‘Overcapaciteit volledig te wijten aan staatsgarantie’

Berthold Zimmer, bestuurslid van de Duitse Bund der Selbständigen (BDS), vaart sinds kort met de tekst ‘die Niederländische Subventionspolitik ist unser Untergang!’. Vorige week lag hij met zijn Aqua Linda in Maarssen.

‘Overcapaciteit volledig te wijten aan staatsgarantie'

‘Ik heb het erop gezet om de discussie los te maken en dat lukt aardig’, zegt Zimmer. ‘Ik ben fel tegen de Nederlandse staatsgarantie en ben er achter gekomen dat 99,9 procent van mijn Nederlandse collega’s er ook zo over denkt. De overcapaciteit wordt voor honderd procent veroorzaakt door de staatsgarantie. Ik ken niet één nieuwe 110- of 135-meter die zonder staatsgarantie is gebouwd. Tussen 2005 en 2008 is er 835.000 ton scheepsruimte in Nederland bijgekomen. En dan praat ik over schepen van 110 en 135 meter en koppelverbanden. Dat is 25 procent van de Nederlandse vloot!

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • @ bv. Sjaak,

    Volgens mij is auto’s met schepen, appels vergelijken met peren.
    Als je vergelijken wilt maken haal dan vergelijken aan welke redelijk zijn!
    Waarom zou je eventueel oudere schepen, zowel grote als kleine, “moeten” slopen?
    Met name de kleinere zijn ook nodig, en nagenoeg fiancieel niet haalbaar nieuw te bouwen, zelfs in de achter ons liggende goede tijd, (acheraf gezien denk ik eerder slechte tijd).
    Zelf heb ik een schip dat noch geen 40 jaar oud is, en zeker ook GEEN nieuw schip, maar wat wel onder de kleine schepen valt! Maar het is toch wel zeer onredelijk om een ander op te laten draaien voor zaken welke wij zelf hebben veroorzaakt!!!
    Probeer ieder in zijn waarde te laten!!!, hoewel een balonnetje oplaten natuurlijk geen kwaad kan.

    Geplaatst door: D.W. op
  • Die text op het schip zou best van de ASV kunnen zijn, die denken er net zo over, en ik zelf trouwens ook. Durf het toch niet op mijn schip schilderen, helaas! Groetjes van een nieuwbouwer met 2/3 staatsgarantie, anders had het niet gekunnen

    Geplaatst door: Gerrit op
  • Waarom schrijft u de rest van uw schip niet vol met belastingregels uit België, Luxemburg en Zwitserland niet te vergeten.
    Misschien is onvlaggen voor u een goede optie mr Zimmer?
    Valetta is ook erg intrek tegenwoordig.
    Een paar cascootjes bestellen bij een grote makelaar in NL en de waarde van uw schip vliegt omhoog! (Staat)gegarandeerd!

    Geplaatst door: Jan Steenstra op
  • auto’s ouder dan 10 jaar zouden moeten van de weg gehaalt worden schepen ouder dan 40 zouden moeten gesloopt worden .
    oud voor nieuw regeling zou terug moeten ingevoert worden door enkel de tonnen in te leveren .
    behalve kleine schepen vanaf 1600 t zonder tonage in te leveren.

    Geplaatst door: sjaak op
  • willem, daar ben je dan zelf bij denk ik. we willen toch van de overcapaciteit af? dus dan moet je ook niet meer bouwen. anders moet er maar weer een sloopronde komen en die “afdankertjes” naar de sloop brengen, maar dat willen we toch ook niet? want dan lopen we te roepen dat het zo zonde is om deze mooie schepen te slopen. dus is mijn idee niet zo heel gek denk ik. als je dan op de rivier vaart zie je je oude bootje ook nog eens en hebben de duitsers een mooie en moderne vloot. die kunnen wel een update gebruiken, als je kijkt wat er allemaal rondvaart af en toe…

    Geplaatst door: jan op
  • sinds 1989 toen de muur gevallen was toen hadden ze de treuhand opgericht.Alle oostduitse schepen werden uit de grindgaten op de elbe gehaald met het geld uit Brussel waar nederland de trouwste betaler is,en volgens mij in heel duitsland misbruikt van gemaakt.Zoals de banken in schmachtenhagen en marktheidefeld.

