Herbouw Pont des Trous goedkoopste optie

Afbreken, verhogen en verbreden, of de hele Schelde omleiden. Dat zijn de mogelijke oplossingen voor de al tientallen jaren in de weg liggende Pont des Trous, de van oorsprong middeleeuwse brug over de Schelde in het centrum van de Waalse stad Doornik. In 2015 moet het obstakel weg zijn. Tot op heden is er echter niemand die de knoop doorhakt.

Pont des Trous

De Pont des Trous vormt een obstakel bij de verruiming van de Noord-Zuidverbinding tussen de Rijn en de Seine. Nu is door de brug slechts alternerend verkeer mogelijk en is de doorvaartbreedte beperkt tot 10,50 meter en de vrije doorvaarthoogte tot 6,60 meter. Maar tegen 2015 moet de vaarweg kunnen worden opengesteld voor schepen tot 3000 ton en dan wordt de huidige Pont des Trous een onoverkomelijke hindernis.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Herbouw Pont des Trous goedkoopste optie | Schuttevaer.nl

Herbouw Pont des Trous goedkoopste optie

Afbreken, verhogen en verbreden, of de hele Schelde omleiden. Dat zijn de mogelijke oplossingen voor de al tientallen jaren in de weg liggende Pont des Trous, de van oorsprong middeleeuwse brug over de Schelde in het centrum van de Waalse stad Doornik. In 2015 moet het obstakel weg zijn. Tot op heden is er echter niemand die de knoop doorhakt.

Pont des Trous

De Pont des Trous vormt een obstakel bij de verruiming van de Noord-Zuidverbinding tussen de Rijn en de Seine. Nu is door de brug slechts alternerend verkeer mogelijk en is de doorvaartbreedte beperkt tot 10,50 meter en de vrije doorvaarthoogte tot 6,60 meter. Maar tegen 2015 moet de vaarweg kunnen worden opengesteld voor schepen tot 3000 ton en dan wordt de huidige Pont des Trous een onoverkomelijke hindernis.

  • Middeleeuws bouwwerk Doornik groot obstakel Noord-Zuidverbinding
  • Weinig historisch aan monumentale poort

Politici van alle partijen en vooral de stad Doornik dringen aan op een beslissing, maar de regionale minister van Transport en Infrastructuur houdt de boot af. Hij beschikt weliswaar al over een rapport met mogelijke oplossingen, maar laat nu nog onderzoeken welk alternatief financieel, structureel en stedebouwkundig het beste is.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer