Nieuwe reuzenkranen ECT Delta Terminal op afstand bedienbaar

Drie nieuwe reuzenkranen arriveerden dinsdag 16 juni op de ECT Delta Terminal op de Maasvlakte, na een zeereis van ruim twee maanden vanuit Shanghai.

Nieuwe reuzenkranen ECT Delta Terminal op afstand bedienbaar

De kranen hebben een hijshoogte van 50 meter onder de spreader en een reikwijdte van 24 containers breed. Daarmee zijn de nieuwe kranen ruim voldoende uitgerust om de allergrootste containerschepen van 20.000 TEU en groter te behandelen. Bovendien zijn ze ingericht om vanuit de Proces Control Room op afstand (remote control) door kraanmachinisten van ECT te worden bediend. Met deze investering breidt ECT de faciliteiten verder uit om de Ultra Large Container Ships (ULCS’s) te behandelen. Afgelopen jaar nam ECT al vijf van dergelijke kranen in gebruik.

Investering

De drie nieuwe kranen vormen onderdeel van een uitgebreid en ambitieus investeringsprogramma op de ECT Delta Terminal. Vorig jaar werd naast de reeds genoemde vijf nieuwe kranen onder meer geïnvesteerd in hybride automatisch gestuurde voertuigen (AGV’s), stapelkranen (ASC’s), operationele systemen en de verbreding van de Amazonehaven. ECT biedt haar klanten met de Euromax en de Delta state-of-the art terminals en is daarmee op de Maasvlakte gereed voor de toekomst.

De ECT Delta Terminal is sinds de opening in 1993 de eerste geautomatiseerde terminal ter wereld. Met de opening van de Euromax Terminal Rotterdam in 2008 werd de volgende generatie automatische terminals geïntroduceerd. Door continu te blijven investeren is de ECT Delta Terminal nog net zo modern en vooroplopend als ruim 20 jaar geleden.

Testkraan

Sinds het begin van deze maand wordt een kadekraan op de zogenoemde ULCS kade aan de zuidzijde van de ECT Delta Terminal bij wijze van test op afstand bediend. Deze bediening door kraanmachinisten van ECT vindt plaats terwijl de volledige operatie ook gewoon doorloopt.
Met het meest recente investeringsprogramma is ECT ruimschoots in staat om onder praktisch alle omstandigheden op de Maasvlakte meerdere 20.000 TEU+ schepen tegelijkertijd af te handelen. Per week behandelt ECT zo’n 36 deepsea-schepen, 170 feederschepen en bijna 500 binnenvaartschepen aan haar kades. Daarnaast worden nog 120 treinen en 22.000 trucks gelost en geladen.

Nieuwe reuzenkranen ECT Delta Terminal op afstand bedienbaar | Schuttevaer.nl

Nieuwe reuzenkranen ECT Delta Terminal op afstand bedienbaar

Drie nieuwe reuzenkranen arriveerden dinsdag 16 juni op de ECT Delta Terminal op de Maasvlakte, na een zeereis van ruim twee maanden vanuit Shanghai.

Nieuwe reuzenkranen ECT Delta Terminal op afstand bedienbaar

De kranen hebben een hijshoogte van 50 meter onder de spreader en een reikwijdte van 24 containers breed. Daarmee zijn de nieuwe kranen ruim voldoende uitgerust om de allergrootste containerschepen van 20.000 TEU en groter te behandelen. Bovendien zijn ze ingericht om vanuit de Proces Control Room op afstand (remote control) door kraanmachinisten van ECT te worden bediend. Met deze investering breidt ECT de faciliteiten verder uit om de Ultra Large Container Ships (ULCS’s) te behandelen. Afgelopen jaar nam ECT al vijf van dergelijke kranen in gebruik.

Investering

De drie nieuwe kranen vormen onderdeel van een uitgebreid en ambitieus investeringsprogramma op de ECT Delta Terminal. Vorig jaar werd naast de reeds genoemde vijf nieuwe kranen onder meer geïnvesteerd in hybride automatisch gestuurde voertuigen (AGV’s), stapelkranen (ASC’s), operationele systemen en de verbreding van de Amazonehaven. ECT biedt haar klanten met de Euromax en de Delta state-of-the art terminals en is daarmee op de Maasvlakte gereed voor de toekomst.

De ECT Delta Terminal is sinds de opening in 1993 de eerste geautomatiseerde terminal ter wereld. Met de opening van de Euromax Terminal Rotterdam in 2008 werd de volgende generatie automatische terminals geïntroduceerd. Door continu te blijven investeren is de ECT Delta Terminal nog net zo modern en vooroplopend als ruim 20 jaar geleden.

Testkraan

Sinds het begin van deze maand wordt een kadekraan op de zogenoemde ULCS kade aan de zuidzijde van de ECT Delta Terminal bij wijze van test op afstand bediend. Deze bediening door kraanmachinisten van ECT vindt plaats terwijl de volledige operatie ook gewoon doorloopt.
Met het meest recente investeringsprogramma is ECT ruimschoots in staat om onder praktisch alle omstandigheden op de Maasvlakte meerdere 20.000 TEU+ schepen tegelijkertijd af te handelen. Per week behandelt ECT zo’n 36 deepsea-schepen, 170 feederschepen en bijna 500 binnenvaartschepen aan haar kades. Daarnaast worden nog 120 treinen en 22.000 trucks gelost en geladen.