    Geplaatst door: doortje op
  • JAN hoe dom moet iemand zijn om zulke stomme praat te verkopen. Schepen tot 10 jaar naar duitsland te verkopen. En wat doen wij dan??? weer een NIEUWBOUW zeker!!

    Geplaatst door: Willem op
  • Rob, zolang ik hier nog geen scheepsnaam zie van een 110 of 135er, die beweerd zonder staatsgarantie zn schip te hebben gebouwd, heeft Zimmer toch voor 100% gelijk. En als hij gelijk heeft, moetten hier minstens 25% van de Nederlanders hem ongelijk geven, dat is dus de nieuwbouw!

    Geplaatst door: Wim op
  • wat we ook kunnen doen met z`n allen, is bij ons schepen ( van zo`n 10 jaar oud) exporteren naar duitsland en dan daar de ouwe rommel naar de sloop brengen. dan krijgen de duitsers ook een moderne vloot en wij zijn van de overcapaciteit af. iedereen blij, denk ik.

    Geplaatst door: jan op
  • Waar haalt Dhr Zimmer de wijsheid vandaan dat geen enkele nieuwe 110/135 m zonder staatsgarantie is gebouwd. Ik weet er zo een paar. Ofwel dhr Zimmer is niet zo goed geinformeerd als dat hij zelf denkt!!!!

    Geplaatst door: rob op
  • de meeste nieuwbouwers hebben op de chinese roelete gespeelt onder toezicht van de staat nederlande zoals in de casino.

    Geplaatst door: sjaak op
  • jongens, jongens toch! wie kan hier niet lezen? Het gaat er hier toch niet meer om wie de schuldige is. Ook wil ik die 26-jarige knul met zijn nieuw 135-meter schip niets verwijten. Hij werd door gierige bankiers en nog gierigere scheepsmakelaars gewoon er in geluist. Als wij in Duitsland een dergelijke staats- en bankensysteem hadden gehad, hadden we zeker het zelfde gedaan. Waar het om gaat is, als morgen de markt ook maar ietsjes aan trekt, worden er toch direct weer 100 cascos bestelt. En zonder staatsgarantie 90 cascos minder! En verder “staatsgarantie” is niet zo maar een woord, dat is jullie belastingsgeld! tenminste als het mis gaat.
    Groetjes
    Berthold Zimmer

    Geplaatst door: Berthold Zimmer op
  • Geachte Heer Hagens.
    Ik raad u aan zich beter te informeren omtrent de belastingvoorwaarden in bepaalde landen.Wel eens gehoord van § B6 in Duitsland, en vergelijke maar eens de inkomstenbelastingen in genoemde landen.
    Wees voorzichtig met u woorden.
    Jacob.J.D.

    Geplaatst door: barelds op
  • Ik sluit me bij hagens aan. Ga voor een beurs dan verdelen we het werk voor een normaal tarief. En kunnen bepaalde kantoren zich niet meer aan deze situatie verrijken.

    Geplaatst door: schipper op
  • We kunnen op alle mogelijke manieren onze mening ventileren, wie er schuldig is aan de huidige malaise, maar ik wou dat er iemand was die de oplossing van de problemen voorhanden had.
    Groet van een overgefinancierde nieuwbouwer met geldzorgen, maar wel zonder staatsgarantie!

    Geplaatst door: hwkieboom op
  • Berthold wat denk je hier mee te bereiken, het is toch niet de Nederlannders hun schuld dat deze een beter belastingklimaat hebben om na verkoop te herinvesteren, en als je dit op je schip kalkt heb je vast je huiswerk gedaan en onderzocht of en hoeveel minder schepen er minder gebouwd zouden worden zonder staatsgarantie.
    Voorts als je toch bezig bent , hoeveel mensen hebben hun schip naar oostblok landen verkocht die ons nu beconcureren .
    Denk er ook aan dat 1,5 jaar terug de bomen niet hoog genoeg konden groeien 2 de Maasvlakte, Betuwelijn en volgens geleerde was er niets beters dan je geld te investeren in vervoer of denk je dat iedereen inclusief de banken hun geld in een zeepbel stopt die elk moment uit elkaar kan spatten.
    Voorts was er in de jaren dertig en de daar op volgende crisis geen staatsgarantie.
    Doe mij een plezier en haal deze ongemotiveerde haatdragende tekst van je schip je zet alleen de beroepsgroep in een kwaad daglicht, ben je het niet eens met de staatsgarantie dien een klacht in bij Brussel.
    Kortom stop met elkaar de schuld geven en ga internationaal aan de slag voor beter voorwaarden desnoods een schippersbeurs terug voor bepaalde tijd modern opgezet en bodemvrachten maar ook maximum tarief.
    Begrijp dat ik de wijsheid niet in pacht heb maar nu gebeurd er niets en zijn we straks allemaal het haasje.

    Geplaatst door: hagens op
  • deze man moet wel erg op zn woorden letten.ik ken er dus wel met 135m e nz.. die geen staatsgarantie hebben dus niet iedereen over 1 kam scheren!!!!!!!!!

    Geplaatst door: w.kleine op
  • Overcapaciteit.Mee eens.
    Voor een klein deel mee eens zal ik zeggen,er is een crisis,er worden minder kolen verbruikt omdat de DUITSE STAAT kernenergie vanuit kasachstan en frankrijk tegen dumptarieven importeren,staal,veevoer noem alles maar op,in alles word op dit moment minder verbruikt.Zo lijkt het gelijk dat er een groot overcapaciteit aan schepen is.
    Mijn mening is dat er mischien maar voor 2 a4 procent teveel aan schepen is,maar het valt nu allemaal samen met elkaar.
    Mischien ook eens iets om over na te denken?
    Nee want wat was het geweldig dat wij een staatsgarantie konden krijgen joh,mooi,safe,makkelijk.En ja dat die duitsers dat niet konden krijgen en nu ineens lijkt dat het weer de nederlandse staat de schuldige is??

    En je waarde van je schip behouden?Waar praat je over?Het is een iets ouder schip,dus ja het zal zijn natuurlijke waarde echt gaan verliezen,als je de waarde wil behouden,zul je dus ook de markt moeten manipuleren.

    MvG johan d Groot

    Geplaatst door: johan op
  • mach so fort Berthold!
    Goede actie

    Geplaatst door: paraats op

Reageer

‘Overcapaciteit volledig te wijten aan staatsgarantie’ | Schuttevaer.nl

‘Overcapaciteit volledig te wijten aan staatsgarantie’

Berthold Zimmer, bestuurslid van de Duitse Bund der Selbständigen (BDS), vaart sinds kort met de tekst ‘die Niederländische Subventionspolitik ist unser Untergang!’. Vorige week lag hij met zijn Aqua Linda in Maarssen.

‘Overcapaciteit volledig te wijten aan staatsgarantie'

‘Ik heb het erop gezet om de discussie los te maken en dat lukt aardig’, zegt Zimmer. ‘Ik ben fel tegen de Nederlandse staatsgarantie en ben er achter gekomen dat 99,9 procent van mijn Nederlandse collega’s er ook zo over denkt. De overcapaciteit wordt voor honderd procent veroorzaakt door de staatsgarantie. Ik ken niet één nieuwe 110- of 135-meter die zonder staatsgarantie is gebouwd. Tussen 2005 en 2008 is er 835.000 ton scheepsruimte in Nederland bijgekomen. En dan praat ik over schepen van 110 en 135 meter en koppelverbanden. Dat is 25 procent van de Nederlandse vloot!

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • @ bv. Sjaak,

    Volgens mij is auto’s met schepen, appels vergelijken met peren.
    Als je vergelijken wilt maken haal dan vergelijken aan welke redelijk zijn!
    Waarom zou je eventueel oudere schepen, zowel grote als kleine, “moeten” slopen?
    Met name de kleinere zijn ook nodig, en nagenoeg fiancieel niet haalbaar nieuw te bouwen, zelfs in de achter ons liggende goede tijd, (acheraf gezien denk ik eerder slechte tijd).
    Zelf heb ik een schip dat noch geen 40 jaar oud is, en zeker ook GEEN nieuw schip, maar wat wel onder de kleine schepen valt! Maar het is toch wel zeer onredelijk om een ander op te laten draaien voor zaken welke wij zelf hebben veroorzaakt!!!
    Probeer ieder in zijn waarde te laten!!!, hoewel een balonnetje oplaten natuurlijk geen kwaad kan.

    Geplaatst door: D.W. op
  • Die text op het schip zou best van de ASV kunnen zijn, die denken er net zo over, en ik zelf trouwens ook. Durf het toch niet op mijn schip schilderen, helaas! Groetjes van een nieuwbouwer met 2/3 staatsgarantie, anders had het niet gekunnen

    Geplaatst door: Gerrit op
  • Waarom schrijft u de rest van uw schip niet vol met belastingregels uit België, Luxemburg en Zwitserland niet te vergeten.
    Misschien is onvlaggen voor u een goede optie mr Zimmer?
    Valetta is ook erg intrek tegenwoordig.
    Een paar cascootjes bestellen bij een grote makelaar in NL en de waarde van uw schip vliegt omhoog! (Staat)gegarandeerd!

    Geplaatst door: Jan Steenstra op
  • auto’s ouder dan 10 jaar zouden moeten van de weg gehaalt worden schepen ouder dan 40 zouden moeten gesloopt worden .
    oud voor nieuw regeling zou terug moeten ingevoert worden door enkel de tonnen in te leveren .
    behalve kleine schepen vanaf 1600 t zonder tonage in te leveren.

    Geplaatst door: sjaak op
  • willem, daar ben je dan zelf bij denk ik. we willen toch van de overcapaciteit af? dus dan moet je ook niet meer bouwen. anders moet er maar weer een sloopronde komen en die “afdankertjes” naar de sloop brengen, maar dat willen we toch ook niet? want dan lopen we te roepen dat het zo zonde is om deze mooie schepen te slopen. dus is mijn idee niet zo heel gek denk ik. als je dan op de rivier vaart zie je je oude bootje ook nog eens en hebben de duitsers een mooie en moderne vloot. die kunnen wel een update gebruiken, als je kijkt wat er allemaal rondvaart af en toe…

    Geplaatst door: jan op
  • sinds 1989 toen de muur gevallen was toen hadden ze de treuhand opgericht.Alle oostduitse schepen werden uit de grindgaten op de elbe gehaald met het geld uit Brussel waar nederland de trouwste betaler is,en volgens mij in heel duitsland misbruikt van gemaakt.Zoals de banken in schmachtenhagen en marktheidefeld.

    Geplaatst door: doortje op
  • JAN hoe dom moet iemand zijn om zulke stomme praat te verkopen. Schepen tot 10 jaar naar duitsland te verkopen. En wat doen wij dan??? weer een NIEUWBOUW zeker!!

    Geplaatst door: Willem op
  • Rob, zolang ik hier nog geen scheepsnaam zie van een 110 of 135er, die beweerd zonder staatsgarantie zn schip te hebben gebouwd, heeft Zimmer toch voor 100% gelijk. En als hij gelijk heeft, moetten hier minstens 25% van de Nederlanders hem ongelijk geven, dat is dus de nieuwbouw!

    Geplaatst door: Wim op
  • wat we ook kunnen doen met z`n allen, is bij ons schepen ( van zo`n 10 jaar oud) exporteren naar duitsland en dan daar de ouwe rommel naar de sloop brengen. dan krijgen de duitsers ook een moderne vloot en wij zijn van de overcapaciteit af. iedereen blij, denk ik.

    Geplaatst door: jan op
  • Waar haalt Dhr Zimmer de wijsheid vandaan dat geen enkele nieuwe 110/135 m zonder staatsgarantie is gebouwd. Ik weet er zo een paar. Ofwel dhr Zimmer is niet zo goed geinformeerd als dat hij zelf denkt!!!!

    Geplaatst door: rob op
  • de meeste nieuwbouwers hebben op de chinese roelete gespeelt onder toezicht van de staat nederlande zoals in de casino.

