Makelaar verwacht daling prijzen

Het eigen geld dat nodig is voor de financiering van een schip kan in de nabije toekomst oplopen van dertig naar veertig procent. Daarbij zullen de aan- en verkoopprijzen op de tweedehandsmarkt op de langere termijn waarschijnlijk gaan zakken. Dat stelt Barbara Holierhoek. Zij is sinds 1 januari directeur-eigenaar van Stieglis Shipbrokers BV, voorheen Stieglis Maritime International BV van Hans Stieglis.

Scheepsmakelaar verwacht prijsdaling

‘Kort na het uitbreken van de kredietcrisis liep de vrachtenmarkt al terug’, zegt Holierhoek. ‘De vrachtprijzen daalden en er kwamen schepen stil te liggen. Sindsdien zijn kopers voorzichtiger en de banken doen iets moeilijker over het financieren van een schip. Als potentiële kopers nu nog goed konden verdienen met vrachten, was het een ander verhaal. Als gevolg van al deze factoren zal de waarde van schepen waarschijnlijk dalen, net zoals die van huizen.
‘Aan de andere kant: de waarde van de euro daalt ten opzichte van de dollar. Als euro de en dollar weer in evenwicht zijn en zodra de VS weer meer vertrouwen krijgt, verwacht ik weer meer export richting VS vanuit Europa. Het is te hopen dat de Amerikaanse markt zich in de loop van volgend jaar gaat herstellen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Makelaar verwacht daling prijzen | Schuttevaer.nl

Makelaar verwacht daling prijzen

Het eigen geld dat nodig is voor de financiering van een schip kan in de nabije toekomst oplopen van dertig naar veertig procent. Daarbij zullen de aan- en verkoopprijzen op de tweedehandsmarkt op de langere termijn waarschijnlijk gaan zakken. Dat stelt Barbara Holierhoek. Zij is sinds 1 januari directeur-eigenaar van Stieglis Shipbrokers BV, voorheen Stieglis Maritime International BV van Hans Stieglis.

Scheepsmakelaar verwacht prijsdaling

‘Kort na het uitbreken van de kredietcrisis liep de vrachtenmarkt al terug’, zegt Holierhoek. ‘De vrachtprijzen daalden en er kwamen schepen stil te liggen. Sindsdien zijn kopers voorzichtiger en de banken doen iets moeilijker over het financieren van een schip. Als potentiële kopers nu nog goed konden verdienen met vrachten, was het een ander verhaal. Als gevolg van al deze factoren zal de waarde van schepen waarschijnlijk dalen, net zoals die van huizen.
‘Aan de andere kant: de waarde van de euro daalt ten opzichte van de dollar. Als euro de en dollar weer in evenwicht zijn en zodra de VS weer meer vertrouwen krijgt, verwacht ik weer meer export richting VS vanuit Europa. Het is te hopen dat de Amerikaanse markt zich in de loop van volgend jaar gaat herstellen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer