Jaar na fosfine-incident in Amsterdam: ‘Extra veiligheidsacties nodig bij gegaste ladingen agribulk’

Extra veiligheidsacties in de hele overslag- en vervoersketen zijn nodig om nieuwe incidenten met losse fosfinepillen in ladingen agribulk te voorkomen. Aanpassing van het fosfineprotocol door de zeehavens is niet genoeg, concludeert een ketenoverleg op initiatief van het Comité van Graanhandelaren één jaar na het Fox-incident.

Bij de overslag van agribulk uit zeeschepen kunnen giftige fosfinepillen in het ruim van binnenvaartschepen terechtkomen. Aanpassing van het protocol in de zeehavens is niet voldoende om dit probleem op te lossen. (Archieffoto Schuttevaer)
Bij de overslag van agribulk uit zeeschepen kunnen giftige fosfinepillen in het ruim van binnenvaartschepen terechtkomen. Aanpassing van het protocol in de zeehavens is niet voldoende om dit probleem op te lossen. (Archieffoto Schuttevaer)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Jaar na fosfine-incident in Amsterdam: ‘Extra veiligheidsacties nodig bij gegaste ladingen agribulk’ | Schuttevaer.nl

Jaar na fosfine-incident in Amsterdam: ‘Extra veiligheidsacties nodig bij gegaste ladingen agribulk’

Extra veiligheidsacties in de hele overslag- en vervoersketen zijn nodig om nieuwe incidenten met losse fosfinepillen in ladingen agribulk te voorkomen. Aanpassing van het fosfineprotocol door de zeehavens is niet genoeg, concludeert een ketenoverleg op initiatief van het Comité van Graanhandelaren één jaar na het Fox-incident.

Bij de overslag van agribulk uit zeeschepen kunnen giftige fosfinepillen in het ruim van binnenvaartschepen terechtkomen. Aanpassing van het protocol in de zeehavens is niet voldoende om dit probleem op te lossen. (Archieffoto Schuttevaer)
Bij de overslag van agribulk uit zeeschepen kunnen giftige fosfinepillen in het ruim van binnenvaartschepen terechtkomen. Aanpassing van het protocol in de zeehavens is niet voldoende om dit probleem op te lossen. (Archieffoto Schuttevaer)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer