Toen Australië de prijs van ijzererts verhoogde profiteerden landen als Colombia en Zuid-Afrika daarvan door een hogere export naar Azië. Ook de capesizers profiteerden doordat meer zeemijlen moesten worden gevaren. Het nieuwbouwschip STX Orchid (181.000 dwt) werd gecharterd oplevering werf Zuid-Korea, via West-Australië, teruglevering China voor $ 30.000 per dag. Inmiddels stijgen de huren en vrachten voor de capesizers weer. De Alameda (170.726 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Gijon, via Brazilië, teruglevering Singapore/Japan voor $ 55.500 per dag. In 2011 komen er ongeveer 250 nieuwe capesizers in de vaart. De verwachting is dat de wereldeconomie en dus het vervoer in 2011 verder zal verbeteren, maar het moet toch wel erg goed gaan om zo’n groei van het draagvermogen te absorberen.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?