BLN en NMT presenteren vergroeningsplan

Koninklijke BLN-Schuttevaer en Netherlands Maritime Technology (NMT) hebben dinsdag 5 juli een vergroeningsrapport voor de binnen- en zeevaart aangeboden aan de Tweede Kamer. Hierin wordt de nadruk gelegd op haalbare vergroeningstechnologieën.

Met dit rapport willen BLN-Schuttevaer en NMT de Tweede Kamercommissies Infrastructuur & Milieu en Economische Zaken overtuigen vergroening van de scheepvaart op de politieke agenda te zetten. Het moment van aanbieding is strategisch gekozen. Volgend jaar zijn er Tweede Kamerverkiezingen en de politieke partijen zijn begonnen met het schrijven van hun verkiezingsprogramma’s.

In het rapport wordt gesproken over een haalbare CO2-reductie van zo’n 40% in de Nederlandse binnenvaartvloot. Daarnaast kan de uitstoot van NOx en fijnstof worden gereduceerd met 80% tot 90%.

Volgens de aanbieders zorgt uitvoering van het plan alleen al in de Nederlandse binnenvaart voor een CO2-reductie van ruim 15%. Dit is vrijwel de taakstelling die Nederland de komende jaren voor haar vervoer heeft gesteld. Berekeningen zouden bovendien aantonen dat dit waarschijnlijk de goedkoopste manier is om het beoogde effect op de milieuwinst te realiseren.

Om dit resultaat in vijf jaar te halen is een investering van ruim 900 miljoen nodig. De overheid wordt gevraagd er in die periode 140 miljoen euro per jaar voor beschikbaar te stellen. (PN)

BLN en NMT presenteren vergroeningsplan | Schuttevaer.nl

BLN en NMT presenteren vergroeningsplan

Koninklijke BLN-Schuttevaer en Netherlands Maritime Technology (NMT) hebben dinsdag 5 juli een vergroeningsrapport voor de binnen- en zeevaart aangeboden aan de Tweede Kamer. Hierin wordt de nadruk gelegd op haalbare vergroeningstechnologieën.

Met dit rapport willen BLN-Schuttevaer en NMT de Tweede Kamercommissies Infrastructuur & Milieu en Economische Zaken overtuigen vergroening van de scheepvaart op de politieke agenda te zetten. Het moment van aanbieding is strategisch gekozen. Volgend jaar zijn er Tweede Kamerverkiezingen en de politieke partijen zijn begonnen met het schrijven van hun verkiezingsprogramma’s.

In het rapport wordt gesproken over een haalbare CO2-reductie van zo’n 40% in de Nederlandse binnenvaartvloot. Daarnaast kan de uitstoot van NOx en fijnstof worden gereduceerd met 80% tot 90%.

Volgens de aanbieders zorgt uitvoering van het plan alleen al in de Nederlandse binnenvaart voor een CO2-reductie van ruim 15%. Dit is vrijwel de taakstelling die Nederland de komende jaren voor haar vervoer heeft gesteld. Berekeningen zouden bovendien aantonen dat dit waarschijnlijk de goedkoopste manier is om het beoogde effect op de milieuwinst te realiseren.

Om dit resultaat in vijf jaar te halen is een investering van ruim 900 miljoen nodig. De overheid wordt gevraagd er in die periode 140 miljoen euro per jaar voor beschikbaar te stellen. (PN)