TLN: ‘Hoge boetes voor kleine overtredingen’

Even je vrachtwagen verzetten en dan direct een zware boete krijgen. Volgens onderzoek van Transport en Logistiek Nederland worden transportondernemers in het buitenland steeds meer transportondernemers geconfronteerd met buitenproportioneel hoge boetes voor kleine overtredingen.

Zware boetes, met uitschieters tot duizenden euro’s, die worden opgelegd voor een korte noodgedwongen onderbreking van de  dagelijkse rusttijd, omdat de chauffeur bijvoorbeeld zijn auto moest verzetten of een paar minuten langer moest doorrijden om een veilige  parkeerplaats te bereiken zijn geen uitzondering, zo blijkt uit het onderzoek. TLN is van mening dat de controlepraktijk binnen de Europese  Unie steeds meer leidt tot geld uit de zak kloppen van ondernemers in plaats van het bevorderen van de verkeersveiligheid waarvoor  het eigenlijk bedoeld is. TLN dringt dan ook aan op een meer werkbare toepassing van de regels, zodat het vervoerende bedrijfsleven niet wordt  geconfronteerd met onredelijk hoge kostenposten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

TLN: ‘Hoge boetes voor kleine overtredingen’ | Schuttevaer.nl

TLN: ‘Hoge boetes voor kleine overtredingen’

Even je vrachtwagen verzetten en dan direct een zware boete krijgen. Volgens onderzoek van Transport en Logistiek Nederland worden transportondernemers in het buitenland steeds meer transportondernemers geconfronteerd met buitenproportioneel hoge boetes voor kleine overtredingen.

Zware boetes, met uitschieters tot duizenden euro’s, die worden opgelegd voor een korte noodgedwongen onderbreking van de  dagelijkse rusttijd, omdat de chauffeur bijvoorbeeld zijn auto moest verzetten of een paar minuten langer moest doorrijden om een veilige  parkeerplaats te bereiken zijn geen uitzondering, zo blijkt uit het onderzoek. TLN is van mening dat de controlepraktijk binnen de Europese  Unie steeds meer leidt tot geld uit de zak kloppen van ondernemers in plaats van het bevorderen van de verkeersveiligheid waarvoor  het eigenlijk bedoeld is. TLN dringt dan ook aan op een meer werkbare toepassing van de regels, zodat het vervoerende bedrijfsleven niet wordt  geconfronteerd met onredelijk hoge kostenposten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer