‘Continuïteit, daar gaat het om’

Johan Overmeer (1955), directeur van Overmeer Transport Group, ontvangt ons op zijn woonark in de Amsterdamse Sixhaven. Hij draagt een geel poloshirt met het bedrijfslogo op de borst. Uit de mouwen steken gespierde armen die hij niet met administratieve werkzaamheden kan hebben verworven. Sinds 1980 staat hij aan het hoofd van het bevrachtingskantoor dat door zijn grootvader werd opgericht. Samen met zijn echtgenote Alie Smak sleepte hij het bedrijf door de moeilijke jaren tachtig. Inmiddels heeft hij dertig medewerkers, kantoren in Amsterdam, Rotterdam, Duitsland en Frankrijk, en verzorgt hij jaarlijks zo’n 6000 bevrachtingen voor circa 300 schepen.

‘Continuïteit, daar gaat het om'

Om het tekort aan kleine schepen en het daardoor dreigende verlies van lading tegen te gaan, werkt Overmeer aan een concept voor kleine standaardschepen zonder woning, de Q-barge. Deze nieuwe vervoersvorm, die gebruikmaakt van trajectschippers, zou een revolutie in de binnenvaart kunnen betekenen. De Q-barge van 45 x 5,70 meter zou 477 pallets of 24 teu op twee lagen kunnen vervoeren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Continuïteit, daar gaat het om’ | Schuttevaer.nl

‘Continuïteit, daar gaat het om’

Johan Overmeer (1955), directeur van Overmeer Transport Group, ontvangt ons op zijn woonark in de Amsterdamse Sixhaven. Hij draagt een geel poloshirt met het bedrijfslogo op de borst. Uit de mouwen steken gespierde armen die hij niet met administratieve werkzaamheden kan hebben verworven. Sinds 1980 staat hij aan het hoofd van het bevrachtingskantoor dat door zijn grootvader werd opgericht. Samen met zijn echtgenote Alie Smak sleepte hij het bedrijf door de moeilijke jaren tachtig. Inmiddels heeft hij dertig medewerkers, kantoren in Amsterdam, Rotterdam, Duitsland en Frankrijk, en verzorgt hij jaarlijks zo’n 6000 bevrachtingen voor circa 300 schepen.

‘Continuïteit, daar gaat het om'

Om het tekort aan kleine schepen en het daardoor dreigende verlies van lading tegen te gaan, werkt Overmeer aan een concept voor kleine standaardschepen zonder woning, de Q-barge. Deze nieuwe vervoersvorm, die gebruikmaakt van trajectschippers, zou een revolutie in de binnenvaart kunnen betekenen. De Q-barge van 45 x 5,70 meter zou 477 pallets of 24 teu op twee lagen kunnen vervoeren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer