Bijna 1000 handtekeningen tegen ‘schending SAV’

De internet-petitie ‘Binnenvaart weigert mee te werken aan schending Scheepafvalverdrag (SAV)’ telde zaterdag al 975 ondertekenaars.

De petitie is vrijdag 22 februari online gezet op initiatief van de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV). Het aantal ondertekenaars was al snel een veelvoud van het aantal ASV-leden. Volgens de opstellers van de petitie zullen schippers bij de afgifte van huisvuil langs de vaarwegen een (duur) abonnement af moeten sluiten en is dat strijdig met het CDNI-akkoord (Scheepsafvalstoffenverdrag / SAV). Dat betekent ‘onevenredig hoge kosten voor de binnenvaart’ en ‘kans op vervuiling omdat vaarweggebruikers hun afval niet meer kwijt kunnen’.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (17)

  • @ Fam B.

    Geen van beiden. Ik was wel eens benieuwd of daar echt mensen op zouden reageren. En dat is gebleken dus van wel…

    Wat raar is, want je zou echt gewoon zelf moeten beginnen met betere prijzen te vragen dan alleen te kijken wat de buurman doet….

    En om niet voor lul te staan in de google zoek resultaten als “Binnenvaart” heb ik de petitie nooit actief gemaakt.

    Trouwens een petitie kan je nooit aan jezelf als groep (burgers) richten. Dat zou een manifest of oproep zijn….

    Geplaatst door: vincent streep op
  • @Vincent Streep

    Sorry, maar zie ik het nu goed, bent u aan het spammen voor een soort van gadget van een één of ander commercieel internet bedrijfje, die op deze manier aan meer omzet wil komen. Wat is hier de bedoeling van, of denkt u hiermee de binnenvaart te redden?
    Enig uitleg over de doelstelling die u met deze petitie beoogt lijkt mij wel het minste, wat u hoort te doen.

    Ik hoor het graag van u.

    M.v.g.

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • Nou kom maar op dan met die 1000-den Handtekeningen 🙂

    https://petities.nl/petitie/eerlijke-vrachtprijzen

    Geplaatst door: vincent streep op
  • Diplomatieke weg?
    Als ik zo de bericht geving van dezekrant goed gevolgd heb dat staat er elders over dit onderwerp geschreven dat RWS met de binnenvaart organisaties overleg hebben gepleegd over de afgifte.
    Die organisatie blijkt dus KSV te zijn geweest, waarom hebben die dan niet gelijk geageerd met artikel 5 en 7?
    Pas nadat de ASV actie onderneemt komen de andere bonden ook in actie en onderschrijft men gelijk dat men dit ook namens de KSV doet.
    Dit bevreemd mij ten zeerste terwijl KSV al in juni vorig jaar van de plannen van RWS afwist.
    Hoe geloofwaardig kom je dan over om dit nu via diplomatieke weg de belangen van je leden te behartigen.
    Volgens mij is KSV veel te laat hiermee en is het wederom weer een zoethoudertje tegen over de leden en de overige binnenvaart en leg ik de situatie uit als de zaak is al beklonken.
    Vandaar dat ze de ASV veel succes wensen.

    Ik blijf erbij als een vereniging gesubsidieerd word door de overheid kan je nooit tegen plannen van de overheid ingaan die de overheid geld gaan kosten zoals nu het geval is.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Beste meneer Steenstra.

    Ik denk dat uw stem er wel toe doet.
    Als de SAB/Bonden bepaalde besluitvormingen afspreekt zonder draagvlak zal er iets moeten gebeuren en men is daarna wel een stuk voorzichtiger lijkt me.Kijk stichting SAB is er z.g.n. voor ons maar het is in mijn ogen gewoon een baantjemachine.Alles wat daar zit,zit er graag tot aan zijn of haar pensioen dus als we geen tegengas geven komen ze iedere keer met wat nieuws om bestaansrecht af te dwingen anders kan je niet overleven zonder draagvlak.

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Falco Schoenmakers op
  • Ik heb ook de petitie ondertekend omdat ik er niet mee eens dat ik betalen moet voor mijn huisvuil afgifte.
    Maar ik weet 100% zeker dat wij dit gaan betalen.Is het niet linksom dan rechtsom.Maar betalen gaan we omdat de overheid de stelling heeft van “de vervuiler betaalt”.
    Dus dan kunnen we toch beter de boel in goede banen lijden die voor beide partijen acceptabel zijn?

    Geplaatst door: Dirk Steenstra op
  • Aanvulling : Ondanks dat speelt dit onderwerp nu en kan je hierin het belang van de schipper niet ondergeschikt maken aan andere zaken.

    Geplaatst door: Ron Breedveld op
  • @Henk Eleveld,
    Ik kan niet weten wat u bij navraag verteld is, maar dat er stemming zou worden gemaakt is wel heel stellig. In een petitie staat immers duidelijk wat de beweegredenen zijn, wat er geconstateerd wordt en wat het verzoek is aan diegene aan wie de petitie gericht is. Dit is allemaal vrij toegankelijk en in de Tweede Kamer is het onderwerp ook al aan de orde geweest. Ook is het in de petitie gestelde primair de verantwoordelijkheid van de minister, mede door het internationale karakter.

    Daarnaast wil ik u meedelen dat de petitie voldoet aan de voorwaarden die behoren bij het petitierecht.

    Als laatste nog, de gesprekken met RWS over de onderwerpen in de petitie zijn pas na het bekend worden van het beleid, na het starten van de petitie en ver na de besluitvorming gestart (of moeten nog beginnen).

    Er leiden meerdere wegen naar Rome die gezamenlijk bewandelt kunnen worden, maar u heeft gelijk, er zijn belangrijker zaken. Ik verzeker u dat daar meer energie in gestoken wordt.

    Geplaatst door: Ron Breedveld op
  • Deze petitie is in een opwelling ook door mijzelf ondertekent zonder verder te informeren naar de hoed en de rand. Het klonk wel aardig natuurlijk, maar dan hoor je later dat er stemming gemaakt wordt en dat er door de BBU met Rijkswaterstaat gesprekken worden gevoerd hoe dit probleem op te lossen en dan wel tbv. beide partijën: Binnenvaart en Rijkswaterstaat. Ik zou zeggen: praat mee en stop daar je energie in en niet in een beroep op de Tweede Kamer, want er zijn waarlijk wel belangrijker zaken voor een petitie.

    Geplaatst door: Henk Eleveld op
  • Hallo Falco,

    Dat is dan dus weer appels met peren vergelijken. Niet zo moeilijk doen, gewoon net zoals de ASV het heeft gedaan een online stelling presenteren waaronder je je naam kan zetten. De stelling zou dan moeten zijn. “Wij zijn voorstander voor hogere vrachtprijzen”. Dan haal je die 850 makkelijk. Wanneer ze naar een particulier e-mail adres gepost moeten worden licht de drempel toch weer hoger.
    Ik heb mijn handtekening ook gezet nav het initiatief van de ASV om handtekeningen te verzamelen. Wanneer ik deze rechtstreeks naar S. Fluitsma had moeten mailen had ik het ws niet gedaan, begrijp je? Maar ik vind je plan prima en wil mijn handtekening best zetten.

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • Hallo Falco,Roel.
    Jullie hebben allebei gelijk.

    Schippers kennende, gaan op zo oproep niet in. Ik denk, dat je het beste leden kunt werven voor een plan. Ouderwets gewoon met gesprek als vertegenwoordiger 1 op 1 aan boord.. Het vooroordeel en angst wegnemen. Door strategisch ledenwerving. Wanneer ik weet, de buurman doet ook mee, ja dan wil ik ook wel mee doen etc.

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Beste Roel

    Okee jouw vraag heeft mij geinspireerd.
    Vanaf 1 april a.s. wil ik van start gaan:
    -Minimaal 850 serieuse collega,s die mee doen.
    -Alle tonnenmaten welkom
    -Geen prijsafspraken maar men mag niet onder kostprijs aannemen.[ierereen weet dat de vrachtprijzen structueel 35% te laag zijn dus daar hoeven we niet over te bomen,toch?]
    -Iedereen kan of mag gewoon bij zijn eigen opdrachtgever blijven varen.
    -Iedere week wordt getoetst waar en welk vaargebied problemen zijn en eventuele oppurtinisten [net woord voor onderkruipers!]viendelijk blijven aanspreken c.q. informeren.
    Bij groot succes zal ik mijn opzet snel uit moeten werken en alle hulp hierbij zal dan meer als welkom zijn.
    U kunt zich aanmelden op onze e-mail adres revisio@vaart.net.Ik ben benieuwd of het storm gaat lopen en misschien wordt het wel een succes dat ik er bijna spijt van krijg.Of er gebeurt niets.Maar dan is iedereen tevreden met de situatie zoals die nu is en is de rekening voor onze huisvuil gewoon een lachertje.

    Geplaatst door: Falco Schoenmakers op
  • Beste Hein,

    Kun je mij aub dan vertellen waar ik mijn handtekening online neer kan zetten om te ondertekenen dat ik voorstander ben voor hogere vrachten?
    Los gezien van het feit of het ook maar iets oplevert, mag mijn handtekening eronder en ik denk dat er spoedig meer dan 1000 handtekeningen staan.
    Alleen weet ik niet waar dat kan, zonder dat je ook direct voor een systeem tekent middels dit doel te bereiken, waar de meningen wel weer heel erg over verdeeld zijn.

    Groeten,

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • er wordt altijd gezegt bomme boeren
    maar het domste volk zijn wij schippers !!!
    nog erger dan een hond die heeft geen keus die moet aan de riem gevoerd worden maar wij schipper
    laten ons aan de keting leggen !!!

    Geplaatst door: Roland P.A Hof op
  • Dhr. Danser heeft wel degelijk gelijk. Je kunt zoveel handtekeningen vragen voor prijsverhogingen als je maar niet de prijs zelf met elkaar afspreekt. Tís triest dat er nog steeds voor afbraak prijzen gevaren wordt.

    Geplaatst door: L d B op
  • Meneer Hein, U snapt het niet helemaal want Uw vergelijk gaat niet op
    Als er handtekening(en) onder prijsverhoging(en) wordt gezet dat komt de NMA om de hoek
    en geloofwaardig Ach…… wie nog wel Daar in DenHaag is het toch ook om te lachen

    Geplaatst door: Kees de Waardt op
  • In Nowe Time 650 handtekeningen voor wat huisvuil, dat € 600, = kost per jaar. Vervoer je 40.000 ton op jaarbasis gemiddeld is dat 1,5 cent per ton vracht.
    Vraag je handtekeningen om mee te doen, voor een vracht verhoging van 1 a 2 euri, mag je blij zijn met 50 handtekeningen??? Wanneer ik een stropdas zou zijn in Brussel en ik zie die schippers daar straks staan. vul maar in??
    Wij zijn toch helemaal niet geloofwaardig, Hier blijkt wel weer, hoeveel emotie er is, in de binnenvaart. En geen zakelijk inzicht.

    Geplaatst door: Hein Danser op

Reageer

Bijna 1000 handtekeningen tegen ‘schending SAV’ | Schuttevaer.nl

Bijna 1000 handtekeningen tegen ‘schending SAV’

De internet-petitie ‘Binnenvaart weigert mee te werken aan schending Scheepafvalverdrag (SAV)’ telde zaterdag al 975 ondertekenaars.

De petitie is vrijdag 22 februari online gezet op initiatief van de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV). Het aantal ondertekenaars was al snel een veelvoud van het aantal ASV-leden. Volgens de opstellers van de petitie zullen schippers bij de afgifte van huisvuil langs de vaarwegen een (duur) abonnement af moeten sluiten en is dat strijdig met het CDNI-akkoord (Scheepsafvalstoffenverdrag / SAV). Dat betekent ‘onevenredig hoge kosten voor de binnenvaart’ en ‘kans op vervuiling omdat vaarweggebruikers hun afval niet meer kwijt kunnen’.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (17)

  • @ Fam B.

    Geen van beiden. Ik was wel eens benieuwd of daar echt mensen op zouden reageren. En dat is gebleken dus van wel…

    Wat raar is, want je zou echt gewoon zelf moeten beginnen met betere prijzen te vragen dan alleen te kijken wat de buurman doet….

    En om niet voor lul te staan in de google zoek resultaten als “Binnenvaart” heb ik de petitie nooit actief gemaakt.

    Trouwens een petitie kan je nooit aan jezelf als groep (burgers) richten. Dat zou een manifest of oproep zijn….

    Geplaatst door: vincent streep op
  • @Vincent Streep

    Sorry, maar zie ik het nu goed, bent u aan het spammen voor een soort van gadget van een één of ander commercieel internet bedrijfje, die op deze manier aan meer omzet wil komen. Wat is hier de bedoeling van, of denkt u hiermee de binnenvaart te redden?
    Enig uitleg over de doelstelling die u met deze petitie beoogt lijkt mij wel het minste, wat u hoort te doen.

    Ik hoor het graag van u.

    M.v.g.

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • Nou kom maar op dan met die 1000-den Handtekeningen 🙂

    https://petities.nl/petitie/eerlijke-vrachtprijzen

    Geplaatst door: vincent streep op
  • Diplomatieke weg?
    Als ik zo de bericht geving van dezekrant goed gevolgd heb dat staat er elders over dit onderwerp geschreven dat RWS met de binnenvaart organisaties overleg hebben gepleegd over de afgifte.
    Die organisatie blijkt dus KSV te zijn geweest, waarom hebben die dan niet gelijk geageerd met artikel 5 en 7?
    Pas nadat de ASV actie onderneemt komen de andere bonden ook in actie en onderschrijft men gelijk dat men dit ook namens de KSV doet.
    Dit bevreemd mij ten zeerste terwijl KSV al in juni vorig jaar van de plannen van RWS afwist.
    Hoe geloofwaardig kom je dan over om dit nu via diplomatieke weg de belangen van je leden te behartigen.
    Volgens mij is KSV veel te laat hiermee en is het wederom weer een zoethoudertje tegen over de leden en de overige binnenvaart en leg ik de situatie uit als de zaak is al beklonken.
    Vandaar dat ze de ASV veel succes wensen.

    Ik blijf erbij als een vereniging gesubsidieerd word door de overheid kan je nooit tegen plannen van de overheid ingaan die de overheid geld gaan kosten zoals nu het geval is.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Beste meneer Steenstra.

    Ik denk dat uw stem er wel toe doet.
    Als de SAB/Bonden bepaalde besluitvormingen afspreekt zonder draagvlak zal er iets moeten gebeuren en men is daarna wel een stuk voorzichtiger lijkt me.Kijk stichting SAB is er z.g.n. voor ons maar het is in mijn ogen gewoon een baantjemachine.Alles wat daar zit,zit er graag tot aan zijn of haar pensioen dus als we geen tegengas geven komen ze iedere keer met wat nieuws om bestaansrecht af te dwingen anders kan je niet overleven zonder draagvlak.

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Falco Schoenmakers op
  • Ik heb ook de petitie ondertekend omdat ik er niet mee eens dat ik betalen moet voor mijn huisvuil afgifte.
    Maar ik weet 100% zeker dat wij dit gaan betalen.Is het niet linksom dan rechtsom.Maar betalen gaan we omdat de overheid de stelling heeft van “de vervuiler betaalt”.
    Dus dan kunnen we toch beter de boel in goede banen lijden die voor beide partijen acceptabel zijn?

    Geplaatst door: Dirk Steenstra op
  • Aanvulling : Ondanks dat speelt dit onderwerp nu en kan je hierin het belang van de schipper niet ondergeschikt maken aan andere zaken.

    Geplaatst door: Ron Breedveld op
  • @Henk Eleveld,
    Ik kan niet weten wat u bij navraag verteld is, maar dat er stemming zou worden gemaakt is wel heel stellig. In een petitie staat immers duidelijk wat de beweegredenen zijn, wat er geconstateerd wordt en wat het verzoek is aan diegene aan wie de petitie gericht is. Dit is allemaal vrij toegankelijk en in de Tweede Kamer is het onderwerp ook al aan de orde geweest. Ook is het in de petitie gestelde primair de verantwoordelijkheid van de minister, mede door het internationale karakter.

    Daarnaast wil ik u meedelen dat de petitie voldoet aan de voorwaarden die behoren bij het petitierecht.

    Als laatste nog, de gesprekken met RWS over de onderwerpen in de petitie zijn pas na het bekend worden van het beleid, na het starten van de petitie en ver na de besluitvorming gestart (of moeten nog beginnen).

    Er leiden meerdere wegen naar Rome die gezamenlijk bewandelt kunnen worden, maar u heeft gelijk, er zijn belangrijker zaken. Ik verzeker u dat daar meer energie in gestoken wordt.

    Geplaatst door: Ron Breedveld op
  • Deze petitie is in een opwelling ook door mijzelf ondertekent zonder verder te informeren naar de hoed en de rand. Het klonk wel aardig natuurlijk, maar dan hoor je later dat er stemming gemaakt wordt en dat er door de BBU met Rijkswaterstaat gesprekken worden gevoerd hoe dit probleem op te lossen en dan wel tbv. beide partijën: Binnenvaart en Rijkswaterstaat. Ik zou zeggen: praat mee en stop daar je energie in en niet in een beroep op de Tweede Kamer, want er zijn waarlijk wel belangrijker zaken voor een petitie.

    Geplaatst door: Henk Eleveld op
  • Hallo Falco,

    Dat is dan dus weer appels met peren vergelijken. Niet zo moeilijk doen, gewoon net zoals de ASV het heeft gedaan een online stelling presenteren waaronder je je naam kan zetten. De stelling zou dan moeten zijn. “Wij zijn voorstander voor hogere vrachtprijzen”. Dan haal je die 850 makkelijk. Wanneer ze naar een particulier e-mail adres gepost moeten worden licht de drempel toch weer hoger.
    Ik heb mijn handtekening ook gezet nav het initiatief van de ASV om handtekeningen te verzamelen. Wanneer ik deze rechtstreeks naar S. Fluitsma had moeten mailen had ik het ws niet gedaan, begrijp je? Maar ik vind je plan prima en wil mijn handtekening best zetten.

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • Hallo Falco,Roel.
    Jullie hebben allebei gelijk.

    Schippers kennende, gaan op zo oproep niet in. Ik denk, dat je het beste leden kunt werven voor een plan. Ouderwets gewoon met gesprek als vertegenwoordiger 1 op 1 aan boord.. Het vooroordeel en angst wegnemen. Door strategisch ledenwerving. Wanneer ik weet, de buurman doet ook mee, ja dan wil ik ook wel mee doen etc.

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Beste Roel

    Okee jouw vraag heeft mij geinspireerd.
    Vanaf 1 april a.s. wil ik van start gaan:
    -Minimaal 850 serieuse collega,s die mee doen.
    -Alle tonnenmaten welkom
    -Geen prijsafspraken maar men mag niet onder kostprijs aannemen.[ierereen weet dat de vrachtprijzen structueel 35% te laag zijn dus daar hoeven we niet over te bomen,toch?]
    -Iedereen kan of mag gewoon bij zijn eigen opdrachtgever blijven varen.
    -Iedere week wordt getoetst waar en welk vaargebied problemen zijn en eventuele oppurtinisten [net woord voor onderkruipers!]viendelijk blijven aanspreken c.q. informeren.
    Bij groot succes zal ik mijn opzet snel uit moeten werken en alle hulp hierbij zal dan meer als welkom zijn.
    U kunt zich aanmelden op onze e-mail adres revisio@vaart.net.Ik ben benieuwd of het storm gaat lopen en misschien wordt het wel een succes dat ik er bijna spijt van krijg.Of er gebeurt niets.Maar dan is iedereen tevreden met de situatie zoals die nu is en is de rekening voor onze huisvuil gewoon een lachertje.

    Geplaatst door: Falco Schoenmakers op
  • Beste Hein,

    Kun je mij aub dan vertellen waar ik mijn handtekening online neer kan zetten om te ondertekenen dat ik voorstander ben voor hogere vrachten?
    Los gezien van het feit of het ook maar iets oplevert, mag mijn handtekening eronder en ik denk dat er spoedig meer dan 1000 handtekeningen staan.
    Alleen weet ik niet waar dat kan, zonder dat je ook direct voor een systeem tekent middels dit doel te bereiken, waar de meningen wel weer heel erg over verdeeld zijn.

    Groeten,

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • er wordt altijd gezegt bomme boeren
    maar het domste volk zijn wij schippers !!!
    nog erger dan een hond die heeft geen keus die moet aan de riem gevoerd worden maar wij schipper
    laten ons aan de keting leggen !!!

    Geplaatst door: Roland P.A Hof op
  • Dhr. Danser heeft wel degelijk gelijk. Je kunt zoveel handtekeningen vragen voor prijsverhogingen als je maar niet de prijs zelf met elkaar afspreekt. Tís triest dat er nog steeds voor afbraak prijzen gevaren wordt.

    Geplaatst door: L d B op
  • Meneer Hein, U snapt het niet helemaal want Uw vergelijk gaat niet op
    Als er handtekening(en) onder prijsverhoging(en) wordt gezet dat komt de NMA om de hoek
    en geloofwaardig Ach…… wie nog wel Daar in DenHaag is het toch ook om te lachen

    Geplaatst door: Kees de Waardt op
  • In Nowe Time 650 handtekeningen voor wat huisvuil, dat € 600, = kost per jaar. Vervoer je 40.000 ton op jaarbasis gemiddeld is dat 1,5 cent per ton vracht.
    Vraag je handtekeningen om mee te doen, voor een vracht verhoging van 1 a 2 euri, mag je blij zijn met 50 handtekeningen??? Wanneer ik een stropdas zou zijn in Brussel en ik zie die schippers daar straks staan. vul maar in??
    Wij zijn toch helemaal niet geloofwaardig, Hier blijkt wel weer, hoeveel emotie er is, in de binnenvaart. En geen zakelijk inzicht.

    Geplaatst door: Hein Danser op

Reageer