Juichtonen uit de tankvaart

In de droge-ladingmarkt verminderde het aanbod van ijzererts waardoor de huren en vrachten voor de capesizers onder druk kwamen te staan. Makelaars verwachten dat de neerwaartse druk nog wel even aan kan houden. Grote ijzerertsproducten houden ladingen vast om Chinese importeurs onder druk te zetten om snel de onderhandelingen over nieuwe prijzen af te ronden. De daling van de vrachtprijzen viel nog wel mee. De Andros Warrios (171.931 dwt) kreeg voor een lading ijzererts van Ponta Da Madeira naar Beilun en Haili $ 87.50 per ton, de CIC Pride (171.870 dwt) van Port Hedland naar Qingdao $ 38,50 per ton. Een meevaller voor de capesize reders is de toenemende congestie in de Australische havens waardoor de wachttijden sinds begin van deze maand al zijn opgelopen tot meer dan vijftien dagen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Juichtonen uit de tankvaart | Schuttevaer.nl

Juichtonen uit de tankvaart

In de droge-ladingmarkt verminderde het aanbod van ijzererts waardoor de huren en vrachten voor de capesizers onder druk kwamen te staan. Makelaars verwachten dat de neerwaartse druk nog wel even aan kan houden. Grote ijzerertsproducten houden ladingen vast om Chinese importeurs onder druk te zetten om snel de onderhandelingen over nieuwe prijzen af te ronden. De daling van de vrachtprijzen viel nog wel mee. De Andros Warrios (171.931 dwt) kreeg voor een lading ijzererts van Ponta Da Madeira naar Beilun en Haili $ 87.50 per ton, de CIC Pride (171.870 dwt) van Port Hedland naar Qingdao $ 38,50 per ton. Een meevaller voor de capesize reders is de toenemende congestie in de Australische havens waardoor de wachttijden sinds begin van deze maand al zijn opgelopen tot meer dan vijftien dagen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer