Desondanks blijft de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) bij haar standpunt dat bewapende mariniers uitkomst kunnen bieden. Samen met de vakbond voor zeevarenden NautliusNL stelt ze dat jaarlijks duizenden zeevarenden aan boord van Nederlandse schepen serieus gevaar lopen. ‘Het aantal Nederlandse schepen in de Golf van Aden bedraagt naar schatting vijf tot tien per week, dus maximaal 500 per jaar. Uitgaand van een gemiddelde bemanning van tien tot twaalf man, gaat het dus om ongeveer 5000 zeevarenden. Daarom is intensieve actie geboden en moet effectieve bescherming van de koopvaardij snel worden geregeld. Momenteel besluiten steeds meer reders om te varen via Kaap de Goede Hoop. Deze route vraagt veel meer zeedagen, met bijbehorend brandstofverbruik en heeft grote consequenties voor de logistieke keten van de wereldhandel. En is bovendien gevaarlijker, vanwege de vaak slechte weersomstandigheden.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?