Trajectschipper wordt in 2009 geboren

Met zestien gemotoriseerde en gekoppelde bakken van elk 45 x 5,70 meter wil de BV Research Small Barges (RSB) voor Holland Malt in Lieshout een ladingstroom van jaarlijks 170.000 ton op gang brengen. Vanuit Noord-Frankrijk wordt gerst naar Brabant gevaren, met bierkratten op pallets als retourlading. De vaartuigen worden bemand door zeven trajectschippers, die elk een deel van het vaartraject voor hun rekening nemen. De navigatie wordt met behulp van GPS, dieptemeters en sensoren in hoge mate gecomputeriseerd. Zomer 2009 komen de eerste twee bakken in de vaart.

Trajectschipper wordt in 2009 geboren

Het plan is ontwikkeld door Anton van Megen, eigenaar van het gelijknamig bunkerstation in Zaandam, en de Amsterdamse bevrachter Johan Overmeer. Het tweetal kwam twee jaar geleden in actie na vraag uit de markt en om de kleine binnenvaart uit het slob te halen, vertelt Van Megen. ‘We hebben allebei een passie voor de vaart op Frankrijk. Het irriteert ons dat er vaarwegen liggen waar geen lading over wordt vervoerd.’ Van het beoogde ladingvolume van 170.000 ton gaat momenteel circa 50.000 ton over water. Voor het contract met Holland Malt moet de directie nog een akkoord geven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Trajectschipper wordt in 2009 geboren | Schuttevaer.nl

Trajectschipper wordt in 2009 geboren

Met zestien gemotoriseerde en gekoppelde bakken van elk 45 x 5,70 meter wil de BV Research Small Barges (RSB) voor Holland Malt in Lieshout een ladingstroom van jaarlijks 170.000 ton op gang brengen. Vanuit Noord-Frankrijk wordt gerst naar Brabant gevaren, met bierkratten op pallets als retourlading. De vaartuigen worden bemand door zeven trajectschippers, die elk een deel van het vaartraject voor hun rekening nemen. De navigatie wordt met behulp van GPS, dieptemeters en sensoren in hoge mate gecomputeriseerd. Zomer 2009 komen de eerste twee bakken in de vaart.

Trajectschipper wordt in 2009 geboren

Het plan is ontwikkeld door Anton van Megen, eigenaar van het gelijknamig bunkerstation in Zaandam, en de Amsterdamse bevrachter Johan Overmeer. Het tweetal kwam twee jaar geleden in actie na vraag uit de markt en om de kleine binnenvaart uit het slob te halen, vertelt Van Megen. ‘We hebben allebei een passie voor de vaart op Frankrijk. Het irriteert ons dat er vaarwegen liggen waar geen lading over wordt vervoerd.’ Van het beoogde ladingvolume van 170.000 ton gaat momenteel circa 50.000 ton over water. Voor het contract met Holland Malt moet de directie nog een akkoord geven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer