Zware verliezen bij Maersk

A.P. Møller-Maersk heeft het eerste kwartaal van dit jaar 373 miljoen dollar verlies geleden. Vorig jaar werd in het eerste kwartaal ruim een miljard dollar winst gemaakt. Maersk vervoerde, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, veertien procent minder goederen tegen 24 procent lagere vrachtprijzen. Het enige positieve was dat de olieprijzen in het eerste kwartaal 54 procent lager lagen dan een jaar geleden.

Algemeen directeur Nils Andersen verwacht dat Maersk ook over heel 2009 een aanzienlijk lager resultaat haalt dan in 2008, waarbij hij een verlies niet uitsluit. ‘Het resultaat wordt veroorzaakt door de buitengewone wereldwijde recessie die al onze markten negatief beïnvloedt. De prioriteiten van onze groep blijven onveranderd. We gaan door met onze pogingen de concurrentiepositie van Maersk Line te verbeteren door de kracht van onze mensen en onze organisatie te vergroten, door kosten te besparen en door onze milieuprestatie te verbeteren. Dat zal de positie van de groep op korte en lange termijn versterken.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zware verliezen bij Maersk | Schuttevaer.nl

Zware verliezen bij Maersk

A.P. Møller-Maersk heeft het eerste kwartaal van dit jaar 373 miljoen dollar verlies geleden. Vorig jaar werd in het eerste kwartaal ruim een miljard dollar winst gemaakt. Maersk vervoerde, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, veertien procent minder goederen tegen 24 procent lagere vrachtprijzen. Het enige positieve was dat de olieprijzen in het eerste kwartaal 54 procent lager lagen dan een jaar geleden.

Algemeen directeur Nils Andersen verwacht dat Maersk ook over heel 2009 een aanzienlijk lager resultaat haalt dan in 2008, waarbij hij een verlies niet uitsluit. ‘Het resultaat wordt veroorzaakt door de buitengewone wereldwijde recessie die al onze markten negatief beïnvloedt. De prioriteiten van onze groep blijven onveranderd. We gaan door met onze pogingen de concurrentiepositie van Maersk Line te verbeteren door de kracht van onze mensen en onze organisatie te vergroten, door kosten te besparen en door onze milieuprestatie te verbeteren. Dat zal de positie van de groep op korte en lange termijn versterken.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer