De aanvaring had plaats op 12 mijl ten zuidwesten van Helgoland, 17 mijl ten noordoosten van het eiland. Van de Verity waren vanaf drie uur geen AIS signalen meer opgevangen; ook werd geen noodoproep gedaan.
Drenkeling
Direct na de aanvaring kon een drenkeling uit het water worden gehaald. Aan de zoekactie wordt meegedaan door de reddingskruisers Hermann Marwede van station Helgoland en de Bernhard Gruben van station Hooksiel van de DGzRS. Vanaf de Hermann Marwede wordt de zoekactie gecoördineerd. De zoekactie werd snel uitgebreid met de noodsleepboot Nordic, de loodstender Wangerooge , de waterpolitieboot Sylt en de SAR-helikopter Sea King van de Duitse marine.
Later voegden ook de DGzRS reddingskruiser Anneliese Kramer uit Cuxhaven), de Atair van de maritieme en hydrografische dienst, het multifunctionele vaartuig Mellum van de WSV en de waterpolitieboot W 3 bij de zoekende vaartuigen. Vanuit de lucht wordt ook gezocht met het sensorvliegtuig DO228 van het havariecommando. Het cruiseschip Iona blijft in de buurt omdat aan boord van dat schip goede medische faciliteiten zijn. Verder medisch personeel wordt door de helikopter van het havariecommando ingevlogen.
Daarnaast laat het havariecommand het DO228 sensorvliegtuig over het zeegebied vliegen. Het cruiseschip IONA blijft in de buurt; aan boord van het schip kunnen mensen medische zorg krijgen van de artsen aan boord. Verder medisch personeel werd door het havariekommando per helikopter naar de plaats van het aanvaring ingevlogen.