Snelheidsbeperking Westerschelde eenmalig

De binnenvaart hoeft er niet op te rekenen dat Rijkswaterstaat (RWS) een snelheidsbeperking op de Westerschelde instelt mocht een binnenschip vanwege hinderlijke waterbeweging van een zeeschip in moeilijkheden zijn gekomen. RWS besloot onlangs wel de snelheid van de scheepvaart in het Oostgat tussen West-Kapelle en Vlissingen tot tien mijl over de grond te beperken toen strandgasten gewond raakten na golven van zeeschepen. Dit bleek echter een unieke maatregel.

De snelheidsbeperking werd ingesteld nadat twee passerende zeeschepen zaterdag 16 augustus zo’n zuiging van het water veroorzaakten dat een vrouw gewond raakte en een jongetje door de strandwachten uit het water moest worden gered. Donderdag 21 augustus rond zes uur ’s avonds werd de maatregel na overleg met het Loodswezen weer ingetrokken. Rijkswaterstaat paste wel het Scheepvaartreglement Westerschelde aan. Nu wordt daarin nog over goed zeemanschap gesproken. In de nieuwe omschrijving is het voorkomen van hinderlijke golfslag of oeverzuiging toegevoegd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Snelheidsbeperking Westerschelde eenmalig | Schuttevaer.nl

Snelheidsbeperking Westerschelde eenmalig

De binnenvaart hoeft er niet op te rekenen dat Rijkswaterstaat (RWS) een snelheidsbeperking op de Westerschelde instelt mocht een binnenschip vanwege hinderlijke waterbeweging van een zeeschip in moeilijkheden zijn gekomen. RWS besloot onlangs wel de snelheid van de scheepvaart in het Oostgat tussen West-Kapelle en Vlissingen tot tien mijl over de grond te beperken toen strandgasten gewond raakten na golven van zeeschepen. Dit bleek echter een unieke maatregel.

De snelheidsbeperking werd ingesteld nadat twee passerende zeeschepen zaterdag 16 augustus zo’n zuiging van het water veroorzaakten dat een vrouw gewond raakte en een jongetje door de strandwachten uit het water moest worden gered. Donderdag 21 augustus rond zes uur ’s avonds werd de maatregel na overleg met het Loodswezen weer ingetrokken. Rijkswaterstaat paste wel het Scheepvaartreglement Westerschelde aan. Nu wordt daarin nog over goed zeemanschap gesproken. In de nieuwe omschrijving is het voorkomen van hinderlijke golfslag of oeverzuiging toegevoegd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer