Bevrachters bestrijden Vrachtindicator

Bevrachters proberen steeds vaker te verhinderen dat schippers hun prijzen op de VAART! Vrachtindicator zetten. Kritiek was er al langer, nu gaan ze ook over tot actie. Eén bevrachter gaf zijn advocaat opdracht uit te zoeken of het marktobservatiesysteem op internet kan worden aangepakt. Anderen zetten schippers onder druk om de bedongen vrachtprijzen stil te houden. ‘Doe je mee aan Vrachtindicator, dan krijg je de reis niet.’

Een zand- en grindhandelaar, die anoniem wil blijven, heeft er grote moeite mee dat ‘zijn’ prijzen op internet belanden. Hij wil niet dat zijn concurrenten kunnen zien hoeveel hij betaalt. ‘Dat concurrenten elkaar de prijzen doorgeven, zie je alleen in de scheepvaart. Ik heb een reis naar Amsterdam voor 4,60 euro bevracht, binnen een dag werd daarvoor 5,50 euro betaald. Dan krijg ik gegarandeerd gezeur met de schipper en de opdrachtgever. En mijn handel is weg.’ Ook sommige samenwerkingsverbanden verbieden hun schippers al langer prijzen door te geven. Zo moest een schipper die belofte doen aan de Particuliere Transport Coöperatie (PTC) om aan de reis te komen. ‘De PTC probeert de prijzen angstvallig geheim te houden’, vertelt hij. ‘En dat lukt aardig. Van mijn beste kennissen die voor de PTC varen hoor ik helemaal meer niets over de prijzen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Bevrachters bestrijden Vrachtindicator | Schuttevaer.nl

Bevrachters bestrijden Vrachtindicator

Bevrachters proberen steeds vaker te verhinderen dat schippers hun prijzen op de VAART! Vrachtindicator zetten. Kritiek was er al langer, nu gaan ze ook over tot actie. Eén bevrachter gaf zijn advocaat opdracht uit te zoeken of het marktobservatiesysteem op internet kan worden aangepakt. Anderen zetten schippers onder druk om de bedongen vrachtprijzen stil te houden. ‘Doe je mee aan Vrachtindicator, dan krijg je de reis niet.’

Een zand- en grindhandelaar, die anoniem wil blijven, heeft er grote moeite mee dat ‘zijn’ prijzen op internet belanden. Hij wil niet dat zijn concurrenten kunnen zien hoeveel hij betaalt. ‘Dat concurrenten elkaar de prijzen doorgeven, zie je alleen in de scheepvaart. Ik heb een reis naar Amsterdam voor 4,60 euro bevracht, binnen een dag werd daarvoor 5,50 euro betaald. Dan krijg ik gegarandeerd gezeur met de schipper en de opdrachtgever. En mijn handel is weg.’ Ook sommige samenwerkingsverbanden verbieden hun schippers al langer prijzen door te geven. Zo moest een schipper die belofte doen aan de Particuliere Transport Coöperatie (PTC) om aan de reis te komen. ‘De PTC probeert de prijzen angstvallig geheim te houden’, vertelt hij. ‘En dat lukt aardig. Van mijn beste kennissen die voor de PTC varen hoor ik helemaal meer niets over de prijzen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer