EVO: ‘Investeer in Europese infrastructuur’

Verladersorganisatie EVO wil dat Brussel geld inzet om belangrijke doorgaande routes te verbeteren. De verladers vinden met het oog op de economische crisis een adequaat Europees infrastructuurnetwerk een basisvoorwaarde voor economische voortgang en versterking van de concurrentiekracht van de Europese Unie.

Volgens de verladers is de acht miljard euro die de Europese Commissie van 2007 tot 2013 ter beschikking heeft voor de TEN-T niet toereikend. ‘Het budget moet worden verdeeld over tien extra lidstaten met een zwakke infrastructuur, terwijl het goederenvervoer tot 2020 met 34 procent groeit. De Europese Commissie moet hiermee bij het vaststellen van het budget rekening houden. Tevens moet Europa in haar netwerk onderscheid aanbrengen tussen een kernnetwerk en een uitgebreid netwerk. Wanneer bij besteding van het beperkte subsidiebudget voorrang wordt gegeven aan infrastructuur die onmisbaar is voor grensoverschrijdend vervoer, kan Europa bij infrastructurele projecten daadwerkelijk verschil maken. Maar dan moet Brussel wel keuzes durven te maken, en niet alle projecten tegelijk willen financieren.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

EVO: ‘Investeer in Europese infrastructuur’ | Schuttevaer.nl

EVO: ‘Investeer in Europese infrastructuur’

Verladersorganisatie EVO wil dat Brussel geld inzet om belangrijke doorgaande routes te verbeteren. De verladers vinden met het oog op de economische crisis een adequaat Europees infrastructuurnetwerk een basisvoorwaarde voor economische voortgang en versterking van de concurrentiekracht van de Europese Unie.

Volgens de verladers is de acht miljard euro die de Europese Commissie van 2007 tot 2013 ter beschikking heeft voor de TEN-T niet toereikend. ‘Het budget moet worden verdeeld over tien extra lidstaten met een zwakke infrastructuur, terwijl het goederenvervoer tot 2020 met 34 procent groeit. De Europese Commissie moet hiermee bij het vaststellen van het budget rekening houden. Tevens moet Europa in haar netwerk onderscheid aanbrengen tussen een kernnetwerk en een uitgebreid netwerk. Wanneer bij besteding van het beperkte subsidiebudget voorrang wordt gegeven aan infrastructuur die onmisbaar is voor grensoverschrijdend vervoer, kan Europa bij infrastructurele projecten daadwerkelijk verschil maken. Maar dan moet Brussel wel keuzes durven te maken, en niet alle projecten tegelijk willen financieren.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer