Yes we can!

‘Vandaag bieden wij het rapport Een goede toekomst voor het kleine schip aan’, sprak projectleider klein schip Kees de Vries staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat woensdagochtend toe. ‘We hebben er met de hele binnenvaartsector meer dan een jaar hard aan gewerkt. Ik ben er trots op te kunnen melden dat de 21 acties die uit het rapport voortvloeien kunnen rekenen op een breed draagvlak in de binnenvaart en bij het verladende bedrijfsleven.’

In hoofdlijnen komt het hierop neer:
– Behoud goed onderhouden kleinere binnenschepen voor de toekomst, door de instelling van een Waarborgfonds, zodat sloop of verkoop naar het buitenland zoveel mogelijk worden voorkomen.
– Bevorder de nieuwbouw van tenminste 500 nieuwe kleine binnenschepen op middenlange termijn (en 50 op de korte termijn).
– Start een (imago)campagne die moet leiden tot de instroom van nieuwe ondernemers (jongeren en zij-instromers) die beginnen op een klein schip (tot 1500 ton).
– Stel vanuit de sector een coördinator kleine schepen aan die eindverantwoordelijk is voor de uitvoering van de 21 acties.
Het doel is het huidige aantal kleinere schepen tenminste op peil houden. Indien er een bestaand klein schip uit de vloot verdwijnt, dan zou deze in ieder geval vervangen moeten worden door een nieuw klein schip. Een soort ‘nieuw voor oud" regeling, dus. Wanneer we dit niet zouden doen lopen we het risico dat er een ladingpakket van tenminste 20 tot 30 miljoen ton zal terugvloeien van de binnenvaart naar het wegtransport. Dat moeten we in ieders belang voorkomen.
Naast bovengenoemde grote acties, vragen wij aanvullende maatregelen om de positie van het kleine schip te versterken. Van het Rijk vragen wij:
A. Hulp bij de het opzetten van een waarborgfonds en de nieuwbouw van kleine schepen (subsidie op aanpassingen aan het schip, nieuwbouwprogramma’s, goedkoper en lichter bouwen);
B. Aanpassing van wet- en regelgeving (bemanningsregeling, vaartijdverkorting, snellere instroom, eenmansvaart;
C. Het creëren van een beter fiscaal klimaat voor het kleine schip (borgstellingkrediet, grotere stakingsvrijstelling, tonnagebelasting, afdrachtvermindering LB en meer leerplekken);
D. Een financiële bijdrage voor de uitvoering van de 21 acties, in het bijzonder voor de imagocampagne;
E. Duidelijkheid over de toepassing van de hardheidsclausule inzake de technische eisen aan kleine schepen (ROSR).
Over de laatste maatregel is veel te doen in de sector. Laten we vaststellen geen behoefte te hebben aan paniekverhalen. Wanneer er kleinere schepen in de problemen raken omdat zij niet kunnen voldoen aan de overgangseisen van 2010, dan moet men zich melden bij onze organisaties. De regeling biedt een ontheffingsmogelijkheid in het geval van onredelijke eisen of onevenredig hoge kosten. In voorkomende gevallen helpen wij de ondernemers graag bij het doen van een beroep op deze hardheidsclausule. Wij vragen het ministerie bij voorkomende gevallen hier in alle redelijkheid in te bewilligen. De grootste problemen verwachten wij met het niet kunnen voldoen aan de geluidseisen die na 2015 verlopen. Hiervoor zien wij twee mogelijkheden: We vinden voor 2015 een technische oplossing (een van de 21 acties), waardoor we het probleem langs de technische weg (mits haalbaar en betaalbaar voor de ondernemer) oplossen. Als dat niet lukt, is ons inziens een aanpassing op dit van de ROSR regels voor de kleine schepen onvermijdelijk. Wij geloven in de toekomst voor het kleinere schip. Wij vragen u samen met ons die uitdaging aan te gaan. Het zal hier en daar nog best moeilijk worden, maar wij hebben er vertrouwen in. Yes we can!
Lees ook:
– Verladers willen niet meer betalen
– Geen versoepeling technische eisen
– ‘Klein schip niet ten onder aan nieuwe eisen’
– SP vraagt Brussel om vrijstelling nieuwe technische eisen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Yes we can! | Schuttevaer.nl

Yes we can!

‘Vandaag bieden wij het rapport Een goede toekomst voor het kleine schip aan’, sprak projectleider klein schip Kees de Vries staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat woensdagochtend toe. ‘We hebben er met de hele binnenvaartsector meer dan een jaar hard aan gewerkt. Ik ben er trots op te kunnen melden dat de 21 acties die uit het rapport voortvloeien kunnen rekenen op een breed draagvlak in de binnenvaart en bij het verladende bedrijfsleven.’

In hoofdlijnen komt het hierop neer:
– Behoud goed onderhouden kleinere binnenschepen voor de toekomst, door de instelling van een Waarborgfonds, zodat sloop of verkoop naar het buitenland zoveel mogelijk worden voorkomen.
– Bevorder de nieuwbouw van tenminste 500 nieuwe kleine binnenschepen op middenlange termijn (en 50 op de korte termijn).
– Start een (imago)campagne die moet leiden tot de instroom van nieuwe ondernemers (jongeren en zij-instromers) die beginnen op een klein schip (tot 1500 ton).
– Stel vanuit de sector een coördinator kleine schepen aan die eindverantwoordelijk is voor de uitvoering van de 21 acties.
Het doel is het huidige aantal kleinere schepen tenminste op peil houden. Indien er een bestaand klein schip uit de vloot verdwijnt, dan zou deze in ieder geval vervangen moeten worden door een nieuw klein schip. Een soort ‘nieuw voor oud" regeling, dus. Wanneer we dit niet zouden doen lopen we het risico dat er een ladingpakket van tenminste 20 tot 30 miljoen ton zal terugvloeien van de binnenvaart naar het wegtransport. Dat moeten we in ieders belang voorkomen.
Naast bovengenoemde grote acties, vragen wij aanvullende maatregelen om de positie van het kleine schip te versterken. Van het Rijk vragen wij:
A. Hulp bij de het opzetten van een waarborgfonds en de nieuwbouw van kleine schepen (subsidie op aanpassingen aan het schip, nieuwbouwprogramma’s, goedkoper en lichter bouwen);
B. Aanpassing van wet- en regelgeving (bemanningsregeling, vaartijdverkorting, snellere instroom, eenmansvaart;
C. Het creëren van een beter fiscaal klimaat voor het kleine schip (borgstellingkrediet, grotere stakingsvrijstelling, tonnagebelasting, afdrachtvermindering LB en meer leerplekken);
D. Een financiële bijdrage voor de uitvoering van de 21 acties, in het bijzonder voor de imagocampagne;
E. Duidelijkheid over de toepassing van de hardheidsclausule inzake de technische eisen aan kleine schepen (ROSR).
Over de laatste maatregel is veel te doen in de sector. Laten we vaststellen geen behoefte te hebben aan paniekverhalen. Wanneer er kleinere schepen in de problemen raken omdat zij niet kunnen voldoen aan de overgangseisen van 2010, dan moet men zich melden bij onze organisaties. De regeling biedt een ontheffingsmogelijkheid in het geval van onredelijke eisen of onevenredig hoge kosten. In voorkomende gevallen helpen wij de ondernemers graag bij het doen van een beroep op deze hardheidsclausule. Wij vragen het ministerie bij voorkomende gevallen hier in alle redelijkheid in te bewilligen. De grootste problemen verwachten wij met het niet kunnen voldoen aan de geluidseisen die na 2015 verlopen. Hiervoor zien wij twee mogelijkheden: We vinden voor 2015 een technische oplossing (een van de 21 acties), waardoor we het probleem langs de technische weg (mits haalbaar en betaalbaar voor de ondernemer) oplossen. Als dat niet lukt, is ons inziens een aanpassing op dit van de ROSR regels voor de kleine schepen onvermijdelijk. Wij geloven in de toekomst voor het kleinere schip. Wij vragen u samen met ons die uitdaging aan te gaan. Het zal hier en daar nog best moeilijk worden, maar wij hebben er vertrouwen in. Yes we can!
Lees ook:
– Verladers willen niet meer betalen
– Geen versoepeling technische eisen
– ‘Klein schip niet ten onder aan nieuwe eisen’
– SP vraagt Brussel om vrijstelling nieuwe technische eisen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer