Commentaar: Tegen de crisis

Van ons ‘nee’ tegen de (dreigende) economische crisis zal niemand wakker liggen, toch zijn we tegen. ’t Is maar dat u het weet. Als u óók tegen bent, vindt u in de Schuttevaer een warme medestander. Als antigeluid kan helpen tegen de herrie aan boord, zoals TNO beweert, waarom dan geen antigeluid van varende ondernemers…

Van ons ‘nee’ tegen de (dreigende) economische crisis zal niemand wakker liggen, toch zijn we tegen. ’t Is maar dat u het weet. Als u óók tegen bent, vindt u in de Schuttevaer een warme medestander. Als antigeluid kan helpen tegen de herrie aan boord, zoals TNO beweert, waarom dan geen antigeluid van varende ondernemers tegen de crisis?!

Vertrouwen is de basis van ondernemen. Als je elkaar niet meer vertrouwt, zoals de onderling geldlenende banken, zakt de economie in elkaar. Dan krijg je op den duur geen nieuwbouwcasco meer gefinancierd, geen bankgarantie voor het uitlossen van je schip, geen terugbetaling voor de afgeblazen Amerika-reis en geen wekelijkse krant vol nieuws voor het vooruitbetaalde abonnement. Zonder vertrouwen is een handtekening niets waard, zonder vertrouwen ben je nergens.

Bovendien heeft elke crisis ook z’n positieve kanten. Zo smult de vaarweglobby bij het idee dat overheden in heel Europa de economie draaiend willen houden met investeringen in publieke werken. Eurlings, Sarkozy en Tiefensee doen allemaal hun best de vaart erin te houden. Goed dus, dat de plannen voor nieuwe en verbeterde vaarwegen uit de la kunnen. Zo helpt de binnenvaart dubbelop: met werk en milieuvriendelijk vervoer.

Daarom spreken we aan het begin van het nieuwe jaar één ding af: wij laten ons niet het hoofd op hol jagen door wilde crisisverhalen. Als er iets hapert is dat gewoon nieuws, in de gedrukte Schuttevaer of online. We houden ons aan de feiten, alle feiten zijn controleerbaar. En als u feiten wilt aandragen of erover praten, dan belt of mailt u even.

P.S. Tekent u even de petitie tegen de crisis met een reactie op dit bericht?

 

Deel dit artikel

Reacties (7)

  • Vrije markten, vrije concurrentie.
    De verAmerikanisering van de maatschappij zal ook hier doorzetten.
    Ook hier zullen mensen meerdere baantjes nemen om maandelijks de eindjes aan elkaar te kunnen knopen.
    In de week hun baan en in het weekeinde geheel iets anders.
    Of 2 dagen per week binnenhuisschilder en 3 dagen per week als chauffeur op een personenbus.
    Ook bijvoorbeeld het aantal zelfstandige tuinders in de bloemen en groenten met een eigen WKK = warmte kracht koppeling machine zal toenemen.
    Nu al zijn er veel tuinders die meer verdienen aan hun WKK dan aan hun eigen kernactiviteit.
    Ook hier zullen mensen tot ver na hun 65e levenjaar gaan doorwerken, omdat er niet voldoende pensioen is.
    Ik vind dat een regering altijd zijn verantwoording moet nemen voor de basis behoeften van het volk.
    Veiligheid, gezondheid, scholing, warmte, eten en drinken.
    Veiligheid is ook het veilig vervoeren van goederen.
    Betrokkenheid van werknemers bij overheidsbedrijven zoals bijvoorbeeld UWV, de belastingdienst, de politie en bijvoorbeeld ook het IVW zal verder afnemen.
    Niet voor niets zie je bijvoorbeeld op extreme party’s (bijvoorbeeld XTC-party’s) veel mensen uit hun dak gaan die bij de politie werken.
    Regulering door de overheid zal moeilijk zijn, omdat dat dan ook weer door mensen uitgevoerd dient te worden, wat nog meer corruptie in de hand zal werken.
    De fragmentatie van de Nederlandse maatschappij zal verder doorzetten.
    Varanderingen geven altijd weer kansen.

    Geplaatst door: Henk Ros op
  • wat een verhalen kijk naar de realiteit en gebruik je verstand,is er nu in deze tijd van wat minder werk nog steeds het idee dat de ondernemer? weer voor minder moet gaan varen is dit rieel? hebben de con tacten waar het werk vandaan komt ook reductie op het inkomen gedaan ja daaaag nee nee.dat komt al meer dan zo;n honderd jaar bij het grote of kleine schippertje vandaan,ook de jongere generatie onderneem iets alles was zo goed geregeld toen je begon jullie hebben de toekomst voor je liggen maak dan het financiele vracht plaatje met je collega.s ook rond en zeg niet net als vorige generatie dan gaan we wel weer op naar de deurwaarder dat is niet goed maak nu met z.n alle de boel gezond zo niet dan gaat er nog meer geld naar de andere partij willen jullie dat ?

    Geplaatst door: leen.visser op
  • idd ben ik ook tegen de economische crisis. De meeste media laten het verhaal op een manier horen dat er bij iedereen paniek uitbreekt. Als we de media wat minder geloven, dan valt elke crisis met gemak om te buigen naar groei. Kappen met paniekzaaien.

    Geplaatst door: Dick op
  • Zelden zulke onzin gehoord. Een crisis overkomt je. Daar kies je niet voor en het heeft geen enkele zin ertegen te zijn. De oorzaak is duidelijk een gevolg van het veel te ver doorgeschoten kapitalistische systeem. En daaraan zijn velen schuldig. Ook een groot aantal gewone mensen en (ook schippers-)organisaties. Het afschaffen van de geordende markt, die een geleide economie voorstaat, welke leidt tot een stabiele, maar relatief langzame groei, heeft als gevolg dat velen als gekken gingen en konden investeren en financieren. De bankdirecteuren, makelaars en aandeelhouders profiteerden. En maar weinigen waarschuwden tegen deze ongebreidelde groei. Bovendien werden ze weggehoond, want het ging toch goed. Ergens is het zielig om nu tegen de crisis te zijn. Het houdt in feite een ontkenning van de problematiek in.
    Veel belangrijker is de vraag: “Wat kunnen we nog ondernemen om de schade zoveel mogelijk te beperken?”
    Dat het transportvolume sterk zal afnemen is voor de hand liggend. Dat er minder transportmiddelen (schepen) nodig zullen zijn is logisch. Dat daarmee de concurrentie zal toenemen is duidelijk. En dat verladers en bevrachters dit gegeven zullen uitbuiten is eveneens zo klaar als een klontje. Je hoeft dus geen helderziende te zijn om te voorspellen dat wij, met z’n allen, ver beneden de kostprijs zullen gaan vervoeren. Het wachten is dan op de faillisementen.
    En daarmee wordt iedereen getroffen. Ook de mensen die behoudend zijn geweest en niet zwaar hebben geïnvesteerd.
    Dus wat kun je nu nog doen? In ieder geval niet meer investeren in transportmiddelen. Eventueel lopende orders cancelen. Proberen zoveel mogelijk eigen vermogen veilig te stellen. En met z’n allen een systeem op zetten om de concurrentie zoveel mogelijk te beperken, waardoor kostendekkend kan worden vervoerd.

    Gosse Kroon.

    Geplaatst door: G. Kroon op
  • Hoor niet bij die menigte dus een echte resessie nee.Dat de bomen tot de Hemel groeide JA.Dat de banken slecht ondernemerschap tonen moet de industrie voor bloeden een paar stappen terug en weer 5 vooruit. v Denteren

    Geplaatst door: Denteren op
  • Iemand met verstand van zaken. Als er heel veel het zelfde wordt gezegt, geloofd de menigte het vanzelf. Men is vergeten zelf na te denken. De prijzen van schepen zijn ook oven de top. Misschien dat dat nu weer een beetje stabiliseerd. Beste wensen voor 2009 voor iedereen.

    Geplaatst door: W Fontaine op
  • Ja.
    Ik ben TEGEN deze crisis !!!!
    ca. 12 jaar geleden werd er vanuit de Amerikaanse politiek druk uitgeoefend op de Amerikaanse banken, om een hypotheek product te ontwikkelen voor de gewone Amerikaan.
    De banken wilden niet.
    De politieke druk op de Amerikaanse banken werd opgevoerd.
    De Amerikaanse politiek had er baadt bij als de gewone modale Amerikaan een eigen huis met de daarbij behorende hypotheek kon kopen.
    Uiteindelijk zijn de Amerikaanse banken (ondermeer Fanny Mae en Fraddy Mac, van oorsprong Amerikaanse staatsbanken)gezwicht voor die politieke druk.
    Er werd een hypotheek-product in elkaar gedraaid voor de modale Amerikaan.
    In de kleine lettertjes stond ondermeer: 1e jaar 1% rente.
    2e jaar 1,5% rente.
    3e jaar 2% rente.
    4e jaar 2,5% rente
    enz enz enz.
    U raadt het al, toen die rente na een aantal jaren te hoog werd……
    De huizenprijzen stegen, in die 1e periode, eveneens omdat opeens veel meer Amerikanen een eigen huis konden kopen.
    Die hypotheken werden verpakt in belegging-producten, met soms bijlagen erbij van 2100 pagina’s en via de beurzen over de hele wereld verhandeld en dus verspreid.
    Nu dit Amerikaanse hypotheken-kaartenspel in elkaar is geklapt, hebben wij ook daardoor problemen.
    Onze banken hebben behoorlijk zitten slapen.
    En de gewone hardwerkende ondernemer hier………….
    De oorzaak zit NIET bij ons.
    We hebben er wel heel veel last van.
    Maar: elke crisis en kans.

    Geplaatst door: Henk Ros op

Reageer

Commentaar: Tegen de crisis | Schuttevaer.nl

Commentaar: Tegen de crisis

Van ons ‘nee’ tegen de (dreigende) economische crisis zal niemand wakker liggen, toch zijn we tegen. ’t Is maar dat u het weet. Als u óók tegen bent, vindt u in de Schuttevaer een warme medestander. Als antigeluid kan helpen tegen de herrie aan boord, zoals TNO beweert, waarom dan geen antigeluid van varende ondernemers…

Van ons ‘nee’ tegen de (dreigende) economische crisis zal niemand wakker liggen, toch zijn we tegen. ’t Is maar dat u het weet. Als u óók tegen bent, vindt u in de Schuttevaer een warme medestander. Als antigeluid kan helpen tegen de herrie aan boord, zoals TNO beweert, waarom dan geen antigeluid van varende ondernemers tegen de crisis?!

Vertrouwen is de basis van ondernemen. Als je elkaar niet meer vertrouwt, zoals de onderling geldlenende banken, zakt de economie in elkaar. Dan krijg je op den duur geen nieuwbouwcasco meer gefinancierd, geen bankgarantie voor het uitlossen van je schip, geen terugbetaling voor de afgeblazen Amerika-reis en geen wekelijkse krant vol nieuws voor het vooruitbetaalde abonnement. Zonder vertrouwen is een handtekening niets waard, zonder vertrouwen ben je nergens.

Bovendien heeft elke crisis ook z’n positieve kanten. Zo smult de vaarweglobby bij het idee dat overheden in heel Europa de economie draaiend willen houden met investeringen in publieke werken. Eurlings, Sarkozy en Tiefensee doen allemaal hun best de vaart erin te houden. Goed dus, dat de plannen voor nieuwe en verbeterde vaarwegen uit de la kunnen. Zo helpt de binnenvaart dubbelop: met werk en milieuvriendelijk vervoer.

Daarom spreken we aan het begin van het nieuwe jaar één ding af: wij laten ons niet het hoofd op hol jagen door wilde crisisverhalen. Als er iets hapert is dat gewoon nieuws, in de gedrukte Schuttevaer of online. We houden ons aan de feiten, alle feiten zijn controleerbaar. En als u feiten wilt aandragen of erover praten, dan belt of mailt u even.

P.S. Tekent u even de petitie tegen de crisis met een reactie op dit bericht?

 

Deel dit artikel

Reacties (7)

  • Vrije markten, vrije concurrentie.
    De verAmerikanisering van de maatschappij zal ook hier doorzetten.
    Ook hier zullen mensen meerdere baantjes nemen om maandelijks de eindjes aan elkaar te kunnen knopen.
    In de week hun baan en in het weekeinde geheel iets anders.
    Of 2 dagen per week binnenhuisschilder en 3 dagen per week als chauffeur op een personenbus.
    Ook bijvoorbeeld het aantal zelfstandige tuinders in de bloemen en groenten met een eigen WKK = warmte kracht koppeling machine zal toenemen.
    Nu al zijn er veel tuinders die meer verdienen aan hun WKK dan aan hun eigen kernactiviteit.
    Ook hier zullen mensen tot ver na hun 65e levenjaar gaan doorwerken, omdat er niet voldoende pensioen is.
    Ik vind dat een regering altijd zijn verantwoording moet nemen voor de basis behoeften van het volk.
    Veiligheid, gezondheid, scholing, warmte, eten en drinken.
    Veiligheid is ook het veilig vervoeren van goederen.
    Betrokkenheid van werknemers bij overheidsbedrijven zoals bijvoorbeeld UWV, de belastingdienst, de politie en bijvoorbeeld ook het IVW zal verder afnemen.
    Niet voor niets zie je bijvoorbeeld op extreme party’s (bijvoorbeeld XTC-party’s) veel mensen uit hun dak gaan die bij de politie werken.
    Regulering door de overheid zal moeilijk zijn, omdat dat dan ook weer door mensen uitgevoerd dient te worden, wat nog meer corruptie in de hand zal werken.
    De fragmentatie van de Nederlandse maatschappij zal verder doorzetten.
    Varanderingen geven altijd weer kansen.

    Geplaatst door: Henk Ros op
  • wat een verhalen kijk naar de realiteit en gebruik je verstand,is er nu in deze tijd van wat minder werk nog steeds het idee dat de ondernemer? weer voor minder moet gaan varen is dit rieel? hebben de con tacten waar het werk vandaan komt ook reductie op het inkomen gedaan ja daaaag nee nee.dat komt al meer dan zo;n honderd jaar bij het grote of kleine schippertje vandaan,ook de jongere generatie onderneem iets alles was zo goed geregeld toen je begon jullie hebben de toekomst voor je liggen maak dan het financiele vracht plaatje met je collega.s ook rond en zeg niet net als vorige generatie dan gaan we wel weer op naar de deurwaarder dat is niet goed maak nu met z.n alle de boel gezond zo niet dan gaat er nog meer geld naar de andere partij willen jullie dat ?

    Geplaatst door: leen.visser op
  • idd ben ik ook tegen de economische crisis. De meeste media laten het verhaal op een manier horen dat er bij iedereen paniek uitbreekt. Als we de media wat minder geloven, dan valt elke crisis met gemak om te buigen naar groei. Kappen met paniekzaaien.

    Geplaatst door: Dick op
  • Zelden zulke onzin gehoord. Een crisis overkomt je. Daar kies je niet voor en het heeft geen enkele zin ertegen te zijn. De oorzaak is duidelijk een gevolg van het veel te ver doorgeschoten kapitalistische systeem. En daaraan zijn velen schuldig. Ook een groot aantal gewone mensen en (ook schippers-)organisaties. Het afschaffen van de geordende markt, die een geleide economie voorstaat, welke leidt tot een stabiele, maar relatief langzame groei, heeft als gevolg dat velen als gekken gingen en konden investeren en financieren. De bankdirecteuren, makelaars en aandeelhouders profiteerden. En maar weinigen waarschuwden tegen deze ongebreidelde groei. Bovendien werden ze weggehoond, want het ging toch goed. Ergens is het zielig om nu tegen de crisis te zijn. Het houdt in feite een ontkenning van de problematiek in.
    Veel belangrijker is de vraag: “Wat kunnen we nog ondernemen om de schade zoveel mogelijk te beperken?”
    Dat het transportvolume sterk zal afnemen is voor de hand liggend. Dat er minder transportmiddelen (schepen) nodig zullen zijn is logisch. Dat daarmee de concurrentie zal toenemen is duidelijk. En dat verladers en bevrachters dit gegeven zullen uitbuiten is eveneens zo klaar als een klontje. Je hoeft dus geen helderziende te zijn om te voorspellen dat wij, met z’n allen, ver beneden de kostprijs zullen gaan vervoeren. Het wachten is dan op de faillisementen.
    En daarmee wordt iedereen getroffen. Ook de mensen die behoudend zijn geweest en niet zwaar hebben geïnvesteerd.
    Dus wat kun je nu nog doen? In ieder geval niet meer investeren in transportmiddelen. Eventueel lopende orders cancelen. Proberen zoveel mogelijk eigen vermogen veilig te stellen. En met z’n allen een systeem op zetten om de concurrentie zoveel mogelijk te beperken, waardoor kostendekkend kan worden vervoerd.

    Gosse Kroon.

    Geplaatst door: G. Kroon op
  • Hoor niet bij die menigte dus een echte resessie nee.Dat de bomen tot de Hemel groeide JA.Dat de banken slecht ondernemerschap tonen moet de industrie voor bloeden een paar stappen terug en weer 5 vooruit. v Denteren

    Geplaatst door: Denteren op
  • Iemand met verstand van zaken. Als er heel veel het zelfde wordt gezegt, geloofd de menigte het vanzelf. Men is vergeten zelf na te denken. De prijzen van schepen zijn ook oven de top. Misschien dat dat nu weer een beetje stabiliseerd. Beste wensen voor 2009 voor iedereen.

    Geplaatst door: W Fontaine op
  • Ja.
    Ik ben TEGEN deze crisis !!!!
    ca. 12 jaar geleden werd er vanuit de Amerikaanse politiek druk uitgeoefend op de Amerikaanse banken, om een hypotheek product te ontwikkelen voor de gewone Amerikaan.
    De banken wilden niet.
    De politieke druk op de Amerikaanse banken werd opgevoerd.
    De Amerikaanse politiek had er baadt bij als de gewone modale Amerikaan een eigen huis met de daarbij behorende hypotheek kon kopen.
    Uiteindelijk zijn de Amerikaanse banken (ondermeer Fanny Mae en Fraddy Mac, van oorsprong Amerikaanse staatsbanken)gezwicht voor die politieke druk.
    Er werd een hypotheek-product in elkaar gedraaid voor de modale Amerikaan.
    In de kleine lettertjes stond ondermeer: 1e jaar 1% rente.
    2e jaar 1,5% rente.
    3e jaar 2% rente.
    4e jaar 2,5% rente
    enz enz enz.
    U raadt het al, toen die rente na een aantal jaren te hoog werd……
    De huizenprijzen stegen, in die 1e periode, eveneens omdat opeens veel meer Amerikanen een eigen huis konden kopen.
    Die hypotheken werden verpakt in belegging-producten, met soms bijlagen erbij van 2100 pagina’s en via de beurzen over de hele wereld verhandeld en dus verspreid.
    Nu dit Amerikaanse hypotheken-kaartenspel in elkaar is geklapt, hebben wij ook daardoor problemen.
    Onze banken hebben behoorlijk zitten slapen.
    En de gewone hardwerkende ondernemer hier………….
    De oorzaak zit NIET bij ons.
    We hebben er wel heel veel last van.
    Maar: elke crisis en kans.

    Geplaatst door: Henk Ros op

Reageer