Vopak trekt vluchtladderdocument in

Vopak Terminal Europoort BV in Rotterdam heeft het additionele document ingetrokken dat tankvaartondernemers op de Botlek Terminal Zuid moesten tekenen alvorens te worden geladen of gelost. De terminal gaat de steigers aanpassen, zodat geen eigen ladders van de scheepseigenaren meer hoeven te worden verlangd.

Gesteund door het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) spande eigenaar Hens van Buren van de tanker Hanna drie weken geleden een kort geding aan tegen Vopak nadat het bedrijf weigerde zijn schip te lossen. Van Buren voelde er namelijk niet voor een document te ondertekenen waarin hij onder bepaalde omstandigheden verantwoordelijk werd gesteld voor de vluchtwegen. In punt vier van het document stond dat de schipper, indien het dek van het schip meer dan dertig centimeter boven het pierdek van de terminal uitstak, een eigen vluchtladder moest plaatsen. Gebruik van losse vluchtladders is echter strijdig met de regels van IVW Scheepvaart. Ook twee andere tankvaartondernemers weigerden om die reden het additionele document te ondertekenen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vopak trekt vluchtladderdocument in | Schuttevaer.nl

Vopak trekt vluchtladderdocument in

Vopak Terminal Europoort BV in Rotterdam heeft het additionele document ingetrokken dat tankvaartondernemers op de Botlek Terminal Zuid moesten tekenen alvorens te worden geladen of gelost. De terminal gaat de steigers aanpassen, zodat geen eigen ladders van de scheepseigenaren meer hoeven te worden verlangd.

Gesteund door het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) spande eigenaar Hens van Buren van de tanker Hanna drie weken geleden een kort geding aan tegen Vopak nadat het bedrijf weigerde zijn schip te lossen. Van Buren voelde er namelijk niet voor een document te ondertekenen waarin hij onder bepaalde omstandigheden verantwoordelijk werd gesteld voor de vluchtwegen. In punt vier van het document stond dat de schipper, indien het dek van het schip meer dan dertig centimeter boven het pierdek van de terminal uitstak, een eigen vluchtladder moest plaatsen. Gebruik van losse vluchtladders is echter strijdig met de regels van IVW Scheepvaart. Ook twee andere tankvaartondernemers weigerden om die reden het additionele document te ondertekenen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer