Beter communiceren voor minder risico

Communicatie tussen schepen, tussen een schip en de wal en tussen bemanningsleden aan boord is één van de belangrijkste risicofactoren in de binnenvaartsector. Dat stelde Peter van Dalen, hoofdinspecteur toezichteenheid binnenvaart van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) op het symposium ‘Geef me de Vijf’, vorige week woensdag in Rotterdam.

Met een piek van negen doden in de binnenvaart vorig jaar en recent een aantal forse ongevallen, is er volgens Van Dalen alle reden om stil te staan bij veiligheid. ‘Die is in de binnenvaart al heel behoorlijk, maar kan nog een tandje beter. Niet door afdwingen met nog meer wet- en regelgeving, maar door samenwerking.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Beter communiceren voor minder risico | Schuttevaer.nl

Beter communiceren voor minder risico

Communicatie tussen schepen, tussen een schip en de wal en tussen bemanningsleden aan boord is één van de belangrijkste risicofactoren in de binnenvaartsector. Dat stelde Peter van Dalen, hoofdinspecteur toezichteenheid binnenvaart van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) op het symposium ‘Geef me de Vijf’, vorige week woensdag in Rotterdam.

Met een piek van negen doden in de binnenvaart vorig jaar en recent een aantal forse ongevallen, is er volgens Van Dalen alle reden om stil te staan bij veiligheid. ‘Die is in de binnenvaart al heel behoorlijk, maar kan nog een tandje beter. Niet door afdwingen met nog meer wet- en regelgeving, maar door samenwerking.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer