Clip #81 Daar moeten ze iets aan doen! (28) – Amsterdamse rondvaart en de gele ruit

Op de jaarvergadering van Koninklijke BLN-Schuttevaer afdeling Noord-Holland te Wormerveer werd ook even stilgestaan bij de vele kleine schepen (korter dan 20 meter) die in Amsterdam rondvaarten doen met meer dan 12 passagiers en daarom gelden als grote schepen (langer dan 20 meter), maar daarbij niet de dan in het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) verplichte gele ruit voeren.

Zonder de gele ruit zijn ze niet als grote schepen herkenbaar. (Schermafdruk)

Door Heere Heeresma jr

Zonder de gele ruit zijn ze niet als grote schepen herkenbaar. Freek van IJken, secretaris van Koninklijke BLN-Schuttevaer afdeling Utrecht, verbaast zich over het feit dat hierop in Amsterdam kennelijk niet gehandhaafd wordt.

Ook de waterpolitie zou hier in een brief op gewezen hebben. Van IJken wijst erop dat die ‘kleine grote schepen’ niet alleen op de grachten varen, maar ook op het IJ. Hierdoor zou er in voorrangssituaties onduidelijkheid kunnen ontstaan.

Onze Amsterdamse verslaggever maakt korte video’s (clips) voor Schuttevaer.nl. Is er een kwestie waarover u zich in een video-interview zou willen uitspreken? Dan kunt u contact opnemen met Heere Heeresma jr. via heeresma@hotmail.com. Zijn ‘clips’ zijn terug te vinden bij Schuttevaer Dossiers.

Deel dit artikel

Reacties (5)

  • ik snap het probleem niet
    zonder gele ruit korter dan 20 m is een klein schip, dus geen rechten van een groot schip.

    Geplaatst door: cees van dam op
  • Ook e-boten hebben gewoon een CVO dus voldoen aan alle eisen mbt snelheid stop weg etc. De komende jaren zal de hele vloot electrisch zijn.

    Geplaatst door: Han van Roozendaal op
  • DE vergadering was in de Stoomhal in Wormer, zijnde Wormerland – behoort niet tot Zaanstad, noch Wormerveer.

    Geplaatst door: M. de Boer op
  • Met enige regelmaat vaar ik met een grote salonboot in de Amsterdamse wateren (20 meter, gemiddeld een vijftigtal passagiers). Elektrisch vermogen en snelheid genoeg voor het IJ, ook om een noodstop te maken.
    Wat betreft die gele ruit, die zie je niet vaak inderdaad. Evenmin als goed zeemanschap overigens. Daar schort het nog wel eens aan, ook bij de professionals met vaarbewijs.

    Geplaatst door: Gijs van Hesteren op
  • Heb ik een vraag, over 020 boten. Er varen nu ook e-boten rond op de grachten, want de snelheid is te laag, voor het IJ. En die hebben niet veel vermogen, (toevallig net een rondvaart gedaan in 020). Zodat het accupakket lang mee gaat. Dus ik zou wel eens willen weten, hoelang hun noodstop is? Of hebben ze een soort Boots schakelaar voor noodgevallen?

    Geplaatst door: Hein Danser op

Reageer

Clip #81 Daar moeten ze iets aan doen! (28) – Amsterdamse rondvaart en de gele ruit | Schuttevaer.nl

Clip #81 Daar moeten ze iets aan doen! (28) – Amsterdamse rondvaart en de gele ruit

Op de jaarvergadering van Koninklijke BLN-Schuttevaer afdeling Noord-Holland te Wormerveer werd ook even stilgestaan bij de vele kleine schepen (korter dan 20 meter) die in Amsterdam rondvaarten doen met meer dan 12 passagiers en daarom gelden als grote schepen (langer dan 20 meter), maar daarbij niet de dan in het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) verplichte gele ruit voeren.

Zonder de gele ruit zijn ze niet als grote schepen herkenbaar. (Schermafdruk)

Door Heere Heeresma jr

Zonder de gele ruit zijn ze niet als grote schepen herkenbaar. Freek van IJken, secretaris van Koninklijke BLN-Schuttevaer afdeling Utrecht, verbaast zich over het feit dat hierop in Amsterdam kennelijk niet gehandhaafd wordt.

Ook de waterpolitie zou hier in een brief op gewezen hebben. Van IJken wijst erop dat die ‘kleine grote schepen’ niet alleen op de grachten varen, maar ook op het IJ. Hierdoor zou er in voorrangssituaties onduidelijkheid kunnen ontstaan.

Onze Amsterdamse verslaggever maakt korte video’s (clips) voor Schuttevaer.nl. Is er een kwestie waarover u zich in een video-interview zou willen uitspreken? Dan kunt u contact opnemen met Heere Heeresma jr. via heeresma@hotmail.com. Zijn ‘clips’ zijn terug te vinden bij Schuttevaer Dossiers.

Deel dit artikel

Reacties (5)

  • ik snap het probleem niet
    zonder gele ruit korter dan 20 m is een klein schip, dus geen rechten van een groot schip.

    Geplaatst door: cees van dam op
  • Ook e-boten hebben gewoon een CVO dus voldoen aan alle eisen mbt snelheid stop weg etc. De komende jaren zal de hele vloot electrisch zijn.

    Geplaatst door: Han van Roozendaal op
  • DE vergadering was in de Stoomhal in Wormer, zijnde Wormerland – behoort niet tot Zaanstad, noch Wormerveer.

    Geplaatst door: M. de Boer op
  • Met enige regelmaat vaar ik met een grote salonboot in de Amsterdamse wateren (20 meter, gemiddeld een vijftigtal passagiers). Elektrisch vermogen en snelheid genoeg voor het IJ, ook om een noodstop te maken.
    Wat betreft die gele ruit, die zie je niet vaak inderdaad. Evenmin als goed zeemanschap overigens. Daar schort het nog wel eens aan, ook bij de professionals met vaarbewijs.

    Geplaatst door: Gijs van Hesteren op
  • Heb ik een vraag, over 020 boten. Er varen nu ook e-boten rond op de grachten, want de snelheid is te laag, voor het IJ. En die hebben niet veel vermogen, (toevallig net een rondvaart gedaan in 020). Zodat het accupakket lang mee gaat. Dus ik zou wel eens willen weten, hoelang hun noodstop is? Of hebben ze een soort Boots schakelaar voor noodgevallen?

    Geplaatst door: Hein Danser op

Reageer