.Ook wil ik de bemanning van de seahorse bedanken voor de koffie en de prettige samenwerking met kotug.

    Geplaatst door: rene op
  • Knap stukkie werk Rene!!

    Geplaatst door: Wilko op
  • Vandaag met een aantal collega roeiers op zee aan boord gezet.Sleep verbindingen gemaakt,en alle trossen zover dat mogelijk was klaargelegt om af te meren bij de emo.Mooie ervaring.

    Geplaatst door: rene op
  • Geplaatst door: Baggerboer op
  • ha dirk
    we zijn zelf bezig met een bergging.en heb zeker intresse in foto’s.hebben ook geen journaalen.en weet ook niet of het er op uit gezonden wordt.flikkertje corden is belangrijker geloof ik????

    Geplaatst door: lourens op
  • Wie heeft er interesse in de laatste foto’s van 01-09-09

    Geplaatst door: Dick op
  • Oja, reddingsmiddelen moeten het gewoon doen! Op papier werkt alles, helaas is hier ook de werkelijkheid anders, kijk maar eens verder dan je eigen neus!

    Geplaatst door: Wasibi op
  • Hr Steenberg,

    Ruimte is relatief, verta je je vak dan heb je ruimte zat, ben je klojo dan maak je je druk over drukte…

    Op papier verstaat ieder zijn vak, de praktijk is helaas anders. Ennn het zijn niet alleen Russen!

    Geplaatst door: Wasibi op
  • geachte heer steenberg

    ik vaar al 20jaar op zee.en in der daad.heb deze praktijken zelf ook mee gemaakt met die lui.maar dat ging net goed en dit net mis.

    Geplaatst door: lourens op
  • geachte heer steenberg

    ik vaar al 20jaar op zee.en in der daad.heb deze praktijken zelf ook mee gemaakt met die lui.maar dat ging net goed en dit net mis.

    Geplaatst door: lourens op
  • Als stuurman op zee maak ik uit de reacties op dat de meesten die reageren geen idee hebben wat op zee varen inhoudt en hoe druk het kan zijn. Men weet niet dat er op ‘die grote plas’ verplichte routes en veel ondieptes zijn en dat er bij de Maas Aanloop enorm veel kruisend verkeer is. Kijk eens op AIS-sites wat daar allemaal vaart.
    Bijkomend probleem bij uitwijken is vaak dat als je voor de één uitwijkt, je dan weer op aanvaringskoers met een andere kan komen.

    Verder hoeft de motor van de MOB-boot lang niet elke week te draaien. Elke maand een MOB-oefening, waarbij de boot 1x per 3 maanden echt te water moet en met de motor moet varen.

    Als je niet weet waar je het over hebt, kun je beter niet reageren.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • hahahaha kijk uit!!!!drijvend hout.

    ehhhhh kijk uit opstakels op zee
    er is een rus die wou zo graag mee.

    als stuurman mocht hij van de poolse kapitein mee aan boord.
    maar hij kon niet varen zo als het hoort.

    boem is hooooo!!!!wat gebeurt er nou.
    een ander schip kreeg even een knau.

    daar heeft hij van geleerd,
    oke hij is ongedeerd.

    nu zwemt hij op zee
    en drijft met de wrak stukken
    met de zons ondergang meeeeee.

    holadi jeeeeeee ahoiiiiiii

    Geplaatst door: lourens op
  • wat spoelt er nou weer aan op de hollandse kust????
    weer niet zwemmen.

    Geplaatst door: lourens op
  • POMPEN OF VERZUIPEN.

    Geplaatst door: lourens op
  • @ Baggerboer, je hebt geen idee waar je over praat. Met al dat russisch drama op zee, die gewoon tegen je zeggen dat ze koers en vaart houden, daar valt niks tegen in te brengen. De regel is nog steeds als de ene niet uitwijkt, dan moet de andere uitwijken. En aangezien beide buitenlanders zijn, die dus de regels gewoon niet kennen, ontstaat er gewoon een aanvaring. Al die russen en ongekwalificeerd personeel moet eens echt goed aangepakt worden.

    Geplaatst door: Zeeman op
  • wie hem vindt mag hem houden????

    Geplaatst door: lourens op
  • Foto’s van de MSC Nikiti zijn te vinden op http://scheepvaartnieuws.punt.nl

    Geplaatst door: Jan Willem op
  • Geplaatst door: Baggerboer op
  • @johan

    nee jij trekt volle zalen met zo’n reactie.

    Ik vind het toch wel knap hoe je op zo,n grote plas elkaar kan raken. Jammer genoeg hoor je nauwelijks meer wat over dit onderzoek omdat het geen nederlandse schepen betreft (geen raad van de scheepvaart/transport onderzoek raad).
    Op wat nu de eerst foto is drijft ie nog steeds. Waarom t personeel er dan afvliegt omdat er een mk volloopt lijkt verdraaid veel op de actie die de heren officieren uitvoerde op de MSC Napoli. Idd die is ook vrij lang blijven drijven.

    Geplaatst door: Baggerboer op
  • Wat een reacties van stuurlui-aan-de wal. Reacties van betrokkennen snijden hout en het onderzoek van Scheepvaart inspectie.

    Geplaatst door: Paul Wubben op
  • Beste stuurlui aan wal? De praktische kwaliteiten van veel officieren zijn onder de maat, het aantal near misses is enorm. Je hoort hier niets van behalve als het net raak is. Herinner de Tricolore, het was lachwekkend hoe vaak dat wrak bijna aangevaren werd ondanks alle boeien en authoriteiten die om het wrak lagen…

    Geplaatst door: Wasibi op
  • als je er niet bij bent geweest kan je niet goed oordelen. De beste stuurlui staan aan wal.

    Geplaatst door: ack op
  • Ik moest gisteren nacht zelf werken en had marifoon kanaal bij staan, de informatie krijg je door van de zeevaart die te hulp schoot, alles was donker aanboord werd er vermeld. Gezien de foto`s van de Nirint moet het een gigantische klap geweest zijn.

    Geplaatst door: Dave op
  • Mooie foto’s van de Nirint Pride op http://www.brugbarendrecht.punt.nl

    Geplaatst door: connie op
  • beste stuurlui staan aan wal

    Geplaatst door: bossy63 op
  • Stelletje sukkels, de Noordzee is zo groot, dan nog steeds zo`n aanvaring. En dit ook in het gebied van Maas Aanloop, die volgt je daar nog steeds. Lang leve de zeevaart.

    Geplaatst door: Zeeman op
  • Geen licht? Je hebt toch een noodgenerator en accu’s (die toch wel enige tijd stroom moeten leveren voor het radiostation).
    Er varen ook een paar van de MSC dingen rond met een generator en tanktaner ernaast in de achterste stack.
    Voor een berger is het natuurlijk beter als iedereen van boord rent want wie t vind mag t hebben…

    Geplaatst door: baggerboer op
  • Kan beslissing van kapitein wel begrijpen, slechte zee, geen verlichting aanboord, niet het beste schip om vanaf te stappen met 2 meter golfhoogte, op het moment dat ze vanboord gingen stond de wind en de golven op het achterschip

    Geplaatst door: Dave op
  • Beslissing van de kapitein misschien?

    Geplaatst door: kees op
  • @baggerboer
    je heb helemaal gelijk je moet zolang mogelijk op je schip blijven
    je schip is je beste reddingsmiddel

    Geplaatst door: thomas op
  • idd die 2e en 3e foto slaan op stel MSC sukkels die bij n aanvaring direct van boord stappen en met een motorsloep pogen weg te komen maar helaas de wekelijkse proefdraai van de motor alleen op papier laten draaien en op t moment dat je m nodig hebt wil die niet.
    Schip drijft nog steeds, waarom stap je er dan af?

    Geplaatst door: baggerboer op
  • Ha Dirk, ooit van bemanning gehoord? Ben jij er wel eens afgehaald zonder je spullen? Hopen dat je ooit gevaren hebt. Heb m’n twijfels.

    Geplaatst door: Zeeman op
  • wat zijn dit voor een foto’s?? drie mannen die met een potje chemisch afval aan een tafel zitten?
    Zet dan geen foto’s online.

    Geplaatst door: dirk op

Reageer