    Geplaatst door: sjaak op
  • jongens, jongens toch! wie kan hier niet lezen? Het gaat er hier toch niet meer om wie de schuldige is. Ook wil ik die 26-jarige knul met zijn nieuw 135-meter schip niets verwijten. Hij werd door gierige bankiers en nog gierigere scheepsmakelaars gewoon er in geluist. Als wij in Duitsland een dergelijke staats- en bankensysteem hadden gehad, hadden we zeker het zelfde gedaan. Waar het om gaat is, als morgen de markt ook maar ietsjes aan trekt, worden er toch direct weer 100 cascos bestelt. En zonder staatsgarantie 90 cascos minder! En verder “staatsgarantie” is niet zo maar een woord, dat is jullie belastingsgeld! tenminste als het mis gaat.
    Groetjes
    Berthold Zimmer

    Geplaatst door: Berthold Zimmer op
  • Geachte Heer Hagens.
    Ik raad u aan zich beter te informeren omtrent de belastingvoorwaarden in bepaalde landen.Wel eens gehoord van § B6 in Duitsland, en vergelijke maar eens de inkomstenbelastingen in genoemde landen.
    Wees voorzichtig met u woorden.
    Jacob.J.D.

    Geplaatst door: barelds op
  • Ik sluit me bij hagens aan. Ga voor een beurs dan verdelen we het werk voor een normaal tarief. En kunnen bepaalde kantoren zich niet meer aan deze situatie verrijken.

    Geplaatst door: schipper op
  • We kunnen op alle mogelijke manieren onze mening ventileren, wie er schuldig is aan de huidige malaise, maar ik wou dat er iemand was die de oplossing van de problemen voorhanden had.
    Groet van een overgefinancierde nieuwbouwer met geldzorgen, maar wel zonder staatsgarantie!

    Geplaatst door: hwkieboom op
  • Berthold wat denk je hier mee te bereiken, het is toch niet de Nederlannders hun schuld dat deze een beter belastingklimaat hebben om na verkoop te herinvesteren, en als je dit op je schip kalkt heb je vast je huiswerk gedaan en onderzocht of en hoeveel minder schepen er minder gebouwd zouden worden zonder staatsgarantie.
    Voorts als je toch bezig bent , hoeveel mensen hebben hun schip naar oostblok landen verkocht die ons nu beconcureren .
    Denk er ook aan dat 1,5 jaar terug de bomen niet hoog genoeg konden groeien 2 de Maasvlakte, Betuwelijn en volgens geleerde was er niets beters dan je geld te investeren in vervoer of denk je dat iedereen inclusief de banken hun geld in een zeepbel stopt die elk moment uit elkaar kan spatten.
    Voorts was er in de jaren dertig en de daar op volgende crisis geen staatsgarantie.
    Doe mij een plezier en haal deze ongemotiveerde haatdragende tekst van je schip je zet alleen de beroepsgroep in een kwaad daglicht, ben je het niet eens met de staatsgarantie dien een klacht in bij Brussel.
    Kortom stop met elkaar de schuld geven en ga internationaal aan de slag voor beter voorwaarden desnoods een schippersbeurs terug voor bepaalde tijd modern opgezet en bodemvrachten maar ook maximum tarief.
    Begrijp dat ik de wijsheid niet in pacht heb maar nu gebeurd er niets en zijn we straks allemaal het haasje.

    Geplaatst door: hagens op
  • deze man moet wel erg op zn woorden letten.ik ken er dus wel met 135m e nz.. die geen staatsgarantie hebben dus niet iedereen over 1 kam scheren!!!!!!!!!

    Geplaatst door: w.kleine op
  • Overcapaciteit.Mee eens.
    Voor een klein deel mee eens zal ik zeggen,er is een crisis,er worden minder kolen verbruikt omdat de DUITSE STAAT kernenergie vanuit kasachstan en frankrijk tegen dumptarieven importeren,staal,veevoer noem alles maar op,in alles word op dit moment minder verbruikt.Zo lijkt het gelijk dat er een groot overcapaciteit aan schepen is.
    Mijn mening is dat er mischien maar voor 2 a4 procent teveel aan schepen is,maar het valt nu allemaal samen met elkaar.
    Mischien ook eens iets om over na te denken?
    Nee want wat was het geweldig dat wij een staatsgarantie konden krijgen joh,mooi,safe,makkelijk.En ja dat die duitsers dat niet konden krijgen en nu ineens lijkt dat het weer de nederlandse staat de schuldige is??

    En je waarde van je schip behouden?Waar praat je over?Het is een iets ouder schip,dus ja het zal zijn natuurlijke waarde echt gaan verliezen,als je de waarde wil behouden,zul je dus ook de markt moeten manipuleren.

    MvG johan d Groot

    Geplaatst door: johan op
  • mach so fort Berthold!
    Goede actie

    Geplaatst door: paraats op

Reageer