Slinkend aantal koelschepen

In de droge-ladingmarkt verbeterden de huren en vrachten voor de capesizers inmiddels wat, nadat exporteurs van ijzererts en de belangrijkste Chinese hoogovens een prijsakkoord hadden bereikt. De Genco Titus (177.729 dwt, 2007) werd gecharterd oplevering Rotterdam, via Australië, teruglevering Verre Oosten voor $ 162.000 per dag. De Pacific Yuan Geng kreeg voor 150.000 ton ijzererts van Port Hedland naar Qingdao $ 27 per ton, de Zosco Zhoushan voor 190.000 ton van Ponta Da Madeira naar Qingdao $ 71 per ton. Een meevaller voor de capesizers is wellicht dat het enthousiasme om enkelwandige vlcc’s te converteren tot droge bulkcarriers snel afneemt. De voornaamste redenen zijn de onzekere toekomst voor de droge bulkers en het feit dat er op zijn vroegst halverwege 2009 plaats is bij de werven. Bovendien zijn de banken niet echt gretig om kredieten te verstrekken. Sloop is bij de huidige schrootprijzen een redelijk alternatief.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Slinkend aantal koelschepen | Schuttevaer.nl

Slinkend aantal koelschepen

In de droge-ladingmarkt verbeterden de huren en vrachten voor de capesizers inmiddels wat, nadat exporteurs van ijzererts en de belangrijkste Chinese hoogovens een prijsakkoord hadden bereikt. De Genco Titus (177.729 dwt, 2007) werd gecharterd oplevering Rotterdam, via Australië, teruglevering Verre Oosten voor $ 162.000 per dag. De Pacific Yuan Geng kreeg voor 150.000 ton ijzererts van Port Hedland naar Qingdao $ 27 per ton, de Zosco Zhoushan voor 190.000 ton van Ponta Da Madeira naar Qingdao $ 71 per ton. Een meevaller voor de capesizers is wellicht dat het enthousiasme om enkelwandige vlcc’s te converteren tot droge bulkcarriers snel afneemt. De voornaamste redenen zijn de onzekere toekomst voor de droge bulkers en het feit dat er op zijn vroegst halverwege 2009 plaats is bij de werven. Bovendien zijn de banken niet echt gretig om kredieten te verstrekken. Sloop is bij de huidige schrootprijzen een redelijk alternatief.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer